Zgubiłeś dowód? – zgłoś to jak najszybciej.
Dowód osobisty to dokument potwierdzający tożsamość obywatela. W razie jego kradzieży, utraty, zgubienia możemy być narażenie na nieprzyjemne konsekwencje – ktoś może wziąć na nas kredyt, zakupić drogie przedmioty na raty.
Wielkość szkód uzależniona jest od szybkości naszych działań. Jeśli zostałeś okradziony zgłoś to koniecznie policji. Wówczas otrzymasz pisemne zaświadczenie zgłoszenia kradzieży dowodu osobistego i będzie to stanowiło dowód, iż wszelkie kredyty czy zakupy dokonane po zgłoszeniu faktu kradzieży nie zostały dokonane przez Ciebie.
Jeśli zgubiłeś dowód lub go zniszczyłeś musisz udać się jak najszybciej do urzędu gminy lub ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną. W urzędzie gminy należy złożyć pisemne zawiadomienie o utracie dowodu, w którym należy podać: imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki oraz dane wystawcy dowodu osobistego (wójt, burmistrz, prezydent miasta, który wydał dowód).
W urzędzie gminy otrzymasz zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, które ważne jest do czasu wydania nowego dowodu. Organy gminy powiadamiają o zgłoszeniu przy użyciu dostępnych środków, w szczególności telefaksu lub poczty elektronicznej, organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu.
Jeżeli w trakcie wydawania nowego dowodu lub już po wydaniu dokumentu odnajdziemy stary dowód osobisty nie możemy go używać. W obrocie funkcjonuje on jako utracony i powinniśmy go zwrócić organowi, który go wydał. Z dniem zawiadomienia o utracie, zniszczeniu dowodu osobistego staje się on nieważny.