Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi


Dz.U.2024.0.722 t.j. - Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi

Oddział 3. Banki prowadzące działalność maklerską

Art. 111. Wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej

1. Bank z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może prowadzić działalność maklerską po uzyskaniu zezwolenia, o którym mowa w art. 34 elementy zezwolenia na utworzenie banku lub zmianę statutu banku ust. 1 i art. 36 zezwolenie na rozpoczęcie działalności banku ust. 1 albo art. 34 elementy zezwolenia na utworzenie banku lub zmianę statutu banku ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
1a. (uchylony)
2. Do wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 36 zezwolenie na rozpoczęcie działalności banku ust. 2 albo 20_34 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, w przypadku gdy bank zamierza prowadzić działalność maklerską, załącza się:
1) informację o nazwie jednostki organizacyjnej banku, w której ma być prowadzona działalność maklerska;
2) informacje, o których mowa w art. 1 lit. a i b, art. 0 _ 5 lit. a, art. 6 lit. a, c i e–i oraz art. 7 rozporządzenia 2017/1943;
3) oświadczenia członków zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, o ile jest ustanowiona, jak również innych osób, które odpowiadają za rozpoczęcie przez wnioskodawcę działalności maklerskiej lub będą nią kierować, że nie były uznane prawomocnym orzeczeniem za winne popełnienia przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstw lub wykroczeń określonych w art. 305 nieuprawnione używanie znaku towarowego, art. 307 bezprawne oznaczenie przedmiotów znakiem chronionym lub art. 308 znak towarowy niekorzystający z ochrony ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej, przestępstwa określonego w ustawach, o których mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, przestępstwa stanowiącego naruszenie równoważnych przepisów obowiązujących w innych państwach członkowskich oraz że w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku nie zostały ukarane w trybie administracyjnym przez właściwy organ nadzoru innego państwa członkowskiego za naruszenie przepisów wdrażających dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi , zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE, przepisów rozporządzenia 575/2013, przepisów wdrażających dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE lub przepisów rozporządzenia 2019/2033;
4) w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia ASO – informacje, o których mowa w art. 2 i art. 3 rozporządzenia 2016/824;
5) w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia OTF – informacje, o których mowa w art. 2 i art. 6 rozporządzenia 2016/824, a w przypadku gdy przedmiotem obrotu na OTF mają być produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym, które muszą być wykonywane przez dostawę – także informacje o takich produktach, w zakresie, jaki zgodnie z przepisami rozporządzenia 2016/824 jest wymagany wobec klas aktywów w rozumieniu art. 1 pkt 2 tego rozporządzenia;
6) w przypadku gdy wnioskowana działalność będzie obejmować nabywanie lub zbywanie na rachunek dającego zlecenie instrumentów finansowych na aukcjach organizowanych przez platformę aukcyjną – informacje wskazujące, w jaki sposób wnioskodawca zamierza zapewnić zgodność działalności z art. 19 ust. 3 oraz art. 59 ust. 2 i 3 rozporządzenia 1031/2010;
7) projekty procedur oraz opis rozwiązań i systemów, o których mowa w art. 16 zapobieganie nadużyciom na rynku i ich wykrywanie ust. 2 rozporządzenia 596/2014;
8) projekty procedur oraz opis rozwiązań i systemów, o których mowa w art. 16 zapobieganie nadużyciom na rynku i ich wykrywanie ust. 1 rozporządzenia 596/2014 – w przypadku gdy wnioskodawca zamierza prowadzić ASO lub OTF;
9) projekt regulaminu ochrony przepływu informacji poufnych oraz stanowiących tajemnicę zawodową.
2a. (uchylony)
2b. Wniosek o udzielenie zezwolenia złożony przez bank prowadzący działalność maklerską zawiera:
1) informacje, o których mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy lit. a i b, art. 5 forma papierów wartościowych lit. a, art. 6 obowiązki emitenta papierów wartościowych wydanych w formie dokumentu lit. a, c i e−l oraz art. 7 rozporządzenia 2017/1943;
2) informacje, o których mowa w art. 2 i art. 3 rozporządzenia 2016/824 – w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia ASO;
3) informacje, o których mowa w art. 2 i art. 6 rozporządzenia 2016/824 – w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia OTF, a w przypadku gdy przedmiotem obrotu na OTF mają być produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym, które muszą być wykonywane przez dostawę – także informacje o takich produktach, w zakresie, jaki zgodnie z przepisami rozporządzenia 2016/824, jest wymagany wobec klas aktywów w rozumieniu art. 1 pkt 2 tego rozporządzenia;
