Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

Bezpieczniejsze loty


07-06-2011

EGNOS dla lotnictwa, usługa nawigacji satelitarnej uruchomiona 2 marca 2011 r., zwiększy bezpieczeństwo lotów, zmniejszy opóźnienia i umożliwi otwarcie nowych połączeń.

REKLAMA

Sam system GPS jest w stanie zlokalizować obiekt z dokładnością do kilku metrów. Ale już używany w połączeniu z EGNOS, oferowaną przez UE usługą nawigacji satelitarnej dostępną bezpłatnie w Europie, GPS wskazuje położenie z dokładnością do jednego metra.

Od momentu jego udostępnienia w październiku 2009 r. system EGNOS został przetestowany i przeszedł certyfikację konieczną do jego zastosowania w sektorze lotnictwa. Piloci mogą teraz korzystać z udostępnionej w jego ramach usługi "bezpieczny lot" English , pomocnej zwłaszcza podczas lądowania, gdy muszą znać bardzo dokładnie swoje położenie w stosunku do pasa lądowania.

Ale EGNOS to nie tylko poprawa bezpieczeństwa, to również inne korzyści:

  • Pilotom łatwiej będzie startować i lądować w trudnych warunkach pogodowych, gdy widoczność jest niska. W praktyce przełoży się to na mniej anulowanych lotów, opóźnień i przekierowań na inne lotniska, co pozwoli liniom lotniczym zaoszczędzić pieniądze, a podróżnym bez przeszkód dotrzeć do celu.
  • Niższe koszty, mniej emisji gazów cieplarnianych i mniej hałasu
  • Z pomocą systemu EGNOS piloci mogą wybierać krótsze trasy i bardziej bezpośrednie podejścia do lądowania, co pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa i obniżyć wielkości emisji dwutlenku węgla. Samoloty mogą też rozpoczynać schodzenie do lądowania bliżej lotniska, co z kolei zmniejszy poziom hałasu na terenach z nim graniczących.
  • Hiszpański przewoźnik lotniczy Air Nostrum szacuje, że korzystanie z systemu EGNOS pozwoli mu zaoszczędzić na zużyciu paliwa w ciągu 10 lat około 6,3 mln euro. Krócej trwające podejścia do lądowania otwierają też lotniskom możliwość zaplanowania w rozkładzie większej liczby lotów, a tym samym zwiększenia dochodów.
  • Większa precyzja we wskazywaniu położenia może też przynieść korzyści innym środkom transportu, służbom ratowniczym i organom ścigania. We Włoszech system EGNOS przetestowała na przykład straż przybrzeżna, wykorzystując go w swoich helikopterach ratunkowych oraz do prowadzenia poszukiwań na morzu.

Systemem EGNOS zarządza Komisja w imieniu UE, która prowadzi również prace nad Galileo DeutschEnglishfrançais - globalnym systemem nawigacji satelitarnej podobnym do należącego do Stanów Zjednoczonych systemu GPS. Galileo będzie działał we współpracy z EGNOS, a dzięki nim Europa uzyska pełną niezależność w obszarze nawigacji satelitarnej.

źródło: ec.europa.eu


Promowane aktualności

Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.