Na potrzeby naszej witryny używamy plików cookie w celu personalizacji treści i reklam, analizowania ruchu na stronie oraz udostępniania funkcji mediów społecznościowych.Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.Sprawdź też: politykę cookiespolitykę prywatności.

Akceptuję
ArsLege - testy z prawa

LexLege Pełny system informacji prawnej LexLege SPRAWDŹ

AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców


Akt uchylony z dniem 2015-04-30.
Dz.U.2014.0.406 t.j. - AKT ARCHIWALNY - Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców

Rozdział 3. Formy i tryb udzielania pomocy na ratowanie i pomocy na restrukturyzację

§ 9. Forma pomocy na ratowanie

1. Pomoc na ratowanie jest udzielana przez ministra w formie pożyczki.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli nie korzysta on z pomocy na ratowanie udzielonej przez inne podmioty.

§ 10. Wysokość pożyczki na ratowanie

1. Wysokość pożyczki na ratowanie powinna być ograniczona do kwoty niezbędnej do kontynuowania podstawowej działalności operacyjnej przedsiębiorcy w okresie, na który pomoc została przyznana, jednak nie dłuższym niż 6 miesięcy.
2. (uchylony).
3. W celu obliczenia maksymalnej kwoty pożyczki na ratowanie stosuje się następujący wzór:

obraz_01


gdzie poszczególne symbole oznaczają:
EBITt- wynik finansowy z działalności operacyjnej za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,
A2 - amortyzację za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,
(kapitał obrotowyt - kapitał obrotowyt-1) - zmianę stanu kapitału obrotowego - różnicę między poziomem kapitału obrotowego w ostatnim roku obrotowym poprzedzającym przyznanie lub zgłoszenie pomocy oraz kapitału obrotowego w roku obrotowym wcześniejszym niż rok poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy; stan kapitału obrotowego w danym roku oblicza się jako różnicę między aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi.
4. W przypadku gdy wynik zastosowania wzoru jest liczbą ujemną, wysokość pożyczki na ratowanie nie może być wyższa od wartości bezwzględnej uzyskanego wyniku, chyba że przedsiębiorca w sposób pisemny należycie wykaże konieczność udzielenia pożyczki w wyższej kwocie.
5. W przypadku gdy wynik zastosowania wzoru jest liczbą dodatnią, udzielenie pożyczki na ratowanie jest uzależnione od przedstawienia przez przedsiębiorcę szczegółowego wyjaśnienia wykazującego, że znajduje się on w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz uzasadniającego konieczność uzyskania pożyczki we wnioskowanej kwocie.

§ 11. Okres spłaty pożyczki na ratowanie

1. Okres spłaty pożyczki na ratowanie nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia pomocy na ratowanie przez Komisję Europejską.
2. Okres, o którym mowa w ust. 1, może ulec przedłużeniu do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy na restrukturyzację.
3. Stopa oprocentowania pożyczki na ratowanie jest równa stopie bazowej powiększonej o jeden punkt procentowy.

§ 12. Formy pomocy na restrukturyzację

Pomoc na restrukturyzację jest udzielana przez ministra w formie:
1) pożyczki;
2) dotacji;
3) dopłaty w przypadku, o którym mowa w art. 20a uchylony, ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji;
4) objęcia akcji lub udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym albo udziału w podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez podwyższenie wartości nominalnej dotychczasowych udziałów lub akcji;
5) objęcia obligacji;
6) zmiany terminów spłaty zobowiązań wobec ministra;
7) konwersji pożyczki na ratowanie na udziały lub akcje przedsiębiorcy.

