Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych


Dz.U.2019.0.2310 t.j. - Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych

Rozdział 3. Dodatkowe znaki pionowe

§ 78. Dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi

1. Znaki:
1) G-1a "słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni",
2) G-1b "słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni",
3) G-1c "słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po prawej stronie jezdni",
4) G-1d "słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni",
5) G-1e "słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni",
6) G-1f "słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po lewej stronie jezdni"
informują o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego.
2. Słupek z trzema kreskami jest umieszczany pod znakiem A-9 lub A-10, słupek z dwiema kreskami - na 2/3 odległości znaku ostrzegawczego od przejazdu, a słupek z jedną kreską - na 1/3 tej odległości.
3. Jeżeli ze względu na warunki lokalne znaki ostrzegawcze umieszczono bliżej niż w odległości, o której mowa w § 3 ust. 2, to pod znakiem ostrzegawczym umieszcza się słupek z dwiema kreskami, a słupek z jedną kreską na 1/2 odległości znaku ostrzegawczego. Jeżeli znak ostrzegawczy umieszczono w bezpośredniej bliskości przejazdu, to stosuje się tylko słupek z jedną kreską umieszczony pod znakiem ostrzegawczym.
4. Znak G-2 "sieć pod napięciem" oznacza, że nad przejazdem kolejowym jest zawieszona sieć trakcyjna pod napięciem.
5. Znaki:
1) G-3 "krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym",
2) G-4 "krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym"
wyznaczają miejsce zatrzymania się w związku z ruchem pociągu lub innego pojazdu szynowego na przejeździe kolejowym bez zapór lub półzapór; znaki te informują, że na przejeździe występują odpowiednio jeden lub więcej torów.

§ 79. Dodatkowe znaki dla kierujących tramwajami

1. Znak AT-1 "sygnalizacja świetlna" ostrzega o zbliżaniu się do miejsca, w którym ruch tramwajów jest kierowany za pomocą trójbarwnej sygnalizacji świetlnej.
2. Znak AT-2 "sygnalizacja świetlna wzbudzana" ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania, na którym tramwaj wzbudza wydzieloną dla siebie fazę.
3. Znak AT-3 "niebezpieczny zjazd" ostrzega o znacznym spadku podłużnym toru tramwajowego, o wartości podanej na znaku.
4. Znak AT-4 "stromy podjazd" ostrzega o znacznym wzniesieniu toru tramwajowego, o wartości podanej na znaku.
5. Znak AT-5 "ruch kolizyjny" ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, na którym skręcający motorniczy, opuszczając skrzyżowanie, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się w kierunku na wprost.

§ 81. Ograniczenie prędkości tramwajów, informacje o zwrotnicy

1. Znak BT-1 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę przez kierującego tramwajem jadącego torem, przy którym jest on umieszczony.
2. Zakaz wyrażony znakiem BT-1 obowiązuje od miejsca umieszczenia znaku do najbliższego skrzyżowania (rozwidlenia) torów lub miejsca ustawienia znaku BT-2 "koniec ograniczenia prędkości".
3. Znak BT-3 "blokada zwrotnicy" oznacza zakaz wjazdu kierującego tramwajem pod urządzenie sterujące zwrotnicą, aż poprzedni tramwaj nie opuści zwrotnicy.
4. Znak BT-4 "stop - zwrotnica eksploatowana jednostronnie" oznacza zakaz wjazdu kierującego tramwajem na zwrotnicę bez zatrzymania się przed zwrotnicą i obowiązek sprawdzenia, czy położenie iglicy jest prawidłowe.

§ 83. Dodatkowe znaki szlaków rowerowych

1. Znaki:
1) R-1 „szlak rowerowy lokalny”,
2) R-1a „początek (koniec) szlaku rowerowego lokalnego”,
3) R-1b „zmiana kierunku szlaku rowerowego lokalnego”
oznaczają odpowiednio przebieg szlaku rowerowego lokalnego.
2. (uchylony).
3. Znak R-3 „tablica szlaku rowerowego lokalnego” wskazuje odległość do głównych miejscowości położonych przy szlaku rowerowym lokalnym.
4. Znak R-4 „informacja o szlaku rowerowym” wskazuje rodzaj szlaku rowerowego. Umieszczona pod znakiem R-4 tabliczka informuje o utrudnieniu występującym na szlaku rowerowym.
5. Na znaku R-4 w dolnej jego części umieszcza się symbol, numer lub barwne oznaczenie charakteryzujące
szlak rowerowy.
6. Znaki:
1) R-4a „informacja o rzeczywistym przebiegu szlaku rowerowego”,
2) R-4b „zmiana kierunku szlaku rowerowego”,
3) R-4c „drogowskaz tablicowy szlaku rowerowego”,
4) R-4d „drogowskaz szlaku rowerowego w kształcie strzały podający odległość”,
5) R-4e „tablica przeddrogowskazowa szlaku rowerowego”
wskazują przebieg i kierunek szlaku rowerowego.
7. Na znaku R-4a umieszcza się graficzną ilustrację przebiegu szlaku rowerowego w schemacie rzeczywistego układu dróg, przy czym przebieg szlaku rowerowego oznacza się linią szerszą zakończoną kształtem strzały wskazującej na jego kierunek.
8. Na znaku R-4b w dolnej jego części umieszcza się symbol, numer lub barwne oznaczenie charakteryzujące szlak rowerowy. Umieszczona pod znakiem R-4b tabliczka informuje o utrudnieniu występującym na szlaku rowerowym.

§ 84. Dodatkowe znaki dla kierujących pojazdami wojskowymi

1. Znakami dla kierujących pojazdami wojskowymi są:
1) znak W-1 "klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym";
2) znak W-2 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym";
3) znak W-3 "klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych";
4) znak W-4 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych";
5) znak W-5 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych";
6) znak W-6 "szerokość mostu lub środka przeprawowego";
7) znak W-7 "wysokość skrajni pionowej na moście lub w tunelu".
2. Znaczenie znaków, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 85. Znaki drogowe poziome

1. Znakami drogowymi poziomymi są umieszczone na nawierzchni linie ciągłe lub przerywane, pojedyncze lub podwójne, strzałki, napisy, symbole i inne linie związane z oznaczaniem określonych miejsc na drodze oraz punktowe elementy odblaskowe.
2. Znaki drogowe poziome są barwy białej lub żółtej, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. Jeżeli na drodze są umieszczone znaki barwy białej i żółtej wskazujące różny sposób zachowania, to kierujący jest obowiązany stosować się do znaków barwy żółtej.
4. Umieszczone na jezdni punktowe elementy odblaskowe barwy czerwonej wyznaczają prawą krawędź jezdni. Lewa krawędź jezdni oraz pasy ruchu mogą być oznaczone punktowymi elementami odblaskowymi barwy białej lub żółtej; przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.