Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Ustawa o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS)


Dz.U.2022.0.2013 t.j. - Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS)

Art. 1. Zakres podmiotowy ustawy

Ustawa określa instytucje właściwe do wykonywania zadań wynikających z przepisów prawa Unii Europejskiej dopuszczających dobrowolny udział organizacji w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).

Art. 2. Podmioty tworzące EMAS

Krajowy system ekozarządzania i audytu (EMAS), zwany dalej "systemem", tworzą:
1) minister właściwy do spraw klimatu;
2) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
3) Polskie Centrum Akredytacji.

Art. 4. Organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska

1. Organami egzekwowania prawa, o których mowa w art. 2 pkt 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 1221/2009", są:
1) wójt, burmistrz albo prezydent miasta;
2) starosta;
3) marszałek województwa;
4) wojewoda;
5) regionalny dyrektor ochrony środowiska;
6) organy Inspekcji Ochrony Środowiska;
7) organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
8) Prezes Wyższego Urzędu Górniczego;
9) Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
2. Organy określone w ust. 1 wykonują zadania organów egzekwowania prawa, o których mowa w art. 2 pkt 26 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, na podstawie i w zakresie określonych w przepisach odrębnych.

Art. 5. Rejestr EMAS

1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi rejestr organizacji zarejestrowanych w systemie, zwany dalej "rejestrem EMAS".
2. Rejestr EMAS zawiera:
1) numer w rejestrze EMAS, składający się z oznaczenia "PL", spacji, oznaczenia województwa zgodnego z nomenklaturą określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 40 standardowe klasyfikacje i nomenklatury ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 459 i 830), poziomej kreski, trzycyfrowego numeru porządkowego właściwego dla województwa, w którym mieści się siedziba organizacji, oraz liczby porządkowej rejestru EMAS;
2) nazwę organizacji oraz oznaczenie jej siedziby i adresu;
3) datę rejestracji organizacji w rejestrze EMAS;
4) datę weryfikacji i walidacji;
5) uwagi dotyczące zawieszenia rejestracji organizacji w rejestrze EMAS;
6) uwagi dotyczące wykreślenia organizacji z rejestru EMAS;
7) deklarację środowiskową organizacji i jej aktualizacje.
3. Rejestr EMAS podlega aktualizacji w zakresie zawartych w nim danych i deklaracji środowiskowych.

Art. 6. Wpis organizacji do rejestru EMAS

1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska dokonuje wpisu organizacji do rejestru EMAS, na jej wniosek, po spełnieniu warunków określonych w art. 13 zmiany w ustawie o bateriach i akumulatorach ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.
2. Przed dokonaniem wpisu organizacji do rejestru EMAS Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zasięga pisemnej opinii organów określonych w art. 4 organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska ust. 1, właściwych ze względu na miejsce korzystania ze środowiska przez organizację, w zakresie spełnienia przez organizację wymagań prawnych dotyczących środowiska.
3. Organy określone w art. 4 organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska ust. 1 są obowiązane do wyrażenia opinii w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia o jej wydanie.
4. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska informuje na piśmie organy, o których mowa w ust. 2, o rejestracji organizacji w rejestrze EMAS.
5. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, w drodze decyzji:
1) w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, odmawia wpisu organizacji do rejestru EMAS;
2) w przypadkach, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009:
a) zawiesza rejestrację organizacji w rejestrze EMAS,
b) wykreśla organizację z rejestru EMAS.
6. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o rejestrację organizacji w rejestrze EMAS, kierując się koniecznością zapewnienia sprawnego działania systemu oraz zapewnienia informacji niezbędnych do rejestracji, a także biorąc pod uwagę przepisy rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

Art. 7. Opłata za wpis do rejestru EMAS

1. Za wpis do rejestru EMAS Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska pobiera opłatę rejestracyjną. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 3.000 zł.
2. Opłata rejestracyjna stanowi iloczyn stawki, o której mowa w ust. 3, oraz współczynnika różnicującego, o którym mowa w ust. 5.
3. Stawka opłaty rejestracyjnej wynosi 1.000 zł.
4. Organizacja, która składa wniosek o wpis do rejestru EMAS, wnosi opłatę rejestracyjną na rachunek bankowy prowadzony przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Opłata rejestracyjna stanowi dochód budżetu państwa.
5. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, współczynniki różnicujące wysokość opłaty rejestracyjnej, uwzględniając formę organizacyjną i liczbę osób zatrudnionych przez organizację oraz biorąc pod uwagę, że opłata ta nie powinna stanowić przeszkody w zgłoszeniu do systemu dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Art. 8. Udzielanie informacji w zakresie wymagań prawnych dotyczących środowiska

1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest obowiązany do udzielania organizacji, na jej pisemny wniosek, informacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.
2. Organy określone w art. 4 organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska ust. 1 są obowiązane do udzielania organizacji, na jej pisemny wniosek, informacji, o których mowa w art. 32 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.
3. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska oraz organy określone w art. 4 organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska ust. 1 udzielają informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, na piśmie.
4. Udzielenie informacji następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania wniosku.
5. Termin, o którym mowa w ust. 4, może zostać przedłużony do 2 miesięcy ze względu na znaczny stopień skomplikowania sprawy. Przepisy art. 35 terminy załatwiania spraw przez organy § 5 i art. 36 obowiązek zawiadomienia o przyczynie zwłoki w załatwieniu sprawy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052 oraz z 2022 r. poz. 1301 i 1855) stosuje się odpowiednio.
6. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska oraz organy określone w art. 4 organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska ust. 1 mogą odmówić udzielenia informacji, jeżeli wniosek:
1) nie dotyczy informacji, o której mowa w art. 32 ust. 1 i 2 albo 4 rozporządzenia (WE) 1221/2009;
2) jest w sposób oczywisty niemożliwy do zrealizowania;
3) jest sformułowany w sposób zbyt ogólny.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6 pkt 3, właściwy organ, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni.
8. Odmowa udzielenia informacji następuje w drodze decyzji.
9. W przypadku odmowy udzielenia informacji przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

