
Regulamin pracy Rady Ministrów
- Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów
DZIAŁ IV. Przepisy szczególne dotyczące postępowania z projektami niektórych dokumentów rządowych
Rozdział 1. (uchylony)
§ 102. Uchylony
§ 103. Uchylony
§ 104. Uchylony
§ 105. Uchylony
§ 106. Uchylony
§ 107. Uchylony
§ 108. Uchylony
§ 109. Uchylony
§ 110. Uchylony
Rozdział 2. (uchylony)
§ 111. Uchylony
§ 112. Uchylony
§ 113. Uchylony
§ 114. Uchylony
§ 115. Uchylony
§ 116. Uchylony
§ 117. Uchylony
§ 118. Uchylony
§ 119. Uchylony
§ 120. Uchylony
§ 121. Uchylony
§ 122. Uchylony
§ 123. Uchylony
§ 124. Uchylony
§ 125. Uchylony
§ 126. Uchylony
Rozdział 3. Projekt ustawy
§ 127. Tryb postępowania z projektem ustawy opracowywanym bez uprzedniego przyjęcia założeń
Do postępowania z projektem ustawy stosuje się przepisy działu III ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§ 128. Uchylony
§ 129. Termin do zajęcia stanowiska w sprawie projektu ustawy
Wyznaczenie terminu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania krótszego niż 21 dni od udostępnienia projektu wymaga szczegółowego uzasadnienia.
§ 129a. Uchylony
§ 130. Notyfikacja projektu ustawy
1. Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy podlegającego notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych członek Rady Ministrów przekazuje projekt koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
2. O wynikach notyfikacji, o której mowa w ust. 1, członek Rady Ministrów informuje właściwe organy Sejmu i Senatu oraz Sekretarza Rady Ministrów i ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
2. O wynikach notyfikacji, o której mowa w ust. 1, członek Rady Ministrów informuje właściwe organy Sejmu i Senatu oraz Sekretarza Rady Ministrów i ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
§ 131. Udostępnianie projektu ustawy w RPL
Sekretarz Rady Ministrów udostępnia w RPL również tekst projektu ustawy kierowany do Sejmu.
Rozdział 4. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów oraz rozporządzenia i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
§ 132. Tryb postępowania z projektem rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów
Do postępowania z projektem rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów stosuje się przepisy działu III ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§ 132a. Opracowanie i skierowanie projektu rozporządzenia Prezesa RM do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania
Opracowanie oraz skierowanie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania następuje po wpisaniu projektu do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów. Przepisy § 25a ust. 4 i 6 stosuje się odpowiednio.
§ 133. Termin do zajęcia stanowiska dotyczącego projektu rozporządzenia
Wyznaczenie terminu krótszego niż 10 dni od udostępnienia projektu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów wymaga szczegółowego uzasadnienia.
§ 134. Rozstrzygnięcia Komitetu po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
1. Stały Komitet Rady Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów:
1) przyjmuje projekt bez zmian i rekomenduje go Prezesowi Rady Ministrów,
2) przyjmuje projekt ze zmianami i rekomenduje go Prezesowi Rady Ministrów,
3) rekomenduje Prezesowi Rady Ministrów odrzucenie projektu,
4) wyraża opinię o projekcie
- chyba że podjął rozstrzygnięcia określone w § 67 ust. 4.
2. Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów nie podlega rozpatrzeniu przez Radę Ministrów.
1) przyjmuje projekt bez zmian i rekomenduje go Prezesowi Rady Ministrów,
2) przyjmuje projekt ze zmianami i rekomenduje go Prezesowi Rady Ministrów,
3) rekomenduje Prezesowi Rady Ministrów odrzucenie projektu,
4) wyraża opinię o projekcie
- chyba że podjął rozstrzygnięcia określone w § 67 ust. 4.
2. Projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów nie podlega rozpatrzeniu przez Radę Ministrów.
§ 135. Skierowanie projektu rozporządzenia do podpisu Prezesa Rady Ministrów
1. Przed skierowaniem projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do podpisu Prezesa Rady Ministrów:
1) organ wnioskujący kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie przez komisję prawniczą;
1a) organ wnioskujący wnosi projekt, przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów na posiedzeniu, do potwierdzenia przez Komitet;
2) właściwy minister przekazuje projekt podlegający notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
2. Do wniosku o podpisanie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów organ wnioskujący dołącza zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem wniesione w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
1) organ wnioskujący kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie przez komisję prawniczą;
1a) organ wnioskujący wnosi projekt, przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów na posiedzeniu, do potwierdzenia przez Komitet;
2) właściwy minister przekazuje projekt podlegający notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
2. Do wniosku o podpisanie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów organ wnioskujący dołącza zgłoszenia zainteresowania pracami nad projektem wniesione w trybie przepisów o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
§ 136. Notyfikacja projektu rozporządzenia Rady Ministrów
1. Rada Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Rady Ministrów podlegającego notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych:
1) wstępnie akceptuje projekt bez zmian,
2) wstępnie akceptuje projekt ze zmianami
- chyba że podjęła rozstrzygnięcia określone w § 90 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2.
2. W przypadku wstępnej akceptacji projektu przez Radę Ministrów członek Rady Ministrów przekazuje projekt koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
3. Po dokonaniu notyfikacji organ wnioskujący:
1) wnosi projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, jeżeli projekt nie uległ istotnym zmianom;
2) wnosi projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, jeżeli projekt uległ istotnym zmianom.
4. Zmiany wprowadzone w projekcie rozporządzenia przedstawia się we wniosku o rozpatrzenie projektu odpowiednio przez Radę Ministrów lub Stały Komitet Rady Ministrów.
1) wstępnie akceptuje projekt bez zmian,
2) wstępnie akceptuje projekt ze zmianami
- chyba że podjęła rozstrzygnięcia określone w § 90 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2.
2. W przypadku wstępnej akceptacji projektu przez Radę Ministrów członek Rady Ministrów przekazuje projekt koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
3. Po dokonaniu notyfikacji organ wnioskujący:
1) wnosi projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, jeżeli projekt nie uległ istotnym zmianom;
2) wnosi projekt rozporządzenia do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, jeżeli projekt uległ istotnym zmianom.
4. Zmiany wprowadzone w projekcie rozporządzenia przedstawia się we wniosku o rozpatrzenie projektu odpowiednio przez Radę Ministrów lub Stały Komitet Rady Ministrów.
§ 137. Tryb kierowania projektu rozporządzenia do podpisu
Organ wnioskujący kieruje projekt rozporządzenia do podpisu za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów.
§ 138. Udostępnianie w RPL projektu rozporządzenia kierowanego do podpisu Prezesa Rady Ministrów
Sekretarz Rady Ministrów udostępnia w RPL również projekt rozporządzenia kierowany do podpisu Prezesa Rady Ministrów.
§ 139. Odpowiednie stosowanie przepisów do postępowania z projektem zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
Przepisy dotyczące postępowania z projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów stosuje się odpowiednio do projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów.
Rozdział 5. Projekt rozporządzenia ministra
§ 140. Tryb postępowania z projektem rozporządzenia ministra
Do postępowania z projektem rozporządzenia ministra stosuje się przepisy działu III, z wyłączeniem rozdziałów 6a i 7 oraz § 71a , ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§ 141. Wpisanie projektu rozporządzenia do wykazu prac legislacyjnych ministra
Opracowanie oraz skierowanie projektu rozporządzenia ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania może nastąpić po wpisaniu projektu do wykazu prac legislacyjnych tego ministra.
§ 142. Uzgodnienia projektu rozporządzenia ministra
1. Wyznaczenie terminu krótszego niż 10 dni od udostępnienia projektu do zajęcia stanowiska w ramach uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania projektu rozporządzenia ministra wymaga szczegółowego uzasadnienia.
2. W toku uzgodnień projektu rozporządzenia ministra nie stwierdza się rozbieżności stanowisk, o której mowa w § 49 ust. 1.
3. W przypadku nieuwzględnienia lub pozostawienia bez rozpatrzenia uwagi zgłoszonej przez podmiot, o którym mowa w § 35 ust. 1 i 2, organ wnioskujący informuje zgłaszającego uwagę o przyczynach, dla których uwaga nie została uwzględniona lub została pozostawiona bez rozpatrzenia.
4. Na wniosek zgłaszającego uwagę, o której mowa w ust. 3, lub organu wnioskującego projekt rozporządzenia ministra, w odniesieniu do którego zgłoszono uwagę, rozpatruje Stały Komitet Rady Ministrów.
