1. Z zastrzeżeniem ust. 2, dopuszczone do obrotu giełdowego mogą być instrumenty finansowe, o ile:
1) został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane;
2) ich zbywalność nie jest ograniczona;
3) w stosunku do ich emitenta nie toczy się postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne lub likwidacyjne.
2. Z zastrzeżeniem ust. 10, w przypadku dopuszczania do obrotu giełdowego akcji powinny one spełniać dodatkowo następujące warunki:
1) iloczyn liczby wszystkich akcji emitenta i prognozowanej ceny rynkowej tych akcji, a w przypadku gdy określenie tej ceny nie jest możliwe – kapitały własne emitenta, wynoszą co najmniej 60.000.000 zł albo równowartość w złotych co najmniej 15.000.000 euro, zaś w przypadku emitenta, którego akcje co najmniej jednej emisji były przez okres co najmniej 6 miesięcy poprzedzających bezpośrednio złożenie wniosku o dopuszczenie do obrotu giełdowego przedmiotem obrotu na innym rynku regulowanym lub w organizowanym przez Giełdę alternatywnym systemie obrotu – co najmniej 48.000.000 zł albo równowartość w złotych co najmniej 12.000.000 euro;
2) w posiadaniu akcjonariuszy, z których każdy uprawniony jest do wykonywania mniej niż 5% głosów na walnym zgromadzeniu emitenta, znajduje się co najmniej:
a) 15% akcji objętych wnioskiem o dopuszczenie do obrotu giełdowego, oraz
b) 100.000 akcji objętych wnioskiem o dopuszczenie do obrotu giełdowego o wartości równej co najmniej 4.000.000 zł albo równowartości w złotych równej co najmniej 1.000.000 euro, liczonej według ostatniej ceny sprzedaży lub emisyjnej.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd Giełdy może odstąpić od stosowania wymogów określonych w ust. 2 pkt 2, o ile uzna, że nie zagraża to interesowi uczestników obrotu giełdowego. Uchwała Zarządu Giełdy, o której mowa w § 5, powinna zawierać wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających odstąpienie od stosowania tych wymogów, i jednocześnie uwzględniających wymogi, o których mowa w § 10 pkt 5).
4. Dopuszczone do obrotu giełdowego mogą być również instrumenty finansowe, będące przedmiotem obrotu wyłącznie pomiędzy klientami profesjonalnymi w rozumieniu Ustawy.
5. Dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym mogą być akcje, które spełniają warunki dopuszczenia do obrotu giełdowego, oraz warunki dopuszczenia do obrotu na rynku oficjalnych notowań giełdowych, określone w Rozporządzeniu.
6. Dopuszczone do obrotu giełdowego mogą być akcje, o ile znajdują się one w posiadaniu takiej liczby akcjonariuszy, która stwarza podstawę dla kształtowania się płynnego obrotu giełdowego.
7. Dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym mogą być wymienione w Rozporządzeniu instrumenty finansowe inne niż akcje, jeżeli spełniają warunki dopuszczenia do obrotu giełdowego, określone w ust. 1, oraz warunki dopuszczenia do obrotu na rynku oficjalnych notowań giełdowych, określone w Rozporządzeniu.
8. Dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym mogą być inne niż wymienione w Rozporządzeniu instrumenty finansowe, jeżeli spełniają warunki dopuszczenia do obrotu giełdowego, określone w ust. 1, oraz inne warunki określone w Regulaminie Giełdy.
9. Wartość, o której mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. b, ustala się przy zastosowaniu średnich bieżących kursów walut obcych, ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski, obowiązujących w dniu poprzedzającym dzień złożenia wniosku o dopuszczenie do obrotu giełdowego.
10. W przypadku gdy akcje objęte wnioskiem o dopuszczenie:
1) są notowane na innym rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu, albo gdy akcje te były notowane na innym rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu w okresie bezpośrednio poprzedzającym złożenie wniosku o dopuszczenie, wartość, o której mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. b, ustala się na podstawie średniego kursu tych akcji na tym rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu, z ostatnich 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dopuszczenie; w przypadku notowania tych akcji na innym rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu przez okres krótszy niż 3 miesiące, wartość tą ustala się na podstawie średniego kursu tych akcji z całego tego okresu (z wyłączeniem kursu z dnia złożenia wniosku o dopuszczenie);
2) są notowane, albo były notowane, zarówno na innym rynku regulowanym (innych rynkach regulowanych), jak i w alternatywnym systemie obrotu (alternatywnych systemach obrotu), wartość, o której mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. b, ustala się jako średnią arytmetyczną średniego kursu na innym rynku regulowanym (średnich kursów na innych rynkach regulowanych) i średniego kursu w alternatywnym systemie obrotu (średnich kursów w alternatywnych systemach obrotu), z ostatnich 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o dopuszczenie do obrotu giełdowego, a w przypadku krótszego okresu notowania - z całego tego okresu (z wyłączeniem dnia złożenia wniosku o dopuszczenie).
