2. Łuk kołowy powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeństwo było zachowane przy ruchu po mokrej nawierzchni z prędkością miarodajną - w wypadku drogi klasy G i dróg wyższych klas lub z prędkością projektową - na drodze klasy Z, L lub D.
3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za spełnione, jeżeli równocześnie:
1) wartość promienia łuku kołowego w planie jest nie mniejsza niż określona w tabeli, z zastrzeżeniem ust. 4:
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień łuku kołowego (m) | drogi poza terenem zabudowy, przy pochyleniu poprzecznym jezdni 7% | 750 | 500 | 300 | 200 | 125 | 80 | 50 | 30 |
drogi na terenie zabudowy: | |||||||||
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 5% | - | - | - | - | 140 | 80 | 50 | 30 | |
przy pochyleniu poprzecznym jezdni 6% | - | - | 250 | 170 | 120 | 70 | - | - |
2) wartości promienia łuku kołowego w planie oraz pochylenia poprzecznego jezdni są zgodne, z zastrzeżeniem ust. 5, z określonymi w tabelach:
a) droga klasy G i drogi wyższych klas, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami:
Prędkość | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni1) | ||||||
miarodajna (km/h) | jak na odcinku prostym | 2% do 2,5% | 3% | 4% | 5% | 6%2) | 7%2) |
130 | ≥4000 | ≥3500 | 2500 | 1800 | 1400 | 1100 | ≤900 |
120 | ≥3500 | ≥3000 | 2000 | 1500 | 1200 | 900 | ≤750 |
110 | ≥2800 | ≥2500 | 1800 | 1400 | 1000 | 800 | ≤600 |
100 | ≥2200 | ≥2000 | 1400 | 1000 | 800 | 600 | ≤500 |
90 | ≥1600 | ≥1500 | 1000 | 750 | 600 | 500 | ≤400 |
80 | ≥1200 | ≥1100 | 800 | 600 | 450 | 350 | ≤300 |
70 | ≥1000 | ≥800 | 600 | 400 | 300 | 250 | ≤200 |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | ≤125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | ≤80 |
1) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
2) Stosowanie przy prędkości miarodajnej powyżej 90 km/h wymaga uzasadnienia.
b) droga klasy G i drogi wyższych klas, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami:
Prędkość | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | |||||
miarodajna (km/h) | jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% |
80 | ≥950 | ≥550 | 450 | 350 | 300 | ≤250 |
70 | ≥600 | ≥375 | 300 | 250 | 200 | ≤170 |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 | ≤120 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 | ≤70 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
c) drogi klasy Z, L i D, jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami:
Prędkość projektowa (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | ||||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | 6% | 7% | |
60 | ≥600 | ≥500 | 350 | 250 | 200 | 150 | 125 |
50 | ≥450 | ≥350 | 250 | 175 | 125 | 100 | 80 |
40 | ≥250 | ≥220 | 150 | 100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥150 | ≥120 | 90 | 60 | 50 | 40 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
d) drogi klasy Z, L i D, jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami:
Prędkość projektowa (km/h) | Promień łuku kołowego w planie (m) przy pochyleniu poprzecznym jezdni*) | ||||
jak na odcinku prostym | 2% | 3% | 4% | 5% | |
60 | ≥380 | ≥250 | 200 | 160 | 140 |
50 | ≥220 | ≥150 | 120 | 100 | 80 |
40 | ≥150 | ≥100 | 75 | 60 | 50 |
30 | ≥70 | ≥50 | 40 | 35 | 30 |
*) Pochylenie poprzeczne jezdni dla promienia o wartości pośredniej należy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
4. Na drodze klasy D dopuszcza się zmniejszenie promienia łuku w planie do 20 m, a przy kącie załamania trasy zbliżonym do 90° - do 12 m.
5. Zachowanie pochyleń poprzecznych jezdni, o których mowa w ust. 3 pkt 2, nie jest wymagane na ulicach klasy L i D, a w wypadku uspokojenia ruchu - także na ulicy klasy Z.