Młodzi przedsiębiorcy wprowadzili innowacyjne produkty na rynek i zwiększyli sprzedaż dzięki dotacjom z programu wspierającego pięć wschodnich województw.
Potencjał rynkowy
Dzięki grantom start-upy przebiły się z niesztampowymi pomysłami. Dotacje sfinansowały innowacyjne produkty i usługi mające wysoki potencjał rynkowy. Wsparcie ułatwiło twórcom nowatorskich rozwiązań także organizację działań promocyjno-informacyjnych służących ekspansji. Każdy przedsiębiorca startujący w konkursie „Rozwój start-upów” miał szansę na grant w wysokości 1 mln zł. Wcześniej przedstawiciele biznesu uczestniczyli w programie szkoleń oferowanym przez platformy startowe. Tworzyły je partnerstwa składające się m.in. z ośrodków innowacji, uczelni, funduszy venture capital i dużych firm.
Celem innowacje:
Unijne dotacje przeznaczone dla wschodnich województw wsparły wiele projektów zakładających powstanie nowatorskich rozwiązań medycznych.
Adobe Stock
Ze wspomnianych dotacji skorzystał m.in. lubelski start-up Sundose. Oferuje on spersonalizowane suplementy diety. Przedstawiciele spółki do minimum ograniczają stosowanie konserwantów w oferowanych preparatach. Co miesiąc dostarczają produkty do odbiorców zainteresowanych dietą. Klienci Sundose mogą korzystać ze specjalnej aplikacji, która przypomina o zażyciu suplementu. Spółka podbija nowe rynki. Działa już m.in. w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Tomasz Styk, współzałożyciel firmy Sundose, podkreśla, że pracujący z nim zespół składa się z ekspertów, w tym dietetyków, badaczy i farmakologów. Klienci mogą konsultować ze specjalistami skład suplementów lub dobrać je na podstawie wyników badania krwi. Spółka Sundose przeznaczyła część otrzymanych funduszy unijnych na rozwój aplikacji mobilnej, dzięki której konsumenci mogą łatwo zarządzać składem swoich suplementów.
Innowacyjne bioprodukty
Beneficjentem konkursu „Rozwój start-upów” jest także lubelska firma Microbe Plus. Jej pracownicy opracowali nowatorskie bioprodukty, które pomagają zapewnić kompleksową ochronę roślin i ograniczyć stosowanie nawozów. Dzięki temu przedsiębiorstwo przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń gleb i wód.
Wśród dofinansowanych przedsięwzięć nie brakuje projektów z sektora medycznego. Jednym z nich jest m.in. system pomiaru gęstości tkanki kostnej w rejonie żuchwy i szczęki. Pomysłodawcą tej innowacji jest działający w Puławach start-up Visual Tech-Lab. Właściciele spółki podkreślają, że aplikacja pomoże lekarzom dokładnie zmierzyć gęstość tkanki i ocenić jej jakość w trakcie zabiegu.
– Wspieramy innowacyjne przedsięwzięcia z branży medtech. Z satysfakcją obserwujemy, jak wartościowe rozwiązania w tym sektorze proponują przedstawiciele start-upów. Branża stawia przed przedsiębiorcami bardzo wysokie wymagania. Jednocześnie oferuje im ogromne możliwości rozwoju – podkreśla Marcin Seniuk, dyrektor departamentu rozwoju start-upów w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Autorem projektu medycznego realizowanego z pomocą dotacji jest także start-up Respmedical z Lublina. Przedstawiciele spółki pracują nad systemem do rehabilitacji oddechowej. Korzysta on z gier sterowanych oddechem i pozwala monitorować postępy osoby ćwiczącej. Spółka otrzymała na projekt 900 tys. zł. Z rozwiązania będą mogły korzystać m.in. osoby chorujące na astmę.
