2. Pochylenie niwelety jezdni nie powinno być większe niż określone w tabeli:
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Pochylenie niwelety jezdni (%) | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 12 |
3. W wypadku przebudowy albo remontu drogi o prędkości projektowej 100 km/h i mniejszej dopuszcza się zwiększenie pochylenia, o którym mowa w ust. 2, nie więcej niż o 1%.
4. Pochylenie ukośne jezdni nie powinno być mniejsze niż 0,7% i nie większe niż 12%. W wypadku trudnego ukształtowania terenu dopuszcza się na drogach klasy L i D pochylenie ukośne większe niż 12%.
5. Pochylenie niwelety jezdni powinno wynosić nie mniej niż 0,3%, z zastrzeżeniem § 17 ust. 3 pkt 1.
6. Dopuszcza się mniejsze pochylenie niwelety jezdni niż określone w ust. 5, gdy droga:
1) znajduje się na terenie zabudowy;
2) przebiega po terenie bagiennym, zalesionym, płaskim lub o dużej przepuszczalności gruntu,
pod warunkiem należytego odwodnienia jezdni i korpusu drogi.
7. Promienie krzywych wypukłych i wklęsłych niwelety jezdni, z zachowaniem warunków, o których mowa w § 168, nie powinny być mniejsze niż określone w tabeli:
Prędkość projektowa (km/h) | 120 | 100 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 | |
Promień krzywej | droga dwujezdniowa | 12000 | 7000*) | 3500 | 2500 | 2000 | - | - | - |
wypukłej (m) | droga jednojezdniowa | - | 8000 | 4500 | 3000 | 2500 | 1500 | 600 | 300 |
Promień krzywej wklęsłej (m) | 4500 | 3000 | 2000 | 1800 | 1500 | 1000 | 600 | 300 |
*) Dopuszcza się 6.000 m przy przebudowie albo remoncie drogi.
8. Określone w ust. 7 promienie krzywych wklęsłych mogą być na jezdni ulicy mniejsze, jednak nie więcej niż dwukrotnie, z zachowaniem warunków, o których mowa w § 168.