
Art. 42. Zarządzenie kontroli operacyjnej
Dz.U.2025.0.34 t.j. - Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa
1) rozpoznania i zapobiegania ściganych z oskarżenia publicznego umyślnych przestępstw określonych w art. 134 szczególne sposoby doręczania pism, art. 135 zawiadomienie prokuratora o rozprawach i posiedzeniach § 1, art. 136 odmowa przyjęcia lub niemożność pokwitowania odbioru pisma § 1, art. 148 elementy protokołu, art. 148a dane pokrzywdzonych i świadków zamieszczane w protokole z czynności, art. 156 udostępnianie akt sprawy § 1 i 3, art. 157 wydawanie odpisów orzeczeń, sporządzanie odpisów protokołów § 1, art. 163 wezwanie do przedstawienia dokumentów niezbędnych dla odtworzenia akt sprawy § 1 i 3, art. 164 postępowanie w sprawie odtworzenia akt sprawy § 1, art. 165 postanowienie w sprawie odtworzenia akt sprawy § 1 i 3, art. 166 przesłanki powtórzenia czynności procesowych, art. 167 inicjatywa dowodowa, art. 173 okazanie osoby lub rzeczy § 1 i 3, art. 189 negatywne przesłanki odbierania przyrzeczenia od świadka, art. 223 przeszukanie osoby i odzieży, art. 252 zmiana ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji § 1–3, art. 258 przesłanki stosowania tymczasowego aresztowania oraz art 280–282 Kodeksu karnego i skierowanych przeciwko osobom, o których mowa w art. 3 zadania SOP pkt 1 lit. a–d lub przeciwko bezpieczeństwu obiektów wymienionych w art. 3 zadania SOP pkt 1 lit. e,
2) rozpoznania, zapobiegania i wykrywania ściganych z oskarżenia publicznego, umyślnych przestępstw określonych w art. 228 sprzedajność pełniącego funkcję publiczną, art. 1 zakres regulacji ustawy_ 229, art. 231 nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego, art. 265 ujawnienie lub wykorzystanie informacji niejawnej o klauzuli „tajne” lub „ściśle tajne” oraz art. 266 ujawnienie lub wykorzystanie informacji uzyskanej w związku z wykonywaną funkcją lub czynnościami służbowymi Kodeksu karnego, popełnionych przez funkcjonariuszy i pracowników SOP w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
– gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo będą nieprzydatne, Sąd Okręgowy w Warszawie może, w drodze postanowienia, zarządzić kontrolę operacyjną na pisemny wniosek Komendanta SOP złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego.
2. Wniosek Komendanta SOP, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1) numer sprawy i jej kryptonim, jeżeli został nadany;
2) opis przestępstwa z podaniem, w miarę możliwości, jego kwalifikacji prawnej;
3) okoliczności uzasadniające potrzebę zastosowania kontroli operacyjnej, w tym stwierdzonej bezskuteczności lub nieprzydatności innych środków;
4) dane osoby lub inne dane pozwalające na jednoznaczne określenie podmiotu lub przedmiotu, wobec którego stosowana będzie kontrola operacyjna, ze wskazaniem miejsca lub sposobu jej stosowania;
5) cel, czas i rodzaj prowadzonej kontroli operacyjnej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawia się wraz z materiałami uzasadniającymi potrzebę zastosowania kontroli operacyjnej.
4. W przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli mogłoby to spowodować utratę informacji lub zatarcie albo zniszczenie dowodów przestępstwa, Komendant SOP może zarządzić, po uzyskaniu pisemnej zgody Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, kontrolę operacyjną, zwracając się jednocześnie do Sądu Okręgowego w Warszawie z wnioskiem o wydanie postanowienia w tej sprawie. W razie nieudzielenia przez Sąd Okręgowy w Warszawie zgody w terminie 5 dni od dnia zarządzenia kontroli operacyjnej Komendant SOP wstrzymuje kontrolę operacyjną oraz dokonuje protokolarnego, komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas jej stosowania.
5. W przypadku potrzeby zarządzenia kontroli operacyjnej wobec osoby podejrzanej i oskarżonego, we wniosku Komendanta SOP, o którym mowa w ust. 1, o zarządzenie kontroli operacyjnej zamieszcza się informację o toczącym się wobec tej osoby postępowaniu.

Uzyskaj dostęp
do pełnej bazy
ponad 260 000
orzeczeń.
Sprawdź
LexLege - Baza aktów prawnych i orzecznictwa
LexLege na 24 godziny
1-dniowy dostęp do bazy orzecznictwa, interpretacji podatkowych i aktów prawnych
Cena:
20,00 zł
LexLege na 1 miesiąc
31-dniowy dostęp do bazy orzecznictwa, interpretacji podatkowych i aktów prawnych
Cena:
49,00 zł
LexLege na 12 miesięcy
365-dniowy dostęp do bazy orzecznictwa, interpretacji podatkowych i aktów prawnych
Cena:
279,00 zł