1. Przyjęty okres użytkowania, o którym mowa w § 152, może odnosić się w szczególności do:
        1)	całego obiektu - jako średnia trwałość podstawowych elementów nie podlegających okresowej wymianie,
        2)	podstawowych elementów obiektu, tj. podpór, dźwigarów i pomostu,
        3)	elementów podlegających okresowej wymianie.
2. Dla elementów obiektu inżynierskiego przyjmuje się okresy użytkowania:
        1)	dla podpór mostów:
a)	w nurtach rzek - nie mniejszy niż 150 lat,
b)	w wodach stojących o ustabilizowanym poziomie - nie mniejszy niż 200 lat,
c)	na terenach zalewowych - nie mniejszy niż 100 lat,
        2)	dla przyczółków masywnych i konstrukcji oporowych - nie mniejszy niż 100 lat,
        3)	dla podpór wiaduktów i lekkich przyczółków - nie mniejszy niż 60 lat,
        4)	dla masywnych konstrukcji łukowych i płytowych oraz tuneli - nie mniejszy niż 100 lat,
        5)	dla ustrojów nośnych przęseł belkowych i skrzynkowych z pomostami:
a)	masywnymi - nie mniejszy niż 80 lat,
b)	lekkimi i gęstożebrowymi - nie mniejszy niż 60 lat,
        6)	dla ustrojów nośnych przęseł sprężonych całym przekrojem - nie mniejszy niż 60 lat,
        7)	dla pomostów:
a)	masywnych - nie mniejszy niż 40 lat,
b)	lekkich i gęstożebrowych - nie mniejszy niż 30 lat,
        8)	dla izolacji wodoszczelnych pomostów: 
a)	masywnych - nie mniejszy niż 30 lat,
b)	lekkich i gęstożebrowych - nie mniejszy niż 20 lat,
        9)	dla warstw ochronnych izolacji wodoszczelnych - nie mniejszy, niż przewidziano dla izolacji wodoszczelnych w pkt 8,
        10)	dla płyt chodnikowych i belek podporęczowych - nie mniejszy niż 20 lat,
        11)	dla nawierzchni jezdni - nie mniejszy niż 10 lat, pod warunkiem że nie są przewidziane jako warstwy ochronne izolacji wodoszczelnych,
        12)	dla urządzeń dylatacyjnych - nie mniejszy niż 20 lat,
        13)	dla urządzeń odwadniających - nie mniejszy niż 25 lat,
        14)	dla łożysk:
a)	stycznych i wałkowych - nie mniejszy niż 50 lat, 
b)	elastomerowych i z wkładkami ślizgowymi - nie mniejszy niż 20 lat,
        15)	dla malarskich powłok ochronnych konstrukcji stalowych:
a)	nowych - nie mniejszy niż 15 lat,
b)	przemalowanych - nie mniejszy niż 5 lat,
        16)	dla osłon sieci trakcyjnej i barier - nie mniejszy niż 20 lat,
        17)	dla balustrad - nie mniejszy niż 30 lat, 
        18)	dla przepustów - nie mniejszy niż 40 lat.
3. Przez pomost masywny, o którym mowa w ust. 2 pkt 5 lit. a), pkt 7 lit. a) i pkt 8 lit. a), rozumie się pomost z płyt betonowych o grubości nie mniejszej niż 25 cm, zamocowany w dźwigarach o dużej sztywności skrętnej, który nie jest poddany działaniu momentów zginających o przemiennych znakach, tj. w szczególności pomost bez dodatkowych podłużnic i poprzecznic. Przez pomost lekki, o którym mowa w ust. 2 pkt 5 lit. b), pkt 7 lit. b) i pkt 8 lit. b), rozumie się pomost, który nie spełnia wymagań pomostu masywnego.
4. Okresy użytkowania, o których mowa w ust. 2, dotyczą obiektów inżynierskich nowo zbudowanych. Dla obiektów odbudowywanych, rozbudowywanych i przebudowywanych powinien być określony skorygowany okres użytkowania, uwzględniający zakres wykorzystania elementów starej konstrukcji oraz ich stan techniczny i wiek.
                                    
                                
                                                                                                                                                                                                        
                                    
                                    
                                        1. Materiały użyte do budowy powinny zapewnić trwałość odpowiednio do przyjętych okresów użytkowania poszczególnych elementów obiektów inżynierskich, o których mowa w § 153 ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Przy ocenie trwałości materiałów, o której mowa w ust. 1, powinny być brane pod uwagę nie tylko cechy fizyczne i mechaniczne, określone dla poszczególnych wyrobów w Polskich Normach lub aprobatach technicznych, lecz również odporność na oddziaływanie środowiska uwzględniająca czynniki określone w Polskich Normach.
3. W przypadkach gdy nie są spełnione wymagania określone w ust. 1, powinny być zastosowane odpowiednie rozwiązania ochronne ograniczające oddziaływanie środowiska, przewidziane jako zabezpieczenia antykorozyjne, których skuteczność działania powinna odpowiadać przyjętym okresom użytkowania.
                                    
                                
                                                                                                                                                                                                        
                                    
                                    
                                        1. Rozwiązania ochronne, o których mowa w § 154 ust. 3, polegające w szczególności na odpowiednim:
        1)	usytuowaniu obiektu inżynierskiego,
        2)	ukształtowaniu konstrukcji - zwane dalej "ochroną konstrukcyjną",
        3)	doborze materiałów konstrukcyjnych lub doborze składu oraz struktury materiałów wykonywanych na budowie i w wytwórniach elementów - zwane dalej "ochroną materiałowo-strukturalną",
        4)	stosowaniu ochrony powierzchniowej konstrukcji lub jej elementów - zwane dalej "ochroną powierzchniową",
powinny spełniać wymagania Polskich Norm i rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Jako uzupełnienie rozwiązań, o których mowa w ust. 1, powinny być zależnie od okoliczności i w miarę możliwości zastosowane:
        1)	dodatkowe zabezpieczenia techniczne,
        2)	wyposażenie zabezpieczające pracę konstrukcji.
3. Zabezpieczenia techniczne, o których mowa w ust. 2 pkt 1, polegają w szczególności na ochronie: 
        1)	katodowej:
a)	zbrojenia w konstrukcjach żelbetowych,
b)	konstrukcji stalowych i żelbetowych - zabezpieczającej przed działaniem prądów błądzących, 
        2)	protektorowej - polegającej na powlekaniu prętów zbrojenia preparatami zabezpieczającymi przed korozją.
4. Jako wyposażenie zabezpieczające, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, mogą być zastosowane w szczególności:
        1)	bariery osłonowe - umieszczone przy podporach wiaduktów i kładek usytuowanych w pobliżu jezdni,
        2)	odbojnice - umieszczone wewnątrz toru pod wiaduktami i kładkami nad liniami kolejowymi i tramwajowymi,
        3)	dalby - umieszczone w pobliżu podpór mostów.