Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym


Akt uchylony z dniem 2016-10-09.
Dz.U.2014.0.1866 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym

Rozdział 2. Tworzenie, organizacja, zadania, źródła finansowania i nadzór nad działalnością Bankowego Funduszu Gwarancyjnego

Art. 3. Bankowy Fundusz Gwarancyjny – osobowość, siedziba, statut, nadzór

1. Tworzy się Bankowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej "Funduszem".
2. Fundusz posiada osobowość prawną.
3. Siedzibą Funduszu jest Warszawa.
4. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, w drodze rozporządzenia, mając na uwadze sprawne działanie Funduszu oraz specyfikę jego działalności, nadaje Funduszowi statut, w którym określa szczegółowo jego zadania, sposób organizacji, rodzaje i sposób tworzenia funduszy własnych oraz zasady gospodarki finansowej.
5. Nadzór nad działalnością Funduszu sprawuje minister właściwy do spraw instytucji finansowych w oparciu o kryterium legalności i zgodności ze statutem.
6. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 5, w przypadku stwierdzenia, że zadania Funduszu są wykonywane z naruszeniem prawa, może:
1) zażądać usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie;
2) wnioskować do Rady Funduszu o odwołanie z pełnionej funkcji członka Zarządu Funduszu odpowiedzialnego za powstałe nieprawidłowości.

Art. 3a. Cel działalności Funduszu

Celem działalności Funduszu jest podejmowanie działań na rzecz stabilności systemu finansowego w zakresie instytucji finansowej w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym (Dz. U. poz. 1513), w szczególności poprzez zapewnienie funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania środków pieniężnych, udzielanie pomocy i wsparcia oraz udzielanie lub wykonywanie gwarancji rekapitalizacyjnej, na zasadach określonych w ustawie.

Art. 3b. Fundusz jako organ do spraw restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Fundusz jest organem do spraw restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w rozumieniu art. 3 Bankowy Fundusz Gwarancyjny – osobowość, siedziba, statut, nadzór ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającej ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, s. 190).

Art. 3c. Współpraca Funduszu z innymi organami

1. W celu opracowania grupowego planu przymusowej restrukturyzacji grupy, w której podmiot krajowy jest podmiotem zależnym albo oddział podmiotu grupy działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest oddziałem istotnym, oraz przeprowadzenia oceny wykonalności takiego planu, Fundusz współpracuje z właściwymi organami oraz uczestniczy w kolegium przymusowej restrukturyzacji.
2. Fundusz może w ramach kolegium przymusowej restrukturyzacji dokonywać uzgodnień w zakresie grupowego planu przymusowej restrukturyzacji. W przypadku gdy działania przewidziane w grupowym planie przymusowej restrukturyzacji mogą wywołać skutki finansowe dla finansów publicznych Rzeczypospolitej Polskiej, Fundusz może uzgodnić taki plan tylko w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw instytucji finansowych.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Fundusz może skierować sprawę do Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego zgodnie z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz. Urz. UE L 331 z 15. 12. 2010, s. 12). Fundusz podejmuje działania zgodne z decyzją Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego.
4. Fundusz może dokonywać wymiany informacji niezbędnych do opracowania i uzgodnienia grupowego planu przymusowej restrukturyzacji, w tym informacji chronionych na podstawie innych ustaw z:
1) innymi organami przymusowej restrukturyzacji będącymi członkami kolegium przymusowej restrukturyzacji;
2) Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego – informacji związanych z jego zadaniami w zakresie opracowania grupowych planów przymusowej restrukturyzacji;
3) Komisją Nadzoru Finansowego i innymi organami nadzoru – informacji dotyczących podmiotów, nad którymi sprawują nadzór.
5. Zasady wymiany informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 3, z Komisją Nadzoru Finansowego określa umowa o współpracy oraz o wymianie informacji między Funduszem a Komisją Nadzoru Finansowego, o której mowa w art. 17 porozumienia w sprawie przekazywania informacji ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 614).