Dotację na przedsięwzięcie medyczne dostała też firma BioMinds Healthcare z Lublina. Jest ona beneficjentem grantu w wysokości ponad 850 tys. zł. Przeznaczyła go na opracowanie zdalnego systemu wspierającego rehabilitację i komunikację osób po udarach i urazach mózgu.
Pomoc dla medyków
Wśród dofinansowanych projektów nie brakuje też przedsięwzięć, dzięki którym powstaje nowoczesny sprzęt ułatwiający pracę i kształcenie medyków. Start-up Medu z Podkarpacia otrzymał na ten cel ok. 900 tys. zł. Przedstawiciele spółki pracują nad stworzeniem osobistego trenażera laparoskopowego dla studentów medycyny i lekarzy, którzy chcą doskonalić się w wykonywaniu zabiegów medycznych inwazyjnych w mniejszym stopniu niż klasyczne operacje.
Kolejnym pomysłem wspartym w konkursie „Rozwój start-upów” jest produkt autorstwa firmy Blaster Light. Przedstawiciele spółki stworzyli magnetyczną grę logiczną przeznaczoną dla osób niewidomych. Czerpie ona inspiracje z szachów, gry w kółko i krzyżyk oraz kostki Rubika.
Ciekawym rozwiązaniem, które również otrzymało dofinansowanie we wspomnianym naborze, jest platforma do monitoringu ziemi. Stworzyła ją spółka Analog Astronaut Training Center. Platforma będzie oferowała usługi biznesowe związane z realizacją międzynarodowych projektów edukacyjnych dotyczących stratosfery. Przedstawiciele spółki mówią, ża platforma mogłby być tańszym alternatywnym rozwiązaniem dla monitoringu satelitarnego i lotniczego.
Fundusze europejskie wspierają także start-upy, które pracują nad rozwiązaniami ułatwiającymi rozwój firm. Przykładem jest warszawska spółka ConnectedVR, która wdraża innowacje związane z automatyzacją szkoleń pracowników fabryk. Start-up wykorzystuje do tego rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Dzięki wdrażanym innowacjom nauka obsługi maszyn, sprzętu czy zasad BHP ma być atrakcyjna jak gra komputerowa.
Oferta eksportowa
Flagowym konkursem POPW był nabór z dotacjami wspierającymi firmy w przygotowaniu oferty eksportowej i znalezieniu kontrahentów. Cieszył się on wśród przedsiębiorców bardzo dużym zainteresowaniem. Dotacje finansowały koszty wprowadzenia produktów i usług na nowe rynki. Wymogiem było posiadanie przez wnioskodawcę co najmniej jednego wyrobu mającego potencjał do ekspansji.
Jedną z firm, która otrzymała dotację na rozwój eksportu i promocję marki, jest zambrowska spółka Greenvit, producent wysokiej jakości ekstraktów roślinnych. Firma ma własne zaplecze badawczo-rozwojowe, dzięki czemu samodzielnie opracowuje innowacyjne produkty. Spółka otrzymała grant w wysokości ponad 239 tys. zł. Jej przedstawiciele przeznaczyli dofinansowanie na usługi szkoleniowo-doradcze dotyczące prowadzenia ekspansji m.in. na rynku amerykańskim. Oferta biznesowa Greenvit była prezentowana na międzynarodowych targach w Szwajcarii, Chinach i Stanach Zjednoczonych.
Kolejnym beneficjentem dotacji wspierających eksporterów jest firma Bester Sklejki z Łańcuta. Działa ona w branży meblarskiej, a zrealizowała projekty m.in. dla Narodowego Centrum Muzyki we Wrocławiu oraz Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie. Przedstawiciele spółki planują rozwój marki głównie na rynku niemieckim i szwajcarskim. Grant w wysokości ponad 134 tys. zł przeznaczyli na pokrycie kosztów uczestnictwa w imprezach targowo-wystawienniczych dla branży meblarskiej.
