Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Ustawa o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji


Akt uchylony z dniem 2013-01-01.
Dz.U.1993.44.202 - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji

Rozdział 1. Przepisy ogólne

Art. 2. Katalog pojęć ustawowych

1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) statucie, akcjach, kapitale akcyjnym, radzie nadzorczej, akcjonariuszach i walnym zgromadzeniu spółki akcyjnej, której akcje są wnoszone do narodowego funduszu inwestycyjnego lub w której narodowy fundusz inwestycyjny jest akcjonariuszem - rozumie się przez to odpowiednio: umowę, udziały, kapitał zakładowy, radę nadzorczą, wspólników i zgromadzenie wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej,
2) świadectwie udziałowym - rozumie się przez to rekompensacyjne i powszechne świadectwo udziałowe.
2. W zakresie nie uregulowanym w ustawie do narodowych funduszy inwestycyjnych stosuje się przepisy Kodeksu handlowego odnoszące się do spółek akcyjnych.

Rozdział 2. Cel i zasady tworzenia narodowych funduszy inwestycyjnych

Art. 3. Narodowe fundusze inwestycyjne

1. Narodowe fundusze inwestycyjne, zwane dalej "funduszami", tworzone są przez Skarb Państwa w formie spółek akcyjnych.
2. Uprawnienia Skarbu Państwa jako założyciela i akcjonariusza funduszu wykonuje właściwy minister, członek Rady Ministrów.

Art. 4. Cel i zadania narodowych funduszy inwestycyjnych

1. Celem funduszy jest pomnażanie ich majątku, w szczególności poprzez powiększanie wartości akcji spółek, w których fundusze są akcjonariuszami.
2. Fundusze dążą do osiągnięcia celu, o którym mowa w ust. 1, w szczególności przez:
1) wykonywanie praw z akcji spółek powstałych z przekształcenia przedsiębiorstw państwowych w jednoosobowe spółki Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 oraz z 1991 r. Nr 60, poz. 253 i Nr 111, poz. 480) oraz innych spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, zwłaszcza dla poprawy zarządzania spółkami, w których fundusze mają pakiet kontrolny, w tym umacniania ich pozycji na rynku oraz pozyskiwania dla nich nowych technologii i kredytów,
2) prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na nabywaniu i zbywaniu akcji spółek oraz wykonywaniu uzyskanych praw,
3) udzielanie pożyczek oraz zaciąganie pożyczek i kredytów dla realizacji celów określonych w pkt 1 i 2 oraz innych celów statutowych.

Art. 5. Zastrzeżenie prawa używania zwrotu "Narodowy Fundusz Inwestycyjny - Spółka Akcyjna" i skrótu "NFI - SA".

1. Firma funduszu może być obrana dowolnie, powinna jednak zawierać zwrot "Narodowy Fundusz Inwestycyjny - Spółka Akcyjna". Dopuszcza się używanie skrótu "NFI - SA". Firma funduszu powinna odróżniać się dostatecznie od firm innych funduszy.
2. Firmy ze zwrotem lub skrótem, o którym mowa w ust. 1, może używać wyłącznie spółka akcyjna utworzona na podstawie przepisów niniejszej ustawy.

Art. 6. Forma wkładów wnoszonych do funduszu przez Skarb Państwa

1. Skarb Państwa może wnosić do funduszu wkłady niepieniężne w postaci akcji spółek akcyjnych, zwanych dalej "spółkami", na zasadach określonych w art. 10 zasady wnoszenia akcji przez Skarb Państwa do tworzonych funduszy, tak długo jak pozostaje on jego jedynym akcjonariuszem.
2. Skarb Państwa może wnieść do funduszu wkłady pieniężne niezbędne do zarejestrowania funduszu.

Art. 7. Zasady przekształcania przedsiębiorstw państwowych w spółki

1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, przedsiębiorstwa państwowe, które zostaną przekształcone w spółki oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w celu wniesienia akcji wszystkich tych spółek do funduszy, jak również fundusze, do których akcje tych spółek zostaną wniesione, oraz tryb wnoszenia tych akcji do funduszy.
2. Właściwy minister przedkłada Radzie Ministrów wnioski w sprawach, o których mowa w ust. 1. Wnioski dotyczące przekształcenia przedsiębiorstw państwowych w spółki, w celu wniesienia akcji tych spółek do funduszy, przedkłada się, jeżeli w ciągu 45 dni od dnia zawiadomienia dyrektor lub rada pracownicza nie zgłosi umotywowanego sprzeciwu. Rada pracownicza zajmuje stanowisko po zasięgnięciu opinii ogólnego zebrania pracowników (delegatów). Niezgłoszenie sprzeciwu w ciągu 45 dni od dnia zawiadomienia organów przedsiębiorstwa uważa się za wyrażenie zgody.
3. Właściwy minister dokonuje przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, wyznaczonego zgodnie z ust. 1 i 2. Przekształcenia dokonuje się - jeżeli przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej - na zasadach określonych w rozdziale 2 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, a w części dotyczącej przekształcania przedsiębiorstwa państwowego - bez konieczności zachowania wymogów określonych w art 11 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym (Dz. U. z 1991 r. Nr 89, poz. 403).

