Środki kontroli operacyjnej w Trybunale Konstytucyjnym
Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z dwoma wnioskami o zbadanie zgodności wymienionych w nich przepisów ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o kontroli skarbowej, ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, jak również ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego z szeregiem wzorców kontroli zawartych w Konstytucji RP oraz w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
Prezes Trybunału Konstytucyjnego oba wnioski zostały połączone celem ich łącznego rozpoznania - z uwagi na tożsamość przedmiotu sprawy.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy wskazane we wniosku przepisy ustawy o Straży Granicznej, ustawy o kontroli skarbowej, ustawy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, jak również ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego godzą w art. 2 oraz art. 47 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, nie wskazując, jakich konkretnie środków mogą używać poszczególne służby podczas stosowania kontroli operacyjnej oraz jakie konkretnie informacje mogą te służby pozyskiwać. Tym samym, ustawodawca dopuścił stosowanie przez służby podczas kontroli operacyjnej wszelkich dostępnych, w tym bliżej niezidentyfikowanych, środków technicznych, w celu pozyskania każdego dowodu i każdej informacji o jednostce, bez żadnych ustawowych ograniczeń w omawianym zakresie.
źródło: www.pg.gov.pl