Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa


LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Ustawa o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym


Dz.U.2024.0.1035 t.j. - Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym

Rozdział 10. Odpowiedzialność firm audytorskich, jednostek zainteresowania publicznego oraz osób trzecich

Art. 182. Naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej

1. Firma audytorska podlega karze administracyjnej za naruszenie przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014, w przypadku gdy:
1) nie przestrzega wymogów dotyczących wynagrodzenia za badanie lub atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, o których mowa w art. 80 zasady wynagrodzenia za przeprowadzenie badania oraz atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, oraz limitów wynagrodzenia za usługi dozwolone niebędące badaniem wynikających z art. 4 rozporządzenia nr 537/2014, z uwzględnieniem art. 137 zwolnienie z wymogów dotyczących usług dozwolonych;
2) nie przestrzega limitu wynagrodzenia całkowitego od jednostki innej niż jednostka zainteresowania publicznego, o którym mowa w art. 70 warunki zlecenia firmie audytorskiej badania jednostki innej niż jednostka zainteresowania publicznego, oraz limitu wynagrodzenia całkowitego od jednostki zainteresowania publicznego, o którym mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 537/2014;
3) przeprowadza badanie z naruszeniem wymogów określonych w art. 49 realizacja zadań firmy audytorskiej przez podwykonawców ust. 1 pkt 1, art. 69 obowiązek przestrzegania przez biegłego rewidenta zasad etyki zawodowej ust. 2–7 i 9, art. 71 zakaz żądania i przyjmowania korzyści majątkowych lub osobistych oraz art. 72 obowiązki firmy audytorskiej w przypadku kontynuowania badania po połączeniu lub przejęciu jednostek;
3a) przeprowadza atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju z naruszeniem wymogów określonych w art. 49 realizacja zadań firmy audytorskiej przez podwykonawców ust. 1 pkt 1, art. 69 obowiązek przestrzegania przez biegłego rewidenta zasad etyki zawodowej ust. 2, 4–7 i 9, art. 71 zakaz żądania i przyjmowania korzyści majątkowych lub osobistych oraz art. 72 obowiązki firmy audytorskiej w przypadku kontynuowania badania po połączeniu lub przejęciu jednostek;
4) świadczy usługi zabronione w rozumieniu art. 5 zakres egzaminu z prawa gospodarczego rozporządzenia nr 537/2014 oraz art. 136 usługi zabronione lub art. 136a zakaz świadczenia niektórych usług na rzecz określonych jednostek lub narusza warunki ich świadczenia;
5) nie przestrzega wymogów świadczenia usług dozwolonych niebędących badaniem, określonych w art. 73 świadczenie usług innych niż badanie oraz atestacja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz art. 5 ust. 4 i 5 rozporządzenia nr 537/2014;
6) nie dokonuje oceny lub nie dokumentuje w zakresie określonym w art. 74 obowiązki firmy audytorskiej i kluczowego rewidenta przed przyjęciem lub kontynuowaniem zlecenia, a w przypadku badań jednostek zainteresowania publicznego również w zakresie określonym w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 537/2014;
6a) nie dokonuje oceny lub nie dokumentuje w zakresie określonym w art. 74 obowiązki firmy audytorskiej i kluczowego rewidenta przed przyjęciem lub kontynuowaniem zlecenia – w przypadku atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
7) nie składa przed przystąpieniem do badania oświadczenia w sprawie niezależności, o którym mowa w art. 74 obowiązki firmy audytorskiej i kluczowego rewidenta przed przyjęciem lub kontynuowaniem zlecenia ust. 2;
7a) nie składa przed przystąpieniem do atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oświadczenia w sprawie niezależności, o którym mowa w art. 74 obowiązki firmy audytorskiej i kluczowego rewidenta przed przyjęciem lub kontynuowaniem zlecenia ust. 2;