1. Dopuszczając dane instrumenty finansowe do obrotu giełdowego Zarząd Giełdy ocenia dodatkowo czy obrót tymi instrumentami będzie prowadzony w sposób rzetelny, prawidłowy i skuteczny, a w przypadku papierów wartościowych czy zapewniona będzie ich swobodna zbywalność.
2. Zarząd Giełdy dokonuje oceny, o której mowa w ust. 1, zgodnie z wymogami określonymi w art. 1 -5 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/568.
3. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonuje się również przed wprowadzeniem do obrotu giełdowego instrumentów finansowych, których dopuszczenie do obrotu następuje na mocy niniejszego Regulaminu.
W przypadku dopuszczenia do obrotu giełdowego innych niż akcje instrumentów finansowych Zarząd Giełdy może określić w Szczegółowych Zasadach Obrotu Giełdowego szczegółowe warunki ich wprowadzenia i obrotu.
Dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu giełdowego wymaga uchwały Zarządu Giełdy, chyba że instrumenty finansowe są dopuszczone do obrotu giełdowego na mocy niniejszego Regulaminu.
Wniosek o dopuszczenie instrumentów finansowych, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, do obrotu giełdowego składa ich emitent.
1. Zarząd Giełdy określa w Szczegółowych Zasadach Obrotu Giełdowego warunki jakim powinien odpowiadać wniosek o dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu giełdowego oraz dokumenty i informacje jakie powinien dostarczyć składający wniosek.
2. W przypadku gdy dane informacje lub dokumenty zostały załączone do innego wniosku emitenta uprzednio złożonego do Giełdy, a ich treść nie uległa zmianie, emitent zamiast ponownego składania tych informacji/dokumentów może złożyć we wniosku lub w odrębnym piśmie odpowiednie oświadczenie wraz ze wskazaniem daty uprzedniego złożenia danych informacji/dokumentów do Giełdy.
1. Zarząd Giełdy obowiązany jest podjąć uchwałę w sprawie dopuszczenia do obrotu giełdowego instrumentów finansowych w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
2. W przypadku gdy złożony wniosek jest niekompletny lub konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w momencie uzupełnienia wniosku lub przekazania dodatkowych informacji.
3. Zarząd Giełdy w przypadku stwierdzenia przesłanek podjęcia uchwały o odmowie dopuszczenia instrumentów finansowych do obrotu giełdowego zobowiązany jest, przed podjęciem uchwały, zapewnić uczestnikom postępowania, a w szczególności emitentowi, możliwość wypowiedzenia się co do sprawy.
4. Zarząd Giełdy, na żądanie KNF, wstrzymuje dopuszczenie do obrotu giełdowego lub rozpoczęcie notowań wskazanymi przez KNF instrumentami finansowymi, na okres nie dłuższy niż 10 dni.
1. Informacja o złożonym wniosku o dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu giełdowego, podawana jest niezwłocznie do wiadomości uczestników obrotu.
2. Do wiadomości uczestników obrotu podawane są również informacje przedstawione przez emitenta w zakresie określonym przez Zarząd Giełdy.
Rozpoznając wniosek o dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu giełdowego, Zarząd Giełdy bierze pod uwagę:
1) sytuację finansową emitenta i jej prognozę, a zwłaszcza rentowność, płynność i zdolność do obsługi zadłużenia, jak również inne czynniki mające wpływ na wyniki finansowe emitenta,
2) perspektywy rozwoju emitenta, a zwłaszcza ocenę możliwości realizacji zamierzeń inwestycyjnych z uwzględnieniem źródeł ich finansowania,
3) doświadczenie oraz kwalifikacje członków organów zarządzających i nadzorczych emitenta,
4) warunki, na jakich emitowane były instrumenty finansowe i ich zgodność z zasadami, o których mowa w § 35,
5) bezpieczeństwo obrotu giełdowego i interes jego uczestników.
Zarząd Giełdy może uchylić uchwałę o dopuszczeniu instrumentów finansowych do obrotu giełdowego, jeżeli w terminie 6 miesięcy od dnia jej wydania nie zostanie złożony wniosek o wprowadzenie do obrotu giełdowego tych instrumentów finansowych.
1. Prawa poboru z akcji spółki, której akcje co najmniej jednej emisji notowane są na giełdzie, są dopuszczone do obrotu giełdowego od dnia następującego po dniu prawa poboru, o ile został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane.
