Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa


LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich


Dz.U.2016.0.1823 - Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Rozdział 3. Rejestr

Art. 20. Zakres danych w Rejestrze

1. Prezes Urzędu prowadzi Rejestr.
2. Rejestr jest jawny i zawiera:
1) imię i nazwisko albo nazwę podmiotu uprawnionego, jego miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres strony internetowej;
2) informację o wysokości pobieranych opłat, jeżeli podmiot uprawniony takie opłaty pobiera;
3) informacje o językach, w jakich można składać wnioski o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich i w jakich jest ono prowadzone;
4) informacje o rodzajach sporów konsumenckich, których rozwiązywaniem zajmuje się dany podmiot uprawniony;
5) informacje o kategoriach sporów konsumenckich, w tym podmiotach i sektorach, objętych właściwością danego podmiotu uprawnionego;
6) informację o konieczności osobistej obecności stron lub ich przedstawicieli, o ile taka konieczność zachodzi, w tym informację, czy postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest lub może być prowadzone jako postępowanie ustne lub pisemne;
7) informację o wiążącym lub niewiążącym charakterze wyników postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzonego przez dany podmiot uprawniony;
8) informacje o przesłankach, na podstawie których podmiot uprawniony może odmówić rozpatrzenia sporu.

Art. 21. Wniosek o wpis do Rejestru

1. Wpis do Rejestru następuje na wniosek zawierający:
1) imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy, jego miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres strony internetowej;
2) informacje o strukturze, źródłach i sposobach finansowania wnioskodawcy oraz sposobie wynagradzania osób, które będą prowadziły postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, długości ich kadencji oraz podmiocie, przez który są zatrudnione;
3) opis regulacji, które będą stosowane przez wnioskodawcę w ramach rozwiązywania sporów konsumenckich;
4) informację, czy wnioskodawca będzie pobierał opłaty i jaka jest ich wysokość;
5) wskazanie średniego czasu trwania dotychczas prowadzonych postępowań pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, o ile wnioskodawca prowadził takie postępowania;
6) informacje o językach, w jakich będzie można składać wnioski o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich i w jakich będzie ono prowadzone;
7) informacje o rodzajach sporów konsumenckich, których rozwiązywaniem będzie zajmował się wnioskodawca;
8) informacje o kategoriach sporów konsumenckich, w tym podmiotach i sektorach, które będą objęte właściwością wnioskodawcy;
9) informacje o przesłankach, na podstawie których wnioskodawca będzie mógł odmówić rozpatrzenia sporu.
2. Do wniosku o wpis do Rejestru dołącza się:
1) regulamin, który będzie obowiązywał w podmiocie uprawnionym;
2) oświadczenie, że wnioskodawca spełnia warunki uprawniające do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich określone w ustawie.

Art. 22. Odmowa wpisu do Rejestru

Jeżeli z danych zawartych we wniosku o wpis do Rejestru wynika, że wnioskodawca nie będzie spełniał warunków uprawniających do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich określonych w ustawie, Prezes Urzędu wydaje decyzję o odmowie wpisu do Rejestru.

Art. 23. Zmiana danych objętym Rejestrem

1. Podmiot uprawniony jest obowiązany niezwłocznie informować Prezesa Urzędu o zmianach danych będących podstawą wpisu do Rejestru, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zmian.
2. Prezes Urzędu niezwłocznie dokonuje zmian danych objętych Rejestrem, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1.
3. Jeżeli z informacji, o których mowa w ust. 1, wynika, że podmiot uprawniony nie będzie spełniał warunków uprawniających do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich określonych w ustawie, Prezes Urzędu wydaje decyzję o odmowie dokonania zmian danych objętych Rejestrem.

Art. 24. Wykreślenie podmiotu z Rejestru

Prezes Urzędu wykreśla podmiot uprawniony z Rejestru:
1) z urzędu - w przypadkach, o których mowa w art. 25 niewykonywanie obowiązków lub niespełnianie warunków przez podmiot uprawniony i art. 26 niedopełnienie wymogów informacyjnych przez podmiot uprawniony;
2) na wniosek podmiotu uprawnionego.

Art. 25. Niewykonywanie obowiązków lub niespełnianie warunków przez podmiot uprawniony

1. W przypadku gdy podmiot uprawniony nie wykonuje obowiązków określonych w art 8-13 lub przestał spełniać warunki określone w art. 14 wymogi wobec osób prowadzących postępowania, art. 15 obowiązek zapewnienia niezależności i bezstronności osobom prowadzących postępowania, art. 16 konflikt interesów ust. 2 i art 17-19, Prezes Urzędu wszczyna postępowanie w sprawie wykreślenia podmiotu uprawnionego z Rejestru i wzywa ten podmiot do wykonania tych obowiązków lub dostosowania działalności do tych warunków w wyznaczonym terminie nie dłuższym niż 3 miesiące.
2. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje decyzję o wykreśleniu podmiotu uprawnionego z Rejestru.

Art. 26. Niedopełnienie wymogów informacyjnych przez podmiot uprawniony

1. Jeżeli podmiot uprawniony nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 23 zmiana danych objętym Rejestrem, Prezes Urzędu wszczyna postępowanie w sprawie wykreślenia podmiotu uprawnionego z Rejestru i wzywa ten podmiot do przekazania aktualnych danych lub złożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie nie dłuższym niż 30 dni.
2. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wydaje decyzję o wykreśleniu podmiotu uprawnionego z Rejestru.

Art. 28. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Od decyzji, o których mowa w art. 22 odmowa wpisu do Rejestru, art. 23 zmiana danych objętym Rejestrem ust. 3, art. 25 niewykonywanie obowiązków lub niespełnianie warunków przez podmiot uprawniony ust. 2 i art. 26 niedopełnienie wymogów informacyjnych przez podmiot uprawniony ust. 2, służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Art. 29. Zasady postępowania wobec podmiotów uprawnionych działających na podstawie przepisów odrębnych

1. Przepisów art. 21 wniosek o wpis do Rejestru, art. 22 odmowa wpisu do Rejestru, art. 23 zmiana danych objętym Rejestrem ust. 3 i art 24-28 nie stosuje się do podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich na podstawie przepisów odrębnych.
2. O nieprawidłowościach w prowadzeniu przez podmioty, o których mowa w ust. 1, postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich Prezes Urzędu niezwłocznie informuje podmiot uprawniony, w którym stwierdzono nieprawidłowości, wyznaczając termin do ich usunięcia.
3. W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie Prezes Urzędu informuje o nieprawidłowościach organ, przy którym utworzony jest dany podmiot uprawniony albo organ, który sprawuje nad nim nadzór, albo organ, któremu podlega.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.