Sądy, realizując dochody budżetowe, są obowiązane:
1) prawidłowo i terminowo ustalić należności ze wszystkich tytułów dochodów;
2) pobierać wpłaty i terminowo dokonywać zwrotów nadpłat;
3) prowadzić ewidencję dochodów budżetowych według części, działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz według paragrafów klasyfikacji;
4) terminowo wysyłać do zobowiązanych wezwania do zapłaty lub faktury z tytułu świadczonych usług;
5) terminowo wysyłać do zobowiązanych upomnienia oraz podejmować w stosunku do nich czynności zmierzające do wykonania zobowiązania w drodze egzekucji;
6) w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach umarzać należności bądź podejmować działania zgodnie z odrębnymi przepisami.
Czynności egzekucyjnych nie prowadzi się, jeżeli należność nie przewyższa kosztów upomnienia lub gdy pobierana przez komorników za czynności egzekucyjne opłata stosunkowa od wartości egzekwowanego świadczenia jest wyższa niż to świadczenie.
Dochody budżetu państwa realizowane przez sąd są zaliczane na rachunek dochodów sądu, który prowadzi wymiar lub pobór i ewidencję danej należności.
1. Sądy, przyjmując dochody do kasy lub za pośrednictwem operatora wyznaczonego lub operatora pocztowego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe, są obowiązane do przekazywania ich w dniu pobrania (wpływu) na właściwy rachunek dochodów.
2. W uzasadnionych przypadkach, w zależności od wysokości przyjętej gotówki oraz warunków właściwego jej zabezpieczenia, dyrektor sądu może podjąć decyzję określającą inny termin przekazywania gotówki do banku, pod warunkiem że przypadki te zostały uwzględnione w instrukcji gospodarki kasowej sądu.
3. Przepis ust. 1 nie dotyczy stałego zapasu gotówki w kasie przeznaczonej na bieżące wydatki sądu.
4. Wpłaty należne sądowi dokonane na jego niewłaściwy rachunek bankowy sąd przekazuje na właściwy rachunek we własnym zakresie.
1. Kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu stanowią nadpłaty.
2. Nadpłaty w dochodach powstałe w bieżącym roku budżetowym oraz w latach poprzednich zwraca się z tej podziałki klasyfikacji dochodów, na którą zalicza się bieżące wpływy tego rodzaju, z zastrzeżeniem § 13 ust. 3 pkt 1.
3. Podstawą dokonania zwrotu nadpłaty jest pisemne polecenie zwrotu podpisane przez dyrektora sądu oraz głównego księgowego odpowiedniego sądu.
4. Polecenie, o którym mowa w ust. 3, musi zawierać uzasadnienie zwrotu i wskazanie daty wypłacenia zwracanej kwoty, a jeżeli w sądzie znajduje się dowód przychodowy, w wyniku realizacji którego powstała nadpłata, należy na nim zamieścić adnotację o dokonanym zwrocie, ze wskazaniem daty i pozycji zaksięgowania zwrotu.
5. Opłaty przekazów pocztowych i opłaty bankowe związane ze zwrotem nadpłat obciążają wydatki budżetowe sądu dokonującego zwrotu nadpłaty.
1. Zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym są przyjmowane na rachunki bieżące wydatków i zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym.
2. Zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych są przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegają odprowadzeniu na dochody budżetu państwa w terminach określonych w § 13 ust. 7.
1. Dysponenci trzeciego stopnia mogą zaciągać zobowiązania na realizację zadań do wysokości kwot wydatków ujętych w zatwierdzonym planie finansowym, pomniejszonych o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia oraz obligatoryjne wpłaty płatnika, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Zobowiązania z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane tylko w przypadku, gdy umowy te są uzasadnione odpowiednimi programami prac i są zawierane zgodnie z terminami, o których mowa w przepisach o zamówieniach publicznych.
3. Dysponenci trzeciego stopnia mogą również zaciągać zobowiązania z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania sądów i termin zapłaty upływa w następnym roku budżetowym.
4. Dysponenci trzeciego stopnia, których zobowiązania zostały potrącone w trybie art. 64 potrącanie zobowiązania podatkowego oraz zaległości podatkowych z wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa § 2 ordynacji podatkowej, przekazują kwoty objęte potrąceniem na rachunek bankowy urzędu skarbowego, zgodnie z art. 64 potrącanie zobowiązania podatkowego oraz zaległości podatkowych z wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa § 5 i 7 ordynacji podatkowej.
5. Zobowiązania sądów, które wynikają z tytułów wykonawczych, wyroków sądowych lub ugód, są dokonywane bez względu na poziom środków finansowych zaplanowanych na ten cel. Odpowiednia zmiana planu wydatków powinna nastąpić w trybie przeniesień, o których mowa w art. 164 wydatki nieprzewidziane
ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z zastrzeżeniem że nie mają do nich zastosowania ograniczenia, o których mowa w art. 171 przenoszenie wydatków ust. 1-5 ustawy o finansach publicznych.