Na misje i targi
Beneficjentem dotacji na ekspansję jest również pomorska spółka Silvam-Ex Tomasz Michalski Piotr Tyca, producent wyrobów jubilerskich. Otrzymała ona grant w wysokości ponad 800 tys. zł. Przedstawiciele firmy uczestniczyli w wielu misjach targowych, w tym m.in. odbywających się w Chinach, Stanach Zjednoczonych i krajach UE. Efekt? Uzyskali nowe kontrakty handlowe i większe przychody ze sprzedaży wyrobów.
Z pomocą grantów z POPW przedsiębiorcy rozwijali też pomysły wzornicze. Było to wsparcie dwuetapowe. W pierwszej fazie MŚP otrzymywały dofinansowanie na pokrycie kosztów audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej w firmie, a w drugiej – na realizację działań związanych z inwestycją. W sumie granty na ten cel sfinansowały 790 projektów. Z tych dotacji skorzystała m.in. podkarpacka spółka Bester Sklejki, która systematycznie zwiększa moce produkcyjne. Celem firmy jest dołączenie do czołówki polskich producentów sklejki. Otrzymała ona grant w wysokości ok. 1 mln zł. Właściciele spółki z pomocą dofinansowania zaprojektowali własną kolekcję siedzisk i elementów architektonicznych oraz kupili nowe, specjalistyczne maszyny. Realizacja projektu przyczyniła się do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym.
Granty na wzornictwo otrzymała też podkarpacka firma Ecoline. Od ponad 20 lat zajmuje się ona projektowaniem i budowaniem linii lakierniczych do malowania proszkowego. Spółka przeznaczyła dotację w wysokości ok. 3 mln zł na przygotowanie materiałów eksperckich i wizerunkowych, nową stronę internetową i opracowanie systemu znakowania.
Pod wspólnym szyldem
POPW wspierał też inwestycje MŚP. Przedsiębiorcy wprowadzali własne lub zakupione wyniki prac B+R do działalności firm. Beneficjenci konkursu „Wdrażanie innowacji przez MŚP” rozwijali powiązania branżowe i tworzone przez nie nowatorskie przedsięwzięcia. Dotacje znacznie ułatwiły im prowadzenie biznesu podczas pandemii.
Z grantów oferowanych w ramach POPW mogły korzystać także firmy, które tworzą niesztampowe produkty pod jednym szyldem. Konkurs „Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP” był przeznaczony dla konsorcjów składających się przynajmniej z trzech przedsiębiorstw. Efektem ich współpracy było powstanie innowacyjnego produktu sieciowego utworzonego pod wspólną marką. Partnerstwa oferowały go jako pakiet usług.
Jednym z beneficjentów wspomnianego konkursu jest konsorcjum czterech firm, którym zawiaduje lubelska spółka Arbudy. Na zrealizowanie projektu partnerstwo otrzymało ponad 13 mln zł. Przedstawiciele konsorcjum planują powstanie w woj. lubelskim parku edukacyjno-rozrywkowy „Archipelag Roztocze”. Turyści będą mogli zapoznać się tu z walorami przyrodniczymi regionu i potencjałem polskich Kresów Wschodnich.
Kolejnym produktem sieciowym, który powstanie w tym województwie, będą atrakcje turystyczne zlokalizowane na Starym Mieście w Lublinie. Dofinansowanie projektu to 32 mln zł. Zrealizuje go konsorcjum czterech firm, na czele którego stoi lubelska spółka Custom P. Klauda M. Machlarz. Partnerstwo chce wykorzystać potencjał historyczny miasta. Jedną z atrakcji będzie Kamienica Legend. Dzieci będą mogły poznać historię Lublina, rozwiązując zagadki historyczne. Na potrzeby centrum edukacyjno-rozrywkowego zostanie wyremontowany zabytkowy budynek. Kolejną atrakcją będzie Kamienica Kryminałów. Młodzież i osoby dorosłe będą rozwiązywały zagadki i tajemnice związane z Lublinem. W skład obiektu wejdą m.in. sala koncertowa, ekspozycyjna, laboratorium detektywistyczne, a także miejsce z elementami escape roomu.
