Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Regulamin Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych


ROZDZIAŁ I. Postanowienia ogólne

§ 1. Zakres regulacji Regulaminu

1. Regulamin Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, zwany dalej regulaminem, określa zasady działania systemu depozytowego.
2. Przez system depozytowy rozumie się organizowany, prowadzony i nadzorowany przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. system zapewniający prowadzenie depozytu papierów wartościowych, dokonywanie rozrachunku transakcji zawieranych w obrocie instrumentami finansowymi, obsługę realizacji zobowiązań emitentów wobec właścicieli papierów wartościowych, a także wykonywanie innych zadań określonych w art. 48 zadania Krajowego Depozytu ust.1 pkt 1-6 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
3. System depozytowy zapewnia ponadto rozliczanie transakcji, w których przedmiotem świadczenia niepieniężnego są papiery wartościowe lub inne instrumenty finansowe niebędące instrumentami pochodnymi, a świadczenia pieniężne są wyrażone w euro, zawieranych na rynkach regulowanych oraz w alternatywnych systemach obrotu prowadzonych przez podmioty będące stronami umów zawartych w tej sprawie z Krajowym Depozytem, a także prowadzenie systemu zabezpieczenia płynności rozliczania takich transakcji.
4. Krajowy Depozyt publikuje na swojej stronie internetowej wykaz rynków regulowanych oraz alternatywnych systemów obrotu, o których mowa w ust.3.

§ 2. Uchwały Zarządu Krajowego Depozytu

1. Zarząd Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. może podejmować uchwały w sprawach szczegółowych dotyczących funkcjonowania systemu depozytowego, z wyłączeniem spraw dotyczących praw i obowiązków uczestników, określających warunki nabywania i utraty statusu uczestnika.
2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, udostępniane są do wiadomości zainteresowanym uczestnikom niezwłocznie po ich podjęciu.
3. Uchwały, o których mowa w ust. 1, wchodzą w życie w terminie dwóch tygodni od dnia ich udostępnienia zgodnie z ust. 2, chyba że będą one wskazywać dłuższy termin ich wejścia w życie.
4. Postanowienia ust. 3 nie stosuje się do uchwał Zarządu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. podejmowanych w sprawach dotyczących zawarcia, zmiany lub rozwiązania umowy o uczestnictwo z indywidualnie określonym uczestnikiem, a także do uchwał, które nie zawierają regulacji dotyczących praw i obowiązków uczestników. Z zastrzeżeniem ust. 2, uchwały takie wchodzą w życie z chwilą ich podjęcia, chyba że uchwała wskazuje inny termin.