4) informacje wskazujące, w jaki sposób wnioskodawca zamierza zapewnić zgodność działalności z art. 19 ust. 3 oraz art. 59 ust. 2 i 3 rozporządzenia 1031/2010 – w przypadku gdy wnioskowana działalność będzie obejmować nabywanie lub zbywanie na rachunek dającego zlecenie instrumentów finansowych na aukcjach organizowanych przez platformę aukcyjną.
2c. Na potrzeby przekazania informacji określonych w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 2b pkt 1, za organ zarządzający, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia 2017/1943, uznaje się zarząd oraz radę nadzorczą.
2d. Do wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 31 wniosek o wydanie zezwolenia na utworzenie banku ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, w przypadku gdy bank zamierza prowadzić działalność maklerską, załącza się informacje, oświadczenia i projekty procedur, o których mowa w art. 1 lit. a i b, art. 5 lit. a oraz art. 6 lit. a rozporządzenia 2017/1943, oraz oświadczenia kandydatów na członków zarządu i rady nadzorczej, o których mowa w ust. 2 pkt 3.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. Bank może prowadzić działalność maklerską pod warunkiem, że działalność ta jest organizacyjnie wyodrębniona od pozostałej działalności banku (wydzielenie organizacyjne), z zastrzeżeniem art. 112a wykonywanie przez bank obowiązków związanych z działalnością maklerską i art. 113 zawieranie umów o świadczenie przez bank usług maklerskich.
5a. (uchylony)
6. Liczba członków władz jednostki wydzielonej organizacyjnie zgodnie z ust. 5 powinna zapewniać skuteczne, prawidłowe oraz ostrożne zarządzanie tą jednostką, w szczególności uwzględniać zakres, skalę i złożoność prowadzonej działalności, przy czym w skład władz tej jednostki powinny wchodzić co najmniej dwie osoby.
6a. W skład władz jednostki wydzielonej organizacyjnie zgodnie z ust. 5 mogą wchodzić wyłącznie osoby posiadające nieposzlakowaną opinię w związku ze sprawowanymi funkcjami, wiedzę, kompetencje i doświadczenie niezbędne do skutecznego, prawidłowego oraz ostrożnego zarządzania tą jednostką, z uwzględnieniem zakresu, skali i złożoności prowadzonej działalności. Bank prowadzący działalność maklerską zapewnia utrzymywanie i doskonalenie przez członków władz jednostki wydzielonej organizacyjnie zgodnie z ust. 5 wiedzy i kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania powierzonych obowiązków.
6b. Członkami zarządu ani rady nadzorczej banku prowadzącego działalność maklerską, ani komisji rewizyjnej takiego banku, o ile jest ona ustanowiona, nie mogą być osoby uznane prawomocnym orzeczeniem za winne popełnienia przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstw lub wykroczeń określonych w art. 305 nieuprawnione używanie znaku towarowego, art. 307 bezprawne oznaczenie przedmiotów znakiem chronionym lub art. 308 znak towarowy niekorzystający z ochrony ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej lub przestępstwa określonego w ustawach, o których mowa w art. 1 zakres regulacji ustawy ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, oraz przestępstwa stanowiącego naruszenie równoważnych przepisów obowiązujących w innych państwach członkowskich.
6c. Przepis ust. 6b stosuje się także do innych, niż określone w ust. 6b osób odpowiadających za wykonywanie przez bank działalności maklerskiej lub kierujących taką działalnością.
6d. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
6e. W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską czynności zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 23 rozporządzenia 2017/565, związane z działalnością maklerską prowadzoną przez bank oraz działalnością maklerską powierzoną przez bank na podstawie umowy wykonywane są w ramach systemu zarządzania ryzykiem banku.
7. (uchylony)
8. Bank prowadzący działalność maklerską obowiązany jest posiadać centralę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
9. Za centralę, o której mowa w ust. 8, uważa się jednostkę organizacyjną banku, w której jest prowadzona działalność maklerska i w której w sposób stały wykonują działalność osoby kierujące działalnością maklerską.
10. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określa, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe zasady wydzielenia organizacyjnego działalności maklerskiej banku, uwzględniając konieczność zapewnienia zachowania poufności danych w wydzielonej jednostce organizacyjnej banku przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpiecznego i sprawnego prowadzenia działalności maklerskiej;
2) zakres czynności, które w związku z działalnością maklerską prowadzoną przez bank i pozostałą działalnością banku mogą być wykonywane przez jednostkę wydzieloną organizacyjnie zgodnie z ust. 5 albo jednostki organizacyjne banku inne niż ta jednostka, oraz sposób ustalenia warunków wykonywania tych czynności przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpiecznego i sprawnego wykonywania tych czynności.

