1) drogi klasy S – wyłącznie na skrzyżowaniu znajdującym się na początku lub na końcu tej drogi;
2) drogi klasy GP.
2. Na drogach niższych klas, niż wymienione w ust. 1, dopuszcza się stosowanie dodatkowego pasa ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie z pierwszeństwem przejazdu.
3. Dodatkowy pas dla pojazdów skręcających w lewo powinien mieć:
1) odcinek zmiany pasa ruchu o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Prędkość miarodajna drogi*)(km/h) | ≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Długość odcinka zmiany pasa ruchu (m) | 15 | 20 | 30 | 40 | 50 | 55 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
2) odcinek zwalniania o długości nie mniejszej niż określony w tabeli:
Pochylenie podłużne wlotu (%) | Długość odcinka zwalniania (m) przy prędkości miarodajnej*)(km/h) | |||||
≤50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | |
-6 | 30 | 40 | 60 | 80 | 105 | 140 |
-4 | 25 | 35 | 55 | 70 | 90 | 120 |
-2 | 20 | 30 | 45 | 60 | 80 | 105 |
0 | 15 | 25 | 40 | 50 | 70 | 95 |
2 | 10 | 20 | 35 | 45 | 60 | 85 |
4 | 10 | 15 | 30 | 40 | 55 | 75 |
6 | 10 | 15 | 25 | 35 | 50 | 65 |
*) W wypadku drogi klasy Z jest to prędkość projektowa.
3) odcinek akumulacji o długości obliczonej na podstawie miarodajnego natężenia ruchu pojazdów skręcających w lewo, które muszą się zatrzymać, żeby umożliwić przejazd pojazdom z pierwszeństwem przejazdu; długość odcinka akumulacji nie powinna być mniejsza niż 20 m.
4. Przy przebudowie albo remoncie skrzyżowania dopuszcza się zmniejszenie długości odcinka zmiany pasa ruchu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do 20 m.
5. Dodatkowy pas ruchu dla pojazdów skręcających w lewo na wlocie drogi podporządkowanej może być stosowany wyłącznie na skrzyżowaniu wyposażonym w sygnalizację świetlną.