Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie swoich pieniędzy?
Od nowego roku są nowe zasady gwarantowania depozytów przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny, który jest instytucją zapewniającą wypłatę depozytów zgromadzonych w bankach objętych polskim systemem gwarantowania.
Bankowy fundusz Gwarancyjny ma duże znaczenie w przypadku wydania przez Komisję Nadzoru Finansowego decyzji o zawieszeniu działalności i złożeniu wniosku o ogłoszeniu jego upadłości.
Kogo obejmuje system gwarancji?
Ochronie podlegają depozyty:
- osób fizycznych i prawnych;
- jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną;
- szkolnych kas oszczędnościowych;
- pracowniczych kas zapomogowo - pożyczkowych.
Ochronie nie podlegają jednak depozyty Skarbu Państwa, kadr zarządzających danym bankiem oraz jego właścicieli oraz depozyty instytucji finansowych (innych banków, domów maklerskich, funduszy inwestycyjnych i emerytalnych).
Gwarancją objęte są zarówno depozyty złotówkowe jak i w walutach obcych.
Jakie są zasady wypłat należnych środków?
Bank, którego działalność została zwieszona, sporządza listę osób uprawnionych do odebrania środków gwarantowanych i następnie BFG podaje do wiadomości publicznej informacje o sposobie i terminie wypłaty środków gwarantowanych. Od 2011 roku termin wypłaty środków gwarantowanych wynosi 20 dni roboczych od dnia zawieszenia działalności banku. Po odbiór tych środków można zgłosić się w ciągu 5 lata od dnia ogłoszenia zawieszenia działalności banku.
Środki pieniężne przekraczające wartość limitu gwarancyjnego nadal stanowią wierzytelność deponenta wobec banku. Kwotę tą można odzyskać w wyniku podziału majątku banku w ramach postępowania upadłościowego.
W całości gwarantowane są depozyty do równowartości w złotych 100 000 euro, niezależnie od liczby rachunków posiadanych przez deponenta w danym banku. W przypadku rachunku wspólnego każdemu ze współposiadaczy przysługuje odrębny limit środków gwarantowanych.
źródło: www.bfg.pl