§ 13. Wniosek o udzielenie pomocy

1. Minister udziela pomocy na ratowanie lub pomocy na restrukturyzację na pisemny wniosek przedsiębiorcy, zwany dalej "wnioskiem".
2. Wzór wniosku:
1) o udzielenie pomocy na ratowanie - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) o udzielenie pomocy na restrukturyzację - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1) umowę spółki, akt założycielski, statut lub inny dokument, na podstawie którego przedsiębiorca został utworzony;
2) aktualny odpis z właściwego rejestru, do którego przedsiębiorca jest wpisany;
3) sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, o ile przedsiębiorca był obowiązany do ich sporządzenia;
4) opinie i raporty biegłego rewidenta z badania sprawozdań finansowych za ostatnie 3 lata obrotowe, o ile podlegały one badaniu;
5) skonsolidowane sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, o ile przedsiębiorca był obowiązany do ich sporządzenia;
6) opinie i raporty biegłego rewidenta z badania skonsolidowanych sprawozdań finansowych za ostatnie 3 lata obrotowe, o ile podlegały one badaniu;
7) analizę i ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorcy za ostanie 3 lata obrotowe;
8) plan restrukturyzacji przedsiębiorcy składającego wniosek - w przypadku wniosku o pomoc na restrukturyzację;
9) informację o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację w okresie ostatnich 10 lat, zawierającą w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, wielkości pomocy wyrażonej w kwocie nominalnej i ekwiwalencie dotacji brutto, formie i przeznaczeniu, lub informację o nieotrzymaniu takiej pomocy;
10) analizę rynku zawierającą elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art 93 Traktatu WE - w przypadku wniosku o pomoc na restrukturyzację.
4. Kopie dokumentów załączonych do wniosku powinny być potwierdzone przez przedsiębiorcę za zgodność z oryginałem. Minister może zażądać dostarczenia dokumentów w oryginale.

§ 15. Braki formalne wniosku o udzielenie pomocy

1. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się w urzędzie obsługującym ministra, w tym przesyła drogą pocztową za pokwitowaniem odbioru.
2. W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku lub złożenia go bez wymaganych załączników, minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
3. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 2, minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.
4. O sposobie rozpatrzenia wniosku minister informuje przedsiębiorcę.

§ 16. Tryb udzielania pomocy na ratowanie lub na restrukturyzację

1. Minister ocenia zgodność wniosku z warunkami udzielenia pomocy określonymi w rozporządzeniu.
2. Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 1, minister wskazuje przedsiębiorców, którym zamierza udzielić pomocy na ratowanie lub pomocy na restrukturyzację, uwzględniając:
1) wyniki analiz przedprywatyzacyjnych, w sytuacji gdy wskazują one na konieczność restrukturyzacji przedsiębiorcy w celu zbycia jego akcji lub udziałów w procesie prywatyzacji;
2) priorytety wyznaczone w rządowych programach restrukturyzacji określonych branż gospodarki;
3) przewidywaną efektywność ekonomiczną przedsiębiorcy po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji - w przypadku pomocy na restrukturyzację;
4) wielkość zatrudnienia;
5) prognozy w zakresie podaży i popytu na rynku, na którym przedsiębiorca prowadzi działalność;
6) lokalizację prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, a zwłaszcza lokalizację na obszarze powiatu o relatywnie wysokiej stopie bezrobocia;
7) kolejność złożenia wniosków.
3. Minister udziela pomocy do wysokości środków przeznaczonych na ten cel w planie finansowym państwowego funduszu celowego utworzonego na podstawie art. 56 Fundusz Reprywatyzacji, ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.
4. W przypadku gdy wysokość środków, o których mowa w ust. 3, nie wystarcza do udzielenia pomocy przedsiębiorcom spełniającym warunki do jej udzielenia oraz kryteria oceny, o których mowa w ust. 2, minister udziela pomocy z uwzględnieniem kolejności złożenia wniosków.
5. W przypadku gdy plan restrukturyzacji przewiduje uzyskanie pomocy również od innych podmiotów publicznych, minister występuje do przedsiębiorcy o przedłożenie opinii o możliwości udzielenia pomocy na zasadach określonych w tym planie, w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni.