§ 3. Objaśnienie pojęć

Ilekroć w przepisach regulaminu mowa jest o:
1) ustawie o obrocie instrumentami finansowymi – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.),
2) ustawie o ofercie publicznej – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.U. Nr 184, poz. 1539 z późn. zm.),
3) giełdzie – rozumie się przez to giełdę papierów wartościowych,
4) depozycie – rozumie się przez to depozyt papierów wartościowych w znaczeniu określonym w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 21 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
5) Krajowym Depozycie – rozumie się przez to spółkę akcyjną Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.,
5a) KDPW_CCP – rozumie się przez to spółkę akcyjną KDPW_CCP S.A., której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 zadania Krajowego Depozytu ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
6) papierach wartościowych – rozumie się przez to papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 objaśnienie pojęć pkt 1 lit. a i b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, które:
a) spełniają co najmniej jedną z przesłanek dematerializacji określonych w art. 5 forma papierów wartościowych ust.1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, albo
b) zostały dopuszczone do publicznego obrotu na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. z 2005 r. Nr 111, poz.937 z późn. zm.), albo
c) nie spełniają żadnego z warunków określonych w lit a i b, lecz nie mają formy dokumentu zgodnie z przepisami innej ustawy, niż ustawa o obrocie instrumentami finansowymi, albo d) nie spełniają żadnego z warunków określonych w lit a, b i c, lecz: -
zostały wyemitowane przez podmiot z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- są rejestrowane przez osobę prawną lub inną jednostkę organizacyjną wykonującą poza tym terytorium zadania w zakresie centralnej rejestracji papierów wartościowych, prowadzącą odpowiednie konto ewidencyjne dla Krajowego Depozytu, albo przez prowadzącą takie konto inną instytucję finansową, o której mowa w § 40 ust.6, oraz
- zostały nabyte przez uczestnika lub jego klienta w wykonaniu uprawnienia do ich nieodpłatnego albo odpłatnego objęcia albo nabycia, a uprawnienie to było bezpośrednio związane z posiadaniem papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie,
7) instrumentach pochodnych – rozumie się przez to instrumenty pochodne dopuszczone do obrotu zorganizowanego,
8) rynku instrumentów pochodnych – rozumie się przez to zorganizowany system obrotu, na którym zawierane są transakcje mające za przedmiot instrumenty pochodne,
9) rachunku pieniężnym uczestnika – rozumie się przez to wskazany przez uczestnika: a) rachunek bankowy służący realizacji płatności, o których mowa w § 48 ust.1, prowadzony w banku, który na podstawie umowy z Krajowym Depozytem wyraził zgodę na to, aby prowadzone przez niego rachunki bankowe były obciążane lub uznawane z tytułu tych płatności na podstawie dyspozycji wystawianych przez Krajowy Depozyt, jeżeli posiadacze tych rachunków upoważnią Krajowy Depozyt do wystawiania takich dyspozycji, lub b) w przypadku i w zakresie określonych w § 48 ust. 4a – rachunek bankowy służący realizacji płatności, o których mowa w § 48 ust. 1, prowadzony w systemie TARGET2,
10) banku rozliczeniowym – rozumie się przez to bank, o którym mowa w pkt 9 lit. a,
11) rachunku instrumentów pochodnych – rozumie się przez to rachunek, na którym zapisywane są instrumenty pochodne w rozumieniu pkt 7,
12) funduszu rozliczeniowym – rozumie się przez to fundusz rozliczeniowy, o którym mowa w art. 65 fundusz zabezpieczający ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzony przez KDPW_CCP,
12a) funduszu rozliczeniowym KDPW – rozumie się przez to fundusz rozliczeniowy, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzony przez Krajowy Depozyt,
13) funduszu zabezpieczającym ASO – rozumie się przez to fundusz zabezpieczający prawidłowe rozliczanie transakcji zawieranych w danym alternatywnym systemie obrotu, o którym mowa w art. 68 uchylony ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzony przez KDPW_CCP,
13a) funduszu zabezpieczającym ASO KDPW - rozumie się przez to fundusz zabezpieczający prawidłowe rozliczanie transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu, o którym mowa w art. 68 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzony przez Krajowy Depozyt,
14) zleceniu rozrachunku – rozumie się przez to dyspozycję przeprowadzenia w systemie depozytowym działań, o których mowa w § 47 ust.1, w tym także, gdy jest ona wystawiana w celu wykonania świadczenia rozliczeniowego, o którym mowa w art. 45h rozliczanie transakcji ust. 3 pkt 1, 2 lub 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,
15) rozrachunku transakcji - rozumie się przez to działanie, o którym mowa w art. 45b pojęcie rozliczenia i rozrachunku transakcji instrumentami finansowymi ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w tym także rozrachunek świadczenia rozliczeniowego, o którym mowa w art. 45h rozliczanie transakcji ust. 3 pkt 1, 2 lub 3 tej ustawy,
16) posiadaniu statusu uczestnika rozliczającego w systemie depozytowym – rozumie się przez to, że uczestnik ponosi odpowiedzialność względem Krajowego Depozytu oraz innych uczestników za prawidłowe wykonywanie zobowiązań wynikających z rozliczeń transakcji prowadzonych przez Krajowy Depozyt, w tym także zobowiązań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem systemu zabezpieczenia płynności rozliczania transakcji,
17) stronie rozliczenia transakcji – rozumie się przez to uczestnika posiadającego status uczestnika rozliczającego w systemie depozytowym w zakresie danej transakcji, będącego zarazem jej stroną albo reprezentującego jej stronę w rozliczeniach transakcji prowadzonych przez Krajowy Depozyt.

