UE: Lepszy start dla dzieci w wieku przedszkolnym
Dzieci w wieku przedszkolnym w UE otrzymują edukację i opiekę na poziomie bardzo zróżnicowanym zarówno pod względem dostępności, jak i jakości. Ponieważ rządy krajów UE zasygnalizowały potrzebę wytycznych i wsparcia w tym zakresie, Komisja proponuje podjęcie wspólnych działań w dziedzinie wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi.
Kraje UE będą ściśle ze sobą współpracować w takich kwestiach jak:
- zapewnienie wszystkim dzieciom dostępu do edukacji przedszkolnej wysokiej jakości - oczekuje się, że przyniesie ona szczególne korzyści dzieciom z rodzin biednych i migrujących, dzieciom niepełnosprawnym oraz pochodzącym z grup niezintegrowanych ze społeczeństwem, takich jak Romowie,
- łączenie opieki z nauką,
- promowanie zachowania właściwych proporcji między przekazywaniem wiedzy i umiejętności społecznych na poziomie odpowiednim dla tych grup wiekowych,
- zagwarantowanie pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami oraz zapewnienie im odpowiednich płac i warunków pracy,
- opracowanie wspólnych standardów monitorowania postępów.
Aby pogłębić współpracę, UE pomoże państwom członkowskim w efektywniejszym wykorzystaniu dostępnych funduszy i badań naukowych.
Do tej pory UE koncentrowała się na zwiększeniu liczby placówek przedszkolnych, aby umożliwić rodzicom, a zwłaszcza matkom, powrót na rynek pracy.
Nowe propozycje wychodzą naprzeciw potrzebom samych dzieci, zasadniczo w wieku poniżej pięciu lub sześciu lat. Badania pokazują, że inwestowanie we wczesną edukację ma pierwszorzędne znaczenie - pomaga dzieciom w trudniejszej sytuacji, wzmacnia integrację społeczną i skutkuje zmniejszeniem odsetka dzieci przedwcześnie kończących naukę.
Zapewnienie wczesnej edukacji wysokiej jakości wszystkim dzieciom pomoże też UE osiągnąć jej cel w zakresie ograniczenia liczby dzieci wcześnie porzucających szkołę do poziomu poniżej 10 proc., co z kolei umożliwi uratowanie przed ubóstwem i wykluczeniem społecznym przynajmniej 20 mln osób.
W 2009 r. UE postawiła sobie za cel zapewnienie edukacji i opieki co najmniej 95 proc. czterolatków i starszych dzieci z grupy nieobjętej edukacją obowiązkową. Obecnie średnia w UE wynosi 92,3 proc., przy czym sporo krajów pozostaje daleko w tyle.
Ministrowie edukacji krajów UE przedyskutują nowe propozycje w maju. Działania pomagające krajom osiągnąć wyznaczony cel prawdopodobnie rozpoczną się jesienią 2011 r.
źródło: ec.europa.eu