Art. 4. Zadania Funduszu

1. Do zadań Funduszu w zakresie funkcjonowania systemów obowiązkowego i umownego gwarantowania zgromadzonych środków pieniężnych należy:
1) określanie na dany rok, zgodnie z art. 25 fundusz ochrony środków gwarantowanych na zaspokojenie roszczeń deponentów, wysokości środków wyodrębnionych przez podmioty objęte systemem gwarantowania, w związku z obowiązkiem tworzenia funduszu ochrony środków gwarantowanych;
2) wykonywanie obowiązków wynikających z gwarantowania środków pieniężnych na zasadach określonych w ustawie;
3) (uchylony);
4) nadzór nad umownym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
1a. Do zadań Funduszu w zakresie gromadzenia i analizowania informacji o podmiotach objętych systemem gwarantowania należy w szczególności opracowywanie analiz i prognoz dotyczących sektora bankowego.
1b. Do zadań Funduszu w zakresie funkcjonowania systemu gwarantowania środków pieniężnych w kasach należy wykonywanie obowiązków wynikających z gwarantowania środków pieniężnych na zasadach określonych w ustawie.
1c. Do zadań Funduszu w zakresie gromadzenia i analizowania informacji o kasach należy w szczególności opracowywanie analiz i prognoz dotyczących sektora kas.
1d. Do zadań Funduszu w zakresie restrukturyzacji kas, w których powstało niebezpieczeństwo niewypłacalności, należy:
1) udzielanie zwrotnej pomocy finansowej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 20c pożyczki, gwarancje i poręczenia udzielane kasom przez Fundusz i art. 20d warunki udzielenia przez Fundusz pomocy kasie;
2) nabywanie wierzytelności kas;
3) udzielanie wsparcia podmiotom przejmującym kasy, przejmującym wybrane prawa majątkowe lub wybrane zobowiązania kas lub nabywcom przedsiębiorstwa kasy w likwidacji, jego zorganizowanej części lub wybranych praw majątkowych zgodnie z zasadami określonymi w art. 20g wsparcie dla podmiotów przejmujących kasy lub nabywających przedsiębiorstwa kasy w likwidacji;
4) obejmowanie akcji banku przejmującego oraz nabywanie lub obejmowanie akcji banku, o którym mowa w ust. 1h;
5) kontrola prawidłowości wykorzystania pomocy i wsparcia, o których mowa w pkt 1 i 3, oraz monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej i systemu zarządzania kasy korzystającej z pomocy finansowej oraz podmiotu, któremu Fundusz udzielił wsparcia;
6) kontrola realizacji programu postępowania naprawczego kasy w sytuacjach określonych w ustawie;
7) określanie wysokości obowiązkowych opłat na dany kwartał, o których mowa w art. 13c kwartalne opłaty kas na rzecz Funduszu ust. 1.
1e. Komisja Nadzoru Finansowego może, na wniosek banku, o którym mowa w ust. 1d pkt 4, wyłączyć część działalności lub całą działalność tego banku z obowiązku spełniania niektórych wymogów i norm, o których mowa w ustawie oraz w ustawie – Prawo bankowe.
1f. Do funduszy własnych banku, o którym mowa w ust. 1h, nie stosuje się limitu udziału wkładów niepieniężnych w funduszach zasadniczych banku, określonego w art. 128 kapitał wewnętrzny banku ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo bankowe.
1g. W przypadku banku, o którym mowa w ust. 1h, przepisów art. 128 kapitał wewnętrzny banku ust. 1 pkt 3, art. 138 uprawnienia nadzorcze KNF ust. 3 pkt 3, 3a i 4 oraz ust. 6 pkt 3, art 142–151, art. 153 likwidator banku, art. 156 warunki i tryb przejęcia lub likwidacji banku oraz powołania likwidatora , art. 158 decyzja o zawieszeniu działalności banku, ustanowieniu zarządu komisarycznego i przejęciu przez inny bank, art. 159 czynności banku w okresie zawieszenia działalności i art. 169 utrata mocy niektórych uprawnień członków władz banku ustawy – Prawo bankowe nie stosuje się. W zakresie w jakim udzielenie informacji objętych tajemnicą bankową jest niezbędne do zawarcia i wykonania umów dotyczących zbycia praw majątkowych lub zobowiązań nie stosuje się również przepisu art. 104 obowiązek zachowania tajemnicy bankowej ust. 1 ustawy – Prawo bankowe.
1h. Fundusz może nabyć i obejmować akcje banku w celu przejęcia lub nabycia przedsiębiorstwa kasy, w przypadku której powstało niebezpieczeństwo niewypłacalności, wybranych praw majątkowych lub wybranych zobowiązań, kontynuowania działalności związanej z przejmowanymi lub nabywanymi prawami majątkowymi lub przejmowanymi zobowiązaniami kasy, w której powstało niebezpieczeństwo niewypłacalności oraz restrukturyzacji do czasu zbycia podmiotowi trzeciemu.
1i. Zbycie praw majątkowych i przejęcie zobowiązań banku, o którym mowa w ust. 1h, nie wymaga uzyskania zgody dłużników oraz wierzycieli tego banku.
1j. Do zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy finansowanej ze środków funduszu stabilizacyjnego należy:
1) udzielanie gwarancji zwiększania funduszy własnych banku krajowego, zwanej dalej „gwarancją rekapitalizacyjną”, a w przypadku wykonania tej gwarancji – nabywanie lub obejmowanie akcji, obligacji lub bankowych papierów wartościowych banku krajowego;
2) określanie wysokości stawki opłaty ostrożnościowej, o której mowa w art. 14a opłata ostrożnościowa, wnoszonej przez podmioty objęte systemem gwarantowania na rzecz Funduszu.
2. Do zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania należy:
1) udzielanie zwrotnej pomocy finansowej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 19 formy i przeznaczenie pomocy Funduszu dla podmiotów objętych systemem gwarantowania i art. 20 warunki udzielenia pomocy przez Fundusz ustawy, w przypadku powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności bądź na nabycie akcji lub udziałów banków;
1a) nabywanie wierzytelności banków, w których powstało niebezpieczeństwo niewypłacalności;
2) kontrola prawidłowości wykorzystania pomocy, o której mowa w pkt 1, oraz monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej i systemu zarządzania banku korzystającego z pomocy finansowej;
3) określanie wysokości obowiązkowych opłat na dany kwartał, o których mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, wnoszonych przez podmioty objęte systemem gwarantowania na rzecz Funduszu;
4) kontrola realizacji programu postępowania naprawczego podmiotu objętego systemem gwarantowania, w sytuacjach określonych w ustawie.
2a. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, zakres i tryb obrotu przez Fundusz wierzytelnościami, o których mowa w ust. 1d pkt 2 i ust. 2 pkt 1a, uwzględniając zapewnienie skuteczności udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania i kasom.
3. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, może określić, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, dodatkowe działania Funduszu na rzecz stabilności systemu finansowego oraz tryb ich wykonania, kierując się koniecznością zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego.