§ 3a. Odpowiednie stosowanie regulaminu do instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi

1. Przepisy regulaminu odnoszące się do papierów wartościowych stosuje się odpowiednio do instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi:
1) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym giełdowym lub pozagiełdowym, lub będących przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie, lub
2) wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu lub będących przedmiotem ubiegania się o takie wprowadzenie. 2. W zakresie nieuregulowanym inaczej w przepisach regulaminu dotyczących rachunków instrumentów pochodnych, przepisy regulaminu dotyczące rachunków papierów wartościowych stosuje się odpowiednio do rachunków instrumentów pochodnych.

§ 4. Przekazanie oświadczenia lub informacji

1. Ilekroć w przepisach regulaminu jest mowa o złożeniu oświadczenia, albo udostępnieniu lub dostarczeniu informacji przez Krajowy Depozyt uczestnikowi bezpośredniemu lub przez uczestnika bezpośredniego Krajowemu Depozytowi, a przepisy te nie określają formy, w jakiej powinno to nastąpić, należy przez to rozumieć dostarczenie do adresata treści oświadczenia lub informacji w formie elektronicznej na zasadach określonych w porozumieniach zawartych pomiędzy Krajowym Depozytem a uczestnikami bezpośrednimi, uznających skuteczność składania oświadczeń woli i przesyłania informacji w formie elektronicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 – 5a.
2. Przepisu ust.1 nie stosuje się do oświadczeń i informacji przekazywanych przez uczestników bezpośrednich w związku z wykonywaniem przez osoby uprawnione praw z papierów wartościowych, o których mowa w § 40 ust.6, w tym w celu potwierdzenia statusów podatkowych takich osób, jeżeli oświadczenia te lub informacje podlegają dalszemu przekazaniu przez Krajowy Depozyt właściwemu podmiotowi, o którym mowa w § 40 ust.6, w formie innej, niż elektroniczna.
3. Przekazywanie oświadczeń lub informacji w stosunkach pomiędzy Krajowym Depozytem a podmiotami ubiegającymi się o zawarcie umowy o uczestnictwo, a także w stosunkach pomiędzy Krajowym Depozytem a uczestnikami:
1) będącymi uczestnikami pośrednimi,
2) w wykonaniu zobowiązań, o których mowa w § 23 lub § 30a,
3) w sprawach dotyczących zmiany lub rozwiązania umowy o uczestnictwo,
4) w ramach aktualizacji dokumentów złożonych przez uczestnika w celu zawarcia lub zmiany umowy o uczestnictwo,
5) w sprawach dotyczących nałożenia środka dyscyplinującego lub porządkowego, oraz
6) w ramach typu uczestnictwa – emitent, wymaga dostarczenia do adresata oryginału dokumentu zawierającego treść oświadczenia lub informacji, albo jego uwierzytelnionego we właściwy sposób odpisu, z zastrzeżeniem ust. 5 i 5a.
4. Zarząd Krajowego Depozytu w drodze uchwały może określić inne przypadki, w których przekazanie oświadczenia lub informacji powinno nastąpić zgodnie z ust.3.
5. W stosunkach między Krajowym Depozytem a uczestnikami dopuszcza się przesłanie dokumentu zawierającego treść oświadczenia lub informacji, o których mowa w ust.3 lub 4, drogą telefaksową lub pocztą elektroniczną poprzez sieć Internet. Jednakże do czasu otrzymania dokumentu w sposób wskazany w ust. 3 na podstawie treści przekazu telefaksowego lub elektronicznego podejmuje się jedynie czynności nie cierpiące zwłoki. Nie podejmuje się żadnych czynności w wypadku, gdy przekaz telefaksowy lub elektroniczny uległ zniekształceniu w stopniu uniemożliwiającym ustalenie jego treści.
5a. W przypadkach określonych w regulaminie lub w uchwale Zarządu Krajowego Depozytu, w stosunkach pomiędzy Krajowym Depozytem a uczestnikami występującymi w typie uczestnictwa – emitent, przekazywanie oświadczeń lub informacji w ramach tego typu uczestnictwa następuje przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem strony internetowej Krajowego Depozytu i z zastosowaniem środków określonych w uchwale Zarządu Krajowego Depozytu, zabezpieczających treść oświadczenia lub informacji przed dostępem ze strony osób trzecich. Jeżeli jednak oświadczenie lub informacja nie może zostać przekazana w taki sposób, w szczególności z przyczyn technicznych, jej przekazanie powinno nastąpić zgodnie z ust.3, z uwzględnieniem ust.5.
6. Przez uwierzytelniony we właściwy sposób odpis dokumentu rozumie się:
1) w przypadku dokumentów urzędowych – odpis urzędowo albo notarialnie poświadczony za zgodność z oryginałem, a w przypadku dokumentów zawierających informacje z Krajowego Rejestru Sądowego - także wydruk komputerowy spełniający wymogi, od których zależy przypisanie mu mocy zrównanej z mocą dokumentów wydawanych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego,
2) w przypadku dokumentów prywatnych – odpis poświadczony notarialnie za zgodność z oryginałem, a w przypadku dokumentów zawierających własne oświadczenia podmiotu składającego odpis dokumentu również odpis poświadczony za zgodność z oryginałem zgodnie z zasadami reprezentacji tego podmiotu.
7. Oświadczenia i informacje, o których mowa w ust. 3 i 4, są przekazywane przez Krajowy Depozyt pod adres wskazany w złożonych przez uczestnika w Krajowym Depozycie dokumentach. W przypadku, gdy oświadczenie lub informacja nie mogła zostać doręczona uczestnikowi pod takim adresem, uznaje się, że z dniem otrzymania przez Krajowy Depozyt informacji o takiej niemożności nastąpiły wszelkie skutki złożenia uczestnikowi oświadczenia lub przekazania mu informacji przez Krajowy Depozyt.

