100 zł za liście na posesji i przyległym chodniku
Właściciel posesji jest zobowiązany do usunięcia liści ze swojej posesji i przylegających do niej chodników. Obowiązek ten dotyczy także usuwania błota, lodu, śniegu oraz innych zanieczyszczeń. Jeśli właściciel tego nie zrobi może zostać pouczony przez strażnika miejskiego i dostać mandat w wysokości 100 zł. Jednak właściciele muszą także dokonać utylizacji usuniętych liści.
Powyżej opisane obowiązki nakłada na właścicieli posesji ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Ustawa nakłada na właścicieli obowiązek utylizacji usuniętych liści. To w jaki sposób ma nastąpić utylizacja określają regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenach poszczególnych miast i gmin. W większości przypadków jest tak, że usunięte odpady roślinne właściciel posesji powinien zutylizować we własnym zakresie tj. poprzez: kompostowanie na terenie nieruchomości, a jeżeli nie ma takiej możliwości, wywiezienie do kompostowni lub gminnego punktu odbioru. W sytuacji gdy w danej miejscowości nie ma kompostownika, właściciel może spalić liście na terenie nieruchomości.
Jeżeli jednak w danej miejscowości znajdują się kompostowniki, to właściciel nie może na własną rękę palić usuniętych z posesji liści. W takiej sytuacji palenie liści zagrożone jest mandatem karnym do 500 złotych.
źródło: Dz.U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008 z późn. zm.