Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych


Akt uchylony z dniem 2017-04-07.
Dz.U.2015.0.1890 - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych

ROZDZIAŁ 1. PRZEPISY OGÓLNE

Art. 1. Związek metropolitalny

1. Związek metropolitalny jest zrzeszeniem jednostek samorządu terytorialnego położonych w danym obszarze metropolitalnym.
2. W skład związku metropolitalnego wchodzą:
1) gminy położone w granicach obszaru metropolitalnego;
2) powiaty, na obszarze których leży co najmniej jedna gmina położona w granicach obszaru metropolitalnego.

Art. 2. Status prawny związku metropolitalnego

1. Związek metropolitalny wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
2. Związek metropolitalny ma osobowość prawną.
3. Samodzielność związku metropolitalnego podlega ochronie sądowej.

Art. 3. Statut związku metropolitalnego

1. O ustroju związku metropolitalnego stanowi jego statut.
2. Projekt statutu związku metropolitalnego i jego zmian podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
3. Statut związku metropolitalnego podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

ROZDZIAŁ 2. TWORZENIE ZWIĄZKÓW METROPOLITALNYCH

Art. 4. Tworzenie związków metropolitalnych

1. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia:
1) ustala granice poszczególnych obszarów metropolitalnych na potrzeby tworzenia związków metropolitalnych przez wskazanie gmin wchodzących w skład obszarów metropolitalnych;
2) tworzy w poszczególnych obszarach metropolitalnych związki metropolitalne, ustalając jednocześnie ich nazwy.
2. Wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, Rada Ministrów uwzględnia:
1) koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju oraz plan zagospodarowania przestrzennego województwa;
2) powiązania funkcjonalne oraz zaawansowanie procesów urbanizacyjnych;
3) jednorodność układu osadniczego i przestrzennego, uwzględniającego więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe.

Art. 5. Obszar metropolitalny

Za obszar metropolitalny w rozumieniu ustawy uznaje się spójną pod względem przestrzennym strefę oddziaływania miasta będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, charakteryzującą się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, zamieszkałą przez co najmniej 500 000 mieszkańców.

Art. 6. Wniosek w sprawie utworzenia związku metropolitalnego

1. Rozporządzenie, o którym mowa w art. 4 tworzenie związków metropolitalnych ust. 1 pkt 2, może zostać wydane także na wniosek rady gminy położonej w granicach obszaru metropolitalnego.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się uzasadnienie oraz niezbędne dokumenty, w tym mapy.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania w sprawie składania wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz zakres dokumentów, które należy dołączyć do wniosku, uwzględniając terminy wynikające z ustawy, sprawność postępowania oraz konieczność udokumentowania istotnych dla rozstrzygnięcia wniosku okoliczności oraz przesłanek.

Art. 7. Wymóg zasięgnięcia opinii w sprawie utworzenia związku metropolitalnego

1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 tworzenie związków metropolitalnych ust. 1 pkt 2, wymaga zasięgnięcia opinii:
1) rad gmin położonych w granicach obszaru metropolitalnego poprzedzonych przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami;
2) rad powiatów, na obszarze których leży co najmniej jedna gmina położona w granicach obszaru metropolitalnego;
3) sejmiku województwa;
4) wojewody.
2. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony.
3. W przypadku nieprzeprowadzenia konsultacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o przeprowadzenie konsultacji, wymóg przeprowadzenia konsultacji uznaje się za spełniony.
4. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 tworzenie związków metropolitalnych ust. 1 pkt 2, wymaga pozytywnej opinii:
1) rad co najmniej 70% miast na prawach powiatu położonych w granicach obszaru metropolitalnego;
2) rad co najmniej 70% gmin niemających statusu miasta na prawach powiatu położonych w granicach obszaru metropolitalnego;
3) rad co najmniej 50% powiatów, na obszarze których leży co najmniej jedna gmina położona w granicach obszaru metropolitalnego.