§ 4a. Format lub struktura oświadczenia lub informacji przekazywanych w formie elektronicznej

1. Jeżeli oświadczenie lub informacja, która podlega przekazaniu w formie elektronicznej, powinna zostać sporządzona w określonym formacie lub w określonej strukturze, Krajowy Depozyt wskazuje wymagany format lub strukturę takiego oświadczenia lub informacji na swojej stronie internetowej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Krajowy Depozyt może wskazać format lub strukturę oświadczenia lub informacji, o których mowa w ust. 1, poprzez odesłanie do formatów lub struktur określonych w normach ustanowionych jako międzynarodowe standardy w zakresie elektronicznej wymiany informacji w formie strukturyzowanych komunikatów, w szczególności poprzez odesłanie do normy ISO 20022 lub ISO 15022. W takim przypadku Krajowy Depozyt określa na swojej stronie internetowej rodzaje (typy) strukturyzowanych komunikatów, które mogą być wykorzystywane do przesyłania takich oświadczeń lub informacji, oraz wskazuje stronę internetową, na której dostępne są formaty lub struktury tych rodzajów (typów) komunikatów, z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Krajowy Depozyt może dodatkowo określić na swojej stronie internetowej zasady stosowania i wypełniania komunikatów, o których mowa w ust. 2, przez uczestników lub przez Krajowy Depozyt.
4. Krajowy Depozyt informuje uczestników o zmianach wymogów w zakresie wskazanym w ust. 1-3 co najmniej na cztery tygodnie przed ich wprowadzeniem.
5. W przypadku gdy wskazany przez Krajowy Depozyt format) struktura komunikatu, do którego nastąpiło odesłanie w związku z ust. 2, przestał być udostępniany na wskazanej przez Krajowy Depozyt stronie internetowej, Krajowy Depozyt, w okresie do dnia skutecznego wprowadzenia odpowiedniej zmiany w tym zakresie zgodnie z ust. 4, udostępni format) strukturę tego komunikatu na swojej stronie internetowej.

