1) dla samochodów osobowych:
*) Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
2) dla samochodów ciężarowych i autobusów:
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie pod kątem (°)2) | Długość (m) | Szerokość (m) |
Samochód ciężarowy | 90 0 | 8,00 15,00 | 3,50 3,00 |
Autobus | 90 0 | 10,00 19,00 | 4,00 3,00 |
Samochód ciężarowy z przyczepą lub członowy | 901)601)0 | 19,00 19,00 30,00 | 3,50 3,50 3,00 |
1)Stanowiska postojowe samochodów ciężarowych z przyczepami lub członowych powinny być wykonane jako przelotowe.
2)Wymiary stanowisk postojowych przy innych kątach usytuowania w stosunku do krawędzi jezdni powinny być ustalone z zachowaniem wymiarów podanych dla kąta 90°.
2. Szerokość jezdni manewrowej przy stanowiskach postojowych nie powinna być mniejsza niż określono w tabeli:
Rodzaj pojazdu | Usytuowanie stanowiska w stosunku do krawędzi jezdni (°) | Szerokość jezdni manewrowej (m)*) |
Samochód osobowy | 90 60 45 0 | 5,00 4,00 3,50 3,00 |
Samochód ciężarowy | 90 60 45 0 | 12,00 7,50 6,00 3,50 |
Autobus | 90 60 45 0 | 16,00 10,00 7,50 3,50 |
*) Przy kącie innym niż podany w tabeli powinna być przyjęta szerokość jezdni manewrowej jak dla najbliższego kąta większego.
3. Pozostałe parametry techniczne:
1) jezdni manewrowej nie powinny być mniejsze niż określono w tabeli:
Parametr jezdni | Jednostka miary | Rodzaj pojazdu użytkującego jezdnię | ||
osobowy | osobowy z przyczepą | ciężarowy lub autobus | ||
Szerokość jezdni jednokierunkowej: | ||||
1) bez krawężników | m | 3,00 | 3,50 | 4,50 |
2) w krawężnikach | m | 4,50 | 4,50 | 4,50 |
Promień łuku: | ||||
1) w planie | m | 15 | 30 | 30 |
2) w przekroju podłużnym: | ||||
a) wypukły | m | 250 | 250 | 250 |
b) wklęsły | m | 150 | 150 | 150 |
Promień wewnętrznej krawędzi jezdni | m | 6,00 | 10,00 | 10,00 |
Prędkość projektowa | km/h | 30 |
2) pochylenie stanowisk postojowych nie powinno być większe niż:
a) 2,5% - jeżeli jest to pochylenie podłużne,
b) 2,5% - jeżeli jest to pochylenie poprzeczne nawierzchni twardej ulepszonej,
c) 3,5% - jeżeli jest to pochylenie poprzeczne nawierzchni twardej nie ulepszonej.
4. Nawierzchnię stanowisk postojowych dla samochodów dla osób niepełnosprawnych wykonuje się jako twardą ulepszoną. Zabrania się stosowania nawierzchni twardych nieulepszonych, gruntowych i ażurowych.