Art. 5. Organy Funduszu

1. Organami Funduszu są: Rada Funduszu i Zarząd Funduszu.
2. Osoby pełniące funkcje w organach Funduszu nie mogą pełnić funkcji w organach lub być pracownikami banków, kas lub Kasy Krajowej, z wyjątkiem organów banku, o którym mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 4.

Art. 6. Rada Funduszu

1. Rada Funduszu składa się z przewodniczącego oraz siedmiu członków.
2. Przewodniczącym i członkiem Rady Funduszu może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) posiada wyższe wykształcenie;
3) nie była karana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
4) posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie bankowości.
3. Przewodniczącego Rady Funduszu powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.
4. Członków Rady Funduszu powołuje i odwołuje:
1) dwóch - minister właściwy do spraw instytucji finansowych;
2) dwóch - Prezes Narodowego Banku Polskiego;
3) jednego - Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego;
4) dwóch - Związek Banków Polskich, na zasadach określonych w statucie Funduszu.
5. Osobom wchodzącym w skład Rady Funduszu przysługuje miesięczne wynagrodzenie. Wynagrodzenie składa się z części stałej oraz części zmiennej, której wysokość uzależniona jest od udziału osoby wchodzącej w skład Rady Funduszu w posiedzeniach Rady Funduszu oraz częstotliwości zwoływania posiedzeń Rady Funduszu w danym miesiącu.
5a. Wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Funduszu ustala się jako wielokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
6. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość miesięcznego wynagrodzenia osób wchodzących w skład Rady Funduszu obejmującą:
1) wysokość wynagrodzenia w części stałej,
2) sposób ustalenia wynagrodzenia w części zmiennej
- uwzględniając zakres wykonywanych zadań Rady Funduszu, pełnioną funkcję oraz udział w posiedzeniach Rady Funduszu.
7. Kadencja Rady Funduszu, z zastrzeżeniem art. 17 sprawozdania Funduszu ust. 5, trwa 3 lata.
8. Kadencja Rady Funduszu jest wspólna.

Art. 7. Zadania Rady Funduszu

1. Rada Funduszu sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Funduszu.
2. Do zadań Rady Funduszu ponadto należy:
1) wykonywanie nadzoru nad działalnością Zarządu Funduszu;
2) uchwalanie planów działalności i planu finansowego Funduszu;
3) przedkładanie Radzie Ministrów sprawozdania z działalności Funduszu za rok poprzedni;
3a) przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych, Przewodniczącemu Komisji Nadzoru Finansowego i Prezesowi Narodowego Banku Polskiego kwartalnych sprawozdań z działalności Funduszu, nie później niż w terminie 40 dni od ostatniego dnia kwartału roku kalendarzowego, za który zostało sporządzone;
3b) przyjmowanie przedstawionego przez Zarząd Funduszu rocznego sprawozdania finansowego Funduszu oraz rocznego sprawozdania z działalności Funduszu;
4) zatwierdzanie wniosków Zarządu Funduszu w sprawie zaciągania kredytu, o którym mowa w art. 16a wypłaty środków gwarantowanych przez Fundusz ust. 5;
4a) zatwierdzanie wniosków Zarządu Funduszu w sprawie zaciągania kredytu krótkoterminowego na potrzeby realizacji zadań Funduszu z zakresu gwarantowania depozytów zgromadzonych w kasach;
5) określanie na wniosek Zarządu Funduszu wysokości stawek obowiązkowej opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, i opłaty ostrożnościowej na dany kwartał, o której mowa w art. 14a opłata ostrożnościowa, podmiotów objętych systemem gwarantowania oraz stawki określającej wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych;
5a) określanie na wniosek Zarządu Funduszu stawek obowiązkowej opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13c kwartalne opłaty kas na rzecz Funduszu ust. 1;
6) określanie zasad i form udzielania pomocy finansowej podmiotom objętym systemem gwarantowania, o której mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 2 pkt 1;
7) określanie zasad i form zabezpieczania i dochodzenia zwrotu środków należnych Funduszowi z tytułu udzielania pomocy, o której mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 2 pkt 1;
7a) podejmowanie, na wniosek Zarządu Funduszu, decyzji o przekazaniu środków między funduszami własnymi Funduszu;
7b) określanie zasad i form udzielania wsparcia oraz zabezpieczania i dochodzenia zwrotu środków z tytułu udzielenia wsparcia przejmującym lub nabywcom w procesie restrukturyzacji kas, o których mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 3;
7c) określanie zasad udzielania pomocy finansowej, o której mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 1, oraz zasad i form zabezpieczania i dochodzenia zwrotu środków z tytułu udzielania tej pomocy;
7d) określanie zasad nabywania lub obejmowania akcji banków w związku z realizacją zadań określonych w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 4 oraz zasad zarządzania tymi akcjami;
7e) określanie zasad udzielania pomocy finansowej, o której mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1j pkt 1, oraz zasad zarządzania akcjami, obligacjami i bankowymi papierami wartościowymi banku krajowego nabytymi lub objętymi w wyniku wykonania gwarancji rekapitalizacyjnej;
8) ustalanie wynagrodzeń członków Zarządu Funduszu;
9) reprezentowanie Funduszu w jego stosunkach prawnych z członkami Zarządu, w szczególności powoływanie, zawieszanie w czynnościach i odwoływanie członków Zarządu;
10) uchwalanie regulaminu określającego organizację pracy oraz zasady i tryb działania Zarządu Funduszu.
3. Przy określaniu wysokości stawki obowiązkowej opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, oraz stawki opłaty ostrożnościowej na dany kwartał, o której mowa w art. 14a opłata ostrożnościowa, Rada Funduszu uwzględnia w szczególności sytuację w sektorze finansowym oraz jego otoczeniu makroekonomicznym.

