Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Regulamin pracy Rady Ministrów


- Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów

DZIAŁ II. Rada Ministrów

Rozdział 1. Zasady działania Rady Ministrów

§ 2. Tryb rozstrzygania spraw przez Radę Ministrów

1. Rada Ministrów działa na zasadzie kolegialności, rozpatrując sprawy i podejmując rozstrzygnięcia na posiedzeniach.
2. Rada Ministrów może również rozstrzygać sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).

Rozdział 2. Obowiązki członków Rady Ministrów

§ 6. Inicjowanie i realizowanie polityki Rady Ministrów

Inicjując i realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, członkowie Rady Ministrów w szczególności:
1) zapewniają, każdy w zakresie swojej właściwości, należyte przygotowanie i wszechstronne rozważenie spraw wnoszonych przez nich do rozpatrzenia przez Radę Ministrów;
2) współdziałają w realizacji ustaleń Rady Ministrów;
3) powstrzymują się od działań osłabiających wewnętrzną spójność polityki ustalonej przez Radę Ministrów.

§ 8. Wystąpienia i wypowiedzi publiczne członków Rady Ministrów

1. Członek Rady Ministrów reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów.
2. Członek Rady Ministrów nie może podejmować publicznej krytyki Rządu oraz projektów wnoszonych przez innych członków Rady Ministrów albo decyzji podjętych przez nich w zakresie ich właściwości.
3. Wypowiedzi publiczne członka Rady Ministrów dotyczące istotnych spraw z zakresu działania innego członka Rady Ministrów powinny być z nim uzgodnione.

§ 9. Obowiązek informowania o wyjazdach lub uzyskania zgody na wyjazd

1. Członek Rady Ministrów informuje Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o każdym wyjeździe, z którym wiąże się dłuższa niż jednodniowa nieobecność w siedzibie urzędu.
2. Wyjazd na okres dłuższy niż trzy dni oraz wyjazd poza granice kraju wymagają zgody Prezesa Rady Ministrów.
3. Zgoda Prezesa Rady Ministrów jest udzielana na podstawie wniosku członka Rady Ministrów, składanego za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który zawiera informację o przyczynach i terminie wyjazdu, a w przypadku wyjazdu poza granice kraju, również zwięzłe uzasadnienie wyjazdu, ze wskazaniem kraju, organu lub instytucji zapraszającej oraz składu delegacji.

Rozdział 3. Posiedzenia Rady Ministrów

§ 10. Terminy posiedzeń Rady Ministrów

1. Rada Ministrów odbywa posiedzenia w stałych terminach określonych przez Prezesa Rady Ministrów.
2. W uzasadnionych przypadkach Prezes Rady Ministrów może wyznaczyć inny termin posiedzenia Rady Ministrów niż określony w ust. 1.

§ 11. Przygotowanie i obsługa posiedzeń Rady Ministrów

1. Posiedzenia Rady Ministrów przygotowuje i obsługuje Sekretarz Rady Ministrów.
2. Sekretarz Rady Ministrów wykonuje powierzone mu w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów i niniejszej uchwale obowiązki, jak również inne zadania wskazane przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, przy pomocy właściwych komórek organizacyjnych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. W zakresie powierzonych mu obowiązków Sekretarz Rady Ministrów współdziała w szczególności z Rządowym Centrum Legislacji, sekretarzami komitetów właściwych do rozpatrywania projektów dokumentów rządowych oraz z Radą Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.

§ 12. Porządek obrad posiedzenia Rady Ministrów

1. Sekretarz Rady Ministrów doręcza uczestnikom posiedzenia Rady Ministrów projekt porządku obrad nie później niż na 5 dni przed dniem posiedzenia, o którym mowa w § 10 ust. 1.
2. Projekt porządku obrad opracowuje oraz wprowadza w nim zmiany Sekretarz Rady Ministrów.
3. Porządek obrad może zostać zmieniony przez Prezesa Rady Ministrów z inicjatywy własnej lub na umotywowany wniosek członka Rady Ministrów.

