Działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa
Na wczorajszym posiedzeniu RM zaproponowano zmiany, które umożliwią rządowi sprawne i przejrzyste prowadzenie polityki legislacyjnej, a także urealnią proces planowania i realizacji zmian w prawie.
Podstawowa zmiana dotyczy planu prac rządu. Przepis, że Rada Ministrów przygotowuje co najmniej raz na 6 miesięcy program swoich prac legislacyjnych zostanie zastąpiony inną regulacją. Zgodnie z nowym przepisem, Rada Ministrów będzie prowadzić wykaz prac legislacyjnych rządu obejmujący: projekty założeń do projektów ustaw, projekty ustaw i projekty rozporządzeń Rady Ministrów. Oznacza to prowadzenie jednego wykazu prac legislacyjnych przez całą kadencję rządu, dzięki czemu proces legislacyjny będzie realizowany i oceniany w okresie długoterminowym. Objęcie wykazem działań legislacyjnych, znajdujących się w różnej fazie zaawansowania, pozwoli uzyskać wiedzę o kierunku prowadzonej polityki w długim okresie czasu, a także umożliwi wyznaczenie realnych terminów ich realizacji.
Zaproponowano, aby wykaz zawierał w większości takie same informacje, jak obowiązujące programy prac legislacyjnych. Zgodnie z projektem noweli, wykaz prac legislacyjnych Rady Ministrów, tak jak programy prac legislacyjnych, będzie publikowany na stronie BIP Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Założono, że Rada Ministrów lub jej organ pomocniczy będą mogły określić termin planowanego przyjęcia przez rząd projektu dokumentu rządowego, objętego wykazem. Rada Ministrów ma przedstawiać Sejmowi, raz na 6 miesięcy, wykaz projektów ustaw, co do których określono planowany termin ich przyjęcia przez rząd.
Analogicznie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów ma być wprowadzony wykaz prac legislacyjnych: prezesa RM i ministrów, obejmujący rozporządzenia wydawane przez te organy.
Przewidziano także możliwość zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń do projektu ustawy. Obecnie istnieje taka możliwość jedynie w odniesieniu do projektów: ustaw i rozporządzeń. Nowa regulacja zapewni – już na początku procesu legislacyjnego – szersze spojrzenie na daną problematykę i możliwość uwzględnienia zgłoszonych rozwiązań w dalszych pracach nad projektem ustawy.
Nowe rozwiązania mają obowiązywać pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
źródło: www.premier.gov.pl