§ 5. Zasady biegu terminów

1. Z biegu terminów określonych w dniach wyłącza się dni uznane za wolne od pracy na podstawie właściwych przepisów oraz soboty, z zastrzeżeniem ust.1a i 2.
1a. Postanowienia ust.1 nie stosuje się do obliczania terminu, o którym mowa w § 94.
2. Jeżeli wymagają tego potrzeby systemu depozytowego Zarząd Krajowego Depozytu może w drodze uchwały wprowadzać dodatkowe dni podlegające wyłączeniu przy obliczaniu terminów oraz wskazywać takie dni spośród określonych w ust. 1, które podlegać będą uwzględnieniu przy obliczaniu terminów. O każdym takim przypadku Krajowy Depozyt informuje uczestników z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.
3. W wypadkach gdy regulamin nakłada obowiązek dokonania czynności lub uzależnia dany skutek od dokonania czynności, bez określenia dla niej terminu oznaczonego w dniach, tygodniach lub w podobny sposób, czynność powinna być dokonana niezwłocznie po nastąpieniu zdarzenia uzasadniającego tę czynność.

§ 6. Ustalanie wartości rynkowej papierów wartościowych

1. Z zastrzeżeniem ust.3 zd. drugie oraz ust. 4, wartość rynkowa papierów wartościowych będących przedmiotem obrotu na rynku zorganizowanym ustalana jest według następujących zasad:
1) wartość rynkowa papierów wartościowych będących przedmiotem obrotu wyłącznie na jednym rynku zorganizowanym, jest ustalana według ich kursu na tym rynku, przyjmowanego jako kurs odniesienia;
2) jeżeli w danym dniu na rynku zorganizowanym, na którym dokonywany jest obrót papierami wartościowymi, o których mowa w pkt 1, nie został określony ich kurs przyjmowany jako kurs odniesienia, wówczas ich wartość rynkową ustala się według ostatniego takiego kursu sprzed tego dnia;
3) wartość rynkowa papierów wartościowych będących przedmiotem obrotu na więcej niż jednym rynku zorganizowanym, jest ustalana według ich kursu na tym rynku, któremu został przypisany priorytet wyższy od priorytetów przypisanych pozostałym z nich, przyjmowanego jako kurs odniesienia;
4) jeżeli w danym dniu na rynku zorganizowanym ustalonym zgodnie z pkt 3 nie został określony kurs przyjmowany jako kurs odniesienia, wartość rynkową papierów wartościowych, o których mowa w pkt 3, ustala się na podstawie takiego kursu określonego w tym dniu na innym rynku zorganizowanym, na którym dokonywany jest obrót tymi papierami wartościowymi, a jeżeli taki kurs został określony w tym dniu na więcej, niż jednym rynku – na podstawie takiego kursu określonego na tym spośród tych rynków, któremu został przypisany priorytet wyższy od priorytetów przypisanych pozostałym z nich;
5) Jeżeli w danym dniu na żadnym z rynków zorganizowanych, na których dokonywany jest obrót papierami wartościowymi, o których mowa w pkt 3, nie został określony kurs przyjmowany jako kurs odniesienia, ich wartość rynkową ustala się na podstawie ostatniego takiego kursu z tego rynku, na którym został on określony najpóźniej, a jeżeli kryterium to spełnia więcej niż jeden rynek zorganizowany – na podstawie ostatniego takiego kursu z tego spośród tych rynków, któremu został przypisany priorytet wyższy od priorytetów przypisanych pozostałym z nich.
2. Priorytety przypisane poszczególnym rynkom zorganizowanym oraz kursy przyjmowane jako kursy odniesienia na potrzeby ustalania wartości rynkowej papierów wartościowych określa załącznik nr 2 do regulaminu.