Art. 111a. Działalność maklerska prowadzona przez bank państwowy

1. Bank państwowy może prowadzić działalność maklerską po uzyskaniu zezwolenia Komisji.
2. Do wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, załącza się informacje, oświadczenia i projekty procedur, o których mowa w art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 2.
3. Do wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, składanego przez bank państwowy prowadzący działalność maklerską, załącza się informacje, o których mowa w art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 2b.
4. Do banku państwowego, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 5 i 6–6e, art. 112a wykonywanie przez bank obowiązków związanych z działalnością maklerską, art. 113 zawieranie umów o świadczenie przez bank usług maklerskich oraz art. 114 odpowiednie stosowanie przepisów ustawy do banku prowadzącego działalność maklerską ust. 2 i 3.

Art. 111b. Przepisy stosowane do działalności maklerskiej prowadzonej przez bank państwowy na podstawie zezwolenia

1. Do działalności maklerskiej prowadzonej przez bank państwowy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 111a działalność maklerska prowadzona przez bank państwowy ust. 1, stosuje się:
1) przepisy ustawy oraz bezpośrednio obowiązujące przepisy prawa Unii Europejskiej dotyczące banku prowadzącego działalność maklerską;
2) przepisy ustaw odrębnych dotyczące firmy inwestycyjnej, jeżeli znajdują zastosowanie do banku państwowego prowadzącego działalność maklerską.
2. Do banku państwowego prowadzącego działalność maklerską nie stosuje się przepisu art. 114 odpowiednie stosowanie przepisów ustawy do banku prowadzącego działalność maklerską ust. 1.

Art. 112a. Wykonywanie przez bank obowiązków związanych z działalnością maklerską

1. Bank może, na zasadach i w zakresie określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 10, wykonywać obowiązki związane z prowadzoną przez niego działalnością maklerską i pozostałą działalnością banku w ramach:
1) jednostki wydzielonej organizacyjnie zgodnie z art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 5, na rzecz jednostek organizacyjnych banku innych niż ta jednostka;
2) jednostek organizacyjnych banku innych niż jednostka wydzielona organizacyjnie zgodnie z art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 5, na rzecz tej jednostki.
2. W celu wypełniania obowiązków, o których mowa w ust. 1, jednostka organizacyjna wydzielona zgodnie z art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 5 oraz jednostki organizacyjne banku inne niż ta jednostka mogą wymieniać się informacjami oraz wykorzystywać te same rozwiązania techniczne i organizacyjne pod warunkiem, że zapewnione jest zachowanie bezpieczeństwa, integralności i poufności danych oraz są spełnione wymogi związane z zarządzaniem konfliktami interesów.

Art. 113. Zawieranie umów o świadczenie przez bank usług maklerskich

1. Czynności związane z zawieraniem umów o świadczenie usług przez bank w ramach prowadzonej działalności maklerskiej lub umożliwiające realizację tych umów, w szczególności polegające na doradzaniu klientowi lub potencjalnemu klientowi w zakresie prowadzonej przez dany bank działalności maklerskiej, przyjmowaniu zleceń, o których mowa w art. 69 działalność maklerska, ust. 2 pkt 1, oraz odbieraniu innych oświadczeń woli dla banku w ramach prowadzonej działalności maklerskiej, mogą być wykonywane poza wyodrębnioną jednostką banku, w której jest prowadzona działalność maklerska.
2. Podstawą wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, poza jednostką banku, w której prowadzona jest działalność maklerska, są regulacje wewnętrzne banku określające w szczególności szczegółowy zakres tych czynności oraz sposób ich wykonywania. Nie później niż w terminie miesiąca przed rozpoczęciem wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, poza jednostką organizacyjną, w której prowadzona jest działalność maklerska, bank jest obowiązany przedstawić Komisji regulacje wewnętrzne, z których wynika przyjęty sposób postępowania.
3. W przypadku gdy przyjęty przez bank sposób postępowania mógłby doprowadzić do naruszenia bezpieczeństwa obrotu lub interesów klientów banku, Komisja może w terminie miesiąca od dnia dokonania zawiadomienia zgłosić sprzeciw wobec jego wdrożenia.
4. W stosunku do jednostek banku wykonujących czynności, o których mowa w ust. 1, Komisji przysługują przewidziane w ustawie o nadzorze uprawnienia kontrolne, w zakresie dotyczącym tych czynności oraz sporządzanych w związku z tymi czynnościami dokumentów.

Art. 114. Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy do banku prowadzącego działalność maklerską

1. Do banku prowadzącego działalność maklerską stosuje się odpowiednio przepisy art. 25e procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów prawa, art. 104 prowadzenie działalności maklerskiej na terytorium innego państwa członkowskiego i art. 104a instalowanie przez dom maklerski na terytorium innego państwa systemów informatycznych i urządzeń technicznych.
2. Do sprawozdania finansowego banku, w części dotyczącej wyłącznie działalności maklerskiej, stosuje się odpowiednio art. 100 uprawnienia kontrolne KNF wobec domu maklerskiego lub jego oddziału ust. 3 i 4.
3. Bank prowadzący działalność maklerską nie może zamieszczać w firmie (nazwie) wyrazów „dom maklerski” ani używać takiego oznaczenia w obrocie handlowym.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.