Zasady doręczania przesyłek sądowych
Od 20 października nowe obowiązki sądu wysyłającego pisma i załączane do nich formularze mają usprawnić doręczanie przesyłek sądowych.
Zmiany przynosi rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 12 października 2010 r. regulujące szczegółowy tryb i sposób doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (DzU nr 190, poz. 1277).
Jakie nowości wprowadza?
1) rezygnacja z nazewnictwa "list polecony" na rzecz „przesyłka polecona”.
2) doręczenie właściwe - to doręczenie wskazanemu w przesyłce adresatowi.
3) doręczenie zastępcze - to doręczenie innemu odbiorcy.
4) wyraźnie wskazanie kiedy doręczający nie może zostawić przesyłki domownikowi, administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi (§ 3).
5) o miejscu doręczenia decyduje sąd, umieszczając na piśmie odpowiedni adres - likwidowana zostaje w ten sposób wątpliwość czy miejscem doręczenia ma być mieszkania czy miejsce pracy.
6) uregulowano kwestię odsyłania potwierdzenia odbioru bądź jej niepodjęcia.
7) opracowano nowy wzór formularza dla usprawnienia doręczeń.
Celem przypomienia - wiceminister sprawiedliwości mpodpisała pilotazowy program elekektronicznego potwierdzenia odbioru przesyłek sądowych. Gdyby program się powódł „zwrotka” byłaby w aktach sprawy nawet w dniu doręczenia. O poroszumieniu z Pocztą Polską przecztasz tutaj.