Elektroniczny monitoring dla chuliganów stadionowych?
Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje istotne przebudowanie konstrukcji towarzyszącego zakazowi wstępu na imprezę masową obowiązku przebywania w czasie trwania imprezy masowej w określonym miejscu, związane z wykorzystaniem w celu kontroli wywiązywania się przez skazanego z tego obowiązku technologii monitoringu elektronicznego, obecnie wykorzystywanego wobec niektórych skazanych z orzeczonymi krótko i średnioterminowymi karami pozbawienia wolności.
Jak wskazuje Resort Sprawiedliwości to rozwiązanie nie pociągnie za sobą dodatkowych kosztów – istniejąca infrastruktura, jak i unormowania prawne dotyczące dozoru elektronicznego pozwalają elastycznie poszerzyć stosowanie tego systemu również do tych sprawców przestępstw związanych z imprezami masowymi, co do których sąd za celowe uzna dodatkowe monitorowanie ich zachowania w trakcie trwania orzeczonego wobec nich środka karnego. Przepisy tworzą mechanizm pozwalający ze stuprocentową pewnością stwierdzić, a równocześnie bez konieczności obciążania Policji dodatkowymi zadaniami, czy sprawca przestrzega orzeczonego wobec niego środka karnego.
Tym samym zabezpieczą przestrzeganie przez skazanego nałożonego na niego obowiązku, którego celem jest zapewnienie, aby nie znalazł się on na imprezie masowej, od udziału w której został wyrokiem sądu wyłączony, zaś w wypadku niezastosowania się przez niego do tego obowiązku sygnalizacja opuszczenia miejsca pobytu przez sprawcę pozwoli na szybkie podjęcie kroków przeciwdziałających ewentualnemu przedostaniu się przez niego na miejsce odbywania się imprezy masowej, a następnie pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej za naruszenie zakazu.
Naruszenie nałożonego przez sąd obowiązku przebywania w miejscu stałego pobytu w czasie trwania imprezy masowej, polegające zarówno na opuszczeniu tego miejsca w czasie, w którym skazany powinien się w nim znajdować, jak również np. na uszkodzeniu aparatury monitorującej (np. zerwaniu nałożonego na rękę lub nogę nadajnika) będzie stanowiło przestępstwo z art. 244a k.k.), zagrożone grzywną, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności do lat 2. Żaden więc wypadek umyślnej niesubordynacji skazanego, na którego nałożony zostanie taki obowiązek, nie pozostanie bez odpowiedzi, pozwalając ze stuprocentową skutecznością wykrywać wszelkie wypadki niepodporządkowania się orzeczonemu środkowi karnemu.
źródło: ms.gov.pl