8) nie omawia z komitetem audytu zagrożeń dla niezależności firmy audytorskiej lub biegłego rewidenta oraz zabezpieczeń zastosowanych w celu ograniczenia tych zagrożeń w przypadku określonym w art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 537/2014;
9) nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia nr 537/2014;
10) przed sporządzeniem sprawozdania z badania sprawozdania finansowego jednostki zainteresowania publicznego oraz sprawozdania dodatkowego, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 537/2014, nie przeprowadza kontroli jakości wykonania zlecenia, o której mowa w art. 8 tego rozporządzenia, lub narusza warunki przeprowadzenia, zakresu lub dokumentowania takiej kontroli, określone w art. 8 tego rozporządzenia, krajowych standardach zarządzania jakością oraz w polityce kontroli jakości wykonania zlecenia badania, o której mowa w art. 132 opracowanie polityki kontroli jakości wykonania zlecenia przez niezależnego biegłego rewidenta;
11) nie przestrzega przepisów art. 83 sprawozdanie biegłego rewidenta z przeprowadzonego badania–87, a w przypadku badań jednostek zainteresowania publicznego również przepisu art. 10 rozporządzenia nr 537/2014, dotyczących sprawozdania z badania;
11a) nie przestrzega przepisów art. 87a elementy sprawozdania z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju–87d w zakresie sprawozdania z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
12) nie przestrzega przepisów art. 81 zakres badań przeprowadzanych przez firmę audytorską grupy ust. 2 i art. 131 sprawozdanie dodatkowe oraz przepisu art. 11 rozporządzenia nr 537/2014, dotyczących sprawozdania dodatkowego;
13) nie przekazuje informacji dotyczących badanej jednostki zainteresowania publicznego, o których mowa w art. 12 zadania Komisji Egzaminacyjnej ust. 1 rozporządzenia nr 537/2014, Komisji Nadzoru Finansowego lub nie przekazuje informacji, o których mowa w art. 138 obowiązki informacyjne firmy audytorskiej w przypadku przeprowadzania badania ustawowego jednostki zainteresowania publicznego, Agencji;
14) nie prowadzi dialogu, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 537/2014, z Komisją Nadzoru Finansowego lub nie uwzględnia w prowadzeniu tego dialogu wytycznych, o których mowa w akapicie trzecim tego przepisu;
15) nie przestrzega przepisu art. 13 rozporządzenia nr 537/2014, dotyczącego sporządzania, publikowania i aktualizowania sprawozdania z przejrzystości oraz informowania właściwego organu o publikacji sprawozdania z przejrzystości;
16) nie przestrzega przepisów dotyczących rotacji firmy audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta;
17) nie przestrzega obowiązku zapewnienia zastępującej firmie audytorskiej dostępu do wszelkich informacji na temat badanej jednostki i ostatniego badania tej jednostki lub do akt badania, o którym mowa w art. 82 zastąpienie firmy audytorskiej inną firmą audytorską oraz art. 18 rozporządzenia nr 537/2014;
17a) nie przestrzega obowiązku, o którym mowa w art. 82 zastąpienie firmy audytorskiej inną firmą audytorską, zapewnienia zastępującej firmie audytorskiej dostępu do wszelkich informacji na temat jednostki podlegającej atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju i ostatniej atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju tej jednostki lub do akt atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju – w przypadku atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
18) nie przestrzega wymogów, o których mowa w art. 46 firma audytorska, dotyczących składu swoich organów;
19) prowadzi działalność w obszarach innych niż określone w art. 47 przedmiot działalności firmy audytorskiej;
20) nie przestrzega przepisów dotyczących ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o których mowa w art. 53 obowiązek zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej;