§ 17. Zatwierdzenie planu restrukturyzacji i jego notyfikacja do Komisji Europejskiej

1. Minister zatwierdza plan restrukturyzacji oraz jego zmiany.
2. Zatwierdzenie, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest przed notyfikacją do Komisji Europejskiej, zwaną dalej "notyfikacją", z wyjątkiem przypadku, w którym zmiana planu restrukturyzacji nie stanowi zmiany pomocy, o której mowa w art. 9 notyfikacja zmian programu pomocowego, ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.), i zatwierdzenie jest dokonywane przed zmianą umowy o udzielenie pomocy.

§ 18. Notyfikacja projektu pomocy na ratowanie lub na restrukturyzację

Projekt pomocy na ratowanie lub pomocy na restrukturyzację, a także ich zmiana, o której mowa w art. 9 notyfikacja zmian programu pomocowego, ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podlegają notyfikacji w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie.

§ 19. Umowa o udzielenie pomocy na ratowanie lub restrukturyzację

1. Udzielenie pomocy na ratowanie lub pomocy na restrukturyzację następuje przez zawarcie przez ministra umowy z przedsiębiorcą.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa wielkość, formę i przeznaczenie pomocy, jak również zobowiązania przedsiębiorcy, w szczególności do:
1) wykorzystania pomocy zgodnie z jej przeznaczeniem, w tym pełnego wdrożenia planu restrukturyzacji;
2) przedkładania, do końca okresu restrukturyzacji, okresowych sprawozdań z wykorzystania udzielonej pomocy i jej efektów;
3) przedłożenia, po zakończeniu okresu restrukturyzacji, opinii i raportu biegłego rewidenta z badania wykorzystania przyznanych środków oraz oceny uzyskanych w jej wyniku efektów;
4) zwrotu kwoty, stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art 93 Traktatu WE, w przypadku stwierdzenia przez ministra, że:
a) umowa, na podstawie której udzielono pomocy, została zawarta w oparciu o nieprawdziwe dane, przekazane przez przedsiębiorcę korzystającego z pomocy, lub
b) udzielana przedsiębiorcy pomoc jest wykorzystywana lub została wykorzystana niezgodnie z jej przeznaczeniem;
5) nieskorzystania w okresie restrukturyzacji z innej pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację;
6) w przypadku przedsiębiorcy innego niż mały, który zamierza korzystać w okresie restrukturyzacji z innej pomocy publicznej, do poinformowania podmiotu jej udzielającego, że jest w trakcie restrukturyzacji objętej udzielaną pomocą publiczną;
7) złożenia stosownego zabezpieczenia.
3. W przypadku pomocy na restrukturyzację plan restrukturyzacji stanowi integralną część umowy, o której mowa w ust. 1.

§ 20. Obowiązek przedłożenia planu restrukturyzacji albo likwidacji

1. Przedsiębiorca, któremu została udzielona pomoc na ratowanie, jest obowiązany, w terminie 3 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu pomocy na ratowanie, przedłożyć ministrowi do zatwierdzenia plan restrukturyzacji albo plan likwidacji.
2. Minister, w terminie 4 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu pomocy na ratowanie, zatwierdza plan restrukturyzacji albo plan likwidacji albo odmawia zatwierdzenia tych planów.
3. W przypadku odmowy zatwierdzenia przez ministra planu restrukturyzacji albo planu likwidacji, albo ich niezłożenia, przedsiębiorca jest obowiązany do spłaty pożyczki na ratowanie w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu pomocy na ratowanie.
4. Wraz z planem restrukturyzacji przedsiębiorca składa wniosek o udzielenie pomocy na restrukturyzację.

§ 21. Sprawozdania z realizacji planów restrukturyzacji

Sprawozdania z realizacji planów restrukturyzacji przedsiębiorców, którym udzielono pomocy na restrukturyzację, spełniające wymogi określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej, minister przekazuje Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminach określonych przez Komisję Europejską.
Wykrzyknik

Kliknij "Lubię to!", aby otrzymywać informacje o promocjach, rabatach, aktualnościach.