Kolejny dofinansowany projekt wykorzystuje potencjał regionu Wielkich Jezior Mazurskich. Za jego realizację odpowiada konsorcjum firm: King Cross Shopping Warsaw, Nowy Sztynort i Biuro Turystyki Aktywnej Getris. Otrzymały one łącznie ok. 28 mln zł .W ramach przedsięwzięcia pod nazwą Nowy Sztynort – Osada Wolności powstaje kompleks z infrastrukturą do aktywnego wypoczynku. Znajduje się tam m.in. port wyposażony w jachty motorowe, domy na wodzie i sprzęt do sportów wodnych. Osada ma powiększyć się o Multimedialne Centrum Żeglarstwa i Ekologii oraz przestrzeń do co-workingu.
Kolejne konkursy i pieniądze
W nowej perspektywie finansowej następcą POPW będzie program „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej“ (FEPW). Dotacje sfinansują projekty firm nie tylko ze wspomnianych pięciu województw. Wsparcie z FEPW będzie przysługiwało także przedsiębiorcom z woj. mazowieckiego. Chodzi o firmy działające w części województwa nie obejmującego Warszawy i przyległych do niej powiatów. Budżet programu wyniesie 2,5 mld EUR.
– FEPW to już trzecia edycja specjalnego ponadregionalnego programu, który będzie wspierał inwestycje istotne dla szybszego rozwoju makroregionu Polska Wschodnia – podkreśla Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
O dofinansowanie z nowego programu będą mogły ubiegać się MŚP, które wdrażają rozwiązania dotyczące automatyzacji i robotyzacji firm. Granty pokryją m.in. koszty usług rozwojowych. W ofercie FEPW znajdą się też dotacje na szkolenia dla pracowników dotyczące tego, jak obsługiwać nowe procesy cyfrowe w przedsiębiorstwach.
Nie zabraknie wsparcia dla MŚP działających w sektorze turystycznym. Przewidziano dla nich preferencyjne pożyczki. Warto podkreślić, że potencjał makroregionu Polska Wschodnia pod względem turystycznym wciąż nie jest przez firmy w odpowiednio wykorzystany.
Granty z FEPW pomogą przedstawicielom biznesu wdrożyć też nowe modele biznesowe bazujące na rozwiązaniach dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym.
Przedstawiciele start-upów i MŚP inwestujące w procesy wzornicze również mogą liczyć na granty. Będą oni mogli startować w konkursach z dotacjami, które sfinansują przeprowadzenie audytów wzorniczych i opracowanie strategii wzorniczych. Dzięki nim przedsiębiorcy wdrożą w firmach innowacje, które poprawią ich organizację pracy i wizerunek.
• zawory nowej generacji dla lotniczych układów hydraulicznych (Yasa Motors z woj. podkarpackiego)
• energooszczędne okno z innowacyjnym rozwiązaniem uszczelnienia środkowego (Plastimet z woj. warmińsko-mazurskiego)
• meble z innowacyjnym systemem montażu (firma Masket Piotr Poznański z woj. lubelskiego)
• nowatorskie opakowania ze zwiększoną wytrzymałością (Interplastik z woj. podkarpackiego)
• gokart z napędem elektrycznym i wymiennym systemem zasilania (firma Nabor Grażyna Naborczyk z woj. lubelskiego)
• silniki elektryczne do zastosowań specjalnych, w tym lotniczych (Synergy Technologies z woj. podkarpackiego)
• innowacyjna przyczepa o wywracanej skrzyni ładunkowej (Tema z woj. lubelskiego)
• nowatorskie pilarki formatowe (Rema z woj. warmińsko-mazurskiego)
Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.
Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.