Akt uchylony z dniem 2024-09-28.
Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o:
1) kluczowych pracownikach - rozumie się przez to pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka domu maklerskiego w rozumieniu art. 110a objaśnienie pojęć oddziału ust. 1 pkt 4 ustawy, domu maklerskiego wskazanego w art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 6 ustawy oraz zagranicznej osoby prawnej, wymienionych lub określonych zgodnie z zasadami rozporządzenia 604/2014;
2) rozporządzeniu 2017/1943 - rozumie się przez to rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1943 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji i wymogów w zakresie udzielania zezwoleń firmom inwestycyjnym (Dz. Urz. UE L 276 z 26.10.2017, str. 4);
3) zagranicznej osobie prawnej - rozumie się przez to zagraniczną osobę prawną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, o której mowa w art. 115 forma działalności maklerskiej podmiotów zagranicznych na terytorium RP ust. 1 ustawy.
Przepisy rozdziału określają szczegółowe kryteria w zakresie spełniania wymogów, o których mowa w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1a, art. 111 ust. 6a, art. 115 forma działalności maklerskiej podmiotów zagranicznych na terytorium RP ust. 5 ustawy, przez:
1) członków zarządów i rad nadzorczych domów maklerskich w rozumieniu art. 95 dom maklerski ust. 1 ustawy;
2) osoby wchodzące w skład władz jednostki organizacyjnej banku prowadzącego działalność maklerską, o której mowa w art. 111 wniosek o zezwolenie na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej ust. 2 pkt 1 ustawy;
3) osoby wchodzące w skład władz oddziału zagranicznej osoby prawnej;
4) komplementariuszy lub wspólników domu maklerskiego, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki lub jej reprezentowania, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych;
5) kluczowych pracowników.
1. Dom maklerski przy określaniu kryteriów, jakie powinny spełniać osoby wchodzące w skład zarządu lub rady nadzorczej, powinien uwzględniać rozmiar, wewnętrzną organizację, rodzaj oraz złożoność prowadzonej działalności.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wymogu posiadania przez osoby wchodzące w skład zarządu lub rady nadzorczej nieposzlakowanej opinii w związku ze sprawowanymi funkcjami oraz niezależności osądu.
1. Dom maklerski jest obowiązany zapewnić spełnienie wymogów określonych w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1a ustawy w sposób ciągły (wymóg odpowiedniości).
2. Wymogi, o których mowa w ust. 1, w zakresie posiadania wiedzy, kompetencji i doświadczenia niezbędnych do skutecznego, prawidłowego oraz ostrożnego zarządzania, mają zastosowanie zarówno do poszczególnych osób wchodzących w skład zarządu lub rady nadzorczej domu maklerskiego, jak również do zarządu i rady nadzorczej jako organów kolegialnych.
Dom maklerski jest obowiązany określić w formie pisemnej zakres obowiązków oraz wymagane kompetencje dla poszczególnych funkcji w zarządzie lub radzie nadzorczej, jak również określić wymaganą ilość czasu, która powinna zostać poświęcona na ich wykonywanie.
1. Dom maklerski jest obowiązany ustanowić i wdrożyć politykę dotyczącą weryfikacji i wyboru osób wchodzących w skład zarządu oraz rady nadzorczej, w celu oceny spełnienia przez te osoby wymogu odpowiedniości (ocena odpowiedniości), zarówno w sposób indywidualny, jak i kolegialny.
2. W przypadku domu maklerskiego będącego spółką akcyjną polityka, o której mowa w ust. 1, podlega przyjęciu przez walne zgromadzenie oraz zatwierdzeniu przez zarząd i radę nadzorczą.
3. W przypadku domu maklerskiego będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polityka, o której mowa w ust. 1, podlega przyjęciu przez zgromadzenie wspólników oraz zatwierdzeniu przez zarząd i radę nadzorczą, jeżeli została ustanowiona.
4. Dom maklerski, o którym mowa w art. 110a objaśnienie pojęć oddziału ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dom maklerski, o którym mowa w art. 83a ust. 6 ustawy, obejmują polityką, o której mowa w ust. 1, pracowników kluczowych.
5. Polityka, o której mowa w ust. 1, reguluje w szczególności zakres i tryb przeprowadzania oceny odpowiedniości, a w przypadku domu maklerskiego, o którym mowa w art. 110a objaśnienie pojęć oddziału ust. 1 pkt 4 lub art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 6 ustawy, uwzględnia różnorodność w składzie zarządu domu maklerskiego.
