Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

Idziesz na mecz? Sprawdź co Ci wolno, a czego nie.


15-03-2011

Kto odpowiada za bezpieczeństwo na stadionie? Jakie uprawnienia mają służby porządkowe podczas meczu? Czy idąc na mecz mogę czuć się bezpiecznie? Jakie kary grożą za zakłócanie spokoju na meczu? Czy mogę zabrać ze sobą alkohol? Czym jest zakaz klubowy? Takie pytania zadają sobie nie tylko kibice.

REKLAMA

Nowa ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych wprowadziła szereg rozwiązań, dzięki którym sytuacja na stadionach zmienia się na lepsze. Nowe przepisy są ważnym elementem polskich przygotowań do EURO 2012. W porównaniu z wcześniej obowiązującym prawem, ustawa jasno określa kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i jakie są cele zabezpieczenia imprezy.

Za bezpieczeństwo imprezy masowej, zapewnienie właściwego stanu technicznego obiektu i zabezpieczenie pod względem medycznym odpowiada organizator. Uproszczona została praca instytucji wydających zezwolenia, zmniejszono też liczbę dokumentów, które musi złożyć organizator imprezy. W zezwoleniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta określone są warunki przeprowadzenia imprezy. Instytucje te otrzymały uprawnienia do kontrolowania jej przebiegu.

Zaostrzone zostały kary za czyny zabronione popełnione w związku z imprezami masowymi. W wielu przypadkach zmieniono kwalifikację naruszeń prawa z wykroczeń na przestępstwa. Dotyczy to m.in. organizacji imprezy masowej bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadzenia jej wbrew wydanemu zakazowi.

Surowszymi karami objęto też posiadanie na imprezie broni, materiałów pirotechnicznych lub innych niebezpiecznych przedmiotów. Grozi za to grzywna, ograniczenie wolności albo kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Ponadto, wyższe sankcje grożą za bezprawne wtargnięcie na płytę boiska – jest to karane grzywną, ograniczeniem wolności albo karą pozbawienia wolności do 3 lat.

Ustawa zachowała zakaz sprzedaży alkoholu niskoprocentowego na imprezach masowych. Podtrzymana została także kara ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 2 tys. złotych za wnoszenie alkoholu na mecze lub posiadanie napoi alkoholowych podczas rozgrywek.

Za zakrywanie twarzy w celu uniemożliwienia identyfikacji można zostać ukaranym grzywną, ograniczeniem wolności lub pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Rzucanie przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla uczestników imprezy podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat.

Taka sama sankcja jest nakładana na osoby naruszające nietykalność pracowników służby porządkowej organizatora. W ten sposób zwiększona została ochrona prawna tej służby.

Dodatkowo nowe przepisy doprecyzowały zadania oraz uprawnienia służby porządkowej i informacyjnej. Główne działania służby informacyjnej to m.in. informowanie kibiców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących na stadionie, wskazywanie drogi do punktów medycznych, gastronomicznych i sanitarnych, czy pilnowanie aby fani piłki nożnej nie wchodzili na boisko. Rozwiązanie tego typu sprawdziło się w wielu krajach UE.

W ustawie zapisano też karę grzywny albo ograniczenia wolności dla spikerów zawodów sportowych prowokujących kibiców do agresywnych zachowań.

Ponadto, w nowej ustawie znalazły się przepisy dotyczące zakazu klubowego. Tym samym organizatorzy meczów piłki nożnej otrzymali dodatkowe narzędzie umożliwiające im wyeliminowanie chuliganów z widowni. Zakaz klubowy jest nakładany przez organizatora na osobę, która złamała regulamin obiektu lub imprezy masowej. Pseudokibice z takim zakazem spotykają się z odmową sprzedaży biletu.

Zgodnie z nowymi przepisami, na stadionach piłkarskiej ligi zawodowej musi zostać zapewniona kompatybilność elektronicznych systemów identyfikacji kibiców. Pozwala to na wykluczenie chuliganów stadionowych, w tym osób z sądowym zakazem wstępu na imprezę masową, już na etapie sprzedaży biletów. Jeśli nawet pseudokibicowi uda się kupić bilet, nie zostanie on wpuszczony na mecz. Do tej pory rozwiązanie takie udało się wprowadzić na sześciu obiektach Ekstraklasy S.A., m.in. Legii Warszawa, Polonii Warszawa, Jagiellonii Białystok i Lechii Gdańsk.

Ustawa weszła w życie 1 sierpnia 2009 roku, z wyjątkiem zapisów dotyczących konieczności identyfikacji kibiców na stadionach poza ligą zawodową, które obowiązują od 1 sierpnia tego roku.

W lipcu 2010 roku w ramach nowelizacji ustawy do kodeksu karnego wprowadzone zostały kary dla pseudokibiców za niestosowanie się do zakazu wstępu na mecze i łamanie obowiązku stawiennictwa na komisariacie w czasie rozgrywek. W tym przypadku grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat.

Nowelizacja skróciła do 60 dni czas przechowywania przez organizatorów zapisów przebiegu imprezy, które nie zawierają dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania sądowego.

Trzeba podkreślić, że system określony w ustawie daje gwarancję właściwego zabezpieczenia imprez masowych, ale jego prawidłowe działanie zależy od wszystkich zaangażowanych stron.

W pierwszym półroczu 2010 roku policja uczestniczyła w zabezpieczeniu ponad 2,1 tys. masowych imprez sportowych. Do tego celu zaangażowanych było przeszło 83,8 tys. funkcjonariuszy. W związku z masowymi imprezami sportowymi doszło do 57 ekscesów chuligańskich, 29 zbiorowych naruszeń prawa, w tym 25 przy okazji meczów piłki nożnej.

W związku z rozgrywkami piłkarskimi odnotowano 469 wykroczeń oraz 207 przestępstw i zatrzymano 391 osób.

źródło: www.mswia.gov.pl


Promowane aktualności

Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.