Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

Światła do jazdy dziennej, a nie światła mijania?


05-07-2011

Wszystkie nowe typy samochodów osobowych i niewielkich pojazdów dostawczych będą musiały od 8 lutego br. posiadać światła do jazdy dziennej. Za półtora roku dyrektywa obejmie samochody ciężarowe i autobusy.

REKLAMA

Według Komisji Europejskiej, takie rozwiązanie znacząco poprawi bezpieczeństwo na wspólnotowych drogach, a jednocześnie będzie przyjazne dla środowiska, bo światła do jazdy dziennej zużywają znacznie mniej prądu niż światła mijania.

Światła do jazdy dziennej (Daytime running lights - DRL) to specjalne lampy, które zapalają się automatycznie po uruchomieniu silnika. Mają one za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drodze poprzez zwiększenie widoczności pojazdów silnikowych dla innych uczestników ruchu. Charakteryzują się również niskim poziomem zużycia energii w porównaniu z obecnymi światłami mijania. W krajach, które już wcześniej wprowadziły obowiązek jazdy z włączonymi światłami do jazdy dziennej, rozwiązanie to uznano za bardzo ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drodze.

Według najnowszych badań nad DRL, użytkownicy dróg, w tym piesi, rowerzyści i motocykliści mogą wcześniej i wyraźniej dostrzec pojazd wyposażony w światła do jazdy dziennej niż taki, który posiada tylko światła mijania. W pojazdach wyposażonych w DRL światła włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika. W ciemności kierowca musi włączyć ręcznie światła mijania, co skutkuje automatycznym wyłączeniem DRL.

Z punktu widzenia ochrony środowiska, światła do jazdy dziennej są skutecznym rozwiązaniem w kwestii poprawy widoczności pojazdów. Ponieważ z założenia technologia ta ma być stosowana przy świetle dziennym, jest dużo bardziej wydajna i skuteczna niż obecne urządzenia oświetleniowe. Światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 25 – 30 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Natomiast przy zastosowaniu w DRL oświetlenia LED (Light Emitting Diode), zużycie energii spada jeszcze bardziej, do poziomu 10 proc.

Dyrektywa 2008/89/WE dotycząca obowiązkowej instalacji w pojazdach świateł do jazdy dziennej, wchodząca w życie z dniem8 lutego 2011 roku, znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach. Dzięki niej ujednolicone zostaną wymagania krajowe dotyczące obowiązku instalacji w nowych pojazdach świateł do jazdy dziennej. Wymagania te dotychczas różniły się istotnie w poszczególnych państwach członkowskich.

źródło: ec.europa.eu


Promowane aktualności

Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.