6. Polityka, o której mowa w ust. 1, jest jawna dla wszystkich pracowników domu maklerskiego.
1. Dom maklerski jest obowiązany monitorować spełnianie wymogów przez poszczególnych członków zarządu lub rady nadzorczej bądź zarządu lub rady nadzorczej działających w sposób kolegialny oraz w zależności od potrzeb przeprowadzać ocenę odpowiedniości, o której mowa w § 57 ust. 1.
2. Ocena odpowiedniości jest przeprowadzana w szczególności, gdy:
1) do zarządu lub rady nadzorczej domu maklerskiego powołani mają zostać nowi członkowie;
2) wymagania dla danej funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej uległy zmianie;
3) członek zarządu lub rady nadzorczej ma pełnić nową funkcję w ramach danego organu;
4) występują uzasadnione obawy, że dany członek zarządu lub rady nadzorczej bądź zarząd lub rada nadzorcza działająca w sposób kolegialny nie spełnia wymogu odpowiedniości.
Ocena odpowiedniości osoby, która ma pełnić funkcję członka zarządu lub członka rady nadzorczej domu maklerskiego lub pełni taką funkcję, poza kryteriami, o których mowa w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1a ustawy, obejmuje również następujące kryteria:
1) zdolności poświęcenia wystarczającej ilości czasu;
2) niezależności osądu;
3) w odpowiednich przypadkach - ograniczeń w sprawowaniu kilku funkcji jednocześnie.
Ocena odpowiedniości powinna zostać przeprowadzona w szczególności na podstawie informacji wymienionych w art. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1943 oraz uwzględniać dostępne informacje dotyczące:
1) niewypłacalności osoby objętej oceną;
2) niewypłacalności podmiotu, w którym osoba objęta oceną pełni lub pełniła funkcję w zarządzie lub radzie nadzorczej;
3) okoliczności wskazujących, że osoba objęta oceną w sposób nieuzasadniony odmawiała współpracy lub utrudniała współpracę z organami nadzoru;
4) innych okoliczności wskazujących na niezachowanie przez osobę objętą oceną wysokich standardów postępowania.
Przy ocenie odpowiedniości firma inwestycyjna bierze pod uwagę wszelkie interesy finansowe i niefinansowe lub powiązania osoby objętej oceną, w szczególności, czy:
1) osoba objęta oceną prowadzi działalność gospodarczą lub utrzymuje bądź utrzymywała w ciągu ostatnich 2 lat relacje biznesowe z którąkolwiek z osób lub instytucji wymienionych w art. 4 lit. a pkt ix rozporządzenia 2017/1943, lub też jest zaangażowana w postępowanie prawne z którąkolwiek z tych osób lub instytucji;
2) osoba objęta oceną lub jej krewni w linii prostej, rodzeństwo lub powinowaci mają jakikolwiek interes pozostający w konflikcie z interesem domu maklerskiego, jego podmiotu dominującego lub podmiotów zależnych;
3) osoba objęta oceną została lub ma zostać powołana jako reprezentant jednego z akcjonariuszy lub udziałowców domu maklerskiego;
4) osoba objęta oceną posiada jakiekolwiek zobowiązania finansowe wobec domu maklerskiego, jego podmiotu dominującego lub podmiotów zależnych;
5) osoba objęta oceną sprawuje lub sprawowała w ciągu ostatnich 2 lat jakiekolwiek funkcje polityczne, które mogą mieć wpływ lub znaczenie dla prowadzenia działalności przez dom maklerski.
