Korpus służby cywilnej - jak się tam dostać?
Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na następujących stanowiskach urzędniczych: wyższych stanowiskach w służbie cywilnej, stanowiskach średniego szczebla zarządzania, stanowiskach koordynujących, samodzielnych, specjalistycznych oraz wspomagających.
Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych w:
- Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
- urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach centralnych organów administracji rządowej,
- urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
- komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej,
- Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
- Biurze Nasiennictwa Leśnego,
- jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej.
Ponadto korpus służby cywilnej tworzą także powiatowi i graniczni lekarze weterynarii oraz ich zastępcy.
W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:
- jest obywatelem polskim,
- korzysta z pełni praw publicznych;
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy;
- cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny.
Limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej określa ustawa budżetowa.
Rada Ministrów ustala corocznie trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej i przedkłada go do wiadomości Sejmowi równocześnie z projektem ustawy budżetowej.
Dyrektor generalny urzędu organizuje nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej. Nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej na stanowiska związane z obronnością kraju odbywa się z uwzględnieniem pierwszeństwa w zatrudnieniu przysługującego osobom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej.
Główny Lekarz Weterynarii organizuje nabór na stanowiska granicznego lekarza weterynarii i jego zastępcy. Wojewódzki lekarz weterynarii organizuje nabór na stanowiska powiatowego lekarza weterynarii i jego zastępcy.
Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. W przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej umowę o pracę zawiera się na czas określony 12 miesięcy z możliwością wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy za dwutygodniowym wypowiedzeniem.
Postępowanie kwalifikacyjne
Zakres tematyczny postępowania kwalifikacyjnego, obejmuje:
- w części sprawdzianu sprawdzającej wiedzę — wybrane zagadnienia z prawa, administracji publicznej, finansów publicznych, polityki zagranicznej i organizacji międzynarodowych, organizacji i zarządzania oraz zagadnień społecznych i ekonomicznych;
- w części sprawdzianu sprawdzającej umiejętności — umiejętności rozwiązywania problemów oraz umiejętności analizy i wykorzystania informacji.
Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, upowszechnia informacje o postępowaniu kwalifikacyjnym.
Zgłoszenie składa się bezpośrednio w siedzibie KSAP albo drogà pocztowà pod adresem KSAP z dopiskiem „zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego”. W razie złożenia zgłoszenia drogą pocztową za datę zgłoszenia uważa się datę nadania zgłoszenia w placówce pocztowej.
Termin i miejsce przeprowadzenia sprawdzianu ustala dyrektor KSAP w porozumieniu z Szefem Służby Cywilnej, co najmniej na 30 dni przed sprawdzianem. Informację o terminie i miejscu przeprowadzenia sprawdzianu dyrektor KSAP niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej KSAP. Informację ogłasza się również w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Sprawdzian ma formę pisemną i składa się z odrębnych części, podczas których są sprawdzane wiedza i umiejętności. Dyrektor KSAP odpowiada za przygotowanie materiałów służących przeprowadzeniu sprawdzianu w sposób gwarantujący zapewnienie ich poufności.
Dyrektor KSAP przekazuje przewodniczącemu zespołu sprawdzającego materiały służące przeprowadzeniu sprawdzianu, zawierające w szczególności testy lub zadania oraz arkusze odpowiedzi i klucze ich oceny.
Część sprawdzianu sprawdzająca wiedzę ma formę testu wyboru i składa się z 90 pytań. Za prawidłową odpowiedź na dane pytanie przyznaje się 1 punkt, za brak odpowiedzi albo za odpowiedź nieprawidłową — 0 punktów. Część sprawdzianu sprawdzająca wiedzę trwa 90 minut.
Część sprawdzianu sprawdzająca umiejętności ma formę testu psychologicznego lub zadań.
Część ta jest oceniana w skali od 0 do 60 punktów i trwa odpowiednio do zastosowanego testu lub zadań, jednak nie krócej niż 60 minut i nie dłużej niż 120 minut.
Ustalenia wyników całego sprawdzianu dokonuje się przez zsumowanie wyników poszczególnych części sprawdzianu uzyskanych przez osobę przystępującą do postępowania kwalifikacyjnego.
Minimalne liczby punktów, wynoszą:
- 30 punktów — z części sprawdzianu sprawdzającej wiedzę;
- 20 punktów — z części sprawdzianu sprawdzającej umiejętności;
- 90 punktów — z obu części sprawdzianu w sumie.
Wysokość opłaty za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego w danym roku, wynosi 35 % minimalnego wynagrodzenia za pracę przewidzianego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Akty prawne, których znajomość obowiązuje na egzaminie:
- Kodeks postępowania administracyjnego
- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
- Prawo o ustroju sądów administracyjnych
- Ustawa o samorządowych kolegiach odwoławczych
- Ustawa o ochronie danych osobowych
- Ustawa o ochronie informacji niejawnych
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Prawo o ustroju sądów powszechnych
- Ustawa o Sądzie Najwyższym
- Ustawa o Trybunale Konstytucyjnym
- Ustawa o Trybunale Stanu
- Ustawa o służbie cywilnej
- Ustawa o finansach publicznych
- Ordynacja podatkowa
- Prawo zamówień publicznych
- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
- Traktat o Unii Europejskiej
- Ustawa o służbie zagranicznej
Służba przygotowawcza
Osoby podejmujące po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej odbywają służbę przygotowawczą. Służba przygotowawcza ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika podejmującego po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej do należytego wykonywania obowiązków służbowych.
Kierując pracownika do odbycia służby przygotowawczej, dyrektor generalny urzędu określa jej zakres i czas trwania na podstawie opinii osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony. Opinia dotyczy poziomu przygotowania pracownika do wykonywania obowiązków wynikających z opisu zajmowanego stanowiska pracy.
Służba przygotowawcza trwa nie dłużej niż 4 miesiące i kończy się nie później niż z upływem 8 miesięcy od podjęcia pracy przez pracownika.
Służba przygotowawcza kończy się egzaminem. Zakres, sposób przeprowadzenia oraz warunki zaliczenia egzaminu określa dyrektor generalny urzędu.
Absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej są zwolnieni z odbywania służby przygotowawczej. Na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony, dyrektor generalny urzędu może zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych.
źródło: www.dsc.kprm.gov.pl