21) nie przestrzega przepisów art. 49 realizacja zadań firmy audytorskiej przez podwykonawców, art. 50 system zarządzania jakością w firmie audytorskiej oraz art. 65 organizacja wewnętrzna firmy audytorskiej–67 w zakresie wdrożenia i funkcjonowania systemu zarządzania jakością, w tym nie posiada lub nie wdraża:
a) polityk, procedur, rozwiązań i mechanizmów, o których mowa w art. 64 obowiązki firmy audytorskiej w zakresie jej organizacji,
b) polityk i procedur przeprowadzania badań i atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju przez podwykonawców,
c) polityki, o której mowa w art. 132 opracowanie polityki kontroli jakości wykonania zlecenia przez niezależnego biegłego rewidenta,
d) procedur, o których mowa w art. 199 procedury zapewniające zachowanie anonimowości;
22) nie przestrzega obowiązku zgłaszania zmian danych podlegających wpisowi na listę, o którym mowa w art. 57 lista firm audytorskich ust. 3;
23) nie przestrzega obowiązków dotyczących wnoszenia opłat z tytułu nadzoru, o których mowa w art. 55 opłata wnoszona przez firmę audytorską z tytułu nadzoru;
24) nie przestrzega przepisów art. 78 obowiązek zachowania tajemnicy dotyczących zachowania tajemnicy zawodowej;
24a) nie przestrzega przepisu art. 79 przekazywanie dokumentacji badania ustawowego dotyczącego przekazywania dokumentów organowi nadzoru publicznego z państwa trzeciego w przypadku badania ustawowego i atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
25) nie przestrzega przepisów dotyczących badania grupy kapitałowej, o których mowa w art. 81 zakres badań przeprowadzanych przez firmę audytorską grupy;
25a) nie przestrzega przepisów dotyczących atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej, o których mowa w art. 81 zakres badań przeprowadzanych przez firmę audytorską grupy;
26) nie przestrzega przepisów dotyczących poddania się kontroli, o których mowa w art. 106 kontrole przeprowadzane przez Agencję w firmie audytorskiej ust. 1, art. 123 kontrole tematyczne w firmach audytorskich ust. 1, art. 123a kontrole w firmach audytorskich w zakresie dotyczącym usług atestacyjnych lub pokrewnych ust. 1 i art. 124 kontrola doraźna w firmach audytorskich ust. 1, w tym nie stosuje się do żądania Agencji, o którym mowa w art. 111 określanie polityk i procedur dotyczących zarządzania systemem kontroli ust. 3, lub nie stosuje się do żądania okazania dokumentów, przekazania poświadczonych przez pracownika firmy audytorskiej kopii dokumentów lub udzielenia informacji i wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą, o której mowa w art. 106 kontrole przeprowadzane przez Agencję w firmie audytorskiej ust. 1, art. 123 kontrole tematyczne w firmach audytorskich ust. 1, art. 123a kontrole w firmach audytorskich w zakresie dotyczącym usług atestacyjnych lub pokrewnych ust. 1 lub art. 124 kontrola doraźna w firmach audytorskich ust. 1;
27) nie wykonuje zaleceń, o których mowa w art. 121 działania pokontrolne Agencji ust. 1 pkt 1;
28) nie wypełnia obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 51 sprawozdanie firmy audytorskiej prowadzącej badania ustawowe jednostki zainteresowania publicznego oraz art. 14 rozporządzenia nr 537/2014;
29) świadczy usługi atestacyjne lub usługi pokrewne niezgodnie z krajowymi standardami wykonywania zawodu;
30) nie wypełnia obowiązku w zakresie przekazywania informacji, o którym mowa w art. 90 zadania Agencji ust. 6a.
2. Za naruszenia określone w ust. 1 kara administracyjna, o której mowa w art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 1 pkt 1, 2 lub 6, może zostać nałożona również na niebędących biegłymi rewidentami:
1) członków zarządu lub innego organu zarządzającego oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego firmy audytorskiej;
2) członków zespołu wykonującego badanie podejmujących decyzję co do wyniku badania;
3) osoby, o których mowa w art. 23 ust. 3 akapit drugi lit. e rozporządzenia nr 537/2014;
4) członków zespołu wykonującego atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju podejmujących decyzję co do wyniku atestacji.