Art. 8. Uchwały Rady Funduszu

1. Rada podejmuje uchwały większością głosów przy obecności co najmniej czterech osób wchodzących w jej skład. W przypadku równego rozkładu głosów w głosowaniu decyduje głos przewodniczącego Rady Funduszu.
2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, w drodze rozporządzenia, ustala regulamin określający organizację pracy oraz zasady i tryb działania Rady Funduszu, uwzględniając realizowane przez Fundusz zadania oraz specyfikę jego działalności.

Art. 9. Zarząd Funduszu

1. W skład Zarządu Funduszu wchodzi od trzech do pięciu członków, w tym prezes i jego zastępca.
2. Członkiem Zarządu Funduszu może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) posiada wyższe wykształcenie;
3) nie była karana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
4) posiada co najmniej 5-letni staż pracy w bankowości na stanowisku kierowniczym.
3. Zarząd jest powoływany przez Radę Funduszu.
4. Kadencja Zarządu trwa 3 lata od dnia powołania przez Radę Funduszu.
5. Rada Funduszu wybiera prezesa Zarządu Funduszu i jego zastępcę spośród członków Zarządu Funduszu.
6. Członek Zarządu Funduszu, w tym prezes lub jego zastępca, mogą być w każdej chwili odwołani z pełnionej funkcji przez Radę Funduszu.
7. Mandaty członków Zarządu Funduszu wygasają z dniem upływu kadencji Zarządu Funduszu albo z dniem zaistnienia innych okoliczności powodujących wygaśnięcie mandatu członka Zarządu Funduszu, z zastrzeżeniem art. 17 sprawozdania Funduszu, ust. 5.

Art. 10. Zadania Zarządu Funduszu

1. Zarząd Funduszu kieruje Funduszem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Do zadań Zarządu Funduszu należy:
1) opracowywanie projektów planów działalności i planu finansowego Funduszu;
2) gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Funduszu;
3) składanie Radzie Funduszu kwartalnych i rocznych sprawozdań z działalności;
4) składanie wniosków do Rady Funduszu w sprawach, o których mowa w art. 7 zadania Rady Funduszu ust. 2 pkt 4, 4a, 5, 5a i 7a;
5) wykonywanie innych czynności niezastrzeżonych dla Rady Funduszu.

Art. 12. Biuro Funduszu

Rada Funduszu i Zarząd Funduszu wykonują swoje funkcje przy pomocy Biura Funduszu, którego strukturę organizacyjną oraz zasady działania określa Zarząd Funduszu w uzgodnieniu z Radą Funduszu.

Art. 13. Opłata na rzecz Funduszu

1. Podmioty objęte systemem gwarantowania wnoszą na rzecz Funduszu obowiązkowe opłaty w okresach kwartalnych w wysokości iloczynu stawki nieprzekraczającej 0,075% i podstawy naliczania opłaty, o której mowa w ust. 1a.
1a. Podstawę naliczania opłaty na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, wnoszonej i obliczanej przez podmioty objęte systemem gwarantowania stanowi łączna kwota ekspozycji na ryzyko, określona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.), obliczona według zasad określonych na podstawie przepisów tego rozporządzenia i ustawy – Prawo bankowe na koniec kwartału bezpośrednio poprzedzającego kwartał, którego opłata dotyczy.
1b. Podmioty objęte systemem gwarantowania będące w pierwszym dniu kwartału, za który należna jest opłata na dany kwartał, uczestnikami systemu ochrony, o którym mowa w art. 22b ust. 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. z 2015 r. poz. 2170), wnoszą opłatę na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, w wysokości 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 1.
2. Wysokość stawki, o której mowa w ust. 1, na dany kwartał określa i przekazuje podmiotom objętym systemem gwarantowania Rada Funduszu, nie później niż do końca kwartału poprzedzającego kwartał, w którym opłata ma być wniesiona.
3. Z zastrzeżeniem ust. 3c, podmioty objęte systemem gwarantowania są obowiązane do wnoszenia opłaty na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, w terminach określonych przez Fundusz, nie później niż do końca tego kwartału, z tym że opłaty należne od banków spółdzielczych – zrzeszonych w bankach zrzeszających – wnoszą, w imieniu tych banków, banki zrzeszające.
3a. (uchylony).
3b. (uchylony).
3c. Podmioty objęte systemem gwarantowania będące bankami krajowymi utworzonymi na podstawie art. 42a odpowiedzialność karna członka zarządu kasy za niedopełnienie obowiązku w zakresie odprowadzania opłaty na rzecz Funduszu ust. 1 ustawy – Prawo bankowe są obowiązane do wniesienia po raz pierwszy opłaty na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, w pełnej wysokości za kwartał, w którym wpisano bank do rejestru przedsiębiorców, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wpisania banku do rejestru przedsiębiorców. Podstawę naliczenia pierwszej opłaty na dany kwartał stanowi kwota wskazana w ust. 1a, obliczona według stanu na dzień wpisania banku do rejestru przedsiębiorców. Do wnoszenia przez te podmioty opłaty na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, w kolejnych kwartałach stosuje się przepis ust. 3.
4. Wniesiona opłata na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.).
5. Z dniem spełnienia warunku gwarancji przez podmiot objęty systemem gwarantowania podmiot ten jest zwolniony z obowiązku wnoszenia opłat na dany kwartał, o których mowa w ust. 1.