2. Prawa poboru, o których mowa w ust.1, są dopuszczone do obrotu giełdowego nie wcześniej, niż w dniu ich zarejestrowania przez Krajowy Depozyt lub spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 zadania Krajowego Depozytu ust. 1 pkt 1 Ustawy.
1. Prawa do nowych akcji spółki, której akcje co najmniej jednej emisji notowane są na giełdzie, są dopuszczone do obrotu giełdowego z upływem dnia otrzymania przez Giełdę od spółki zawiadomienia o dokonanym przydziale akcji, o ile:
1) skutkiem przekształcenia praw do akcji w nowe akcje będą akcje tego samego rodzaju co już notowane na giełdzie,
2) został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane ,
2a) Zarząd Giełdy uzna, że obrót tymi prawami może osiągnąć wielkość zapewniającą odpowiednią płynność i prawidłowy przebieg transakcji giełdowych, interes uczestników obrotu nie będzie zagrożony, a w chwili podejmowania decyzji o dopuszczeniu do obrotu giełdowego praw do nowych akcji brak jest podstaw do stwierdzenia, że wymogi Regulaminu Giełdy dotyczące dopuszczenia akcji pochodzących z przekształcenia praw do akcji nie będą spełnione,
3) Zarząd Giełdy nie uzna, że warunki emisji naruszyły zasady publicznego charakteru obrotu giełdowego ustalone we wspólnych stanowiskach Rady i Zarządu Giełdy oraz w przepisach obowiązujących na giełdzie.
2. Prawa do nowych akcji, o których mowa w ust. 1, są dopuszczone do obrotu giełdowego nie wcześniej, niż w dniu ich zarejestrowania przez Krajowy Depozyt lub spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 zadania Krajowego Depozytu ust. 1 pkt 1 Ustawy.
Zarząd Giełdy może dopuścić do obrotu giełdowego prawa do nowych akcji spółki, której akcje nie są notowane na giełdzie, o ile:
1) został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane ,
2) uzna, że obrót tymi prawami może osiągnąć wielkość zapewniającą odpowiednią płynność i prawidłowy przebieg transakcji giełdowych, interes uczestników obrotu nie będzie zagrożony, a w chwili podejmowania decyzji o dopuszczeniu do obrotu giełdowego praw do nowych akcji brak jest podstaw do stwierdzenia, że wymogi Regulaminu Giełdy dotyczące dopuszczenia akcji pochodzących z przekształcenia praw do akcji nie będą spełnione.
Do obrotu giełdowego na rynku podstawowym mogą być dopuszczone:
1) hipoteczne listy zastawne,
2) publiczne listy zastawne
- określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych, z późn. zm., emitowane jako papiery wartościowe na okaziciela.
Listy zastawne, o których mowa w § 15 mogą być dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym, o ile:
1) przewidywane rozproszenie własności listów zastawnych zapewni odpowiednią płynność i prawidłowy przebieg transakcji giełdowych,
2) wartość nominalna listów zastawnych, które mają być dopuszczone wynosi równowartość w złotych co najmniej 1.000.000 euro; przepisy § 3 ust. 9 stosuje się odpowiednio,
3) wniosek o dopuszczenie listów zastawnych obejmuje wszystkie listy zastawne tego samego rodzaju (reprezentujące takie same prawa i obowiązki),
4) zostały udostępnione informacje wymagane przepisami obowiązującymi na giełdzie, które pozwolą inwestorom na ocenę aktywów banku hipotecznego i źródeł ich finansowania, jego sytuacji finansowej i perspektyw rozwoju, strat i zysków, a także praw związanych z listami zastawnymi mającymi być przedmiotem obrotu giełdowego.
Certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze inwestycyjne, inne niż certyfikaty inwestycyjne funduszy portfelowych, o których mowa w § 2 pkt 13a lit. b, zwane dalej certyfikatami inwestycyjnymi, mogą być dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym, o ile:
1) przewidywane rozproszenie własności certyfikatów inwestycyjnych zapewni odpowiednią płynność i prawidłowy przebieg transakcji giełdowych,
2) wartość certyfikatów inwestycyjnych, które mają być dopuszczone wynosi równowartość w złotych co najmniej 1.000.000 euro; przepisy § 3 ust. 9 stosuje się odpowiednio,
3) wnioskiem o dopuszczenie zostały objęte wszystkie wyemitowane certyfikaty inwestycyjne,
4) zostały udostępnione informacje wymagane przepisami obowiązującymi na giełdzie, które pozwolą inwestorom na ocenę aktywów emitenta i źródeł ich finansowania, jego sytuacji finansowej i perspektyw rozwoju, strat i zysków, a także praw związanych z certyfikatami inwestycyjnymi mającymi być przedmiotem obrotu giełdowego.