Art. 8. Terminy w postępowaniu w sprawie utworzenia związku metropolitalnego

1. Rozporządzenie, o którym mowa w art. 4 tworzenie związków metropolitalnych ust. 1 pkt 2, jest wydawane nie później niż 30 kwietnia.
2. Związek metropolitalny jest tworzony z dniem 1 lipca, z tym że uzyskiwanie dochodów, o których mowa w art. 51a uchylony pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 513, z późn. zm.), i realizację zadań związek metropolitalny rozpoczyna z dniem 1 stycznia roku następnego.

Art. 9. Pełnomocnik do spraw utworzenia związku metropolitalnego

1. W przypadku tworzenia związku metropolitalnego Prezes Rady Ministrów, na wniosek wojewody zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza pełnomocnika do spraw utworzenia związku metropolitalnego spośród pracowników podległych wojewodzie.
2. Pełnomocnik, o którym mowa w ust. 1, wykonuje zadania i kompetencje organów związku metropolitalnego:
1) w przypadku zgromadzenia związku metropolitalnego - do dnia jego pierwszej sesji;
2) w przypadku zarządu związku metropolitalnego - do dnia jego wyboru.
3. Obsługę pełnomocnika do spraw utworzenia związku metropolitalnego zapewnia właściwy urząd wojewódzki.

Art. 10. Zadania pełnomocnika do spraw utworzenia związku metropolitalnego

1. Do zadań pełnomocnika do spraw utworzenia związku metropolitalnego należy przygotowanie organizacyjne i prawne związku metropolitalnego do wykonywania zadań publicznych, w szczególności:
1) opracowanie projektu statutu związku metropolitalnego;
2) opracowanie projektu uchwały pierwszego budżetu związku metropolitalnego.
2. Pełnomocnik do spraw utworzenia związku metropolitalnego może zawierać porozumienia, o których mowa w art. 13 uprawnienia związku metropolitalnego w związku z wykonywaniem zadań ust. 1 pkt 2, w tym porozumienia, o których mowa w art. 19 zarządcy dróg ust. 5b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.).
3. Z dniem zakończenia wykonywania zadań i kompetencji organów związku metropolitalnego przez pełnomocnika, zadania pełnomocnika do spraw utworzenia związku metropolitalnego przechodzą na właściwe organy związku metropolitalnego.

Art. 11. Przekazanie związkowi metropolitalnemu mienia Skarbu Państwa

1. Wojewoda przekazuje związkowi metropolitalnemu mienie nieruchome Skarbu Państwa, z przeznaczeniem na siedzibę organów związku metropolitalnego.
2. Przekazanie mienia Skarbu Państwa, o którym mowa w ust. 1, następuje na podstawie decyzji administracyjnej wojewody wydanej z urzędu.
3. Organem odwoławczym w sprawach nabycia mienia Skarbu Państwa przez związek metropolitalny jest minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
4. Nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem, w którym decyzja o jego przekazaniu stała się ostateczna.
5. Do postępowania w sprawie przekazania mienia związkowi metropolitalnemu w drodze decyzji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.).
6. Ostateczna decyzja o przekazaniu związkowi metropolitalnemu praw, które są lub mogą być ujawnione w księdze wieczystej, stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej.
7. Postępowanie w przedmiocie wpisu jest wolne od opłat sądowych.
8. Wojewoda może udzielić dotacji na działania związane z utworzeniem związku metropolitalnego.

ROZDZIAŁ 3. ZAKRES DZIAŁANIA ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO I JEGO ZADANIA

Art. 12. Zadania publiczne związku metropolitalnego

1. Związek metropolitalny wykonuje zadania publiczne w zakresie:
1) kształtowania ładu przestrzennego;
2) rozwoju obszaru związku;
3) publicznego transportu zbiorowego na obszarze związku;
4) współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku;
5) promocji obszaru metropolitalnego.
2. Na podstawie porozumienia zawartego z jednostką samorządu terytorialnego związek metropolitalny może realizować zadania publiczne należące do zakresu działania gminy, powiatu lub samorządu województwa lub koordynować realizację tych zadań.
3. Na podstawie porozumienia zawartego z organem administracji rządowej związek metropolitalny może realizować zadania publiczne należące do zakresu działania administracji rządowej.

