Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

Kontrole NIK w praktyce


11-03-2011

Kilkanaście współpracujących departamentów i delegatur, kilkudziesięciu pracowników Izby, doradcy i zewnętrzni specjaliści – takich właśnie nakładów wymagają duże, koordynowane kontrole przeprowadzane przez NIK.

REKLAMA

Każdego roku największym przedsięwzięciem NIK jest kontrola wykonania budżetu państwa. Biorą w niej udział wszystkie departamenty i delegatury, czyli w sumie 24 jednostki. Inspektorzy kontrolują kilkaset instytucji i urzędów (przykładowo 371 w 2009 r.). Podsumowaniem ich pracy jest obszerny dokument pt. Analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, którą prezes NIK prezentuje na posiedzeniu plenarnym Sejmu.

Innymi przedsięwzięciami Izby, wymagającymi dużych nakładów sił i środków, są kontrole koordynowane. W audyt weryfikujący dostępność usług medycznych w Polsce prócz Departamentu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia zaangażowanych było 15 delegatur. Skontrolowano 46 szpitali w całej Polsce. Audyt rozpoczął się na początku sierpnia 2009 roku. Samo postępowanie kontrolne trwało niemal 6 miesięcy. Po kontroli powstało kilkadziesiąt protokołów dokumentujących jej przebieg i wyniki oraz 49 wystąpień pokontrolnych. W końcowym raporcie wzięto również pod uwagę wyjaśnienia kierowników skontrolowanych instytucji. Ostateczna informacja o dostępności usług medycznych w Polsce powstała więc na bazie co najmniej setki rzetelnie zweryfikowanych dokumentów.

52 jednostki skontrolowali inspektorzy NIK, weryfikując sposób prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkołach. W audycie tym wzięło udział 8 delegatur oraz Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Skontrolowano wybrane szkoły wyższe, średnie, podstawowe oraz gimnazja na terenie całego kraju. W rezultacie powstały dziesiątki protokołów i wystąpień pokontrolnych. Pracę Izby podsumowała obszerna Informacja o wynikach kontroli.

Kontrole NIK, w które zaangażowanych bywa nawet kilkanaście delegatur, muszą zostać wcześniej ściśle zaplanowanie i skoordynowane. Zanim kontrolerzy pojawią się w urzędzie, szkole czy zakładzie pracy, tworzony jest program audytu. Czasami konieczna jest kontrola rozpoznawcza. Zdarza się również, że podczas planowania działań w  wybranym obszarze Izba organizuje spotkanie ekspertów. Na podstawie tych wstępnych czynności tworzony jest szczegółowy program kontroli, w którym określony jest m.in. termin, zakres i sposób prowadzenia audytu.

źródło: www.nik.gov.pl


Promowane aktualności

Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.