Wzmocnienie niezależności PKP PLK
Na posiedzeniu w dniu 19 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła Projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Projekt nowelizacji przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa rozwiązań wskazanych przez Komisję Europejską. Z przepisów unijnych wynika, że zarządca infrastruktury kolejowej musi być niezależny od przewoźników kolejowych. Dlatego wprowadzono do ustawy przepisy, które wzmocnią niezależność spółki Polskie Linie Kolejowe SA (zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce) od przewoźników kolejowych. Nowe przepisy tworzą gwarancje, że władze PLK SA będą podejmować decyzje dotyczące określania i pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz udostępniania tej infrastruktury przewoźnikom – w sposób, bezstronny i nie dyskryminujący żadnego z nich.
Zgodnie z projektem nowelizacji, członkowie zarządu i rady nadzorczej Polskich Linii Kolejowych SA oraz pracownicy tej spółki (zajmujący określone stanowiska i ich zastępcy) nie będą mogli pełnić funkcji w organach i świadczyć pracy w PKP SA i spółkach od niej zależnych oraz u przewoźników kolejowych. Zakaz ten ma obowiązywać również przez 24 miesiące od zakończenia pełnienia funkcji przez członków zarządu i rady nadzorczej PLK SA lub ustania zatrudnienia pracowników tej spółki.
Wprowadzono zapis, że członkowie zarządu PLK SA będą powoływani przez radę nadzorczą tej spółki, po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego. Założono, że walne zgromadzenie PLK SA uchwali zmiany statutu spółki, aby dostosować go do wymagań ustawy.
Zaproponowano, aby znowelizowane przepisy obowiązywały po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
źródło: mi.gov.pl