Art. 183. Rodzaje kar administracyjnych

1. Karami administracyjnymi są:
1) kara upomnienia;
2) kara pieniężna;
3) zakaz przeprowadzania:
a) badań,
b) atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
4) zakaz wykonywania czynności rewizji finansowej;
5) zakaz świadczenia usług objętych standardami wykonywania zawodu;
6) zakaz pełnienia funkcji członka zarządu lub innego organu zarządzającego lub członka rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego w firmach audytorskich przez osoby odpowiedzialne za naruszenie przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014;
7) skreślenie z listy.
2. Nakładając karę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, nakazuje się zaprzestanie określonego postępowania i powstrzymanie się od niego w przyszłości.
3. Kara pieniężna nakładana na firmy audytorskie nie może przekroczyć 10% przychodów netto ze sprzedaży usług świadczonych w ramach działalności, o której mowa w art. 47 przedmiot działalności firmy audytorskiej ust. 1 i 2, osiągniętych przez firmę audytorską w poprzednim roku obrotowym. Jeżeli w poprzednim roku obrotowym firma audytorska nie osiągnęła przychodów z tytułów, o których mowa w zdaniu pierwszym, wysokość kary odnosi się do ostatniego roku obrotowego, w którym firma osiągnęła przychody z tych tytułów.
4. Kara pieniężna nakładana na poszczególne osoby, o których mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 2, nie może przekraczać 250 000 zł.
4a. Kara, o której mowa w ust. 4, nakładana w przypadku gdy naruszenie:
1) dotyczyło usługi świadczonej w związku z przygotowaniem lub przeprowadzeniem emisji, wystawieniem lub zbyciem instrumentu finansowego lub
2) było związane z badaniem ustawowym jednostki zainteresowania publicznego lub atestacją sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju jednostki zainteresowania publicznego
– nie może przekraczać kwoty 500 000 zł.
5. Kary, o których mowa w ust. 1 pkt 3–6, nakładane są na okres od roku do 3 lat.
6. Ustalając rodzaj i wymiar kary nakładanej na firmę audytorską lub osoby, o których mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 2, uwzględnia się w szczególności:
1) wagę naruszenia i czas jego trwania;
2) stopień przyczynienia się do powstania naruszenia;
3) sytuację finansową wyrażającą się w szczególności w wysokości rocznych przychodów lub dochodów;
4) kwotę zysków osiągniętych lub strat unikniętych, w zakresie, w jakim można je ustalić;
5) stopień współpracy z Agencją;
6) popełnione dotychczas naruszenia.
7. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary administracyjnej, o której mowa w ust. 1, jeżeli od dnia naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014 upłynęło 8 lat.
8. Kara administracyjna, o której mowa w ust. 1, nie może zostać nałożona, jeżeli upłynęło 10 lat od dnia naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014.

Art. 184. Nakaz podania do publicznej informacji o nałożonej karze administracyjnej

Nakładając jedną z kar, o których mowa w art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 1, organ postanawia również o nakazie podania do publicznej wiadomości nazwy wraz z numerem, pod którym firma audytorska jest wpisana na listę, lub imienia i nazwiska osoby, o której mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 2, chyba że podanie tych danych do publicznej wiadomości będzie środkiem nieproporcjonalnym do naruszenia, będzie stanowiło zagrożenie dla stabilności rynków finansowych, zagrozi prowadzonemu postępowaniu karnemu lub wyrządzi niewspółmierną szkodę jednostce, dla której firma audytorska świadczyła swoje usługi, lub zaangażowanym instytucjom lub osobom. Nie podlegają ujawnieniu dane podmiotu, dla którego wykonywane były czynności rewizji finansowej.

Art. 186. Badanie sprawozdania z badania

1. W przypadku gdy naruszenie przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014 było związane z badaniem ustawowym, nakładając jedną z kar administracyjnych określonych w art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 1, organ stwierdza, czy sprawozdanie z badania spełnia wymogi, o których mowa w:
1) art 83–86 oraz
2) art. 10 rozporządzenia nr 537/2014 – w przypadku badania jednostek zainteresowania publicznego.
2. W przypadku stwierdzenia, że sprawozdanie z badania nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 83 sprawozdanie biegłego rewidenta z przeprowadzonego badania–86, lub wymogów, o których mowa w art. 10 rozporządzenia nr 537/2014, informacja ta jest publikowana w trybie, o którym mowa w art. 191 publikacja informacji o karze nałożonej na firmę audytorską lub członka jej organu.
3. W przypadku gdy naruszenie przepisów ustawy było związane z atestacją sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, nakładając jedną z kar administracyjnych określonych w art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 1, organ stwierdza, czy sprawozdanie z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju spełnia wymogi, o których mowa w art 87a–87d.
4. W przypadku stwierdzenia, że sprawozdanie z atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju nie spełnia wymogów, o których mowa w art 87a–87d, informacja ta jest publikowana w trybie, o którym mowa w art. 191 publikacja informacji o karze nałożonej na firmę audytorską lub członka jej organu.

Art. 188. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

1. (uchylony)
2. Od decyzji Agencji wydanych w pierwszej instancji w sprawie nałożenia kary nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zgodnie z art. 127 odwołania od decyzji wydanej w pierwszej instancji § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.