3. Wartość rynkowa papierów wartościowych, których kurs przyjmowany jako kurs odniesienia jest określany procentowo, jest równa iloczynowi ich aktualnej wartości nominalnej i kursu ustalonego zgodnie z ust.1, powiększonemu o wartość skumulowanych odsetek naliczonych na dzień ustalania ich wartości rynkowej, o ile podmiot prowadzący rynek zorganizowany albo emitent bezpośrednio lub pośrednio dostarcza do KDPW_CCP informacje wskazujące tę wartość. Jednakże przyjmuje się, że wartość rynkowa papierów wartościowych w dniu niebędącym dniem obrotu albo dniem sesyjnym na którymkolwiek rynku zorganizowanym, na którym jest prowadzony obrót tymi papierami wartościowymi, jest równa ich wartości rynkowej ustalonej w ostatnim dniu będącym dniem obrotu albo dniem sesyjnym na takim rynku.
4. Jeżeli w danym dniu, w związku ze zmianą wartości nominalnej papierów wartościowych, których kurs przyjmowany jako kurs odniesienia nie jest określany procentowo, w Krajowym Depozycie została przeprowadzona operacja ich wymiany na papiery wartościowe o nowej wartości nominalnej, ich wartość rynkowa w tym dniu jest ustalana według kursu przyjmowanego jako kurs odniesienia zgodnie z ust.1 i 2, przy czym dla potrzeb ustalenia tej wartości kurs ten zostaje pomnożony przez iloraz, którego licznikiem jest nowa wartość nominalna, zaś mianownikiem dotychczasowa wartość nominalna.
5. Wartość rynkowa papierów wartościowych niebędących przedmiotem obrotu na żadnym z rynków zorganizowanych, jest ustalana według następujących zasad:
1) wartość rynkowa bonów skarbowych jest ustalana według zasad stosowanych przez Narodowy Bank Polski przy ustalaniu wartości rynkowej bonów skarbowych będących przedmiotem pożyczek zawieranych w ramach systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski, oraz będących przedmiotem zabezpieczeń tych pożyczek;
2) wartość rynkowa papierów wartościowych, które zostały wykluczone z obrotu na rynku zorganizowanym albo którymi obrót na takim rynku został zakończony z innych przyczyn, jest ustalana według zasad określonych w ust.1-4 z zastrzeżeniem, że jeżeli papiery te były przedmiotem obrotu na więcej niż jednym rynku zorganizowanym, a ich wykluczenie z obrotu na tych rynkach nastąpiło w różnych terminach, ich wartość rynkową ustala się na podstawie ostatniego kursu z tego rynku, z obrotu na którym zostały one wykluczone najpóźniej, przyjmowanego jako kurs odniesienia;
3) dla praw poboru, których nie obejmuje pkt 2, przyjmuje się wartość rynkową równą zero;
4) wartość rynkowa innych papierów wartościowych jest ustalana, odpowiednio, według ich ceny emisyjnej albo według średniej ich cen emisyjnych ważonej liczbą papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie z poszczególnych emisji, a jeżeli nie można ustalić ich ceny emisyjnej - według ich wartości nominalnej. 6. Jeżeli wartość rynkowa papierów wartościowych, ustalona zgodnie z ust. 1-5, została wyrażona w walucie obcej, wartość tę przelicza się na walutę polską z zastosowaniem bieżącego kursu średniego tej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski.
7. Na potrzeby stosowania postanowień ust. 1-5 przyjmuje się, że rynkiem zorganizowanym jest rynek regulowany oraz alternatywny system obrotu, o ile są one prowadzone przez podmiot lub podmioty będące stronami umów, o których mowa w § 7 ust.1, zawartych z Krajowym Depozytem i obowiązujących w dniu ustalania wartości rynkowej papierów wartościowych, a także prowadzony przez BondSpot S.A. na podstawie umowy z Ministrem Finansów elektroniczny rynek skarbowych papierów wartościowych.