Art. 9. Przeznaczenie wkładów wniesionych przez Skarb Państwa do funduszu, którego Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem

1. Tak długo, jak Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem funduszu, wkłady, o których mowa w art. 6 forma wkładów wnoszonych do funduszu przez Skarb Państwa, są wnoszone na pokrycie kapitału akcyjnego oraz na kapitał zapasowy funduszu; proporcje podziału na kapitał akcyjny i kapitał zapasowy określa statut funduszu.
2. Wartość wkładów niepieniężnych Skarbu Państwa do funduszu, którego jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, jest równa sumie wartości wniesionych akcji spółek.
3. Wartość akcji spółki ustala się:
1) przez podział sumy kapitału własnego spółki z ostatniego bilansu przez liczbę akcji danej spółki określoną w jej statucie w chwili wniesienia tych akcji do funduszu, w przypadku gdy po przekształceniu spółka sporządziła bilans za poprzedni rok obrotowy,
2) przez podział sumy kapitału własnego spółki w chwili przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę lub utworzenia spółki przez liczbę akcji danej spółki określoną w jej statucie w chwili wniesienia tych akcji do funduszu, w pozostałych przypadkach.
4. Przy sporządzaniu rocznego bilansu funduszu wartość akcji spółek, ustalona zgodnie z ust. 3, będzie przyjmowana jako cena nabycia akcji; art 425 Kodeksu handlowego stosuje się odpowiednio.
5. W zamian za wniesione wkłady Skarb Państwa obejmuje akcje funduszu. Skarb Państwa pozostaje wyłącznym właścicielem akcji funduszu do czasu ich udostępnienia uprawnionym podmiotom, zgodnie z przepisami ustawy.

Art. 10. Zasady wnoszenia akcji przez Skarb Państwa do tworzonych funduszy

1. Skarb Państwa wnosi do tworzonych funduszy 60% akcji każdej ze spółek, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem, z tym że 27% akcji każdej ze spółek powinno znaleźć się, w przybliżeniu w równych częściach, w posiadaniu wszystkich wyznaczonych funduszy, z wyjątkiem jednego funduszu, który otrzyma w całości pakiet 33% akcji danej spółki; w każdej spółce wyodrębnia się tylko jeden pakiet 33% akcji, który wnosi się w całości jako wkład do jednego z funduszy. Zasady te dotyczą wyłącznie podziału akcji spółek między fundusze, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem.
2. Skarb Państwa może także wnieść do funduszy, w których jest jedynym akcjonariuszem, wszystkie lub część należących do Skarbu Państwa akcji spółek, w których nie jest jedynym akcjonariuszem; akcje te powinny zostać rozdzielone między wyznaczone fundusze, z tym że jeden fundusz nie może otrzymać więcej niż 33% akcji danej spółki.

Art. 11. Umarzanie akcji funduszu należących do Skarbu Państwa

Akcje funduszu należące do Skarbu Państwa mogą być umarzane wyłącznie za wynagrodzeniem. Kwoty uzyskane przez Skarb Państwa w wyniku umorzenia akcji funduszu mogą być przeznaczone na spłatę zasądzonych i wymagalnych roszczeń odszkodowawczych z tytułu niewypłacenia rocznego lub końcowego wynagrodzenia za wyniki finansowe, o którym mowa w art. 24 zmiana istotnych postanowień umowy między funduszem a firma zarządzającą, wypowiedzenie umowy, zasady wynagradzania firmy zarządzającej,

Art. 12. Kapitał akcyjny spółki, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem

1. Z chwilą wniesienia do funduszy przez Skarb Państwa akcji spółek, kapitał akcyjny każdej spółki, w której Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem, ustala się z mocy ustawy w wysokości 15% jej kapitału własnego w dniu rejestracji. W tym zakresie nie stosuje się przepisu art 311 § 1 Kodeksu handlowego.
2. Kwota, o którą został zmniejszony kapitał akcyjny spółki zgodnie z ust. 1, podlega przeniesieniu na jej kapitał zapasowy.
3. Zarządy spółek zawiadomią właściwe sądy rejestrowe o zmianie wysokości kapitału akcyjnego spółek, o którym mowa w ust. 1, nie później niż w terminie 14 dni od daty wniesienia ich akcji do funduszy. W tym samym terminie zarządy spółek dokonają w statutach stosownych zmian proporcji podziału kapitału własnego na kapitał akcyjny i kapitał zapasowy oraz odpowiedniego obniżenia wartości nominalnej akcji spółek. W tym zakresie nie stosuje się art 431 § 1 Kodeksu handlowego.
4. Właściwe sądy rejestrowe dokonają odpowiednich zmian w rejestrach niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomień, o których mowa w ust. 3.
5. W sprawach określonych w ust. 1-4 nie stosuje się przepisów Kodeksu handlowego dotyczących obniżenia kapitału akcyjnego w spółce akcyjnej.

Art. 13. Wartość nominalna akcji funduszy, akcji spółek oraz udziałów w spółkach, wyłączenie stosowania przepisów Kodeksu handlowego.

