Klientem w rozumieniu Zasad Etyki Zawodowej jest podmiot, dla którego pracodawca świadczy lub zamierza świadczyć usługi na rynku finansowym lub utrzymuje inne relacje zawodowe w związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością.
1. Maklerzy i doradcy powinni działać w najlepszym interesie klientów.
2. Maklerzy i doradcy obowiązani są stosować wobec klientów jednolite kryteria oraz postępować wobec wszystkich klientów uczciwie i obiektywnie.
3. Maklerzy i doradcy powinni podejmować wszelkie niezbędne działania mające na celu zabezpieczenie klientów przed możliwymi stratami wynikającymi z zakończenia działalności przez nich lub przez ich pracodawcę.
1. Maklerzy i doradcy powinni udostępniać klientowi informacje niezbędne do podjęcia przez niego decyzji inwestycyjnej, w szczególności dotyczące ryzyka inwestycyjnego oraz sposobu realizacji transakcji.
2. Udostępnienie informacji klientom może polegać w szczególności na wskazaniu źródeł informacji, literatury fachowej lub innych materiałów edukacyjnych, a także na ich omówieniu.
3. Maklerzy i doradcy powinni dokładać starań, aby informacje przekazywane klientom były rzetelne, dokładne i kompletne oraz by fakty były oddzielone od opinii, a prognozy wyraźnie oznaczone.
4. Udostępniając informacje maklerzy i doradcy powinni przestrzegać zasady wyrażania realistycznych przewidywań zmian cen papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych.
5. Na ile jest to możliwe, analizy przygotowywane na zlecenie kilku klientów powinny być im dostarczane w tym samym czasie, tak aby poszczególni klienci nie mogli odnieść szczególnych korzyści wynikających z wcześniejszego, uprzywilejowanego otrzymania informacji.
1. W celu dostosowania przekazywanych informacji do sytuacji konkretnego klienta, maklerzy i doradcy powinni podejmować odpowiednie starania, aby uzyskać od klienta informacje na temat jego sytuacji finansowej, statusu podatkowego, celów i ograniczeń inwestycyjnych, a także inne informacje, które mogą być istotne dla przekazywanej rekomendacji lub podejmowanej decyzji inwestycyjnej.
2. Maklerzy i doradcy nie powinni zachęcać klientów do dokonywania transakcji, które są niezgodne z ich celami i ograniczeniami inwestycyjnymi, a w szczególności takich, które mogłyby poważnie zagrozić sytuacji finansowej klienta.
1. Maklerzy i doradcy nie powinni świadczyć na rzecz klientów usług, do których nie są uprawnieni zgodnie z przepisami prawa.
2. W granicach określonych przez klienta oraz przez przepisy prawa, maklerzy mogą decydować o sposobie i terminie realizacji zleceń składanych przez klienta, kierując się przy tym interesem klienta oraz zasadami uczciwego obrotu.
3. W przypadku realizacji zleceń do dyspozycji maklera złożonych przez różnych klientów, maklerzy i doradcy obowiązani są zwrócić szczególną uwagę, by sposób ich realizacji nie prowadził do preferowania któregokolwiek z tych klientów.
1. Podejmując decyzje inwestycyjne w imieniu klienta, doradcy powinni w szczególności:
a. mieć obiektywne i racjonalne podstawy, poparte odpowiednimi analizami i badaniami,
b. wykazywać się niezależnością, starannością i sumiennością,
c. mieć na względzie adekwatność podejmowanej decyzji do sytuacji klienta,
d. uwzględniać racjonalne czynniki istotne dla podejmowanej decyzji,
e. zachować dokumentację stanowiącą podstawę podjętej decyzji.
2. Maklerzy i doradcy powinni ujawniać klientom i potencjalnym klientom ogólne zasady i metody stanowiące podstawę decyzji inwestycyjnych oraz informować o istotnych zmianach w zakresie tych zasad i metod, a także ujawniać wszelkie istotne fakty i czynniki ryzyka.
1. Maklerzy i doradcy powinni uprzedzić klientów o wszelkich ponoszonych przez nich opłatach z tytułu świadczonych usług.
2. Maklerów i doradców obowiązuje szczególna skrupulatność w rozliczeniach finansowych z klientami.