Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego


Dz.U.2003.47.400 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego

Dział III. Zgłoszenia i wnioski o wpis

§ 26. Zgłoszenie i wniosek o wpis do rejestru

1. W zgłoszeniu i we wniosku o wpis statku do rejestru stałego należy podać:
1) charakterystykę statku, wymieniając:
a) nazwę, jaką posiada statek w czasie zgłoszenia lub wniosku o wpis, oraz poprzednie jego nazwy, a w odniesieniu do statku, co do którego przepisy przewidują inne oznaczenie - to oznaczenie oraz numer identyfikacyjny Międzynarodowej Organizacji Morskiej,
b) międzynarodowy sygnał wywoławczy statku,
c) nazwę portu macierzystego statku,
d) rok i miejsce budowy, nazwę stoczni, w której statek został zbudowany, o ile dane te są znane, materiał główny kadłuba, rodzaj napędu i przeznaczenie statku,
e) wymiary główne (rejestrowe),
f) pojemność brutto i netto,
g) nazwę organu, który wystawił świadectwo pomiarowe, oraz numer i datę wystawienia tego świadectwa;
2) oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli i armatora statku, w sposób określony w § 16, ust. 1 pkt 2 i 3, wymieniając:
a) jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności - rodzaj i podstawę współwłasności, a w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych - wysokość udziałów wszystkich współwłaścicieli.
b) podstawę nabycia lub udziału we współwłasności z notarialnie poświadczonymi podpisami na umowie,
c) jeżeli armator nie jest właścicielem statku - oznaczenie dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora;
3) wartość statku.
2. Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.

§ 27. Załączniki do zgłoszenia i wniosku o wpis do rejestru

1. Do zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru stałego należy dołączyć:
1) dokument zatwierdzający nazwę statku lub inne jego oznaczenie oraz, w miarę możności, dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy lub oznaczenia statku;
2) dokument stwierdzający przydzielenie międzynarodowego sygnału wywoławczego i nadanie numeru identyfikacyjnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej;
3) oryginał świadectwa pomiarowego, wraz z odpisem tego świadectwa uwierzytelnionym przez organ, który świadectwo to wystawił;
4) dokument stwierdzający rok i miejsce budowy statku oraz stocznię, w której statek został zbudowany, jeżeli zgłaszający posiada taki dokument;
5) jeżeli przedsiębiorcą jest właściciel lub armator statku - wyciąg z rejestru przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej zawierający:
a) oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę lub siedzibę jego zakładu głównego albo oddziału w Rzeczypospolitej Polskiej, adres, datę i numer w rejestrze,
b) zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON) lub podatkowej (NIP);
6) odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub udziału we współwłasności statku;
7) jeżeli armator nie jest właścicielem statku - odpis dokumentu zawierającego zgodę właściciela statku na uprawianie żeglugi przez armatora;
8) jeżeli współwłaścicielem statku nie jest Skarb Państwa, osoba prawna mająca siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej ani obywatel polski zamieszkały w Rzeczypospolitej Polskiej - dowód potwierdzający miejsce zamieszkania armatora w Rzeczypospolitej Polskiej albo mieszczącą się w Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę jego zakładu głównego lub oddziału;
9) jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia go z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie;
10) oryginał świadectwa o banderze, jeżeli świadectwo to wystawiono;
11) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest hipoteka morska - pisemne oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, spełniające wymagania art. 77 oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na statku hipoteki morskiej, Kodeksu morskiego, bądź umowę o ustanowieniu hipoteki morskiej, w rozumieniu art. 84 umowa o ustanowieniu hipoteki morskiej, § 1 Kodeksu morskiego, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające;
12) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest zastaw niebędący hipoteką morską - dokument obejmujący oświadczenie właściciela o ustanowieniu tego prawa.
2. Łącznie ze zgłoszeniem lub wnioskiem o wpis statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych, osoby te obowiązane są przedstawić dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania. Jeżeli osoby te mieszkają za granicą, należy przedstawić dowód stwierdzający, że armator ma miejsce zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 28. Wniosek o wpis statku do rejestru tymczasowego

1. We wniosku o wpis statku do rejestru tymczasowego należy podać:
1) dane wymienione w § 27, ust. 1 pkt 1 oraz nazwę portu macierzystego statku w Rzeczypospolitej Polskiej;
2) rejestr stały statku oraz nazwę i siedzibę organu, który go prowadzi;
3) poprzednią przynależność statku i datę jej zawieszenia;
4) okres, na jaki statek uzyskał polską przynależność;
5) oznaczenie decyzji właściwych władz państwa stałego rejestru statku, zwalniającej statek czasowo z dotychczasowej przynależności;
6) armatora statku, w sposób określony w § 16, ust. 1 pkt 3;
7) oznaczenie i siedzibę przedstawicielstwa armatora w Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli takie zostało utworzone;
8) oznaczenie umowy używania statku;
9) właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku w sposób określony w § 16, ust. 1 pkt 2;
10) prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem, wpisane w rejestrze stałym statku, oraz inne dane z tego rejestru;
11) zapewnienie, że wnioskodawca będzie prowadził działalność armatorską w Rzeczypospolitej Polskiej oraz że kapitanem statku będzie obywatel polski;
12) wartość statku.
2. Charakterystykę statku należy podać na podstawie świadectwa pomiarowego.

