Świadczenia deportacyjne - o projekcie zmiany ustawy
Projekt nowelizacji ustawy wprowadza zmiany wynikające z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 16 grudnia 2009 r., który zakwestionował art. 2 pkt 2 obowiązującej ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, jako naruszający zasadę równości.
Zdaniem TK, artykuł ten w sposób niepełny określa kategorię osób uprawnionych do świadczenia deportacyjnego, ponieważ zakłada, że świadczeniobiorcami mogą być wyłącznie osoby wywiezione z terytorium państwa polskiego, zdefiniowanego na dwa różne sposoby – określonego w granicach przedwojennych lub powojennych.
W związku z faktem, że warunkiem stało się przekroczenie granicy państwa polskiego (nie zawsze istniejącej w sensie prawnym i faktycznym, np. granice zmieniające swój kształt w trakcie działań wojennych), z możliwości poboru świadczenia wykluczono osoby deportowane do pracy przymusowej w ramach terytorium państwa polskiego.
W związku z tym, projekt nowelizacji ustawy przewiduje, że świadczenie będzie przysługiwać także osobom wywiezionym do pracy przymusowej (na co najmniej 6 miesięcy) w granicach terytorium państwa polskiego sprzed 1 września 1939 r.
Zmiana decyzji ostatecznych, odmawiających osobom deportowanym do pracy przymusowej z terytorium RP na terytorium III Rzeszy lub ZSRR, będzie dokonywana na wniosek zainteresowanego. Wypłata świadczenia dla osób wywiezionych do pracy przymusowej w granicach terytorium państwa polskiego sprzed 1 września 1939 r. odbywać się będzie na zasadach ogólnych. Zasady te obejmą zarówno osoby, którym odmówiono świadczenia z powodów „geograficznych”, jak i te, które dotąd nie występowały z wnioskiem o przyznanie świadczenia.
źródło: www.kprm.gov.pl