Prawa konsumenta w przypadku korzystania z usług firmy kurierskiej
Czekasz na przesyłkę ekspresową, która się opóźnia? Masz problem ze złożeniem reklamacji w przypadku nienależycie wykonanej usługi? UOKiK razem z UKE i ECK przypomina przed Świętami o prawach konsumentów korzystających z usług kurierów.
Według danych UKE w ubiegłym roku firmy kurierskie sprzedały blisko 3,2 miliarda usług, na które konsumenci złożyli blisko 55 tys. reklamacji. 60 proc. z nich zostało uznanych, a około 30 proc. odrzuconych przez przedsiębiorców. Również UOKiK przygląda się usługom kurierskim – Urząd sprawdza, czy przedsiębiorcy stosują we wzorcach umów niedozwolone postanowienia. Efektem tych działań jest ubiegłoroczna ogólnopolska kontrola regulaminów stosowanych przez 30 firm kurierskich. W efekcie UOKiK wszczął 27 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
UOKiK zwraca uwagę na zakupy w zagranicznych sklepach i korzystanie w takim przypadku z usług firm kurierskich. Z informacji Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że konsumenci mają często problemy z zagranicznymi firmami kurierskimi. Najczęściej skarżą się na niedostarczenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki. Istotnym problemem jest także ignorowanie reklamacji zgłaszanych przez konsumentów. Bardzo często okazuje się, że pomimo polsko brzmiącej nazwy, firma zarejestrowana jest w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, o czym konsument nie wiedział lub czego się zupełnie nie spodziewał. Trudności ze zidentyfikowaniem przedsiębiorcy występują także, gdy konsument zawiera umowę z pośrednikiem, który następnie przekazuje stronie trzeciej paczkę do dostarczenia.
Zgubiona lub zniszczona przesyłka? Możesz liczyć na pomoc
- osoby mające problem z dochodzeniem swoich praw w związku z nienależytym wykonaniem usług przewozowych mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym;
- w przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwościami związanymi z zawarciem umowy pomocy udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów, a także organizacje konsumenckie.
- na bezpłatną pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego mogą liczyć konsumenci, korzystający z usług zagranicznych firm kurierskich działających na terytorium Unii Europejskiej oraz Norwegii i Islandii
źródło: www.konsument.gov.pl