§ 29. Załączniki do wniosku o wpis statku do rejestru tymczasowego

Do wniosku o wpis statku do rejestru tymczasowego należy dołączyć:
1) odpis świadectwa pomiarowego, spełniającego wymagania art. 41 międzynarodowe świadectwo pomiarowe, § 2 Kodeksu morskiego;
2) odpis lub wyciąg ze stałego rejestru statku, zawierający opis statku, oznaczenie właściciela lub wszystkich współwłaścicieli oraz wpisane prawa zastawu i ograniczenia w rozporządzaniu statkiem;
3) decyzję zawierającą pisemną zgodę właściwych władz państwa stałego rejestru, właściciela lub wszystkich współwłaścicieli statku i wszystkich wierzycieli hipotecznych na nadanie statkowi czasowej polskiej przynależności oraz zapewnienie właściwych władz państwa stałego rejestru, że w czasie trwania polskiej przynależności statek nie będzie uprawniony do podnoszenia bandery tego państwa;
4) decyzję właściwych władz państwa stałego rejestru, zwalniającą statek czasowo z dotychczasowej przynależności;
5) odpis umowy używania statku;
6) jeżeli armator statku jest osobą prawną - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę lub siedzibę jego przedstawicielstwa w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz datę i numer wpisania armatora do tego rejestru;
7) jeżeli armator jest osobą fizyczną - dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej albo miejsce siedziby lub zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej jego przedstawiciela.

§ 30. Wniosek o wpis do rejestru statków w budowie

We wniosku o wpis statku w budowie do rejestru statków w budowie należy podać:
1) oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie;
2) datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
3) oznaczenie umowy o budowę statku, z podaniem daty jej zawarcia, terminu wykonania i wysokości uzgodnionego wynagrodzenia;
4) nazwę i siedzibę stoczni lub budowniczego, który statek buduje;
5) właściciela statku w sposób określony w § 16, ust. 1 pkt 2;
6) treść hipoteki morskiej, z podaniem kwoty, rodzaju waluty lub jednostki obliczeniowej, określonej w art. 101 granica odpowiedzialności dłużnika w związku z żeglugą statkiem o pojemności brutto do 300 ton, § 2 Kodeksu morskiego.

§ 31. Załączniki do wniosku o wpis do rejestru statków w budowie

Do wniosku o wpis do rejestru statków w budowie należy dołączyć:
1) dokument stwierdzający oznaczenie identyfikacyjne albo nazwę statku w budowie, datę położenia stępki lub wykonania równorzędnej pracy konstrukcyjnej w miejscu wodowania oraz numer budowy;
2) odpis umowy o budowę statku;
3) jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą prawną - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jego nazwę i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej oraz datę i numer wpisania właściciela do tego rejestru;
4) jeżeli właściciel statku w budowie jest osobą fizyczną - dowód stwierdzający miejsce jego siedziby lub zamieszkania w Rzeczypospolitej Polskiej;
5) jeżeli przedmiotem wniosku o wpis jest hipoteka morska - pisemne oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, spełniające wymagania art. 77 oświadczenie woli właściciela o ustanowieniu na statku hipoteki morskiej, Kodeksu morskiego, bądź umowę o ustanowieniu hipoteki morskiej, w rozumieniu art. 84 umowa o ustanowieniu hipoteki morskiej, § 1 Kodeksu morskiego, zawierające określenie wierzytelności pieniężnej, którą hipoteka ma zabezpieczać, albo mający moc prawną i stwierdzający wierzytelność tytuł wykonawczy lub odpowiednie postanowienie zabezpieczające.

§ 32. Zmiana danych wpisanych w rejestrze

W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanych w rejestrze lub nowych okoliczności podlegających wpisowi oraz okoliczności stanowiących podstawę wykreślenia statku z rejestru należy podać:
1) nazwę statku albo jego oznaczenie identyfikacyjne;
2) numer rejestrowy statku;
3) okoliczność, która ma być wpisana, i jej treść oraz dowód stwierdzający tę okoliczność.

§ 33. Załączniki do zgłoszenia zmiany danych wpisanych w rejestrze

1. Do zgłoszenia, o którym mowa w § 32, należy dołączyć:
1) dokumenty stanowiące podstawę zmiany lub uzupełnienia wpisów albo wykreślenia statku z rejestru;
2) oryginał certyfikatu okrętowego;
3) świadectwo pomiarowe dotychczasowe i nowe, jeżeli takie wystawiono, a okoliczność, która ma być wpisana, dotyczy danych wpisanych na podstawie świadectwa.
2. Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania w razie zgłoszenia utraty przez statek charakteru statku morskiego.
3. Dokumentami stanowiącymi podstawę do uznania statku za zaginiony po upływie wymaganego okresu i do wykreślenia go z rejestru są: dokument stwierdzający port przeznaczenia statku oraz dokument stwierdzający ostatnią wiadomość o statku.

§ 35. Obowiązek wskazania innej sprawy rejestrowej

Jeżeli jakikolwiek z dokumentów wymagany w postępowaniu rejestrowym został przedstawiony izbie morskiej w związku z inną sprawą rejestrową, obowiązany do przedstawienia tego dokumentu powinien wskazać tę sprawę.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.