Art. 13. Uprawnienia związku metropolitalnego w związku z wykonywaniem zadań

1. W celu wykonywania zadań, o których mowa w art. 12 zadania publiczne związku metropolitalnego, związek metropolitalny może:
1) tworzyć jednostki organizacyjne;
2) zawierać porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami administracji rządowej;
3) prowadzić działalność gospodarczą niewykraczającą poza obszar zadań o charakterze użyteczności publicznej.
2. Do organizacji i funkcjonowania jednostek organizacyjnych związku metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
3. Porozumienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
4. Do porozumień, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515).

Art. 14. Stowarzyszenia związków metropolitalnych z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi związkami metropolitalnymi

1. Związek metropolitalny może tworzyć stowarzyszenia z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi związkami metropolitalnymi.
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393), z tym że do utworzenia stowarzyszenia jest wymaganych co najmniej 3 założycieli.
3. Związek metropolitalny może nawiązywać współpracę z podmiotami o charakterze metropolitalnym z innych państw.

Art. 16. Nadzór nad działalnością związku metropolitalnego

1. Nadzór nad działalnością związku metropolitalnego sprawują Prezes Rady Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
2. Do nadzoru nad działalnością związku metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2015 r. poz. 1392).

ROZDZIAŁ 4. WŁADZE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO

Art. 17. Organy związku metropolitalnego

Organami związku metropolitalnego są:
1) zgromadzenie związku metropolitalnego, zwane dalej "zgromadzeniem";
2) zarząd związku metropolitalnego, zwany dalej "zarządem".

Art. 18. Jawność działania organów związku metropolitalnego

1. Działalność organów związku metropolitalnego jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów związku metropolitalnego obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje zgromadzenia i posiedzenia jego komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów związku metropolitalnego i komisji zgromadzenia.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut związku metropolitalnego.

Art. 20. Delegaci do zgromadzenia związku metropolitalnego

1. Zgromadzenie składa się z delegatów gmin i powiatów wchodzących w skład związku - po dwóch z każdej jednostki samorządu terytorialnego.
2. Delegatami, o których mowa w ust. 1, są:
1) w przypadku gmin:
a) wójt (burmistrz, prezydent miasta),
b) przedstawiciel rady gminy wybrany spośród radnych danej jednostki samorządu terytorialnego;
2) w przypadku powiatów:
a) starosta,
b) przedstawiciel rady powiatu wybrany spośród radnych danej jednostki samorządu terytorialnego.

Art. 21. Pierwsza sesja zgromadzenia związku metropolitalnego

1. Pełnomocnik do spraw utworzenia związku metropolitalnego zwołuje pierwszą sesję zgromadzenia na dzień przypadający w ciągu 30 dni od utworzenia związku.
2. Pierwszą sesję zgromadzenia, do czasu wyboru przewodniczącego, prowadzi najstarszy wiekiem delegat obecny na sesji.

Art. 22. Wyłączna właściwość zgromadzenia związku metropolitalnego

Do wyłącznej właściwości zgromadzenia należy:
1) uchwalanie strategii rozwoju związku metropolitalnego;
2) uchwalanie statutu związku metropolitalnego;
3) uchwalanie ramowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego;
4) uchwalanie budżetu związku metropolitalnego;
5) rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu związku metropolitalnego oraz sprawozdań finansowych związku metropolitalnego;
6) wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia przewodniczącego zgromadzenia;
7) podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tytułu wykonania budżetu związku metropolitalnego;
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych związku metropolitalnego dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała zgromadzenia jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą zgromadzenia,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
e) tworzenia spółek prawa handlowego lub spółdzielni i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f) tworzenia, przekształcania i likwidowania jednostek organizacyjnych związku metropolitalnego oraz wyposażania ich w majątek.