 1. Wartość nominalna akcji funduszy, akcji spółek oraz udziałów w spółkach nie może być niższa niż 1/10 minimalnej wartości nominalnej, o której mowa odpowiednio w art 340 § 1 i art 159 § 2 Kodeksu handlowego.
2. Do wkładu Skarbu Państwa do funduszu, w którym Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem, nie stosuje się przepisów art 312, 313 i 315 Kodeksu handlowego.
3. Do akcji funduszy objętych przez Skarb Państwa nie stosuje się przepisów art 347 Kodeksu handlowego.

Rozdział 3. Władze narodowego funduszu inwestycyjnego

Art. 15. Komisja Selekcyjna

1. Do dnia zwołania pierwszego walnego zgromadzenia, w którym mogą uczestniczyć akcjonariusze inni niż Skarb Państwa, członków rady nadzorczej funduszu powołuje i odwołuje, a także ustala ich wynagrodzenia właściwy minister za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
2. Członków rady nadzorczej funduszu właściwy minister powołuje spośród osób wyłonionych w drodze konkursu przeprowadzonego przez Komisję Selekcyjną.
3. W skład Komisji Selekcyjnej wchodzą:
1) cztery osoby wybrane przez Sejm,
2) jedna osoba wybrana przez Senat,
3) po jednej osobie wskazanej przez ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe i ogólnokrajowe związki zawodowe - reprezentatywne dla pracowników większości państwowych zakładów pracy,
4) dwanaście osób powołanych przez Prezesa Rady Ministrów.
4. Prezes Rady Ministrów powołuje przewodniczącego Komisji Selekcyjnej oraz ustala jej regulamin.

Art. 16. Liczba członków rady nadzorczej funduszu

1. Statut funduszu określa liczbę członków rady nadzorczej; liczba ta powinna być nieparzysta i nie większa niż 9 do dnia zwołania pierwszego walnego zgromadzenia, w którym mogą uczestniczyć akcjonariusze inni niż Skarb Państwa.
2. (skreślony).

Art. 17. Kadencja pierwszej rady nadzorczej funduszu

Kadencja pierwszej rady nadzorczej upływa z dniem odbycia pierwszego zwyczajnego walnego zgromadzenia, w którym mogą uczestniczyć akcjonariusze inni niż Skarb Państwa. W tym zakresie nie stosuje się przepisu art 381 § 1 Kodeksu handlowego.

Art. 18. Kompetencje walnego zgromadzenia funduszu wykonywane przez radę nadzorczą funduszu

1. Do dnia zwołania pierwszego walnego zgromadzenia, w którym mogą uczestniczyć akcjonariusze inni niż Skarb Państwa, kompetencje walnego zgromadzenia, nie zastrzeżone przez niniejszą ustawę lub statut funduszu do wyłącznej kompetencji walnego zgromadzenia, wykonuje rada nadzorcza.
2. W terminie, o którym mowa w ust. 1, statut funduszu nie może przekazać do kompetencji rady nadzorczej decyzji w sprawach:
1) zmiany statutu,
2) emisji nowych akcji,
3) połączenia funduszu z inną spółką,
4) rozwiązania funduszu.
3. Do wyłącznych kompetencji rady nadzorczej funduszu, poza określonymi w Kodeksie handlowym, należy ponadto powołanie członków zarządu oraz, z zastrzeżeniem art. 21 umowa o zarządzanie majątkiem funduszu, ust. 2, wybór osoby prawnej świadczącej usługi w zakresie zarządzania, zwanej dalej "firmą zarządzającą", i zawarcie umowy, o której mowa w art. 21 umowa o zarządzanie majątkiem funduszu,

Art. 19. Zarząd funduszu – kadencja, wymogi wobec członków zarządu

Zarząd funduszu jest powoływany na okres nie dłuższy niż 2 lata. W tym zakresie nie stosuje się przepisu art 367 § 1 Kodeksu handlowego. Tak długo, jak Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem funduszu, członkiem zarządu funduszu może być wyłącznie osoba posiadająca obywatelstwo polskie.

Art. 20. Bilans, rachunek zysków i strat funduszu, terminy zwoływania walnego zgromadzenia akcjonariuszy funduszu

1. Zarząd obowiązany jest w ciągu 8 miesięcy po upływie roku obrotowego sporządzić i przedłożyć radzie nadzorczej bilans na ostatni dzień roku obrotowego (dzień bilansowy), rachunek zysków i strat za rok ubiegły oraz pisemne sprawozdanie z działalności funduszu w danym roku. W tym zakresie nie stosuje się przepisu art 420 § 1 Kodeksu handlowego.
2. Minister Finansów może, w drodze rozporządzenia, określić szczególne warunki, którym ma odpowiadać rachunkowość narodowych funduszy inwestycyjnych.
3. Zarząd zwołuje walne zgromadzenie akcjonariuszy funduszu w terminie 10 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. W tym zakresie nie stosuje się przepisów art 390 § 1 Kodeksu handlowego.