§ 7. Wymogi wobec spółki prowadzącej giełdę lub rynek pozagiełdowy i podmiotu organizującego alternatywny system obrotu

1. Warunki, jakie powinna spełnić spółka prowadząca giełdę, spółka prowadząca rynek pozagiełdowy lub podmiot organizujący alternatywny system obrotu w związku z prowadzeniem przez Krajowy Depozyt rozliczeń lub rozrachunku transakcji zawieranych na prowadzonych przez te podmioty rynkach, określają umowy zawarte przez nie z Krajowym Depozytem.
2. Warunki, jakie powinien spełniać podmiot uprawniony do rozliczania transakcji zawieranych w obrocie instrumentami finansowymi, niebędący uczestnikiem bezpośrednim, w związku z dostarczaniem przez niego do Krajowego Depozytu zleceń rozrachunku, o których mowa w § 51 pkt 2, określa umowa zawarta przez ten podmiot z Krajowym Depozytem.

§ 7a. Odstąpienie przez Zarząd Krajowego Depozytu od stosowania przepisów regulaminu lub aktów wydanych na jego podstawie

Zarząd Krajowego Depozytu może odstąpić od stosowania określonych przepisów aktów wydanych na podstawie regulaminu, a także za, zgodą Rady Nadzorczej Krajowego Depozytu – określonych przepisów regulaminu regulujących zasady funkcjonowania systemu depozytowego, względem papierów wartościowych wyemitowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo względem emitenta takich papierów wartościowych, jeżeli nie ma możliwości ich zastosowania z uwagi na właściwe przepisy prawa obcego lub procedury stosowane przez podmiot, o którym mowa w § 40 ust.6, prowadzący dla Krajowego Depozytu odpowiednie konta ewidencyjne, na których dane papiery wartościowe są rejestrowane.

§ 7b. Przeliczanie wartości wyrażonej w walucie obcej na walutę polską albo odwrotnie

Jeżeli przeprowadzenie określonej operacji w systemie depozytowym, a w szczególności rozliczenie transakcji, dokonanie rozrachunku w przypadku, o którym mowa w § 50, albo obsługa zobowiązań emitenta względem osób uprawnionych z papierów wartościowych, wymagałoby dokonania przeliczenia wartości wyrażonej w walucie obcej na walutę polską, albo odwrotnie, przeliczenie takie jest dokonywane z zastosowaniem bieżącego kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.

§ 7c. Odpowiedzialnośći Krajowego Depozytu za szkody

1. Krajowy Depozyt nie jest zobowiązany do naprawienia szkody w zakresie korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono, chyba że została ona wyrządzona z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Krajowego Depozytu.
2. Krajowy Depozyt nie ponosi odpowiedzialności za szkody poniesione przez uczestników na skutek działań lub zaniechań, albo innych zdarzeń lub środków prawnych dotyczących lub podjętych względem:
1) podmiotów, o których mowa w § 40 ust. 6, prowadzących dla Krajowego Depozytu konta ewidencyjne, na których rejestrowane są papiery wartościowe będące jednocześnie przedmiotem rejestracji w depozycie papierów wartościowych, lub
2) dalszych pośredników, u których podmioty, o których mowa w § 40 ust.6, przechowują lub za pośrednictwem których rejestrują takie papiery wartościowe, chyba że Krajowy Depozyt z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przyczynił się do powstania takiej szkody. W tym ostatnim przypadku Krajowy Depozyt ponosi odpowiedzialność za szkodę wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest ona normalnym następstwem jego zawinionego działania lub zaniechania, z zastrzeżeniem ust. 1.
3. Jeżeli w przypadku powstania szkód, o których mowa w ust. 2, Krajowy Depozyt otrzyma odszkodowanie od podmiotu, o którym mowa w § 40 ust. 6, albo z innego źródła, odszkodowanie to zostanie rozdzielone pomiędzy uczestników, proporcjonalnie do wysokości wykazanych przez nich strat z tego tytułu. Jeżeli zdarzenie lub środek prawny, o których mowa w ust.2, wywoła także straty w majątku Krajowego Depozytu odszkodowanie to zostanie wykorzystane także do zrekompensowania tych strat, przy zachowaniu zasady proporcjonalności, o której mowa w zdaniu poprzedzającym.
4. Krajowy Depozyt, w uzgodnieniu z uczestnikiem lub uczestnikami, którzy ponieśli szkody, o których mowa w ust. 2, może podjąć działania mające na celu uzyskanie naprawienia tych szkód od podmiotu, o którym mowa w § 40 ust. 6, jeżeli podjęcie tych działań będzie znajdowało uzasadnienie w świetle okoliczności danej sprawy, a uczestnicy występujący z żądaniem pokryją wszelkie koszty i wydatki, które podejmowane działania będą generować.