Art. 189. Przeznaczenie wpływów z kar pieniężnych

1. (uchylony)
2. Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa, a w przypadkach, o których mowa w art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 4a – przychód Funduszu Edukacji Finansowej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej.
3. Kary pieniężne podlegają egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4. Do kar pieniężnych stosuje się ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
5. Na postanowienia w sprawach rozstrzygnięć i stanowiska wierzyciela dotyczących postępowania egzekucyjnego zażalenie nie przysługuje.

Art. 190. Odstąpienie od wymierzenia kary

W przypadku wypełnienia obowiązku, którego niezrealizowanie stanowiło naruszenie, o którym mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 1, można odstąpić od wymierzenia kary. W przypadku odstąpienia od wymierzenia kary postępowanie umarza się.

Art. 191. Publikacja informacji o karze nałożonej na firmę audytorską lub członka jej organu

1. Agencja, po uprawomocnieniu się decyzji nakładającej karę, podaje do publicznej wiadomości, bez zbędnej zwłoki, publikując na swojej stronie internetowej, informację o popełnionym przez firmę audytorską lub osobę, o której mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 2, naruszeniu oraz nałożonej za to naruszenie karze.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 184 nakaz podania do publicznej informacji o nałożonej karze administracyjnej, obok informacji, o której mowa w ust. 1, podaniu do publicznej wiadomości podlegają również nazwa wraz z numerem, pod którym jest wpisana na listę firma audytorska, na którą nałożono karę, lub imię i nazwisko osoby, o której mowa w art. 182 naruszenia przepisów ustawy lub rozporządzenia przez firmę audytorską podlegające karze administracyjnej ust. 2.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, są publikowane przez 5 lat, licząc od dnia, w którym decyzja nakładająca karę stała się prawomocna.

Art. 192. Naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego

1. Jednostka zainteresowania publicznego, członek jej zarządu lub innego organu zarządzającego lub rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego, lub komitetu audytu lub odrębnego komitetu, o którym mowa w art. 128 komitet audytu ust. 1b, oraz podmioty z nimi powiązane oraz powiązane strony trzecie, o których mowa w art. 23 ust. 3 akapit drugi lit. c rozporządzenia nr 537/2014, podlegają karze administracyjnej za naruszenie przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014 nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego w przypadku, gdy:
1) nie posiadają polityki w zakresie świadczenia dodatkowych usług przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską lub członka jego sieci;
2) nie posiadają polityki w zakresie wyboru firmy audytorskiej;
3) nie przestrzegają przepisów dotyczących:
a) wyboru firmy audytorskiej, w tym stosowania klauzul zabronionych,
b) zawarcia umowy o badanie na okres nie krótszy niż 2-letni i nie dłuższy niż wskazany w art. 17 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia nr 537/2014, z uwzględnieniem przypadku, o którym mowa w art. 17 ust. 6 rozporządzenia nr 537/2014,
c) obowiązkowych okresów karencji,
d) procedury wyboru firmy audytorskiej,
e) obowiązku informowania Komisji Nadzoru Finansowego o fakcie, że wyboru firmy audytorskiej dokonuje organ inny niż organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe;
4) nie przestrzegają obowiązków związanych z rotacją firmy audytorskiej badającej sprawozdanie finansowe danej jednostki zainteresowania publicznego;
5) nie przestrzegają przepisów dotyczących powołania, składu i funkcjonowania komitetu audytu lub odrębnego komitetu, o którym mowa w art. 128 komitet audytu ust. 1b;
6) wywierają wpływ na wynik badania.
2. W przypadku jednostek zainteresowania publicznego, którymi są otwarte fundusze emerytalne, dobrowolne fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne otwarte, specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte albo publiczne fundusze inwestycyjne zamknięte, karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego podlegają, będące ich organami, powszechne towarzystwa emerytalne albo towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub działające w imieniu tych towarzystw osoby, o których mowa w ust. 1.