W celu przeprowadzenia oceny odpowiedniości dom maklerski jest obowiązany zgromadzić oraz zweryfikować następujące dokumenty dotyczące osoby objętej oceną:
1) poświadczoną kopię dokumentu tożsamości, zawierającego co najmniej imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz wizerunek;
2) życiorys, dokumenty poświadczające wykształcenie, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe oraz oświadczenie o aktualnym adresie zamieszkania;
3) wypis z Krajowego Rejestru Karnego wydany nie później niż 3 miesiące przed dniem dokonywania oceny, a w przypadku osób, które w okresie 10 lat poprzedzających ten dzień miały miejsce zamieszkania poza Rzecząpospolitą Polską - wydane przez Krajowy Rejestr Karny oraz przez właściwe organy państw, w których osoby te miały w okresie 10 lat poprzedzających dzień dokonywania oceny miejsce zamieszkania;
4) oświadczenie o zakończonych ukaraniem postępowaniach administracyjnych i dyscyplinarnych;
5) oświadczenie o zakończonych postępowaniach sądowych w sprawach gospodarczych, postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, likwidacją majątku upadłego lub postępowaniem naprawczym, a także informacje o zakończonych postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, likwidacją majątku upadłego lub postępowaniem naprawczym prowadzonych przeciwko podmiotowi, w którym osoba pełni lub pełniła funkcję w organie zarządzającym lub nadzorczo-kontrolnym;
6) oświadczenia o toczących się postępowaniach:
a) karnych o przestępstwo umyślne przeciwko tej osobie, z wyłączeniem przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego, lub postępowaniach w sprawie o przestępstwo skarbowe, w tym związanych z odpowiedzialnością, o której mowa w przepisach o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary,
b) dyscyplinarnych i administracyjnych przeciwko tej osobie o nałożenie kary lub innej sankcji administracyjnej,
c) sądowych w sprawach gospodarczych przeciwko tej osobie, postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, likwidacją majątku upadłego lub postępowaniem restrukturyzacyjnym, a także postępowaniach związanych z likwidacją, upadłością, likwidacją majątku upadłego lub postępowaniem restrukturyzacyjnym prowadzonych przeciwko podmiotowi, w którym oceniana osoba pełni lub pełniła funkcję w organie zarządzającym lub nadzorczo-kontrolnym;
7) oświadczenie o przypadkach odmowy uzyskania lub cofnięcia jakiegokolwiek zezwolenia lub zgody w związku z wykonywaną lub planowaną działalnością albo pełnieniem funkcji na rynku finansowym, z podaniem przyczyn;
8) oświadczenie o przypadkach ustania z inicjatywy pracodawcy lub zleceniodawcy zatrudnienia w jakiejkolwiek formie w instytucji wykonującej działalność na rynku finansowym, wraz z podaniem przyczyn;
9) zaświadczenie właściwych organów podatkowych o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości oraz zaświadczenie wydane przez właściwą instytucję ubezpieczeń społecznych o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, lub też oświadczenie, jeżeli nie ma możliwości otrzymania zaświadczenia;
10) oświadczenie zawierające firmy spółek kapitałowych i osobowych, w których osoba ta była lub jest członkiem organów administracyjnych, zarządzających lub nadzorczych, prokurentem albo wspólnikiem lub akcjonariuszem;
11) oświadczenie zawierające nazwy organizacji, których głównym celem działalności nie są cele zarobkowe, w których osoba ta była lub jest członkiem organów administracyjnych, zarządzających lub nadzorczych albo prokurentem;
12) oświadczenie o pozostałych pełnionych, na moment oceny, funkcjach w innych podmiotach lub prowadzonej działalności zawodowej, istotnych ze względu na zaangażowanie pod względem ilości poświęcanego czasu;
13) opis charakteru obowiązków pełnionych w ramach funkcji, o których mowa w pkt 10-12;
14) wypis z rejestru ewidencji działalności gospodarczej bądź innego odpowiedniego rejestru potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej;
15) zobowiązanie do poświęcenia określonego czasu na wypełnianie zadań związanych z pełnioną funkcją w domu maklerskim oraz oświadczenie, że w razie wzmożonej aktywności domu maklerskiego osoba będzie mogła przeznaczyć dodatkowy czas na wypełnianie swoich obowiązków w ramach sprawowanej funkcji.
Osoba, która ma pełnić funkcję członka zarządu domu maklerskiego lub pełni taką funkcję, spełnia wymóg posiadania wiedzy, w przypadku gdy:
1) posiada wykształcenie w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy wskazanej w § 70 lub jest wpisana na listę doradców inwestycyjnych lub maklerów papierów wartościowych;
2) wykazuje szczegółową znajomość zagadnień, które są związane z zakresem obowiązków, które mają być przez nią pełnione;
3) wykazuje zrozumienie zasad i działalności prowadzonej przez dom maklerski oraz ryzyk z nią związanych.
Osoba, która ma pełnić funkcję członka rady nadzorczej domu maklerskiego lub pełni taką funkcję, spełnia wymóg posiadania wiedzy, w przypadku gdy:
1) posiada wykształcenie w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy wskazanej w § 70 lub jest wpisana na listę doradców inwestycyjnych lub maklerów papierów wartościowych;
2) rozumie zasady i działalność prowadzoną przez dom maklerski oraz ryzyka z nią związane, w stopniu który pozwala na efektywne wykonywanie czynności nadzorczych.