Art. 9. Informacje składane ministrowi właściwemu do spraw środowiska

1. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest obowiązany do składania ministrowi właściwemu do spraw klimatu:
1) rocznej informacji o działaniach podjętych przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na podstawie przepisów ustawy i rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, w terminie do dnia 15 lutego, za poprzedni rok kalendarzowy;
2) kwartalnej informacji o organizacjach zarejestrowanych, zawieszonych oraz wykreślonych z rejestru EMAS, w terminie do 15. dnia pierwszego miesiąca kwartału, za poprzedni kwartał.
2. Organy określone w art. 4 organy egzekwowania prawa w zakresie środowiska, ust. 1 są obowiązane do przekazywania Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska informacji, o których mowa w art. 32 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

Art. 10. Akredytacja weryfikatorów środowiskowych

Polskie Centrum Akredytacji prowadzi akredytację weryfikatorów środowiskowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2021 r. poz. 1344 oraz z 2022 r. poz. 974) oraz przepisami rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.

Art. 14. Przepis przejściowy

1. Rejestr krajowy organizacji zarejestrowanych w krajowym systemie ekozarządzania i audytu prowadzony na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 18 utrata mocy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), zwany dalej "rejestrem krajowym", staje się rejestrem EMAS.
2. Wpisy organizacji do rejestru krajowego dokonane na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 18 utrata mocy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), stają się wpisami do rejestru EMAS dokonanymi na podstawie art. 6 wpis organizacji do rejestru EMAS ust. 1.
3. Organizacje wpisane do rejestru regionalnego, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 18 utrata mocy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), zwanego dalej "rejestrem regionalnym", niewpisane do rejestru krajowego przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, są wpisywane do rejestru EMAS.
4. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska dokonuje wpisu, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie po przekazaniu rejestru regionalnego oraz akt spraw i dokumentów, o których mowa w ust. 5, dotyczących organizacji wpisywanej do rejestru EMAS.
5. Regionalni dyrektorzy ochrony środowiska przekażą Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska rejestry regionalne oraz akta spraw dotyczące postępowań o wpis do rejestru regionalnego i dokumenty, na podstawie których rejestry te były prowadzone, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
6. Przekazanie rejestrów oraz akt spraw i dokumentów, o których mowa w ust. 5, następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
7. Wnioski organizacji o wpis do rejestru regionalnego, złożone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, są rozpatrywane jako wnioski o wpis organizacji do rejestru EMAS.
8. W przypadku gdy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska stwierdzi, że wniosek o wpis do rejestru regionalnego, o którym mowa w ust. 7, nie spełnia wymagań, wzywa organizację do usunięcia braków. Przepisy art. 64 braki formalne podania ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
9. Organizacje, o których mowa w ust. 3 i 7, są zwolnione z obowiązku wnoszenia opłaty rejestracyjnej, o której mowa w art. 7 opłata za wpis do rejestru EMAS ust. 1.

Art. 16. Przepis przejściowy

Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na postawie art. 7 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 18 utrata mocy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7 opłata za wpis do rejestru EMAS ust. 5, nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 17. Limit wydatków budżetowych będący skutkiem finansowym ustawy

1. Maksymalny limit wydatków budżetowych będący skutkiem finansowym ustawy wynosi 5.455.026 zł, z tym że w:
1) 2011 r. - 487.220 zł;
2) 2012 r. - 499.401 zł;
3) 2013 r. - 511.887 zł;
4) 2014 r. - 524.684 zł;
5) 2015 r. - 537.801 zł;
6) 2016 r. - 551.247 zł;
7) 2017 r. - 565.028 zł;
8) 2018 r. - 578.588 zł;
9) 2019 r. - 592.475 zł;
10) 2020 r. - 606.695 zł.
1a. W latach 2021–2030 maksymalny limit wydatków budżetowych będący skutkiem finansowym wykonywania niniejszej ustawy wynosi 1 396 137 zł, z tym że w:
1) 2021 r. – 136 016 zł;
2) 2022 r. – 136 814 zł;
3) 2023 r. – 137 614 zł;
4) 2024 r. – 138 414 zł;
5) 2025 r. – 139 214 zł;
6) 2026 r. – 140 013 zł;
7) 2027 r. – 140 813 zł;
8) 2028 r. – 141 613 zł;
9) 2029 r. – 142 413 zł;
10) 2030 r. – 143 213 zł.
2. Minister właściwy do spraw klimatu wprowadzi mechanizmy korygujące w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, w zakresie redukcji kosztów przeznaczonych na promocję systemu.
3. Organem właściwym do monitorowania limitu wydatków w zakresie funkcjonowania systemu oraz wdrożenia mechanizmów korygujących jest minister właściwy do spraw klimatu.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.