Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa


LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

Prawo komunikacji elektronicznej


Dz.U.2024.0.1221 - Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej

Rozdział 3 Koordynacja dostępu telekomunikacyjnego

Art. 182. Rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego

1. Prezes UKE, w drodze decyzji wydawanej na wniosek w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego, w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku, rozstrzyga spór dotyczący tego dostępu między przedsiębiorcami komunikacji elektronicznej albo między przedsiębiorcą komunikacji elektronicznej a innym podmiotem, o ile jest on obowiązany do zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może złożyć każda ze stron sporu, jeżeli:
1) jedna ze stron odmówiła zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego lub
2) umowa o dostępie nie została zawarta lub zmieniona w terminie 60 dni od dnia wystąpienia przez jedną ze stron z wnioskiem o jej zawarcie lub zmianę, z uwzględnieniem art. 173 obowiązek zapewnienia dostępu do okablowania ust. 5, chyba że przepisy ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych lub postanowienie Prezesa UKE, o którym mowa w ust. 3, wskazują inny termin.
3. Prezes UKE może, w drodze postanowienia, określić termin krótszy niż 60 dni na zawarcie lub zmianę umowy o dostępie, po upływie którego strona sporu może złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 1.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wniosek w sprawie zawarcia lub zmiany umowy o dostępie wraz ze wskazaniem okoliczności, w jaki sposób jego treść została przekazana drugiej stronie;
2) dokumenty z negocjacji, o ile zostały one przeprowadzone;
3) projekt umowy o dostępie, z zaznaczeniem tych części umowy, co do których strony nie doszły do porozumienia.
5. W przypadku gdy spór dotyczy zawartej umowy o dostępie oraz gdy treść stosunku zobowiązanego jest określona częściowo przez decyzję, o której mowa w ust. 1 lub w art. 188 zmiana umowy o dostępie, a częściowo przez umowę o dostępie, do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się również jednolity tekst tej umowy zawierający wszystkie dotychczasowe zmiany.
6. Prezes UKE może wydać decyzję, o której mowa w ust. 1, gdy przedmiot sporu między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi albo między przedsiębiorcą komunikacji elektronicznej a podmiotem zobowiązanym do zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego, dotyczy obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, obowiązku, o którym mowa w art. 173 obowiązek zapewnienia dostępu do okablowania lub decyzji Prezesa UKE nakładającej obowiązek dostępowy symetryczny lub obowiązek regulacyjny, o ile realizacja tych obowiązków wymaga zawarcia umowy o dostępie pomiędzy tymi samymi stronami. W przypadku gdy przewidziane są różne terminy na złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się termin najdłuższy.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega opłacie w wysokości 25 % przeciętnego wynagrodzenia.
8. Prezes UKE w postanowieniu wydanym w toku postępowania rozstrzyga, czy strona sporu:
1) nie zajęła stanowiska w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, lub
2) ma obowiązek zawrzeć umowę o dostępie na warunkach zaproponowanych w toku negocjacji przez drugą stronę, o ile były obiektywne, przejrzyste, proporcjonalne i niedyskryminacyjne, a odmówiła jej zawarcia, lub
3) ma obowiązek zawrzeć umowę o dostępie na warunkach zaproponowanych w toku negocjacji przez drugą stronę, jeżeli były zgodne z obowiązkami, w tym z nałożonymi obowiązkami regulacyjnymi lub obowiązkami dostępowymi symetrycznymi, a odmówiła jej zawarcia, lub
4) ma obowiązek zawrzeć umowę o dostępie na warunkach nie gorszych niż określone w ofercie ramowej, jeżeli taka oferta ramowa obowiązuje.
9. Prezes UKE w postanowieniu, o którym mowa w ust. 8, w przypadku stwierdzenia:
1) wystąpienia co najmniej jednej z okoliczności, o której mowa w ust. 8, w stosunku do strony, która nie złożyła wniosku, o którym mowa w ust. 1 – nakłada na tę stronę opłatę w wysokości 25 % przeciętnego wynagrodzenia, a opłata, o której mowa w ust. 7, podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia wydania postanowienia;
2) że nie wystąpiła żadna z okoliczności, o których mowa w ust. 8 – rozstrzyga, że opłata o której mowa w ust. 7, nie podlega zwrotowi.
10. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 8, służy zażalenie.
11. W przypadku umorzenia postępowania opłata, o której mowa w ust. 7, podlega zwrotowi w terminie 14 dni.
12. Opłaty, o których mowa w ust. 7 i ust. 9 pkt 1, są pobierane przez UKE i stanowią dochód budżetu państwa. Przepisy art. 27 stosowanie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym i art. 28 stosowanie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa stosuje się.
13. Prezes UKE, corocznie, w terminie do dnia 31 marca, informuje na stronie podmiotowej BIP UKE, o wysokości opłat, o których mowa w ust. 7 i 9, w kolejnym roku kalendarzowym.