§ 13. Obowiązek uczestnictwa w posiedzeniach Rady Ministrów

1. Udział członków Rady Ministrów w rozpatrywaniu spraw i podejmowaniu rozstrzygnięć na posiedzeniu Rady Ministrów jest obowiązkowy.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezes Rady Ministrów może zwolnić członka Rady Ministrów z obowiązku uczestnictwa w posiedzeniu Rady Ministrów.
3. Wnioski członków Rady Ministrów o zwolnienie z obowiązku uczestnictwa w posiedzeniu kieruje się do Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz do wiadomości Sekretarza Rady Ministrów, nie później niż do godziny 1600 dnia poprzedzającego termin posiedzenia Rady Ministrów, ze wskazaniem:
1) przyczyny uniemożliwiającej udział w posiedzeniu;
2) członka Rady Ministrów, który zostanie zaznajomiony ze stanowiskiem nieobecnego ministra w sprawach umieszczonych w projekcie porządku obrad i zaprezentuje je, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w czasie rozpatrywania tych spraw na posiedzeniu;
3) sekretarza lub podsekretarza stanu, który, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, będzie uczestniczył w rozpatrywaniu spraw na posiedzeniu i składał oświadczenia oraz udzielał wyjaśnień.
4. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności ministra na posiedzeniu, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w rozpatrywaniu spraw przez Radę Ministrów bierze udział wskazany przez ministra sekretarz lub podsekretarz stanu, a przy podejmowaniu rozstrzygnięć nieobecnego ministra może zastąpić inny minister wskazany przez Prezesa Rady Ministrów.

§ 14. Uczestnictwo w posiedzeniach Rady Ministrów innych osób

1. W posiedzeniach Rady Ministrów stale uczestniczą, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć, osoby zobowiązane do uczestnictwa przez Prezesa Rady Ministrów, jeżeli uzna on ich udział w posiedzeniu za niezbędny do wykonywania powierzonych im obowiązków w zakresie realizacji polityki ustalonej przez Radę Ministrów lub obsługi prac Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów może także zapraszać do udziału w posiedzeniu lub jego części, z głosem doradczym, inne osoby.
3. Sekretarz Rady Ministrów informuje osoby, o których mowa w ust. 2, o zasadach uczestnictwa w posiedzeniu.

§ 15. Tryb podejmowania rozstrzygnięć przez Radę Ministrów

1. Posiedzenia Rady Ministrów odbywają się przy obecności większości członków Rady Ministrów.
2. Rozstrzygnięcia Rady Ministrów zapadają w drodze uzgodnienia.
3. W przypadkach, w których osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Prezesa Rady Ministrów, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków Rady Ministrów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa Rady Ministrów.
4. Członek Rady Ministrów może zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Rady Ministrów.

§ 16. Zapis posiedzenia Rady Ministrów i protokół ustaleń

1. Z posiedzenia Rady Ministrów sporządza się, pod nadzorem Sekretarza Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych:
1) pełny zapis jego przebiegu (na podstawie zapisu dźwiękowego), zwany dalej "zapisem posiedzenia";
2) protokół ustaleń posiedzenia Rady Ministrów, zwany dalej "protokołem ustaleń".
2. Zapis posiedzenia jest wewnętrznym dokumentem roboczym Rady Ministrów, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu ustaleń.
3. Protokół ustaleń zawiera pełne zestawienie rozstrzygnięć podjętych przez Radę Ministrów na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników przeprowadzonych głosowań oraz zgłoszonych do protokołu stanowisk odrębnych. Kontrolę realizacji
ustaleń zamieszczonych w protokole ustaleń sprawuje Sekretarz Rady Ministrów.
4. Członek Rady Ministrów może zgłosić do Sekretarza Rady Ministrów, zastrzeżenia do treści protokołu ustaleń, wraz z wnioskiem o jego sprostowanie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole ustaleń może także nastąpić z urzędu w każdym czasie.
5. Sprostowania protokołu ustaleń dokonuje Sekretarz Rady Ministrów.
6. Protokół ustaleń podpisują Prezes Rady Ministrów i Sekretarz Rady Ministrów.
7. Protokół ustaleń przekazuje się członkom Rady Ministrów, wojewodom oraz organom i osobom wskazanym przez Prezesa Rady Ministrów.
8. Zapis posiedzenia jest przechowywany w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.

§ 17. Komunikat prasowy z posiedzenia Rady Ministrów

Z każdego posiedzenia Rady Ministrów jest sporządzany komunikat prasowy informujący w szczególności o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach. Komunikat przygotowuje rzecznik prasowy Rządu i podaje go do publicznej wiadomości.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.