Rozdział 4. Zarządzanie majątkiem narodowego funduszu inwestycyjnego

Art. 21. Umowa o zarządzanie majątkiem funduszu

1. Fundusz może zawrzeć umowę o zarządzanie jego majątkiem z firmą zarządzającą. Umowę zawiera fundusz reprezentowany przez radę nadzorczą.
2. Umowy o zarządzanie mogą być zawierane przez fundusze, których jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, wyłącznie z firmami zarządzającymi wyłonionymi w drodze przetargu przez Komisję Selekcyjną, o której mowa w art. 15 Komisja Selekcyjna, ust. 3.
3. Przetarg, o którym mowa w ust. 2, będzie przetargiem publicznym, a kryteria wyboru będą podane do wiadomości publicznej. Szczegółowy tryb przeprowadzania przetargu określi Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.

Art. 22. Udzielenie prokury przez fundusz firmie zarządzającej

1. Umowa pomiędzy funduszem a firmą zarządzającą może stanowić, że fundusz udzieli prokury firmie zarządzającej. W przypadku udzielenia prokury firmie zarządzającej, nazwa firmy oraz nazwiska osób wykonujących uprawnienia prokurenta podlegają ujawnieniu w rejestrze handlowym.
2. Umowa nie może zwolnić firmy zarządzającej z obowiązku pokrywania wszelkich kosztów i wydatków, poniesionych przez fundusz na rzecz firmy albo przez firmę lub jej przedstawicieli i doradców, w związku z wykonywaniem przez firmę jej obowiązków.
3. Czynność prawna dokonana przez osobę trzecią z osobą wykonującą uprawnienia prokurenta funduszu będącego osobą prawną jest ważna, nawet jeżeli nazwa prokurenta lub nazwisko osoby wykonującej uprawnienia prokurenta nie są ujawnione w rejestrze handlowym w chwili dokonania danej czynności prawnej.
4. Działanie bez umocowania lub przekroczenie zakresu umocowania przez ujawnioną w rejestrze handlowym osobę, która wykonuje uprawnienia w imieniu prokurenta funduszu będącego osobą prawną, nie wpływa na ważność czynności prawnych dokonanych przez tę osobę z osobami trzecimi, chyba że osoba trzecia działała w złej wierze.

Art. 23. Obowiązki i uprawnienia firmy zarządzającej

1. Obowiązki i uprawnienia firmy zarządzającej określa statut funduszu oraz umowa między funduszem a firmą zarządzającą.
2. Statut funduszu oraz umowa pomiędzy funduszem a firmą zarządzającą nie mogą wyłączyć ani ograniczyć odpowiedzialności firmy zarządzającej za szkodę wyrządzoną funduszowi na skutek winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa.

Art. 24. Zmiana istotnych postanowień umowy między funduszem a firma zarządzającą, wypowiedzenie umowy, zasady wynagradzania firmy zarządzającej

1. Zmiana istotnych postanowień umowy między funduszem a firmą zarządzającą, w szczególności każda zmiana warunków wynagrodzenia firmy zarządzającej, wymaga zatwierdzenia przez walne zgromadzenie akcjonariuszy funduszu.
2. Fundusz może wypowiedzieć umowę z firmą zarządzającą bez podania przyczyn, z zachowaniem okresu wypowiedzenia nie dłuższego niż 180 dni; w przypadku wypowiedzenia umowy przez fundusz w okolicznościach, za które firma zarządzająca nie ponosi odpowiedzialności, ewentualne odszkodowanie umowne, zastrzeżone dla firmy zarządzającej z tego tytułu, nie może przekroczyć wysokości połowy rocznego ryczałtowego wynagrodzenia za zarządzanie.
3. Jeżeli umowa pomiędzy funduszem, którego jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, a firmą zarządzającą przewiduje roczne ryczałtowe wynagrodzenie za zarządzanie, roczne wynagrodzenie za wyniki finansowe funduszu lub końcowe wynagrodzenie za wyniki finansowe funduszu, stosuje się następujące zasady dotyczące wynagradzania firmy zarządzającej:
1) roczne ryczałtowe wynagrodzenie za zarządzanie ustala się w drodze przetargu, o którym mowa w art. 21 umowa o zarządzanie majątkiem funduszu, ust. 2,
2) roczne wynagrodzenie za wyniki finansowe funduszu, w tym także wynagrodzenie wyrażone w postaci określonej procentowo części akcji funduszu, ustala się w wysokości nie przekraczającej wartości 1% akcji funduszu za każdy rok świadczenia usług przez firmę zarządzającą, w kwocie uzyskanej ze sprzedaży akcji oraz wartości należnych dywidend,
3) końcowe wynagrodzenie za wyniki finansowe funduszu, w tym także wynagrodzenie wyrażone w postaci określonej procentowo części akcji funduszu, ustala się w obu przypadkach w wysokości nie przekraczającej iloczynu wartości 0,5% akcji funduszu oraz liczby lat, w których firma zarządzająca świadczyła usługi na rzecz funduszu, w kwocie uzyskanej ze sprzedaży akcji oraz wartości należnych dywidend; wynagrodzenie takie może zostać wypłacone dopiero po wygaśnięciu umowy z firmą zarządzającą.
4. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, może przysługiwać firmie zarządzającej w wysokości nie wyższej niż ustalone proporcjonalnie do okresu, w którym świadczyła ona usługi na rzecz funduszu.
5. Zasady wynagradzania firmy zarządzającej świadczącej usługi na rzecz funduszu, w którym Skarb Państwa przestał być jedynym akcjonariuszem, muszą spełniać warunek, że ta część wynagrodzenia, która uzależniona jest od wyników finansowych funduszu, również wtedy, gdy jest ona wyrażona w określonej procentowo części akcji funduszu, nie może przekroczyć wartości 2% akcji funduszu za każdy rok świadczenia usług przez firmę zarządzającą.

