Zmiany w prawie lotniczym
13 maja 2011 r. Sejm przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze. Nowelizowana ustawa implementuje szereg przepisów europejskich.
Najważniejsze zmiany objęły cztery istotne obszary:
1. Opłaty lotnicze wraz z zasadami finansowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem wysokość stawek opłat lotniczych podlegać będzie corocznej zmianie o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku, co będzie publikowane w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym RP przez Ministra Infrastruktury. Rozwiązanie takie zapewni stabilność wysokości stawek opłat lotniczych oraz przewidywalność ich wzrostu.
Podstawą do opracowania nowego kształtu regulacji opłaty lotniczej był projekt rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej oraz wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 września 2010r., sygn. akt 44/09, odnoszący się do dotychczas obowiązującego rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej.
2. Ochrona lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji
Rozwiązania zaproponowane w poprawce do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (w zakresie security) miały na celu przekazanie obowiązków w zakresie prowadzenia kontroli bezpieczeństwa zarządzającym lotniskami, którzy będą realizować to zadanie pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego współdziałającego w tym zakresie ze Strażą Graniczną. Oznaczać ma to, iż dotychczasowe obowiązki Straży Granicznej w zakresie kontroli bezpieczeństwa będą mogły być wykonywane przez Służby Ochrony Lotniska (SOL) czyli wewnętrzną służbę ochrony lub podmiot zewnętrzny - specjalistyczną uzbrojoną formację ochronną. Podstawą dla wykonywania usług w zakresie SOL będzie ustawa o ochronie osób i mienia. Kontrola w zakresie zapewnienia ochrony granicy będzie wykonywana tak jak dotychczas przez Straż Graniczną.
3. Przewóz lotniczy
Bardzo istotną kwestią zaproponowaną w przyjętym projekcie jest regulacja lotów czarterowych.
Zaproponowane rozwiązanie przewiduje, iż obcy przewoźnik oraz przewoźnik lotniczy z państwa trzeciego i państw konfederacji Szwajcarskiej będzie mógł wykonywać przewozy lotnicze do lub z Polski na warunkach określonych w zezwoleniu wydanym przez Prezesa ULC oraz przy uwzględnieniu postanowień umów i przepisów międzynarodowych.
4. Czas pracy w lotnictwie cywilnym
W zakresie czasu pracy w lotnictwie cywilnym w nowelizacji znalazły się przepisy regulujące czas pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu śmigłowca oraz w śmigłowcowej służbie ratownictwa medycznego. Dodatkowo określono minimalny czas wolny od pracy zgodnie z normami prawa europejskiego.
Teraz ustawa o zmianie ustawy – Prawo lotnicze trafi pod obrady Senatu RP.
źródło: mi.gov.pl