Tytuły uczestnictwa funduszy typu ETF mogą być dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym, o ile:
1) zostały udostępnione informacje, które pozwolą inwestorom na ocenę aktywów emitenta i źródeł ich finansowania, jego sytuacji finansowej i perspektyw rozwoju, strat i zysków, a także praw związanych z tytułami uczestnictwa funduszy typu ETF mającymi być przedmiotem obrotu giełdowego,
2) iloczyn ich liczby oraz prognozowanej ceny rynkowej, a w przypadku gdy określenie tej ceny nie jest możliwe – wartość aktywów netto emitenta wynosi równowartość w złotych co najmniej 1.000.000 euro. Przepisy § 3 ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym mogą być inne papiery wartościowe, niż określone w § 12-17a, jeżeli iloczyn ich liczby oraz prognozowanej ceny rynkowej, a w przypadku, gdy określenie tej ceny nie jest możliwe - kapitały własne emitenta wynoszą równowartość w złotych co najmniej 1.000.000 euro. Przepisy § 3 ust. 9 stosuje się odpowiednio.
1. Z zastrzeżeniem treści ust. 2 i 3, akcje emitenta, którego akcje tego samego rodzaju są notowane na giełdzie, są dopuszczone do obrotu giełdowego, w przypadku złożenia wniosku o ich wprowadzenie do obrotu giełdowego, jeżeli:
1) został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane,
2) ich zbywalność jest nieograniczona,
3) zostały wyemitowane zgodnie z zasadami publicznego charakteru obrotu giełdowego, o których mowa w § 35.
2. Akcje, o których mowa w ust. 1, są dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym jeżeli, poza warunkami określonymi w ust. 1, spełniają warunki dopuszczenia określone w Rozporządzeniu.
3. W przypadku stwierdzenia, że akcje, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków określonych w ust. 1 lub ust. 1 i 2 Zarząd Giełdy podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia ich do obrotu giełdowego. Postanowienia § 23 stosuje się odpowiednio.
4. Przepisy ust. 1-2 stosuje się odpowiednio w przypadku gdy wniosek dotyczy akcji imiennych, pod warunkiem zamiany tych akcji na akcje na okaziciela przed dniem ich pierwszego notowania.
1. Z zastrzeżeniem treści ust. 2 i 3, akcje nowej spółki powstałej w wyniku połączenia spółek, których akcje są notowane na giełdzie, są dopuszczone do obrotu giełdowego, w przypadku złożenia wniosku o ich wprowadzenie do obrotu giełdowego, jeżeli:
1) został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane,
2) ich zbywalność nie jest ograniczona,
3) zostały wyemitowane zgodnie z zasadami publicznego charakteru obrotu giełdowego, o których mowa w § 35.
2. Akcje, o których mowa w ust. 1, są dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym jeżeli, poza warunkami określonymi w ust. 1, spełniają warunki dopuszczenia określone w Rozporządzeniu.
3. W przypadku stwierdzenia, że akcje, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków określonych w ust. 1 lub ust. 1 i 2 Zarząd Giełdy podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia ich do obrotu giełdowego. Postanowienia § 23 stosuje się odpowiednio.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy nowa spółka powstaje w wyniku połączenia spółek, jeżeli akcje co najmniej jednej z nich są notowane na giełdzie, o ile Zarząd Giełdy w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku o wprowadzenie nie wyrazi sprzeciwu.
1. Z zastrzeżeniem treści ust. 2 i 3, inne niż akcje instrumenty finansowe (z wyłączeniem kwitów depozytowych) emitenta, którego akcje są notowane na giełdzie, są dopuszczone do obrotu giełdowego, w przypadku złożenia wniosku o ich wprowadzenie do obrotu giełdowego, jeżeli:
1) został opublikowany lub udostępniony zgodnie z właściwymi przepisami prawa odpowiedni dokument informacyjny, zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu tych przepisów prawa została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że opublikowanie, udostepnienie, zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności dokumentu informacyjnego nie jest wymagane,
2) zbywalność tych instrumentów nie jest ograniczona.
2. Instrumenty finansowe, o których mowa w ust. 1, są dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku podstawowym jeżeli, poza warunkami określonymi w ust. 1, spełniają warunki dopuszczenia określone w Rozporządzeniu.
3. W przypadku stwierdzenia, że instrumenty finansowe, o których mowa w ust. 1, nie spełniają warunków określonych w ust. 1 lub ust. 1 i 2 Zarząd Giełdy podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia ich do obrotu giełdowego. Postanowienia § 23 stosuje się odpowiednio.
