Prywatyzacja spółki PKP Cargo SA?
Spółka PKP Cargo SA jest drugim co do wielkości przewoźnikiem kolejowym rzeczy w państwach Unii Europejskiej. W przyjętej przez rząd „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” założono, że prywatyzacja tej spółki jest jednym ze strategicznych celów sektora transportu kolejowego.
Minister infrastruktury w listopadzie 2008 r. udzielił spółce PKP Cargo SA pełnomocnictwa dotyczącego dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki.
Wyłoniono (w trybie przetargu nieograniczonego) doradcę prywatyzacyjnego, którym zostało konsorcjum firm z liderem McKinsey&Company Poland Sp. z o.o. W wyniku analiz przedprywatyzacyjnych, doradca wskazał na możliwość prywatyzacji w dwóch trybach: publiczne zaproszenie do negocjacji oraz w trybie oferty publicznej akcji. Preferowanym rozwiązaniem jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu, wyłonionemu w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji.
Zaoferowany będzie większościowy pakiet – 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki Cargo poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP SA w zamian za aporty w postaci nieruchomości.
Spółka PKP Cargo SA jest przygotowana do prywatyzacji. Prowadzi rentowną działalność. W ubiegłym roku zwiększyła masę przewiezionych towarów o 14 proc., natomiast nakłady inwestycyjne wzrosły o 26 proc.
Zgodnie z oczekiwaniami, prywatyzacja dostarczy spółce PKP SA środki finansowe niezbędne do spłaty kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. Spółka Cargo uzyska natomiast środki na dalszy rozwój firmy.
źródło: www.premier.gov.pl