Prawa konsumenta w relacjach z biurem podróży
Trwa przerwa świąteczne, wkrótce będą ferie zimowe, więc może planujesz wyjazd za pośrednictwem biura podróży? W związku z tym, sprawdź jakie są Twoje prawa!
Jakie informacje i w jakiej formie powinien otrzymać konsument?
Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, który składa propozycje, udostępniając odpowiednie informacje pisemnie, a w szczególności broszury, foldery, katalogi, jest obowiązany wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały oraz nie wprowadzający w błąd informację, w szczególności o:
- cenie usługi turystycznej (albo o sposobie jej ustalenia)
- miejscu pobytu lub planowanej trasie
- rodzaju, klasie, kategorii lub charakterystyce środka transportu
- położeniu, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania np. hotelu
- ilości i rodzaju posiłków
- ewentualnym programie zwiedzania i innych atrakcjach turystycznych
Przed zawarciem umowy, organizator turystyki ma obowiązek poinformować konsumenta o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej, przepisach paszportowych i wizowych, sanitarnych oraz możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej, o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, kosztów leczenia.
Umowa wymaga formy pisemnej i powinna wyczerpująco określać m.in.:
- organizatora, numer zezwolenia i dane osoby, która w jego imieniu podpisała umowę
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki
- czas trwania
- program całej imprezy (w tym rodzaj, jakość i termin oferowanych usług) np. informacje o środku transportu, o obiekcie hotelowym, programie zwiedzania, ilości i rodzaju posiłków
- cenę całej imprezy (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie zostały zawarte w cenie) oraz określenie okoliczności które mogą spowodować podwyższenie ceny
- sposób zapłaty
- informacje o ubezpieczeniu
- sposób składnia reklamacji
- termin powiadomienia o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu braku zgłoszeń.
Organizator turystyki jest obowiązany przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, podać na piśmie nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu.
Organizator ma obowiązek niezwłocznie powiadomić konsumenta, jeżeli przed rozpoczęciem realizacji usługi turystycznej zmuszony jest, z przyczyn od siebie niezależnych, do zmiany istotnych warunków umowy z klientem (m.in. cena, standard hotelu, termin). W takiej sytuacji konsument może w wyznaczonym czasie przyjąć proponowana zmianę umowy lub odstąpić od umowy ze zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.
W przypadku rezygnacji przez konsumenta z umowy (z powodu okoliczności leżących po jego stronie, niezależnie czy są to okoliczności zawinione przez konsumenta czy nie) zobowiązany jest on do zapłaty umówionej ceny. Warto zauważyć, że zgodnie z obecną linią orzecznictwa w Polsce praktyki biur podróży polegające na pobieraniu 100% wartości usługi w przypadku rezygnacji konsumenta zostały ograniczone. Konsumenci mogą zostać obciążeni pewnymi kosztami odstąpienia od umowy, w szczególności przedsiębiorca może żądać zapłaty kary umownej i odszkodowania za poniesione szkody (np. przedpłaty za hotel, wykupiony bilet lotniczy na konkretne nazwisko). Niezależnie od tego, należy rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej. Przed zawarciem umowy należy sprawdzić dokładnie przepisy regulujące kwestie rezygnacji w danym kraju.
Czy organizator może dokonywać modyfikacji ceny usługi turystycznej?
Umowa powinna w sposób wyraźny precyzować okoliczności podwyższenia ceny. Generalnie cena raz ustalona nie powinna być zmieniana, chyba że organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
- wzrost kosztów transportu
- wzrost opłat urzędowych, podatków i innych (np. opłat lotniskowych)
- wzrost kursu walut.
Jednakże bez względu na okoliczności, w okresie 20 dni przed datą wyjazdu, cena ustalona w umowie nie może być zmieniona. W niektórych krajach taka zamiana ceny stanowi podstawę do odstąpienia przez konsumenta od umowy bez konsekwencji finansowych.
Cena powinna obejmować wszystkie opłaty związane z wycieczką.
W przypadku oferty „first minute” albo „last minute” obowiązują takie same przepisy dotyczące warunków zmiany ceny.
Co zrobić gdy umowa została wykonana niewłaściwie ?
Konsument powinien niezwłocznie zawiadomić wykonawcę/organizatora o nieprawidłowościach (w sposób określony w umowie). Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w wypadku jej niezałatwienia, przekazania jej niezwłocznie organizatorowi. Przedsiębiorca jest obowiązany uzasadnić na piśmie przyczyny odrzucenia reklamacji. Jeżeli organizator nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie, w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a w wypadku zgłoszenia tej reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.
W jakich przypadkach organizator nie odpowiada?
Generalnie tylko trzy przypadki powodują wyłączenie odpowiedzialności organizatora z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Są to okoliczności spowodowane:
- działaniem lub zaniechaniem klienta
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nie uczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć
- siłą wyższą.
Wyłączenie odpowiedzialności nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku udzielenia pomocy poszkodowanemu konsumentowi w czasie trwania imprezy turystycznej .
O czym warto pamiętać
Legalność działania biura podróży można sprawdzić!
Informacje o tym czy dane biuro podróży działa legalnie (czy posiada wpis do rejestru) możemy uzyskać w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy lub w Urzędzie Marszałkowskim właściwym ze względu na siedzibę organizatora.
Takie informacje możemy uzyskać także w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.
Oferty "Last Minute"
Tego rodzaju promocyjna oferta zwykle jest tańsza, a wyjazd ma odbyć się niedługo po jej wykupieniu. Należy jednak pamiętać, iż zawsze możemy reklamować usługę, w przypadku nie dotrzymania warunków umowy przez przedsiębiorcę. Konsumentowi przysługują takie same prawa jak w przypadku oferty nie promocyjnej.
źródło: www.konsument.gov.pl