§ 7d. Postępowanie w razie szkody polegającej na braku dostępności papierów wartościowych lub środków pieniężnych

1. W przypadku, gdy szkoda, o której mowa w § 7c ust. 2, za którą Krajowy Depozyt nie ponosi odpowiedzialności, polega na trwałym braku dostępności papierów wartościowych rejestrowanych na kontach ewidencyjnych prowadzonych w Krajowym Depozycie dla uczestników, bądź też na trwałym braku dostępności środków pieniężnych należnych lub przekazanych przez uczestników, a nie istnieje możliwość jednoznacznego ustalenia tego, do kogo należały lub komu były należne papiery wartościowe lub środki pieniężne, których dotyczy trwały brak dostępności, w szczególności z uwagi na nie identyfikowanie osób uprawnionych na poziomie podmiotów lub pośredników, o których mowa w § 7c ust.2, wówczas stosuje się, odpowiednio, następujące zasady:
1) uznaje się, że szkoda polegająca na trwałym braku dostępności papierów wartościowych oznaczonych danym kodem została poniesiona przez wszystkich uczestników, na kontach których w Krajowym Depozycie rejestrowane były papiery wartościowe oznaczone tym kodem, proporcjonalnie do stanów kont tych uczestników na koniec dnia, w którym Krajowy Depozyt powziął wiadomość o powstaniu i rozmiarze takiej szkody; w takim przypadku Krajowy Depozyt zawiadamia niezwłocznie o powzięciu wiadomości o takiej szkodzie uczestników bezpośrednich oraz spółkę prowadzącą rynek regulowany lub podmiot organizujący alternatywny system obrotu dla tych papierów wartościowych oraz wstrzymuje dokonywanie rozrachunków związanych z transferami papierów wartościowych oznaczonych tym kodem z kont lub na konta Krajowego Depozytu prowadzone przez podmiot, o którym mowa w § 40 ust.6, do momentu przeprowadzenia stosownej redukcji liczby papierów wartościowych oznaczonych tym kodem na kontach prowadzonych dla uczestników;
2) uznaje się, że szkoda polegająca na trwałym braku dostępności środków pieniężnych przekazanych przez uczestników została poniesiona przez każdego z tych uczestników, proporcjonalnie do wysokości przekazanych przez nich kwot;
3) uznaje się, że szkoda polegająca na trwałym braku dostępności środków pieniężnych należnych uczestnikom z określonego tytułu została poniesiona przez każdego z tych uczestników, proporcjonalnie do wysokości ich należności z tego tytułu.
2. Przez trwały brak dostępności papierów wartościowych lub środków pieniężnych, o którym mowa w ust.1, rozumie się taki brak dostępności, który wynika z utraty, nieuprawnionego użycia, zniszczenia, nieważności, unieważnienia, podrobienia, wywłaszczenia, konfiskaty, zajęcia dotyczącego papierów wartościowych lub środków pieniężnych albo z innych przyczyn, gdy z okoliczności wynika, że brak ich dostępności nie ma charakteru przejściowego.
3. W przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 1, redukcja liczby papierów wartościowych na kontach prowadzonych dla uczestników przeprowadzana jest jako ostatnia operacja w dniu, w którym Krajowy Depozyt powziął wiadomość o powstaniu i rozmiarze szkody.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.