Art. 13a. Fundusz gwarancyjny kas

1. W Funduszu tworzy się fundusz gwarancyjny kas, zwany dalej „funduszem kas”.
2. Fundusz kas jest funduszem własnym Funduszu.
3. Fundusz kas jest tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie wypłaty środków gwarantowanych, o których mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1b, oraz na finansowanie zadań Funduszu w zakresie restrukturyzacji kas, o których mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 1–4.

Art. 13b. Fundusz kas do wykorzystania i fundusz kas wykorzystany

1. Dla celów ewidencyjnych fundusz kas dzieli się na fundusz kas do wykorzystania i fundusz kas wykorzystany.
2. Udzielone z funduszu kas przez Fundusz pożyczki, zrealizowane gwarancje, poręczenia i nabyte wierzytelności, wydatki na nabycie lub objęcie akcji, zmniejszają stan funduszu kas do wykorzystania, powiększając fundusz kas wykorzystany. Dotacje, o których mowa w art. 20g wsparcie dla podmiotów przejmujących kasy lub nabywających przedsiębiorstwa kasy w likwidacji ust. 2 pkt 4, odpisy aktualizujące aktywa nabyte lub objęte z funduszu kas oraz rezerwy na gwarancje i poręczenia zmniejszają fundusz kas do wykorzystania, z uwzględnieniem art. 38r realizacja przez Fundusz wypłaty środków gwarantowanych ust. 1.
3. Spłata pożyczek oraz kwoty uzyskane z tytułu wierzytelności wynikających z udzielonych gwarancji i poręczeń, a także sprzedaż nabytych uprzednio wierzytelności oraz nabytych lub objętych akcji, zwiększają stan funduszu kas do wykorzystania, zmniejszając fundusz kas wykorzystany. Rozwiązanie rezerw na gwarancje lub poręczenia, rozwiązanie odpisów aktualizujących aktywa nabyte lub objęte z funduszu kas, otrzymane przez Fundusz spłaty roszczeń, o których mowa w art. 20j roszczenie Funduszu wobec Kasy z tytułu udzielenia wsparcia, oraz otrzymane przez Fundusz środki przekazane przez Kasę Krajową ze środków funduszu stabilizacyjnego zwiększają fundusz kas do wykorzystania, z uwzględnieniem art. 13c kwartalne opłaty kas na rzecz Funduszu ust. 6.
4. W celu zabezpieczenia należności uznanych za zagrożone z tytułu udzielonych pożyczek, gwarancji i poręczeń, a także nabytych wierzytelności Fundusz tworzy odpisy aktualizujące zmniejszające stan funduszu kas do wykorzystania.
5. Rozwiązanie odpisów aktualizujących, o których mowa w ust. 4, zwiększa stan funduszu kas do wykorzystania.
6. Wypłata środków z funduszu kas następuje na podstawie uchwały Zarządu Funduszu o udzieleniu pomocy lub wsparcia.
7. Zwiększenia wartości akcji notowanych na rynku regulowanym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, objętych lub nabytych w ramach realizacji zadań, o których mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 4, powyżej ceny nabycia oraz zmniejszenia wartości akcji do poziomu ceny nabycia ujmowane są w rachunku zysków i strat, z zastrzeżeniem ust. 9.
8. Zmniejszenia wartości akcji objętych lub nabytych poniżej ceny nabycia (skorygowanej ceny nabycia) oraz zwiększenia wartości akcji do poziomu ceny nabycia (skorygowanej ceny nabycia) ujmowane są odpowiednio jako zmniejszenia i zwiększenia funduszu kas, z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Przychody z tytułu dywidend ujmuje się w rachunku zysków i strat.
10. Przepisy ust. 7 i 8 stosuje się do zysków i strat ze zbycia objętych lub nabytych akcji.

Art. 13c. Kwartalne opłaty kas na rzecz Funduszu

1. Kasy wnoszą na rzecz Funduszu obowiązkowe opłaty w okresach kwartalnych w wysokości iloczynu stawki nieprzekraczającej 0,075% i wartości aktywów oraz zobowiązań pozabilansowych ustalonych na koniec kwartału bezpośrednio poprzedzającego kwartał, którego opłata dotyczy.
2. Wysokość stawki, o której mowa w ust. 1, na dany kwartał określa na wniosek Zarządu Funduszu i przekazuje kasom Rada Funduszu, nie później niż do końca kwartału poprzedzającego kwartał, w którym opłata ma być wniesiona.
3. Kasy obowiązane są do wnoszenia opłaty na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, w terminach określonych przez Fundusz, nie później niż do końca tego kwartału.
4. Wniesiona opłata na dany kwartał, o której mowa w ust. 1, stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
5. Z dniem spełnienia warunku gwarancji przez kasę jest ona zwolniona z obowiązku wnoszenia opłat na dany kwartał, o których mowa w ust. 1.
6. Obowiązkowe opłaty na dany kwartał, o których mowa w ust. 1, dotacje na potrzeby funduszu kas udzielone na wniosek Funduszu z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych oraz dotacje udzielone przez Kasę Krajową zwiększają fundusz kas.
7. Z tytułu opóźnienia w dokonywaniu opłat na dany kwartał, o których mowa w ust. 1, Funduszowi przysługują odsetki w wysokości odsetek pobieranych od zaległości podatkowych.

