Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ
Regulamin pracy Rady Ministrów
- Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów
Rada Ministrów lub Prezes Rady Ministrów przedstawia stanowisko w sprawie rozstrzyganej przez Trybunał Konstytucyjny, zwane w niniejszym dziale „stanowiskiem”, po doręczeniu zawiadomienia o przekazaniu do Trybunału wniosku, pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej.
1. Projekt stanowiska opracowuje Rządowe Centrum Legislacji.
2. Opracowując projekt stanowiska, Rządowe Centrum Legislacji zasięga opinii właściwego ministra lub centralnego organu administracji rządowej.
3. Jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem sprawy rozstrzyganej przez Trybunał Konstytucyjny, Rządowe Centrum Legislacji, opracowując projekt stanowiska, zasięga opinii:
1) ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w zakresie przepisów prawa Unii Europejskiej, sposobu implementacji, wykonania lub interpretacji tego prawa, lub orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
2) ministra właściwego do spraw zagranicznych w zakresie zgodności przepisów aktu normatywnego z międzynarodowymi uregulowaniami dotyczącymi praw człowieka, w szczególności Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z późn. zm.).
4. Minister lub centralny organ administracji rządowej przedstawia opinię, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez Rządowe Centrum Legislacji. Wyznaczając termin na przedstawienie opinii, Rządowe Centrum Legislacji uwzględnia termin na przedstawienie stanowiska wyznaczony przez Trybunał Konstytucyjny.
1. Projekt stanowiska nie podlega uzgodnieniom, konsultacjom publicznym lub opiniowaniu, rozpatrzeniu przez komitet lub komitety właściwe do rozpatrywania określonych kategorii spraw ani rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów, z wyjątkiem przypadku określonego w § 90 ust. 2.
2. Projekt stanowiska Rządowe Centrum Legislacji przesyła do akceptacji ministrowi lub centralnemu organowi administracji rządowej, o których mowa w § 156b ust. 2 i 3.
3. Stanowisko jest podpisywane przez Prezesa Rady Ministrów.
1. Prezes Rady Ministrów z inicjatywy własnej albo na wniosek członka Rady Ministrów lub Prezesa Rządowego Centrum Legislacji może zarządzić rozpatrzenie projektu stanowiska przez Radę Ministrów. Do postępowania z projektem stanowiska wniesionym do rozpatrzenia przez Radę Ministrów stosuje się odpowiednio przepisy działu III rozdziału 7.
2. Do wniesienia projektu stanowiska do rozpatrzenia przez Radę Ministrów jest uprawniony Prezes Rządowego Centrum Legislacji.
Stanowisko jest przesyłane do wiadomości ministra lub centralnego organu administracji rządowej, o których mowa w § 156b ust. 2 i 3.
1. Stanowisko przedstawia na rozprawie upoważniony przez Prezesa Rady Ministrów przedstawiciel wskazany przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.
2. Jeżeli sprawa przed Trybunałem Konstytucyjnym dotyczy aktu normatywnego wydanego przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów albo ministra, do przedstawienia stanowiska Prezes Rady Ministrów upoważnia przedstawiciela wskazanego przez właściwego ministra lub centralny organ administracji rządowej. W sprawach innych niż określone w zdaniu pierwszym do przedstawiania stanowiska Prezes Rady Ministrów może upoważnić przedstawiciela wskazanego przez właściwego ministra lub centralny organ administracji rządowej.
3. Jeżeli zasięgano opinii, o których mowa w § 156b ust. 3, do przedstawienia stanowiska Prezes Rady Ministrów może upoważnić przedstawiciela wskazanego przez ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej lub ministra właściwego do spraw zagranicznych.
Przepisy niniejszego działu stosuje się odpowiednio do przedstawiania dodatkowego stanowiska Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawie rozstrzyganej przez Trybunał Konstytucyjny oraz składania Trybunałowi wyjaśnień i informacji w tej sprawie.