Art. 23. Komisja rewizyjna zgromadzenia metropolitalnego

1. Zgromadzenie kontroluje działalność zarządu oraz jednostek organizacyjnych utworzonych przez związek. W tym celu zgromadzenie powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą delegaci. Członkostwa w komisji rewizyjnej nie można łączyć z funkcją przewodniczącego i wiceprzewodniczącego zgromadzenia.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu związku metropolitalnego i występuje z wnioskiem do zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez zgromadzenie w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez zgromadzenie.

Art. 24. Uchwały zgromadzenia metropolitalnego

1. Uchwały zgromadzenia są podejmowane kwalifikowaną większością głosów, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Warunek uzyskania większości kwalifikowanej jest spełniony, jeżeli za przyjęciem uchwały głosuje:
1) większość jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład związku;
2) taka liczba gmin, iż ich mieszkańcy stanowią większość ludności zamieszkałej na obszarze metropolitalnym.
3. Na potrzeby obliczania większości, o której mowa w ust. 2, ustalenie za jakim rozstrzygnięciem oddała w głosowaniu swój głos jednostka samorządu terytorialnego następuje w sposób następujący:
1) jeżeli w głosowaniu uczestniczy jeden delegat danej jednostki samorządu terytorialnego - zgodnie z rozstrzygnięciem tego delegata;
2) jeżeli w głosowaniu uczestniczą obaj delegaci danej jednostki samorządu terytorialnego i głosują za tym samym rozstrzygnięciem - zgodnie z ich rozstrzygnięciem;
3) jeżeli w głosowaniu uczestniczą obaj delegaci danej jednostki samorządu terytorialnego i głosują za różnymi rozstrzygnięciami - przyjmuje się, że jednostka samorządu terytorialnego oddała głos "wstrzymuję się".
4. Liczbę ludności, o której mowa w ust. 2, ustala się na podstawie danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok głosowania.
5. Głosowanie w sprawach dotyczących przebiegu obrad odbywa się zwykłą większością głosów.

Art. 27. Członkostwo w zarządzie związku metropolitalnego

1. Członkiem zarządu nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim.
2. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z:
1) członkostwem w organie jednostki samorządu terytorialnego;
2) pełnieniem funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta lub ich zastępców;
3) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody.

Art. 29. Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi związku metropolitalnego

1. Uchwałę w sprawie udzielenia zarządowi absolutorium zgromadzenie podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu zgromadzenia.
2. Nieprzyjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium.
3. Uchwała zgromadzenia w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd został odwołany z innej przyczyny.

Art. 30. Rozpoznanie wniosku o odwołanie zarządu związku metropolitalnego

1. Zgromadzenie rozpoznaje wniosek, o którym mowa w art. 29 uchwała w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi związku metropolitalnego ust. 3, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium.
2. Po zapoznaniu się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 23 komisja rewizyjna zgromadzenia metropolitalnego ust. 3, zgromadzenie może odwołać zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu zgromadzenia, w głosowaniu tajnym.

Art. 31. Odesłanie do przepisów ustawy o samorządzie województwa

Do odwołania zarządu z przyczyny innej niż określona w art. 30 rozpoznanie wniosku o odwołanie zarządu związku metropolitalnego i rezygnacji zarządu lub poszczególnych jego członków stosuje się odpowiednio przepisy art 37-40 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

Art. 32. Zadania zarządu związku metropolitalnego

1. Zarząd wykonuje zadania związku metropolitalnego niezastrzeżone na rzecz zgromadzenia.
2. Do zadań zarządu należy w szczególności:
1) wykonywanie uchwał zgromadzenia;
2) gospodarowanie mieniem związku metropolitalnego;
3) wykonywanie budżetu związku metropolitalnego;
4) kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności jednostek organizacyjnych związku metropolitalnego, w tym zatrudnianie i zwalnianie ich kierowników.
3. Zasady i tryb działania zarządu określa statut związku metropolitalnego.