Rozdział V. uchylony

Rozdział 6. Świadectwa udziałowe

Art. 29. świadectwo udziałowe

1. Świadectwo udziałowe jest papierem wartościowym na okaziciela w rozumieniu art. 2 katalog pojęć ustawowych, pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 27 uchylony, Świadectwo udziałowe reprezentuje prawa majątkowe, o których mowa w art. 37 wymiana świadectwa udziałowego w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, i art. 38 upoważnienie do czynności zapewniających właściwy przebieg wymiany świadectw udziałowych, ust. 5.
2. Świadectwa udziałowe emituje Skarb Państwa, za który działa właściwy minister.
3. Świadectwa udziałowe mogą być emitowane w odcinkach zbiorowych.
4. Właściwy minister może powierzyć jednemu lub kilku bankom albo innej instytucji czynności związane z emisją świadectw udziałowych.

Art. 31. Powszechne świadectwa udziałowe, spisy osób uprawnionych do otrzymania świadectw, tryb postępowania w sprawie reklamacji

1. Obywatele Rzeczypospolitej Polskiej, którzy stale przebywają na terytorium kraju i w dniu 31 grudnia roku poprzedzającego rok emisji świadectw udziałowych mają ukończone 18 lat, są uprawnieni do otrzymania jednakowej liczby świadectw udziałowych, zwanych dalej "powszechnymi świadectwami udziałowymi", podlegających wymianie na akcje funduszy innych niż te, o których mowa w art. 8 skreślony.
2. Sporządzanie spisów osób uprawnionych do otrzymania powszechnych świadectw udziałowych, poza spisami osób uprawnionych, które nie są zameldowane na pobyt stały, należy do zadań zleconych gmin. Sporządzenie spisów osób uprawnionych do otrzymania powszechnych świadectw udziałowych, które nie są zameldowane na pobyt stały w kraju, należy do zadań Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. W terminach przeznaczonych na wydawanie powszechnych świadectw udziałowych każdy obywatel może wnieść reklamację na nieprawidłowość sporządzenia spisu. Reklamację na nieprawidłowość sporządzenia spisu osób uprawnionych, które są zameldowane na pobyt stały, wnosi się do sporządzającego spis, zaś na nieprawidłowość sporządzenia spisu osób uprawnionych, które nie są zameldowane na pobyt stały, do wojewody właściwego według ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały osoby uprawnionej, a w jego braku - do wojewody właściwego według miejsca wydania dowodu osobistego osobie uprawnionej.
4. Wójt (burmistrz, prezydent), wojewoda obowiązany jest do rozpatrzenia reklamacji w ciągu 30 dni od jej wniesienia i do wydania decyzji w sprawie dokonania zmian w spisie osób uprawnionych.
5. Decyzję doręcza się niezwłocznie wnoszącemu reklamację, a gdy dotyczy ona innych osób - również tym osobom.
6. Na decyzję nie uwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie ze spisu osób uprawnionych osoba mająca w tym interes prawny może wnieść w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji skargę, za pośrednictwem organu rozpatrującego reklamację, do właściwego sądu rejonowego. Do skargi należy dołączyć zaskarżoną decyzję wraz z aktami sprawy.
7. Sąd rozpatruje sprawę w postępowaniu nieprocesowym. Od postanowienia sądu przysługuje rewizja do sądu wojewódzkiego.

Art. 32. Rozporządzenie w sprawie powszechnych świadectw udziałowych

1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzory powszechnych świadectw udziałowych, sposób sporządzania spisów osób uprawnionych, sposób wnoszenia i rozpatrywania reklamacji oraz tryb i terminy rozpoczęcia i zakończenia wydawania tych świadectw.
2. Wydawanie świadectw udziałowych należy do właściwego ministra.

Art. 33. Opłata za wydanie powszechnego świadectwa udziałowego

1. Wydanie powszechnego świadectwa udziałowego w terminie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 32 rozporządzenie w sprawie powszechnych świadectw udziałowych, ust. 1, podlega opłacie. Wysokość opłaty i tryb jej wniesienia określi Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
2. Wysokość opłaty za powszechne świadectwo udziałowe, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 10% wysokości przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, ogłoszonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za ostatni miesiąc objęty statystyką.
3. (skreślony).