Art. 183. Możliwość przeprowadzenia mediacji

1. W toku postępowania wszczętego na wniosek, o którym mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1, może być przeprowadzona mediacja.
2. Celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa, w tym przez zawarcie przez strony sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego umowy o dostępie lub przez zmianę tej umowy.
3. W przypadku załatwienia sprawy w drodze mediacji, opłata, o której mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 7, podlega zwrotowi w terminie 14 dni. Przepisu art. 30 przeprowadzanie postępowania konsultacyjnego nie stosuje się.
4. Do mediacji stosuje się odpowiednio przepisy art. 96b zawiadomienie o możliwości przeprowadzenia mediacji § 1, § 3 pkt 1 i § 4, art. 96c niedopuszczalność przeprowadzenia mediacji, art. 96d postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji § 1, art. 96e odroczenie rozpatrzenia sprawy po skierowaniu sprawy do mediacji, art. 96g obowiązki mediatora i art. 96h zakres danych przekazywanych mediatorowi, art. 96j obowiązek zachowania w tajemnicy faktów z mediacji i art. 96k prowadzenie mediacji oraz art. 96m protokół z przebiegu mediacji i art. 96n obowiązek załatwienia sprawy zgodnie z ustaleniami mediacji ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z tym że terminy określone w art. 96e odroczenie rozpatrzenia sprawy po skierowaniu sprawy do mediacji § 1 i 2 tej ustawy wynoszą 30 dni, a protokół z przebiegu mediacji, o którym mowa w art. 96m protokół z przebiegu mediacji tej ustawy, nie zawiera adresu mediatora.

Art. 184. Upoważnienie do pełnienia funkcji mediatora

1. Mediatorem prowadzącym mediację, o której mowa w art. 183 możliwość przeprowadzenia mediacji ust. 1, jest pracownik UKE, upoważniony pisemnie przez Prezesa UKE na czas określony nie krótszy niż 3 lata. Mediator podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu wszczętym na wniosek, o którym mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1, w zakresie wykraczającym poza prowadzenie mediacji.
2. Prezes UKE upoważnia do pełnienia funkcji mediatora pracownika UKE, który posiada:
1) wykształcenie wyższe;
2) wiedzę z zakresu wykonywania działalności komunikacji elektronicznej;
3) co najmniej roczne doświadczenie zawodowe związane z rynkiem komunikacji elektronicznej.
3. Prezes UKE cofa pracownikowi UKE upoważnienie do pełnienia funkcji mediatora przed upływem okresu, na jaki zostało udzielone, w przypadku:
1) rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu funkcji mediatora;
2) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione umyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań;
4) złożenia rezygnacji.

Art. 185. Rozstrzyganie sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego

1. Prezes UKE, rozstrzygając spór dotyczący dostępu telekomunikacyjnego, może:
1) określić treść stosunku zobowiązaniowego zastępującego umowę o dostępie,
2) zmienić w całości lub w części umowę o dostępie lub decyzję, o której mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1 i art. 188 zmiana umowy o dostępie,
3) zobowiązać strony umowy o dostępie do jej zmiany,
4) rozwiązać umowę o dostępie
– o ile będzie to zgodne z obowiązkami stron oraz celami określonymi w art. 412 organy właściwe w sprawach telekomunikacji ust. 2.
2. Wydając rozstrzygnięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, Prezes UKE bierze pod uwagę konieczność zapewnienia przejrzystych i niedyskryminacyjnych warunków dostępu.
3. Decyzja rozstrzygająca spór o dostęp, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie nią objętym zastępuje umowę o dostępie.
4. Prezes UKE może wydać decyzję rozstrzygającą spór dotyczący dostępu także wtedy, gdy w toku postępowania przed Prezesem UKE umowa o dostępie została rozwiązana lub upłynął termin jej obowiązywania.