4. Zarząd Giełdy może określić w Szczegółowych Zasadach Obrotu Giełdowego szczegółowe warunki wprowadzenia i obrotu instrumentów finansowych, o których mowa w ust. 1.
Obligacje zamienne lub obligacje z prawem pierwszeństwa mogą być dopuszczone do obrotu na rynku podstawowym, pod warunkiem że akcje emitowane w celu realizacji uprawnień wynikających z tych obligacji są jednocześnie objęte wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na rynku podstawowym albo są już notowane na rynku podstawowym lub na innym rynku oficjalnych notowań lub na rynku regulowanym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
1. Odmawiając dopuszczenia instrumentów finansowych do obrotu giełdowego Zarząd Giełdy obowiązany jest uzasadnić swoją decyzję.
2. W przypadku odmowy dopuszczenia instrumentów finansowych do obrotu giełdowego, Zarząd Giełdy niezwłocznie przekazuje emitentowi odpis uchwały z uzasadnieniem. W terminie pięciu dni sesyjnych od daty doręczenia uchwały emitent może złożyć odwołanie do Rady Giełdy.
3. Rada Giełdy zobowiązana jest rozpoznać odwołanie, o którym mowa w ust. 2, w terminie miesiąca od dnia jego złożenia.
4. W przypadku gdy konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się w momencie przekazania dodatkowych informacji.
5. Ponowny wniosek o dopuszczenie do obrotu giełdowego tych samych instrumentów finansowych może być złożony najwcześniej po upływie 6 miesięcy od daty doręczenia uchwały, o której mowa w ust. 2, a w przypadku złożenia odwołania, od daty doręczenia ponownej uchwały odmownej.
W przypadku gdy spółka, której akcje są już dopuszczone do obrotu giełdowego, nie wprowadzi do obrotu giełdowego akcji nowej emisji w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia subskrypcji tych akcji albo od dnia, w którym ustało ograniczenie ich zbywalności, jest zobowiązana podać do wiadomości publicznej informację o przyczynach tej decyzji.
1. Nie wymaga uchwały Zarządu Giełdy dopuszczenie do obrotu giełdowego instrumentów finansowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski, a w zakresie wynikającym z właściwych przepisów prawa również obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
2. Instrumenty finansowe, o których mowa w ust. 1, są dopuszczone do obrotu giełdowego z chwilą złożenia przez emitenta wniosku o wprowadzenie tych instrumentów do obrotu giełdowego.
1. Emitenci instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu giełdowego obowiązani są informować niezwłocznie Giełdę o zamierzeniach związanych z emitowaniem instrumentów finansowych, o których dopuszczenie do obrotu giełdowego zamierzają występować i wykonywaniem praw z instrumentów finansowych już notowanych, jak również o podjętych w tych przedmiotach decyzjach, oraz uzgadniać z Giełdą te decyzje w zakresie, w którym mogą mieć wpływ na organizację i sposób przeprowadzania czynności związanych z obrotem giełdowym, w tym czynności związanych z notowaniem akcji z prawem poboru lub prawem do dywidendy, związanych z łączeniem, podziałem lub przekształcaniem emitenta, czy też zmianą wartości nominalnej instrumentów finansowych tego emitenta.
2. Giełda może żądać przedstawienia przez emitenta dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów związanych z dopuszczeniem, wprowadzeniem lub notowaniem instrumentów finansowych tego emitenta, jak również związanych z zawieszaniem lub wykluczaniem tych instrumentów z obrotu giełdowego.
1. Obowiązek określony w § 26 nie dotyczy Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego. Rada Giełdy, na wniosek Zarządu Giełdy, może zwolnić z tego obowiązku również międzynarodowe instytucje finansowe.
2. Przez międzynarodowe instytucje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się instytucje finansowe, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska lub Narodowy Bank Polski, lub przynajmniej jedno z państw należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, lub bank centralny takiego państwa, lub z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła umowy regulujące działalność takich instytucji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
1. Emitent instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu giełdowego zobowiązany jest przestrzegać zasad i przepisów obowiązujących na giełdzie.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3 i 5 oraz § 28a – 28d emitent instrumentów finansowych, które są dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku równoległym, obowiązany jest do przekazywania informacji bieżących i okresowych, zgodnych co do rodzaju, zakresu, formy, częstotliwości i terminów ich przekazywania z właściwymi przepisami Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych.
3. Raporty okresowe przekazywane są w godzinach określonych przez Zarząd Giełdy w Szczegółowych Zasadach Obrotu Giełdowego.