Art. 13d. Moc prawna wyciągów z ksiąg Funduszu

Wyciągi z ksiąg Funduszu dotyczące funduszu kas, podpisane przez upoważnionych członków Zarządu Funduszu i opatrzone jego pieczęcią, stwierdzające istnienie zobowiązania kasy na rzecz Funduszu i zaopatrzone w oświadczenie, że oparte na nich roszczenia są wymagalne, mają moc tytułów wykonawczych bez potrzeby uzyskiwania dla nich klauzul wykonalności. Przepisy art. 37 egzekucja należności Funduszu ust. 2–4 stosuje się odpowiednio.

Art. 14. Obniżenie stawek opłat i zwolnienia z opłaty na Fundusz

1. Bank Polska Kasa Opieki S.A., Powszechna Kasa Oszczędności - Bank Państwowy oraz Bank Gospodarki Żywnościowej S.A. wnoszą, do dnia 31 grudnia 1999 r., obowiązkowe opłaty roczne naliczone z zastosowaniem połowy stawek, o których mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 5.
1a. (uchylony).
2. Nie nalicza się obowiązkowej opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, od aktywów z umów o kredyt kontraktowy w bankach prowadzących kasy mieszkaniowe według zasad określonych odrębnymi przepisami.
2a. Bank Gospodarstwa Krajowego wnosi obowiązkowe opłaty na dany kwartał naliczone z zastosowaniem połowy stawki, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1.
Nie nalicza się obowiązkowej opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1:
3a. (uchylony).
3b. (uchylony).
3c. (uchylony).
4. Od aktywów pochodzących z emisji hipotecznych listów zastawnych i publicznych listów zastawnych nie nalicza się obowiązkowej opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, i nie tworzy się funduszu ochrony środków gwarantowanych.
5. Banki, o których mowa w ust. 1, w przypadku przejęcia innych banków, wnoszą obowiązkowe opłaty roczne za rok 1999 od łącznej sumy aktywów i zobowiązań pozabilansowych, o których mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, naliczone z zastosowaniem stawki określonej w ust. 1 wyłącznie do sumy własnych aktywów bilansowych i zobowiązań pozabilansowych, według stanu przed przejęciem.

Art. 14a. Opłata ostrożnościowa

Podmioty objęte systemem gwarantowania wnoszą na rzecz Funduszu opłatę ostrożnościową w okresach kwartalnych w wysokości iloczynu stawki nieprzekraczającej 0,05% i podstawy naliczania opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1a. Przepisy art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 2, 3, 3c i 5 oraz art. 14 obniżenie stawek opłat i zwolnienia z opłaty na Fundusz ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Art. 14b. Wnoszenie opłaty ostrożnościowej

1. Do podmiotów objętych systemem gwarantowania będących w pierwszym dniu kwartału, za który należna jest opłata na dany kwartał, o której mowa w art. 14a opłata ostrożnościowa, uczestnikami systemu ochrony, o którym mowa w art. 22b ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1b, przepisu art. 14a opłata ostrożnościowa nie stosuje się.
2. Banki, które przestały należeć do systemu ochrony, są obowiązane wnieść opłatę ostrożnościową za kwartał, w którym przestały należeć do systemu ochrony. Opłata powinna zostać wniesiona w terminie wnoszenia opłaty za ten kwartał.

Art. 15. źródła finansowania Funduszu

Źródłami finansowania Funduszu są:
1) obowiązkowe opłaty na dany kwartał, o których mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1 i art. 13c kwartalne opłaty kas na rzecz Funduszu ust. 1, wnoszone przez podmioty objęte systemem gwarantowania i kasy;
1a) opłaty ostrożnościowe, o których mowa w art. 14a opłata ostrożnościowa, wnoszone przez podmioty objęte systemem gwarantowania;
2) kwoty przekazane z funduszu ochrony środków gwarantowanych, o którym mowa w art. 25 fundusz ochrony środków gwarantowanych na zaspokojenie roszczeń deponentów ust. 1, pochodzące z wpłat podmiotów objętych systemem gwarantowania, dokonywanych zgodnie z uchwałą Zarządu Funduszu na wyodrębniony rachunek specjalny Funduszu w Narodowym Banku Polskim;
3) dochody z oprocentowania pożyczek udzielanych przez Fundusz oraz dochody z oprocentowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 16 przeznaczenie i gromadzenie środków Funduszu ust. 3;
4) środki uzyskane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
5) środki z dotacji, udzielonych na wniosek Funduszu, z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych;
5a) środki przekazane przez Kasę Krajową ze środków funduszu stabilizacyjnego;
6) środki z kredytu krótkoterminowego udzielonego przez Narodowy Bank Polski zgodnie z art. 16a wypłaty środków gwarantowanych przez Fundusz ust. 5 oraz art. 38r realizacja przez Fundusz wypłaty środków gwarantowanych ust. 4;
6a) udzielone pożyczki ze środków budżetu państwa;
7) inne dochody.