Art. 34. Urząd metropolitarny

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu metropolitalnego.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu metropolitalnego określa regulamin organizacyjny uchwalony przez zarząd.
3. Do urzędu metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące urzędu marszałkowskiego.

Art. 35. Organizacja i zasady funkcjonowania jednostek związku metropolitalnego

1. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych związku metropolitalnego określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
2. Do pracowników urzędu metropolitalnego oraz jednostek organizacyjnych związku metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy o pracownikach samorządowych dotyczące pracowników urzędu marszałkowskiego oraz pracowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

Art. 36. Skarbnik i sekretarz związku metropolitalnego

1. Zgromadzenie, na wniosek przewodniczącego zarządu, powołuje i odwołuje skarbnika związku metropolitalnego.
2. Sekretarz związku metropolitalnego i skarbnik związku metropolitalnego uczestniczą w pracach zarządu oraz mogą uczestniczyć w obradach zgromadzenia z głosem doradczym.

Art. 37. Odesłanie do przepisów dotyczących zarządu województwa

W zakresie nieuregulowanym w ustawie do działalności i funkcjonowania zarządu oraz praw i obowiązków członków zarządu, skarbnika związku metropolitalnego i sekretarza związku metropolitalnego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zarządu województwa, członków zarządu województwa, skarbnika województwa oraz sekretarza województwa.

ROZDZIAŁ 5. MIENIE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO

Art. 39. Nabycie mienia przez związek metropolitalny

Nabycie mienia przez związek metropolitalny następuje:
1) w drodze porozumienia z gminami lub powiatami, wchodzącymi w skład związku metropolitalnego;
2) w wyniku przejęcia od Skarbu Państwa na podstawie porozumienia, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia;
3) przez inne czynności prawne, w tym w drodze darowizn, spadków i zapisów.

Art. 40. Składanie oświadczeń woli w imieniu związku metropolitalnego

1. Oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu związku metropolitalnego składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd.
2. Zarząd może upoważnić pracowników urzędu metropolitalnego oraz jednostek organizacyjnych związku metropolitalnego do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności związku.
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika związku metropolitalnego lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Skarbnik, który odmówił kontrasygnaty, ma obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie przewodniczącego zarządu oraz powiadomienia o tym zgromadzenia i regionalnej izby obrachunkowej.

ROZDZIAŁ 6. FINANSE ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO

Art. 44. Wykonywanie budżetu związku metropolitalnego

1. Za prawidłowe wykonanie budżetu związku metropolitalnego odpowiada zarząd.
2. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez zgromadzenie;
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez zgromadzenie;
3) dokonywania wydatków budżetowych;
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie związku metropolitalnego;
5) dysponowania rezerwą budżetu związku metropolitalnego;
6) blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.

Art. 45. Jawność gospodarki środkami finansowymi będących w dyspozycji związku metropolitalnego

Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji związku metropolitalnego jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
1) jawność debaty budżetowej;
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu związku metropolitalnego;
3) przedstawienie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu związku metropolitalnego;
4) ujawnienie sprawozdania zarządu z działań, o których mowa w art. 44 wykonywanie budżetu związku metropolitalnego ust. 2 pkt 1 i 2.

Art. 47. Odesłanie do przepisów ustawy o finansach publicznych

W okresie 3 lat następujących po roku, w którym związek metropolitalny został utworzony, do związku metropolitalnego i jednostek samorządu terytorialnego tworzących związek stosuje się odpowiednio art. 244 łączna kwota spłat i wykupów jednostki samorządu terytorialnego ust. 1 pkt 2 i ust. 2 oraz art. 245 informacja zarządu związku jednostek samorządu terytorialnego o kwotach zobowiązań związku ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

ROZDZIAŁ 7. ZMIANY W PRZEPISACH OBOWIĄZUJĄCYCH

ROZDZIAŁ 8. PRZEPIS KOŃCOWY

Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.