Poziom umiejętności polskich uczniów jest wyższy od średniego poziomu krajów OECD
Tak wynika z najnowszych wyników Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) koordynowanego przez OECD.
Polska uczestniczy w badaniu od początku tj. od 2000 roku i we wszystkich dziedzinach badań PISA zajmuje obecnie miejsce w pierwszej jedenastce krajów UE: 5. miejsce w czytaniu, 7. miejsce w naukach przyrodniczych, 11. miejsce w matematyce. Co ważne, w ciągu 9 lat znacząco obniżył się w Polsce odsetek uczniów osiągających najsłabsze wyniki w czytaniu i naukach przyrodniczych. W 2000 r. najsłabsze wyniki miało 23 proc. uczniów. W 2009 r. liczba ta spadła do 15 proc, co daje nam 4 miejsce w rankingu, za Finlandią, Estonią i Holandią. W przypadku nauk przyrodniczych, z wynikiem 13,1 proc jesteśmy na 3 miejscu.
- Mimo trudniejszej sytuacji gospodarczej nie można oszczędzać na edukacji. Musimy zainwestować w najmłodszych i edukację, tak aby Polska stała się jednym z najbardziej konkurencyjnych krajów – powiedział Donald Tusk.
O konieczności inwestowania w system edukacji i jego zmieniania mówili też minister edukacji Katarzyna Hall i szef doradców premiera Michał Boni. Katarzyna Hall podkreśliła, że wymierne rezultaty w edukacji widoczne są po wielu latach. Obecnie wprowadzane zmiany: upowszechnienie edukacji przedszkolnej, praca z uczniem zdolnym, wprowadzenie obowiązkowej matury z matematyki przyniosą efekty odłożone w czasie. Minister zauważyła też, że liczby podawane w raporcie przekładają się na wyniki gospodarcze, np. nieduża liczba uczniów najsłabszych wiąże się z niskim wskaźnikiem bezrobocia. Michał Boni podkreślił, że inwestycja w edukację przynosi zwrot w sensie ekonomicznym i dzisiejsza szkoła musi wspierać talenty, rozwijać kompetencje poruszania się w świecie cyfrowym, rozwijać umiejętności komunikacji i współpracy.
PISA (Programme for International Student Assessment) to jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych programów badawczych w zakresie edukacji. Jest koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i realizowany w ponad 60 państwach świata. W ostatnim badaniu PISA w 2009 roku uczestniczyło 65 krajów z całego świata. Badanie jest ukierunkowane na 15-latków uczących się w szkołach. Co trzy lata oceniane jest, do jakiego stopnia uczniowie kończący obowiązkową ścieżkę edukacji nabyli konkretne zdolności i umiejętności (umiejętność czytania i interpretacji, matematyka, rozumowanie w naukach przyrodniczych). Do tej pory odbyły się 4 oceny (w latach: 2000, 2003, 2006, 2009). W każdej edycji badanie przeprowadzane było na od 4,500 do 10 000 uczniów w każdym kraju.
OECD wybrała Polskę na oficjalną prezentację wyników badań po tym, jak po ostatniej edycji PISA nasz kraj zaliczony został do nielicznego grona krajów na świecie, w których w ostatniej dekadzie wyraźnie poprawił się poziom wiedzy i umiejętności młodzieży.
źródło: www.kprm.gov.pl