Art. 16. Przeznaczenie i gromadzenie środków Funduszu

1. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) finansowanie zadań Funduszu związanych z gwarantowaniem środków pieniężnych;
2) finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania podmiotom objętym systemem gwarantowania pomocy finansowej, o których mowa w rozdziale 3, oraz w zakresie restrukturyzacji kas, o których mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1d pkt 1–4, przy czym finansowanie to może być dokonywane jedynie ze środków, o których mowa w art. 15 źródła finansowania Funduszu pkt 1, 3, 4 i 7, pomniejszonych o kwoty wydatków, o których mowa w ust. 5;
2a) finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy, o której mowa w art. 4 zadania Funduszu ust. 1j pkt 1, przy czym pomoc ta może być udzielana jedynie ze środków funduszu stabilizacyjnego;
3) (uchylony).
2. Nadwyżka bilansowa Funduszu w danym roku powiększa jego fundusz własny, tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania, fundusz kas oraz fundusz stabilizacyjny, z zastrzeżeniem ust. 2a i 2b. Podział nadwyżki bilansowej jest dokonywany w proporcji, w jakiej fundusze te uczestniczą w ich sumie na dzień bilansowy ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego.
2a. Nadwyżka bilansowa Funduszu może zostać przekazana na fundusz własny, tworzony w celu zapewnienia środków na nabycie rzeczowego majątku trwałego Funduszu oraz wypłat środków gwarantowanych - wyłącznie w celu zwiększenia jego wysokości do kwoty odpowiadającej jego wartości na dzień 31 grudnia 2007 r.
2b. Nadwyżka bilansowa Funduszu może zostać przekazana na fundusz własny, tworzony w celu zapewnienia środków na pokrycie ewentualnych strat bilansowych i na realizację zadań statutowych - wyłącznie w celu zwiększenia jego wysokości do kwoty odpowiadającej 1/3 wartości funduszu własnego, o którym mowa w ust. 2a.
2c. W przypadku wystąpienia straty, do sposobu jej pokrycia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Fundusz może, z zastrzeżeniem art. 4 zadania Funduszu ust. 1h oraz art. 20g wsparcie dla podmiotów przejmujących kasy lub nabywających przedsiębiorstwa kasy w likwidacji ust. 2 pkt 1, nabywać:
1) papiery wartościowe emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank
Polski;
2) papiery wartościowe emitowane, poręczone lub gwarantowane przez rządy lub banki centralne państw
będących członkami Unii Europejskiej, stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub
członkami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
3) jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 fundusz inwestycyjny otwarty jako fundusz rynku pieniężnego ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
4) w wykonaniu gwarancji rekapitalizacyjnej – akcje, obligacje lub bankowe papiery wartościowe banku krajowego;
5) prawa z nabytych lub objętych w sposób określony w pkt 4, w art. 4 zadania Funduszu ust. 1h lub art. 20g wsparcie dla podmiotów przejmujących kasy lub nabywających przedsiębiorstwa kasy w likwidacji ust. 2 pkt 1 papierów wartościowych.
4. Środki Funduszu są gromadzone na rachunkach bieżących, wyodrębnionych oraz rachunkach lokat jednodniowych i innych lokat terminowych w Narodowym Banku Polskim. Fundusz może także posiadać rachunki w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S.A.
4a. Fundusz może uczestniczyć w obrocie skarbowymi papierami wartościowymi także za pośrednictwem firmy inwestycyjnej i posiadać rachunek bankowy do przeprowadzania tych rozliczeń.
4b. W celu nabywania lub zbywania papierów wartościowych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, Fundusz może również posiadać rachunki papierów wartościowych w zagranicznej izbie rozliczeniowej i posiadać rachunek bankowy do przeprowadzania rozliczeń z tym związanych.
5. Koszty działalności biura Funduszu oraz inne wydatki związane z wykonywaniem zadań Funduszu pokrywane są ze środków, o których mowa w art. 15 źródła finansowania Funduszu pkt 1, 1a i 3–7.

Art. 16a. Wypłaty środków gwarantowanych przez Fundusz

1. Wypłaty środków gwarantowanych są dokonywane przez Fundusz z następujących środków, w określonej poniżej kolejności:
1) funduszu ochrony środków gwarantowanych banku, w przypadku którego nastąpiło spełnienie warunku gwarancji;
2) funduszy ochrony środków gwarantowanych podmiotów objętych obowiązkowym systemem gwarantowania.
2. W przypadku gdy wielkość zobowiązań z tytułu środków gwarantowanych przewyższa sumę środków, o których mowa w ust. 1, Fundusz dokonuje wypłat środków gwarantowanych ze środków funduszu własnego Funduszu przeznaczonego do ewidencjonowania środków odzyskanych z mas upadłości i mas układowych banków.
3. W przypadku gdy wielkość zobowiązań z tytułu środków gwarantowanych przewyższa sumę środków, o których mowa w ust. 1 i 2, Fundusz dokonuje wypłat środków gwarantowanych ze środków funduszu własnego, tworzonego w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania. Kwota wypłat nie może przewyższać wartości funduszu pomniejszonej o wartość bilansową wierzytelności sfinansowanych z tego funduszu.
4. W przypadku gdy wielkość zobowiązań z tytułu środków gwarantowanych przewyższa sumę środków, o których mowa w ust. 1-3, Fundusz dokonuje wypłat środków gwarantowanych z innych źródeł, o których mowa w art. 15 źródła finansowania Funduszu, z wyłączeniem art. 15 źródła finansowania Funduszu pkt 6, oraz ze środków pozostałych funduszy własnych, z wyłączeniem:
1) części funduszu własnego, tworzonego w celu zapewnienia środków na nabycie rzeczowego majątku trwałego;
2) funduszy własnych utworzonych wyłącznie w celu ewidencjonowania środków pieniężnych uzyskiwanych na podstawie odrębnych ustaw;
3) funduszu z aktualizacji wyceny;
4) niezatwierdzonego zysku z lat ubiegłych;
5) zysku roku obrotowego.
5. Po wyczerpaniu środków, o których mowa w ust. 1-4, w sytuacji wystąpienia zagrożenia stabilności finansowej oraz w celu pokrycia pilnych potrzeb Funduszu Narodowy Bank Polski na wniosek Zarządu Funduszu może udzielić Funduszowi kredytu krótkoterminowego, o którym mowa w art. 15 źródła finansowania Funduszu pkt 6, pod warunkiem ustanowienia odpowiedniego zabezpieczenia.
6. Po wyczerpaniu środków, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw instytucji finansowych może, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, podwyższyć wysokość stawki tworzenia funduszy ochrony środków gwarantowanych przez podmioty objęte systemem gwarantowania, nie więcej jednak niż do wysokości 0,8 %. Wysokość i termin wniesienia kolejnej obowiązkowej wpłaty określa Zarząd Funduszu w drodze uchwały.
7. Po wyczerpaniu środków, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw instytucji finansowych może, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, podwyższyć wysokość stawki opłaty na dany kwartał, o której mowa w art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 1, nie więcej jednak niż do wysokości 0,3%. Wydając rozporządzenie, minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi kwartały, których dotyczy podwyższenie wysokości stawki, dni, na które oblicza się podstawę naliczenia opłaty na dany kwartał, oraz terminy wniesienia opłat na dany kwartał. Przepis art. 13 opłata na rzecz Funduszu ust. 4 stosuje się odpowiednio.
8. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 6 i 7, uwzględni w szczególności wysokość niezaspokojonych zobowiązań Funduszu z tytułu środków gwarantowanych.