5. Stały Komitet Rady Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia ministra wydaje opinię o projekcie w zakresie uwagi, o której mowa w ust. 3.
2. W toku uzgodnień projektu rozporządzenia ministra nie stwierdza się rozbieżności stanowisk, o której mowa w § 49 ust. 1.
3. W przypadku nieuwzględnienia lub pozostawienia bez rozpatrzenia uwagi zgłoszonej przez podmiot, o którym mowa w § 35 ust. 1 i 2, organ wnioskujący informuje zgłaszającego uwagę o przyczynach, dla których uwaga nie została uwzględniona lub została pozostawiona bez rozpatrzenia.
4. Na wniosek zgłaszającego uwagę, o której mowa w ust. 3, lub organu wnioskującego projekt rozporządzenia ministra, w odniesieniu do którego zgłoszono uwagę, rozpatruje Stały Komitet Rady Ministrów.
5. Stały Komitet Rady Ministrów po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia ministra wydaje opinię o projekcie w zakresie uwagi, o której mowa w ust. 3.
§ 143. Rozpatrzenie projektu rozporządzenia ministra przez Komitet
Z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 142 ust. 4, projekt rozporządzenia ministra nie podlega rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów.
§ 144. Rozpatrzenie przez komisje prawniczą i notyfikacja projektu rozporządzenia ministra
1. Przed skierowaniem projektu rozporządzenia ministra do podpisu organ wnioskujący kieruje projekt do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie przez komisję prawniczą.
2. Przed podpisaniem projektu rozporządzenia minister przekazuje projekt podlegający notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
2. Przed podpisaniem projektu rozporządzenia minister przekazuje projekt podlegający notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych koordynatorowi krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych w celu notyfikacji projektu na zasadach i w trybie określonych tymi przepisami.
§ 145. Rozporządzenie wydawane wspólnie lub w porozumieniu z innym organem
Jeżeli rozporządzenie jest wydawane wspólnie albo w porozumieniu z innym organem, po podpisaniu rozporządzenia organ wydający rozporządzenie przekazuje je do organu współuczestniczącego w celu podpisania.
§ 146. Udostępnianie w RPL projektu rozporządzenia ministra kierowanego do podpisu
Organ wnioskujący udostępnia w RPL również projekt rozporządzenia ministra kierowany do podpisu.
Rozdział 6. Stanowisko Rządu do pozarządowego projektu ustawy
§ 147. Tryb postępowania z projektem stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy
Do postępowania z projektem stanowiska Rządu do pozarządowego projektu ustawy stosuje się przepisy działu III ze zmianami wynikającymi z przepisów niniejszego rozdziału.
§ 148. Czynności Sekretarza do Spraw Parlamentarnych
1. Sekretarz do Spraw Parlamentarnych, o którym mowa w § 163, niezwłocznie kieruje pozarządowy projekt ustawy przekazany Radzie Ministrów do organu wnioskującego, zawiadamiając o tym Sekretarza Rady Ministrów oraz Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów.
2. Jeżeli organ wnioskujący stwierdzi, że przygotowanie stanowiska Rządu wobec pozarządowego projektu ustawy jest niecelowe, w szczególności jeżeli Rada Ministrów skierowała albo powinna skierować do Sejmu własny projekt ustawy, powiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych.
2. Jeżeli organ wnioskujący stwierdzi, że przygotowanie stanowiska Rządu wobec pozarządowego projektu ustawy jest niecelowe, w szczególności jeżeli Rada Ministrów skierowała albo powinna skierować do Sejmu własny projekt ustawy, powiadamia o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych.
§ 149. Brak stanowiska Rady Ministrów do pozarządowego projektu ustawy
Rada Ministrów może zdecydować o nieprzedstawieniu stanowiska do pozarządowego projektu ustawy.
§ 150. Pozarządowego projektu ustawy
1. Do projektu stanowiska Rządu może zostać dołączona OSR pozarządowego projektu ustawy.
2. OSR sporządza organ wnioskujący na wniosek koordynatora OSR lub z własnej inicjatywy.
2. OSR sporządza organ wnioskujący na wniosek koordynatora OSR lub z własnej inicjatywy.
§ 151. Skierowanie projektu stanowiska Rządu do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną
Organ wnioskujący może skierować projekt stanowiska Rządu do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.