Art. 34. Prawo do otrzymania świadectwa udziałowego

1. Prawo do otrzymania świadectwa udziałowego jest niezbywalne i nie podlega dziedziczeniu.
2. Po upływie terminu zakończenia wydawania świadectw udziałowych zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w art. 32 rozporządzenie w sprawie powszechnych świadectw udziałowych, ust. 1, Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, określić termin utraty ważności świadectw udziałowych objętych tym rozporządzeniem. Ogłoszenie terminu utraty ważności świadectw udziałowych następuje nie później niż na rok przed upływem tego terminu. W treści świadectwa udziałowego zamieszcza się wzmiankę o uprawnieniu Rady Ministrów do ustalenia terminu utraty ważności świadectw udziałowych.

Art. 35. Wprowadzenia świadectwa udziałowego do obrotu publicznego

1. Do publicznego wtórnego obrotu świadectwami udziałowymi nie mają zastosowania przepisy art 1 § 2, art 49 i art 54 § 1 ustawy, o której mowa w art. 27 uchylony, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3.
2. W celu wprowadzenia świadectwa udziałowego do obrotu giełdowego albo regulowanego obrotu pozagiełdowego posiadacz świadectwa udziałowego składa je do depozytu, zgodnie z przepisami art 5 ustawy, o której mowa w art. 27 uchylony,
3. Giełda Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie dopuści do obrotu giełdowego świadectwa udziałowe przedstawione przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zgodnie z art 71 ustawy, o której mowa w art. 27 uchylony,

Rozdział 7. Wymiana świadectw udziałowych na akcje narodowych funduszy inwestycyjnych

Art. 37. Wymiana świadectwa udziałowego w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych

Świadectwo udziałowe podlega wymianie w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, za pośrednictwem podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, na jednakową ilość akcji w każdym z funduszy istniejących w dniu emisji świadectwa udziałowego i wyznaczonych do przeprowadzenia tej wymiany przez właściwego ministra, z zastrzeżeniem, że wymiana może nastąpić najwcześniej po dopuszczeniu akcji wszystkich tych funduszy do publicznego obrotu na podstawie art 49 ustawy, o której mowa w art. 27 uchylony.

Art. 38. Upoważnienie do czynności zapewniających właściwy przebieg wymiany świadectw udziałowych

1. Właściwy minister określi, w drodze rozporządzenia, fundusze, o których mowa w art. 37 wymiana świadectwa udziałowego w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, termin, od którego świadectwa udziałowe będą podlegały wymianie na akcje funduszy, oraz tryb takiej wymiany.
2. Właściwy minister udostępni wszystkie akcje danego funduszu w celu wymiany na świadectwa udziałowe, z wyjątkiem pakietu 15% akcji każdego funduszu zarezerwowanego na inne cele.
3. Z chwilą wymiany świadectwa udziałowego na akcje funduszy wygasają wszelkie prawa reprezentowane przez świadectwo udziałowe.
4. Właściwy minister, działając za Skarb Państwa, jest obowiązany do odrębnego gromadzenia kwot otrzymanych w związku z posiadanymi akcjami funduszy, łącznie z dywidendami i wpływami z likwidacji oraz odsetkami naliczonymi od tych kwot, a także z kwotami uzyskanymi ze sprzedaży akcji funduszy, o których mowa w ust. 2.
5. Właściwy minister może zarządzić wypłatę kwot, o których mowa w ust. 4, otrzymanych w związku z akcjami funduszy przeznaczonymi do wymiany w zamian za świadectwa udziałowe, posiadaczom tych świadectw proporcjonalnie do liczby posiadanych świadectw, w dowolnym czasie, zarówno przed, jak i po dokonaniu wymiany świadectw na akcje funduszy.
6. Właściwy minister, działając za Skarb Państwa, jest uprawniony do dokonywania wypłaty firmom zarządzającym wynagrodzeń i dywidend przypadających na akcje, stanowiące wynagrodzenie wypłacane im zgodnie z przepisami art. 24 zmiana istotnych postanowień umowy między funduszem a firma zarządzającą, wypowiedzenie umowy, zasady wynagradzania firmy zarządzającej, ust. 3 pkt 2 i 3, ust. 4 i 5.
7. Przychody, o których mowa w ust. 4, pomniejszone o wypłacone kwoty określone w ust. 5 i 6 stanowią dochód budżetu państwa.
8. Właściwy minister może powierzyć jednemu lub kilku bankom albo innej instytucji czynności związane z wymianą świadectw udziałowych na akcje funduszy i wypłatą kwot, o których mowa w ust. 4 i 6.

Rozdział 8. Agencja do Spraw Prywatyzacji

Art. 39. Finansowanie kosztów przeprowadzenia prywatyzacji narodowych funduszy inwestycyjnych

Koszty przeprowadzenia prywatyzacji na zasadach niniejszej ustawy oraz koszty realizacji ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 294) stanowią wydatki budżetu państwa, z tym że wydatki budżetu państwa na ten cel w latach 2005-2009 nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą 64,2 mln zł a kwotą faktycznie poniesionych wydatków w latach 2003 i 2004.