4. Zarząd Giełdy może nałożyć na emitentów instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu giełdowego obowiązek przedstawienia dodatkowych informacji, w szczególności w zakresie dotyczącym realizacji przez nich obowiązków informacyjnych wynikających z Ustawy o ofercie publicznej lub Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 596/2014.
5. W przypadku emitentów z siedzibą w państwie niebędącym państwem członkowskim, dla których Rzeczpospolita Polska jest państwem macierzystym, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku równoległym, warunki uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa siedziby emitenta do informacji, o których mowa w ust. 2, są zgodne z warunkami określonymi w Rozporządzeniu o obowiązkach informacyjnych.
1. Emitent, który wprowadził do obrotu na rynku równoległym jedynie obligacje, z wyjątkiem emitenta obligacji zamiennych na akcje, nie ma obowiązku przekazywania informacji bieżących, o których mowa w § 19 Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych.
2. Emitent będący bankiem hipotecznym, który wprowadził do obrotu na rynku równoległym jedynie listy zastawne, jest obowiązany do przekazywania, w formie raportów bieżących, wyłącznie informacji, o których mowa w § 59 ust. 2 Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych.
1. Z zastrzeżeniem § 28c i 28d, emitent, który wprowadził do obrotu na rynku równoległym jedynie dłużne instrumenty finansowe, z wyjątkiem emitenta obligacji zamiennych na akcje, jest obowiązany do przekazywania wyłącznie raportów okresowych w formie:
1) raportów półrocznych oraz skonsolidowanych raportów półrocznych, obejmujących okres pierwszych 6 miesięcy roku obrotowego, sporządzonych zgodnie z właściwymi przepisami Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych, z uwzględnieniem ust. 2 i 3,
2) raportów rocznych oraz skonsolidowanych raportów rocznych, sporządzonych zgodnie z właściwymi przepisami Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych.
2. Półroczne sprawozdania finansowe oraz skonsolidowane półroczne sprawozdania finansowe będące częścią raportów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie podlegają obowiązkowi poddania ich przeglądowi przez firmę audytorską. W takim przypadku przepisów § 68 ust. 1 pkt 5 i § 69 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych nie stosuje się.
3. Jeżeli półroczne sprawozdanie finansowe lub skonsolidowane półroczne sprawozdanie finansowe nie zostało poddane badaniu ani przeglądowi przez firmę audytorską, emitent zamieszcza w raporcie półrocznym stosowne oświadczenie. W przypadku poddania sprawozdania badaniu lub przeglądowi przez firmę audytorską, emitent zamieszcza w raporcie półrocznym sprawozdanie z badania lub odpowiednio raport z tego przeglądu.
1. W przypadku gdy emitentem obligacji dopuszczonych do obrotu na rynku równoległym jest jednostka samorządu terytorialnego w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 21 lit. a Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych, emitent obowiązany jest do przekazywania raportów okresowych w formie rocznych sprawozdań z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej. W roku, w którym dokonano emisji obligacji, do rocznego sprawozdania z wykonania budżetu emitent dołącza dodatkowo opinię regionalnej izby obrachunkowej o możliwości wykupu obligacji.
2. Raport, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się w terminie określonym w § 79 ust. 8, z zastrzeżeniem § 79 ust. 11 oraz § 80 Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych.
1. Emitent wpisany do właściwego rejestru w dniu 31 grudnia 2003 roku oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, który wprowadził do obrotu na rynku równoległym jedynie dłużne instrumenty finansowe gwarantowane bezwarunkowo i nieodwołalnie przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 21 lit. a Rozporządzenia o obowiązkach informacyjnych, obowiązany jest do przekazywania raportów okresowych wyłącznie w formie raportów rocznych i skonsolidowanych raportów rocznych, sporządzonych zgodnie z obowiązującymi emitenta zasadami rachunkowości.
2. Do raportów, o których mowa w ust. 1, emitent obowiązany jest dołączyć sprawozdanie z badania przez firmę audytorską danego sprawozdania finansowego.
3. Przy wszystkich danych zawartych w sprawozdaniach finansowych będących częścią raportów, o których mowa w ust. 1, prezentuje się dane porównywalne za poprzedni rok obrotowy, sporządzone w sposób zapewniający porównywalność danych przedstawionych w raporcie dla roku poprzedniego z danymi dla bieżącego roku obrotowego.
1. Rada Giełdy na wniosek Zarządu Giełdy może uchwalić zasady ładu korporacyjnego dla spółek akcyjnych będących emitentami akcji, obligacji zamiennych lub obligacji z prawem pierwszeństwa, które są dopuszczone do obrotu giełdowego.
