Możesz zwrócić używany wibrator
Zamówiłaś/ zamówiłeś wibrator w internetowym sklepie erotycznym? I nie odpowiada Ci jego kształt, wielkość czy kolor? Możesz go zwrócić zachowując ustawowy termin uprawniający do zwrotu.
Taki przykładowy wibrator jest opakowany w folię i pudełko zabezpieczone przed otwarciem. W takim właśnie stanie otrzymujesz towar. Rozpakowywujesz towar i okazuje się ze wibrator jest za mały, za duży lub ma nieodpowiadający ci kształt. I co teraz?
Kierujesz do sklepu żądanie zwrotu pieniędzy powołując się na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Oczywiście wibrator pozostaje w pełni sprawny i wartościowy.
A sklep odrzuca żądanie, ponieważ wibrator mógł zostać użyty ( bo został rozpakowany) i ze względów higienicznych nie można by było wysłać go następnie innemu klientowi? Czy sklep ma prawo nie przyjąć zwrotu?
Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni.
Ponadto zgodnie z art.10 ust. 3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
- świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1,
- dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
- umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
- świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
- świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
- dostarczania prasy,
- usług w zakresie gier hazardowych.
Rozpakowanie towaru nie oznacza zmienienia jego stanu (art. 10 ust.3 pkt 2 wskazuje na wyjątek, kiedy rozpakowanie towaru nie jest dozwolone.) Podobnie użycie wibratora nie powinno powodować zmiany jego stanu, bo nie musi wpływać na jego prawidłowe działanie.
Oznacza to, ze zawsze masz prawo zwrócić taki wibrator, zachowując 10- dniowy termin. To sprzedawca ponosi całe ryzyko związane z prowadzeniem sprzedaży podobnych produktów przez Internet.
Wniosek: Czy kiedykolwiek kupując wibrator czy inny produkt erotyczny przez Internet zastanowiłaś/ zastanowiłeś się czy ktoś go wcześniej przypadkiem nie używał?
źródło: Dziennik Ustaw z 2000 r. Nr 22 poz. 271