Art. 16b. Przekazanie Funduszowi środków na wypłaty środków gwarantowanych

1. W razie konieczności dokonania wypłat środków gwarantowanych w przypadku, o którym mowa w art. 16a wypłaty środków gwarantowanych przez Fundusz ust. 3, jeżeli dokonano przeniesienia środków, o którym mowa w art. 18a fundusz stabilizacyjny ust. 3, minister właściwy do spraw instytucji finansowych przekazuje Funduszowi środki finansowe na wypłatę środków gwarantowanych do wysokości środków przeniesionych z funduszu własnego, tworzonego w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania na fundusz stabilizacyjny, w terminach
umożliwiających Funduszowi dokonanie wypłaty środków gwarantowanych w terminie określonym w art. 22 podmioty i przedmiot stosunku gwarancji ust. 3.
2. Środki finansowe mogą być przekazane Funduszowi w formie dotacji z budżetu państwa lub skarbowych papierów wartościowych.
3. Warunki emisji skarbowych papierów wartościowych oraz sposób realizacji wynikających z nich świadczeń określi minister właściwy do spraw instytucji finansowych przez wydanie listu emisyjnego.
4. List emisyjny zawiera w szczególności:
1) datę emisji;
2) powołanie podstawy prawnej emisji;
3) jednostkową wartość nominalną;
4) określenie waluty, w której może następować emisja, lub sposób określenia waluty emisji;
5) cenę lub sposób jej ustalenia;
6) stopę procentową lub sposób jej obliczania;
7) określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz należności ubocznych;
8) datę, od której nalicza się oprocentowanie skarbowych papierów wartościowych tej emisji;
9) termin wykupu oraz zastrzeżenie możliwości wcześniejszego wykupu.
5. Emisja skarbowych papierów wartościowych następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych papierów wartościowych.
6. Do emisji skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów art. 97 rozporządzenie w sprawie warunków emitowania skarbowych papierów wartościowych, art. 98 list emisyjny i art. 102 zbywanie i emisja skarbowych papierów wartościowych ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).
7. Emisji skarbowych papierów wartościowych nie wlicza się do limitów określonych w ustawie budżetowej.
8. Wartość nominalną zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych zalicza się do długu Skarbu Państwa zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Art. 17. Sprawozdania Funduszu

1. Roczne sprawozdanie finansowe Fundusz sporządza do dnia 31 marca każdego roku za poprzedni rok obrotowy.
2. Sprawozdanie finansowe Funduszu podlega badaniu przez uprawniony, w trybie odrębnych przepisów, podmiot wybrany w drodze przetargu przez Radę Funduszu. Koszt badania ponosi Fundusz.
3. Do dnia 30 czerwca każdego roku Rada Funduszu przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia, zaopiniowane przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, sprawozdanie z działalności Funduszu za rok poprzedni i załączone do niego sprawozdanie finansowe, wraz z wynikami badania, o którym mowa w ust. 2.
4. Rada Ministrów zatwierdza albo odmawia zatwierdzenia sprawozdań, o których mowa w ust. 3, w terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku.
5. Odmowa zatwierdzenia przez Radę Ministrów sprawozdania z działalności Funduszu za rok poprzedni jest równoznaczna z wygaśnięciem mandatu wszystkich członków organów Funduszu, z zastrzeżeniem, że pełnią oni swoje funkcje do czasu powołania nowych członków organów Funduszu.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do członków organów Funduszu, których kadencji nie dotyczy sprawozdanie z działalności Funduszu, o którym mowa w ust. 3.
7. W zakresie rachunkowości Fundusz stosuje przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, z zastrzeżeniem ust. 8.
8. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego i Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, określi, w drodze rozporządzenia, szczególne zasady rachunkowości Funduszu, w tym zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej sprawozdania finansowego.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.