Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych


Akt uchylony z dniem 2013-10-07.
Dz.U.2012.0.1232 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych

Rozdział 2. Agent rozliczeniowy i akceptant

Art. 9. Przesłanki odmowy przyjęcia zapłaty przez akceptanta

Odmowa przyjęcia zapłaty przez akceptanta może nastąpić w szczególności w przypadku:
1) nieważności elektronicznego instrumentu płatniczego;
2) zastrzeżenia elektronicznego instrumentu płatniczego;
3) niezgodności podpisu na elektronicznym instrumencie płatniczym z podpisem na dokumencie obciążeniowym;
4) odmowy okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość przez posiadacza lub użytkownika w przypadku określonym w art. 10 uprawnienia i obowiązki akceptanta, ust. 1, albo stwierdzenia posługiwania się elektronicznym instrumentem płatniczym przez osobę nieuprawnioną;
5) niemożności uzyskania akceptacji dokonania operacji.

Art. 10. Uprawnienia i obowiązki akceptanta

1. Akceptant może żądać, aby posiadacz elektronicznego instrumentu płatniczego lub użytkownik karty płatniczej okazał dokument stwierdzający tożsamość w razie uzasadnionych wątpliwości co do jego tożsamości.
2. Akceptant może zatrzymać elektroniczny instrument płatniczy w przypadku:
1) nieważności elektronicznego instrumentu płatniczego;
2) zastrzeżenia elektronicznego instrumentu płatniczego;
3) niezgodności podpisu na elektronicznym instrumencie płatniczym z podpisem na dokumencie obciążeniowym;
4) posługiwania się elektronicznym instrumentem płatniczym przez osobę nieuprawnioną;
5) otrzymania polecenia zatrzymania elektronicznego instrumentu płatniczego od agenta rozliczeniowego.
3. Akceptant i agent rozliczeniowy są obowiązani do ustalenia i przestrzegania procedur bezpieczeństwa, w szczególności akceptant jest obowiązany do nieudostępniania danych o posiadaczu lub użytkowniku osobom nieuprawnionym oraz do niedopuszczenia do nieprawidłowego użycia lub do skopiowania elektronicznego instrumentu płatniczego.

Art. 12. Rozpatrywanie reklamacji przez agenta rozliczeniowego

Agent rozliczeniowy prowadzący system autoryzacji i rozliczeń rozpatruje reklamacje dotyczące operacji kwestionowanych przez wydawcę. W przypadku operacji dokonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rozpatrywanie reklamacji przez agenta rozliczeniowego nie może trwać dłużej niż 90 dni.

Art. 13. Informacje przekazywane do NBP przez agentów rozliczeniowych

1. Agenci rozliczeniowi obowiązani są przekazywać do NBP następujące informacje o:
1) liczbie akceptantów;
2) liczbie urządzeń akceptujących elektroniczne instrumenty płatnicze;
3) liczbie i wartości przeprowadzonych transakcji;
4) zarejestrowanych próbach przeprowadzenia i przeprowadzonych transakcjach mających na celu naruszenie lub obejście przepisów prawa albo reguł uczciwego obrotu.
2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, po zasięgnięciu opinii Prezesa NBP, określi, w drodze rozporządzenia, sposób, szczegółowy zakres i terminy realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, kierując się potrzebą zapewnienia NBP danych niezbędnych do dokonywania okresowych ocen rozliczeń pieniężnych.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.