Art. 40. Agencja do Spraw Prywatyzacji

1. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, utworzyć Agencję do Spraw Prywatyzacji, zwaną dalej "Agencją", jako państwową osobę prawną w rozumieniu art. 33 definicja osoby prawnej, Kodeksu cywilnego. Agencja uzyskuje osobowość prawną z dniem wejścia w życie rozporządzenia.
2. Rada Ministrów nadaje Agencji statut. Statut określa w szczególności organizację i zadania Agencji w zakresie wykonywania przez właściwego ministra praw i obowiązków przewidzianych w szczególności w art 38 ust. 4-6 niniejszej ustawy.
3. Nadzór nad działalnością Agencji sprawuje właściwy minister.
4. Ustawa budżetowa określa przychody i wydatki Agencji.
5. Agencja corocznie przedkłada Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności.
6. Organem Agencji jest prezes, którego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek właściwego ministra. Likwidację Agencji zarządza Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, ustalając jednocześnie tryb jej przeprowadzenia.

Rozdział 9. Zmiany w przepisach obowiązujących

Rozdział 10. Przepisy przejściowe i szczególne

Art. 44. Ograniczenia statutu funduszu w chwili rejestracji

1. W chwili rejestracji funduszu statut funduszu powinien zawierać następujące ograniczenia:
1) zakaz nabywania papierów wartościowych emitowanych przez podmioty nie mające siedziby w Polsce lub emitowanych przez podmioty, które nie są zaangażowane głównie w prowadzenie działalności w Polsce,
2) zakaz posiadania udziałów w spółkach cywilnych, jawnych oraz innych podmiotach, w których udział powodowałby nieograniczoną odpowiedzialność funduszu,
3) zakaz nabywania akcji jakiejkolwiek spółki, jeżeli w wyniku takiego nabycia fundusz dysponowałby ponad 33% głosów w takiej spółce, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
a) akcje przekraczające powyższy limit 33% zostały przez fundusz objęte w trybie art 435 Kodeksu handlowego,
b) akcje przekraczające powyższy limit 33% zostały przez fundusz objęte w wyniku wykonania prawa pierwokupu, przysługującego wszystkim akcjonariuszom,
c) akcje przekraczające powyższy limit 33% zostały przez fundusz objęte w wyniku wykonania zobowiązania do złożenia oferty nabycia za gotówkę wszystkich akcji od wszystkich pozostałych akcjonariuszy danej spółki,
4) zakaz zbywania przez fundusz w okresie trzech lat od dnia jego rejestracji akcji spółki, w której fundusz posiada więcej niż 20% kapitału i jest jednocześnie, z wyjątkiem państwowych osób prawnych, jej największym akcjonariuszem, jeżeli w wyniku tego zbycia udział funduszu w kapitale danej spółki spadłby poniżej 20%; powyższy zakaz może nie dotyczyć sytuacji, w których zbycie takie następuje w wyniku oferty złożonej przez fundusz w obrocie publicznym albo skierowanej do oznaczonego inwestora lub określonej grupy inwestorów, z zastrzeżeniem, że nabywca zakupi wszystkie oferowane w ten sposób akcje tej spółki,
5) zakaz zbywania przez fundusz papierów wartościowych, których fundusz nie jest właścicielem w chwili zawarcia umowy sprzedaży, chyba że w chwili zawarcia tej umowy był on uprawniony do nabycia odpowiedniej ilości papierów wartościowych tego samego rodzaju,
6) zakaz nabywania przez fundusz papierów wartościowych emitowanych przez inny fundusz lub podmiot, którego głównym przedmiotem działalności jest obrót papierami wartościowymi, jeśli w wyniku tego nabycia ponad 5% wartości netto aktywów funduszu zostałoby ulokowane w zakupione papiery wartościowe,
7) zakaz nabywania przez fundusz metali szlachetnych oraz zawierania kontraktów surowcowych, kontraktów opcyjnych lub kontraktów terminowych, z wyjątkiem:
a) transakcji mających na celu zmniejszenie ryzyka w granicach dopuszczalnych przez polskie prawo,
b) nabywania akcji spółek zajmujących się produkcją i przetwarzaniem metali szlachetnych lub surowców,
8) zakaz nabywania przez fundusz nieruchomości (z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych na pomieszczenia biurowe funduszu albo firmy zarządzającej, pozostającej z funduszem w stosunku umownym) oraz nabywania akcji w spółkach, zajmujących się głównie inwestowaniem w nieruchomości, jeżeli w wyniku tego ponad 5% wartości netto aktywów funduszu zostałoby ulokowane w akcjach takiej spółki,
9) zakaz zaciągania przez fundusz pożyczek oraz emitowania obligacji, jeżeli w wyniku tego łączna wartość zadłużenia funduszu, łącznie z dotychczasowym, przekroczyłaby 50% wartości netto aktywów funduszu,
10) zakaz nabywania przez fundusz papierów wartościowych, jeżeli w wyniku tego ponad 25% wartości netto aktywów funduszu zostałoby ulokowane w papiery wartościowe jednego emitenta.
2. Statut funduszu powinien również przewidywać, że jego zmiana powodująca zniesienie któregokolwiek z ograniczeń, o których mowa w ust. 1, w okresie 3 lat od dnia rejestracji funduszu wymaga jednomyślnej uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy funduszu. W tym przypadku Skarb Państwa nie może być zobowiązany postanowieniami statutu do określonego sposobu głosowania na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy funduszu.