Art. 186. Nałożenie obowiązku dostępowego symetrycznego

1. Prezes UKE, rozstrzygając spór, o którym mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1, może nałożyć na podmiot będący stroną postępowania obowiązek dostępowy symetryczny. Przepisy działu III rozdziału 1 stosuje się odpowiednio.
2. Jeżeli stroną postępowania w sprawie o wydanie decyzji, o której mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1, jest podmiot, na który nałożono obowiązek, o którym mowa w art. 217 obowiązek kalkulacji uzasadnionych kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego ust. 1 pkt 2, ale względem którego nie zastosowano przepisów art. 218 szczegółowe uzasadnienie wysokości opłat ustalonych w oparciu o koszty, które ponosi przedsiębiorca, Prezes UKE może określić opłaty należne temu podmiotowi od drugiej strony postępowania. Przepisy art. 218 szczegółowe uzasadnienie wysokości opłat ustalonych w oparciu o koszty, które ponosi przedsiębiorca stosuje się odpowiednio.

Art. 187. Nałożenie obowiązku współużytkowania częstotliwości z przedsiębiorcą zobowiązanym do zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego

1. Prezes UKE, rozstrzygając spór, o którym mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1, o dostęp telekomunikacyjny związany z obowiązkiem, o którym mowa w art. 179 obowiązki nakładane na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego przez Prezesa UKE w drodze decyzji ust. 1, może nałożyć na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego uprawnionego do tego dostępu obowiązek współużytkowania częstotliwości z przedsiębiorcą zobowiązanym do zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego, na określonym obszarze geograficznym, i określić inne warunki takiego współużytkowania.
2. Prezes UKE, nakładając obowiązek współużytkowania częstotliwości, o którym mowa w ust. 1, zapewnia, aby był on obiektywny, przejrzysty, proporcjonalny i niedyskryminacyjny.
3. Do obowiązku współużytkowania częstotliwości, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 181 postanowienie o przeprowadzeniu postępowania w sprawie przeglądu decyzji albo o braku podstaw do przeprowadzenia postępowania stosuje się odpowiednio.

Art. 188. Zmiana umowy o dostępie

Prezes UKE może, w drodze decyzji, zmienić umowę o dostępie lub decyzję, o której mowa w art. 182 rozstrzyganie wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu dotyczącego dostępu telekomunikacyjnego ust. 1, w przypadkach uzasadnionych potrzebą zapewnienia ochrony interesów użytkowników końcowych, skutecznej konkurencji lub zapewnieniem interoperacyjności usług, o ile będzie to zgodne z obowiązkami stron.

Art. 191. Spory transgraniczne

1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również do sporów transgranicznych, z uwzględnieniem ust. 2–5.
2. Sporem transgranicznym jest spór, w którym jedną ze stron jest przedsiębiorca komunikacji elektronicznej z innego państwa członkowskiego.
3. W przypadku gdy spór transgraniczny ma wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi, Prezes UKE zgłasza taki spór do BEREC wraz z przedstawieniem stanu faktycznego, w celu doprowadzenia do spójnego rozstrzygnięcia sporu. W przypadku takiego sporu nie przeprowadza się postępowania konsolidacyjnego, o którym mowa w dziale I rozdziale 4 oddziale 2.
4. Prezes UKE ściśle współpracuje z BEREC w celu określenia właściwego i skutecznego rozstrzygnięcia sporu, spełniającego cele, o których mowa w art. 412 organy właściwe w sprawach telekomunikacji ust. 2, biorąc jednocześnie pod uwagę stanowiska uczestników sporu.
5. Prezes UKE rozstrzyga spór w terminie miesiąca od dnia wydania opinii przez BEREC, a w przypadku braku wydania tej opinii w terminie 4 miesięcy – w terminie 5 miesięcy od dnia dokonania zgłoszenia, o którym mowa w ust. 3.
6. W wyjątkowych przypadkach, wymagających pilnego działania ze względu na bezpośrednie i poważne zagrożenie konkurencyjności lub interesów użytkowników końcowych, Prezes UKE może wydać decyzję w sprawach spornych na okres nieprzekraczający 6 miesięcy, przed otrzymaniem opinii BEREC.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.