2. W przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 1, emitenci powinni stosować zasady ładu korporacyjnego. Zasady ładu korporacyjnego określone w uchwale nie są przepisami obowiązującymi na giełdzie w rozumieniu Regulaminu Giełdy.
3. W przypadku gdy określona zasada szczegółowa ładu korporacyjnego nie jest stosowana w sposób trwały lub jest naruszona incydentalnie, emitent ma obowiązek opublikowania raportu zawierającego informacje o tym, jaka zasada nie jest stosowana lub nie została zastosowana, jakie były okoliczności i przyczyny niezastosowania zasady oraz w jaki sposób emitent zamierza usunąć ewentualne skutki niezastosowania danej zasady lub jakie kroki zamierza podjąć, by zmniejszyć ryzyko niezastosowania tej zasady w przyszłości. Raport powinien zostać opublikowany na oficjalnej stronie internetowej emitenta oraz w trybie analogicznym do stosowanego do przekazywania raportów bieżących. Obowiązek opublikowania raportu powinien być wykonany niezwłocznie po powstaniu uzasadnionego przeświadczenia po stronie emitenta, że dana zasada nie będzie stosowana lub że nie zostanie zastosowana, w każdym zaś przypadku niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia stanowiącego naruszenie zasady szczegółowej ładu korporacyjnego.
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. Zarząd Giełdy może stosować według określonych przez siebie kryteriów instrumenty promujące powszechne, pełne i staranne stosowanie przez emitentów zasad ładu korporacyjnego, w szczególności poprzez obniżanie opłat giełdowych dla emitentów wyróżniających się w tym zakresie.
Emitent instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu giełdowego obowiązany jest posiadać identyfikujący go kod LEI nadany przez podmiot uprawniony do nadawania takich kodów.
1. Zarząd Giełdy może zawiesić obrót instrumentami finansowymi:
1) na wniosek emitenta,
2) jeżeli uzna, że wymaga tego interes i bezpieczeństwo uczestników obrotu,
3) jeżeli emitent narusza przepisy obowiązujące na giełdzie.
1a. Zawieszając obrót instrumentami finansowymi Zarząd Giełdy może określić termin, do którego zawieszenie obrotu obowiązuje. Termin ten może ulec przedłużeniu, odpowiednio, na wniosek emitenta lub jeżeli w ocenie Zarządu Giełdy zachodzą uzasadnione obawy, że w dniu upływu tego terminu będą zachodziły przesłanki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lub 3.
2. Zarząd Giełdy zawiesza obrót instrumentami finansowymi na żądanie KNF zgłoszone zgodnie z przepisami Ustawy.
3. Zarząd Giełdy zawiesza obrót instrumentami finansowymi niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zawieszeniu obrotu danymi instrumentami na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu prowadzonym przez BondSpot S.A., jeżeli takie zawieszenie jest związane z podejrzeniem wykorzystywania informacji poufnej, bezprawnego ujawnienia informacji poufnej, manipulacji na rynku lub z podejrzeniem naruszenia obowiązku publikacji informacji poufnej o emitencie lub instrumencie finansowym z naruszeniem art. 7 informacje poufne i art. 17 podawanie informacji poufnych do wiadomości publicznej Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 596/2014, chyba że takie zawieszenie mogłoby spowodować poważną szkodę dla interesów inwestorów lub prawidłowego funkcjonowania rynku.
4. W przypadku zawieszenia obrotu instrumentami finansowymi Zarząd Giełdy jednocześnie zawiesza obrót powiązanymi z nimi, w sposób określony w art. 1 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/569, instrumentami pochodnymi, o ile jest to konieczne do osiągnięcia celów zawieszenia bazowego instrumentu finansowego.
1. Zarząd Giełdy wyklucza instrumenty finansowe z obrotu giełdowego:
1) jeżeli ich zbywalność stała się ograniczona,
2) na żądanie KNF zgłoszone zgodnie z przepisami Ustawy,
3) w przypadku zniesienia ich dematerializacji,
4) w przypadku wykluczenia ich z obrotu na rynku regulowanym przez właściwy organ nadzoru.