Art. 45. Wzmianka o zwolnieniu spółki z niektórych wymagań określonych w Kodeksie handlowym

W okresie 3 lat od zarejestrowania funduszu jego statut, wpis funduszu do rejestru handlowego oraz umowy z udziałem funduszu powinny zawierać następującą wzmiankę:
"Na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202) spółka niniejsza jest zwolniona z wymagań przewidzianych w art 159 § 2, art 312, 313 i 315, art 340 § 1, art 347, 367 § 1, art 381 § 1, art 390 § 1, art 420 § 1, art 425 i art 440-442 Kodeksu handlowego.".

Art. 46. Wniesienie przez Skarb Państwa akcji do funduszu

 1. Do spółek, o których mowa w art. 10 zasady wnoszenia akcji przez Skarb Państwa do tworzonych funduszy, ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 23 uchylony, i art. 24 uchylony, ustawy, o której mowa w art. 4 cel i zadania narodowych funduszy inwestycyjnych, ust. 2 pkt 1. Wniesienie przez Skarb Państwa akcji do funduszu nie wymaga dopełnienia warunków, o których mowa w art. 20 uchylony, ustawy, o której mowa w art. 4 cel i zadania narodowych funduszy inwestycyjnych, ust. 2 pkt 1; w takim jednak przypadku akcje spółek będące własnością Skarbu Państwa nie mogą być udostępniane odpłatnie osobom fizycznym w okresie 3 lat od utworzenia spółki.
2. W chwili wniesienia przez Skarb Państwa do funduszu akcji spółki, do 15% akcji tej spółki zostanie nieodpłatnie udostępnione pracownikom zatrudnionym w przedsiębiorstwie państwowym przekształconym w spółkę w dniu jego wykreślenia z rejestru przedsiębiorstw państwowych.
3. Łączna wartość nominalna akcji, o których mowa w ust. 2, nie może przekroczyć iloczynu 24 średnich miesięcznych wynagrodzeń wypłaconych w sześciu podstawowych działach gospodarki narodowej na jednego zatrudnionego w okresie 12 miesięcy poprzedzających wniesienie akcji danej spółki do funduszu oraz liczby uprawnionych pracowników. Przy określaniu wartości akcji, o których mowa w niniejszym ustępie, uwzględnia się wartość ulg uprzednio przyznanych pracownikom w związku z nabyciem przez nich akcji spółki.
4. Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia wniesienia akcji danej spółki do funduszu spółka nie uchwali regulaminu podziału akcji pomiędzy uprawnionych pracowników, akcje te zostaną udostępnione im w równej liczbie.
5. Udostępnianie akcji, o których mowa w ust. 2, powinno zostać zakończone nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia wniesienia akcji danej spółki do funduszu.
6. Uprawnienia, o których mowa w ust. 2-5, przysługują, z zastrzeżeniem limitu określonego w ust. 3, również rolnikom indywidualnym oraz rybakom dostarczającym, na podstawie umowy, surowce dla przedsiębiorstwa państwowego, które zostało przekształcone w spółkę. Warunkiem nabycia tych uprawnień jest pozostawanie przez rolnika lub rybaka w stosunku umownym z przedsiębiorstwem państwowym przez nieprzerwany okres co najmniej ostatnich 2 lat przed wpisem spółki do rejestru handlowego.

Rozdział 11. Przepisy końcowe

Art. 49. Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o oprocentowaniu kapitału w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa

Przepisów ustawy z dnia 19 lipca 1991 r. o oprocentowaniu kapitału w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 75, poz. 330 i z 1992 r. Nr 45, poz. 200) nie stosuje się do:
1) istniejących w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, wyznaczonych przez Radę Ministrów zgodnie z art. 7 zasady przekształcania przedsiębiorstw państwowych w spółki, ust. 1 - od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy,
2) jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, które powstaną z przekształcenia przedsiębiorstw państwowych, wyznaczonych przez Radę Ministrów zgodnie z art. 7 zasady przekształcania przedsiębiorstw państwowych w spółki, ust. 1.

Art. 50. Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o opodatkowaniu wzrostu wynagrodzeń

Do funduszy oraz spółek, których akcje zostaną wniesione do funduszy na zasadach określonych w art. 10 zasady wnoszenia akcji przez Skarb Państwa do tworzonych funduszy, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 22 grudnia 1990 r. o opodatkowaniu wzrostu wynagrodzeń (Dz. U. z 1991 r. Nr 1, poz. 1, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, Nr 73, poz. 361 i Nr 100, poz. 498 oraz z 1993 r. Nr 28, poz. 127).

Art. 52. Powtarzanie emisji powszechnych świadectw udziałowych

Z zachowaniem przepisów niniejszej ustawy Skarb Państwa może powtarzać emisję powszechnych świadectw udziałowych, tworząc jednocześnie kolejne fundusze w celu wymiany świadectw udziałowych na akcje tych funduszy. Art. 39 finansowanie kosztów przeprowadzenia prywatyzacji narodowych funduszy inwestycyjnych, stosuje się odpowiednio.

Art. 53. Data wejścia w życie ustawy

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 42 zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.