
Art. 12ae. Pełnomocnik do spraw informatyzacji
Dz.U.2024.0.1557 t.j. - Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
2. Pełnomocnika można powołać w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w szczególności w urzędzie obsługującym organ jednostki samorządu terytorialnego.
3. Do zadań pełnomocnika należy:
1) koordynowanie realizacji strategii w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych;
2) diagnozowanie obszaru, w którym jest konieczne wprowadzenie zmian w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych – pod względem realizacji strategii oraz wprowadzania nowych technologii cyfrowych;
3) wsparcie merytoryczne w procesie uzgadniania projektów aktów normatywnych kierowanych do właściwego ministra w ramach rządowego procesu legislacyjnego;
4) diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, lub pracowników organów lub jednostek organizacyjnych podległych właściwemu ministrowi albo Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach – w obszarze kompetencji cyfrowych;
5) tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 4;
6) przygotowywanie bieżących informacji na temat postępów w realizacji strategii oraz związanego z tym ryzyka i ich przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu, o którym mowa w art. 12ac organy realizujące strategię dotyczącą informatyzacji państwa ust. 2;
7) przygotowywanie informacji z realizacji strategii w celu dokonania przeglądu, o którym mowa w art. 12ad przeglądy strategii dotyczącej informatyzacji państwa ust. 1;
8) uczestnictwo we współpracy z innymi podmiotami w zakresie zadań związanych z realizacją strategii;
9) wspieranie kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
10) koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ustawa a postanowienia innych aktów prawa ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;
11) wykonywanie innych zadań wspierających realizację dokumentów o charakterze strategicznym, polityk i programów rozwoju, związanych z informatyzacją państwa.
4. Do zadań pełnomocnika powołanego w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1 należy:
1) diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach – w obszarze kompetencji cyfrowych;
2) tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 1;
3) wspieranie kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;
4) koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ocena interoperacyjności krajowej ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 katalog pojęć ustawowych ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ustawa a postanowienia innych aktów prawa ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;
5) wykonywanie innych zadań związanych z informatyzacją, wskazanych przez kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
5. Pełnomocnika powołuje i odwołuje kierownik urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, spośród osób zatrudnionych w tym urzędzie, które posiadają kompetencje, wiedzę i doświadczenie z zakresu informatyzacji niezbędne do realizacji zadań pełnomocnika.
6. W zakresie wykonywanych zadań pełnomocnik podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
7. Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocnika zapewnia urząd, o którym mowa w ust. 1, albo inny urząd niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.
8. Pełnomocnicy są obowiązani do współdziałania oraz współpracy z innymi podmiotami w zakresie realizacji swoich zadań.
9. Pełnomocnik za zgodą kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, może tworzyć spośród pracowników, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lub ust. 4 pkt 1, zespoły do opracowania określonych zagadnień lub wykonania określonych czynności oraz może zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz.

Uzyskaj dostęp
do pełnej bazy
ponad 260 000
orzeczeń.
Sprawdź
LexLege - Baza aktów prawnych i orzecznictwa
LexLege na 24 godziny
1-dniowy dostęp do bazy orzecznictwa, interpretacji podatkowych i aktów prawnych
Cena:
20,00 zł
LexLege na 1 miesiąc
31-dniowy dostęp do bazy orzecznictwa, interpretacji podatkowych i aktów prawnych
Cena:
49,00 zł
LexLege na 12 miesięcy
365-dniowy dostęp do bazy orzecznictwa, interpretacji podatkowych i aktów prawnych
Cena:
279,00 zł