Art. 193. Kary administracyjne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego

1. Karami administracyjnymi nakładanymi przez Komisję Nadzoru Finansowego są:
1) kara pieniężna;
2) zakaz pełnienia funkcji członka zarządu lub innego organu zarządzającego lub członka rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego w jednostkach zainteresowania publicznego przez osoby odpowiedzialne za naruszenie przepisów ustawy lub rozporządzenia nr 537/2014 przez okres od roku do 3 lat.
2. Kara pieniężna nakładana na jednostkę zainteresowania publicznego nie może przekroczyć 10% przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów, osiągniętych przez tę jednostkę w poprzednim roku obrotowym. Jeżeli w poprzednim roku obrotowym jednostka zainteresowania publicznego nie osiągnęła przychodów z tytułów, o których mowa w zdaniu pierwszym, wysokość kary odnosi się do ostatniego roku obrotowego, w którym jednostka ta osiągnęła przychody z tych tytułów.
3. Kara pieniężna nakładana na poszczególne osoby, o których mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, nie może przekraczać 250 000 zł.
3a. Kara, o której mowa w ust. 3, nakładana w przypadku gdy naruszenie:
1) dotyczyło usługi świadczonej w związku z przygotowaniem lub przeprowadzeniem emisji, wystawieniem lub zbyciem instrumentu finansowego lub
2) było związane z badaniem ustawowym jednostki zainteresowania publicznego lub atestacją sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju jednostki zainteresowania publicznego
– nie może przekraczać kwoty 500 000 zł.
4. Ustalając rodzaj i wymiar kary nakładanej na jednostkę zainteresowania publicznego lub osoby, o których mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, uwzględnia się w szczególności:
1) wagę naruszenia i czas jego trwania;
2) stopień przyczynienia się do powstania naruszenia;
3) sytuację finansową wyrażającą się w szczególności w wysokości rocznych przychodów lub dochodów;
4) kwotę zysków osiągniętych lub strat unikniętych w zakresie, w jakim można je ustalić;
5) stopień współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego;
6) popełnione dotychczas naruszenia.
5. Do wszczęcia postępowania w sprawach, o których mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego, oraz do terminu nakładania kar administracyjnych w tych sprawach przepisy art. 183 rodzaje kar administracyjnych ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

Art. 194. Wpływy z tytułu kar pieniężnych nałożonych przez Komisję Nadzoru Finansowego

1. Wpływy z tytułu kar pieniężnych nałożonych przez Komisję Nadzoru Finansowego stanowią przychód Funduszu Edukacji Finansowej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej.
2. Nakładając jedną z kar, o których mowa w art. 193 kary administracyjne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, Komisja Nadzoru Finansowego postanawia również o nakazie podania do publicznej wiadomości nazwy i siedziby jednostki zainteresowania publicznego lub imienia i nazwiska osoby, o której mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, chyba że podanie tych danych do publicznej wiadomości będzie środkiem nieproporcjonalnym do naruszenia, będzie stanowiło zagrożenie dla stabilności rynków finansowych, zagrozi prowadzonemu postępowaniu karnemu lub wyrządzi niewspółmierną szkodę zaangażowanym instytucjom lub osobom.
3. Komisja Nadzoru Finansowego, po uprawomocnieniu się decyzji nakładającej karę, podaje do publicznej wiadomości, bez zbędnej zwłoki, publikując na swojej stronie internetowej, informację o popełnionym przez jednostkę zainteresowania publicznego lub osobę, o której mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, naruszeniu oraz nałożonej za to naruszenie karze.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, obok informacji, o której mowa w ust. 3, podaniu do publicznej wiadomości podlega nazwa i siedziba jednostki zainteresowania publicznego, a w przypadku osoby, o której mowa w art. 192 naruszenia przepisów prawa podlegające karze administracyjnej nakładanej przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, również imię i nazwisko osoby, na którą nałożono karę.
5. Informacje, o których mowa w ust. 3 i 4, są publikowane przez 5 lat, licząc od dnia, w którym decyzja nakładająca karę stała się prawomocna.
5a. Komisja Nadzoru Finansowego przekazuje Agencji informację o nałożonych karach, o których mowa w art. 193 kary administracyjne nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego ust. 1, niezwłocznie po ich uprawomocnieniu się.
6. Przepisy art. 189 przeznaczenie wpływów z kar pieniężnych ust. 3–5 i art. 190 odstąpienie od wymierzenia kary stosuje się odpowiednio.
7. Do postępowań prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 135).
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.