2. Zarząd Giełdy może wykluczyć instrumenty finansowe z obrotu giełdowego:
1) jeżeli przestały spełniać warunki dopuszczenia do obrotu giełdowego na danym rynku, inne niż warunek wskazany w ust. 1 pkt 1,
2) jeżeli emitent uporczywie narusza przepisy obowiązujące na giełdzie,
3) na wniosek emitenta,
4) wskutek ogłoszenia upadłości emitenta albo w przypadku oddalenia przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości ze względu na to, że majątek emitenta nie wystarcza lub wystarcza jedynie na zaspokojenie kosztów postępowania albo w przypadku umorzenia przez sąd postępowania upadłościowego ze względu na to, że majątek emitenta nie wystarcza lub wystarcza jedynie na zaspokojenie kosztów postępowania,
5) jeżeli uzna, że wymaga tego interes i bezpieczeństwo uczestników obrotu,
6) wskutek podjęcia decyzji o połączeniu emitenta z innym podmiotem, jego podziale lub przekształceniu,
7) jeżeli w ciągu ostatnich 3 miesięcy nie dokonano żadnych transakcji giełdowych na danym instrumencie finansowym,
8) wskutek podjęcia przez emitenta działalności zakazanej przez obowiązujące przepisy prawa,
9) wskutek otwarcia likwidacji emitenta.
3. Wykluczając instrumenty finansowe w przypadkach określonych w ust. 2 pkt 1, 3 oraz 5 Zarząd Giełdy bierze pod uwagę strukturę własności emitenta, ze szczególnym uwzględnieniem wartości i liczby akcji emitenta, będących w posiadaniu akcjonariuszy, z których każdy posiada nie więcej niż 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu.
4. Wykluczając instrumenty finansowe w przypadkach określonych w ust. 2 pkt 3 oraz 5 Zarząd Giełdy bierze dodatkowo pod uwagę wartość przeciętnego dziennego obrotu danym instrumentem finansowym w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, wykluczenie instrumentów finansowych z obrotu giełdowego może nastąpić odpowiednio nie wcześniej niż z dniem połączenia, dniem podziału (wydzielenia) albo z dniem przekształcenia.
6. Wykluczając instrumenty finansowe w przypadku określonym w ust. 2 pkt 7 Zarząd Giełdy nie bierze pod uwagę okresu zawieszenia obrotu danym instrumentem finansowym.
7. Zarząd Giełdy wyklucza z obrotu instrumenty finansowe niezwłocznie po uzyskaniu informacji o wykluczeniu z obrotu danych instrumentów na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu prowadzonym przez BondSpot S.A., jeżeli takie wykluczenie jest związane z podejrzeniem wykorzystywania informacji poufnej, bezprawnego ujawnienia informacji poufnej, manipulacji na rynku lub z podejrzeniem naruszenia obowiązku publikacji informacji poufnej o emitencie lub instrumencie finansowym z naruszeniem art. 7 informacje poufne i art. 17 podawanie informacji poufnych do wiadomości publicznej Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 596/2014, chyba że takie wykluczenie z obrotu mogłoby spowodować poważną szkodę dla interesów inwestorów lub prawidłowego funkcjonowania rynku.
8. W przypadku wykluczenia instrumentów finansowych z obrotu giełdowego Zarząd Giełdy jednocześnie wyklucza z obrotu giełdowego powiązane z nimi, w sposób określony w art. 1 Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/569, instrumenty pochodne, o ile jest to konieczne do osiągnięcia celów wykluczenia z obrotu giełdowego bazowego instrumentu finansowego.
Wykluczenie instrumentów finansowych z obrotu giełdowego na wniosek emitenta Zarząd Giełdy może uzależnić od spełnienia dodatkowych warunków.
1. Podejmując decyzję o wykluczeniu instrumentów finansowych z obrotu giełdowego na rynku podstawowym Zarząd Giełdy może przenieść je na rynek równoległy:
1) z własnej inicjatywy - w przypadkach, o których mowa w § 31 ust. 2 pkt 1 i 7,
2) na wniosek emitenta - w przypadkach, o których mowa w § 31 ust. 2 pkt 3.
2. Przed podjęciem uchwały o wykluczeniu instrumentów finansowych Zarząd Giełdy może zawiesić obrót tymi instrumentami finansowymi.
Giełda przekazuje niezwłocznie KNF informację o zawieszeniu obrotu, wznowieniu obrotu lub wykluczeniu z obrotu giełdowego instrumentów finansowych lub powiązanych z nimi instrumentów pochodnych.
Informacje o zawieszeniu obrotu, wznowieniu obrotu lub wykluczeniu instrumentów finansowych z obrotu giełdowego, a także o wstrzymaniu dopuszczenia do obrotu giełdowego lub rozpoczęcia notowań podawane są niezwłocznie do wiadomości publicznej w sposób określony w art. 20 wstrzymanie dopuszczenia do obrotu lub rozpoczęcia notowań instrumentami finansowymi ust. 5 Ustawy oraz w art. 3 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1005.
1. Rada i Zarząd Giełdy mogą określać we wspólnych uchwałach zasady publicznego charakteru obrotu giełdowego.
2. Zasady, o których mowa w ust. 1, są podawane do publicznej wiadomości.