1. W ramach oceny odpowiedniości dom maklerski weryfikuje nieposzlakowaną opinię osoby, która ma pełnić funkcję członka zarządu lub członka rady nadzorczej domu maklerskiego lub pełni taką funkcję.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, spełnia wymóg posiadania nieposzlakowanej opinii, w przypadku gdy:
1) nie była uznana prawomocnym orzeczeniem za winnego popełnienia przestępstw wskazanych w art. 82 wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej ust. 1 pkt 2 ustawy oraz nie była ukarana w trybie administracyjnym przez właściwy organ nadzoru za naruszenie przepisów wskazanych w tym przepisie;
2) nie dopuściła się zachowań rażąco sprzecznych z normami moralnymi, etycznymi oraz prawnymi, które mogłyby wpływać na zaufanie do niej jako członka zarządu lub rady nadzorczej.
1. W ramach oceny odpowiedniości dom maklerski ocenia, czy osoba, która ma pełnić funkcję członka zarządu lub członka rady nadzorczej domu maklerskiego lub pełni taką funkcję, jest w stanie poświęcić sprawowaniu funkcji w tych organach wystarczającą ilość czasu, aby móc zrozumieć działalność prowadzoną przez dom maklerski, ryzyka z nią związane, strategię zarządzania ryzykiem oraz inne aspekty prowadzonej działalności, jak również realizować zadania przypisane do danej funkcji.
2. W ramach oceny odpowiedniości w zakresie możliwości poświęcenia wystarczającej ilości czasu dom maklerski uwzględnia w szczególności:
1) liczbę oraz rodzaj funkcji sprawowanych w innych podmiotach, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność na rynku finansowym czy inną działalność;
2) wielkość podmiotu oraz poziom skomplikowania jego działalności, w którym oceniana osoba sprawuje funkcję;
3) położenie geograficzne, w którym oceniana osoba sprawuje wykonywane funkcje;
4) liczbę funkcji w organizacjach, których głównym celem nie jest cel komercyjny;
5) charakter funkcji pełnionych w innych podmiotach, w tym zakres wykonywanych zadań;
6) inną działalność zawodową lub polityczną.
1. Odpowiedniość osoby, która ma pełnić funkcję członka zarządu lub członka rady nadzorczej domu maklerskiego lub pełni taką funkcję, obejmuje niezależność jej osądu.
2. Niezależność osądu w przypadku osoby, która ma pełnić funkcję członka zarządu lub pełni taką funkcję, oznacza w szczególności niezależność w podejmowaniu i realizacji przez tę osobę decyzji.
3. Niezależność osądu w przypadku osoby, która ma pełnić funkcję członka rady nadzorczej lub pełni taką funkcję, oznacza w szczególności niezależność w ocenie decyzji podejmowanych przez zarząd.
4. Stwierdzenie w oparciu o odpowiednie przepisy lub w oparciu o dobre praktyki, że osoba, która ma pełnić funkcję członka rady nadzorczej lub pełni taką funkcję, jest niezależna, nie jest równoznaczne ze stwierdzeniem niezależności osądu tego członka rady nadzorczej.
5. Oceniając niezależność osądu osoby, która ma pełnić funkcję członka zarządu lub rady nadzorczej lub pełni taką funkcję, bierze się pod uwagę w szczególności występowanie konfliktu interesów.
1. Dom maklerski jest obowiązany zapewnić spełnienie wymogów określonych w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1c i 1d ustawy w sposób ciągły.
2. Dom maklerski w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz w roku, jest obowiązany przeprowadzać przegląd liczby funkcji, jakie mogą być pełnione jednocześnie przez członka zarządu lub rady nadzorczej zgodnie z art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1c ustawy.
3. Dom maklerski jest obowiązany uzyskać od członka zarządu lub rady nadzorczej niezbędne dokumenty i informacje w celu ustalenia liczby funkcji, jakie są pełnione przez tę osobę jednocześnie.
1. W ramach oceny odpowiedniości zarządu domu maklerskiego jako organu kolegialnego ocenie podlega zdolność zarządu do podejmowania decyzji uwzględniających model biznesowy domu maklerskiego, poziom apetytu na ryzyko, strategię działania domu maklerskiego oraz otoczenie rynkowe, w którym dom maklerski prowadzi działalność.
2. W ramach oceny odpowiedniości rady nadzorczej domu maklerskiego jako organu kolegialnego ocenie podlega zdolność rady nadzorczej do analizowania oraz oceny decyzji podejmowanych przez zarząd.
Zarząd domu maklerskiego jako całość i rada nadzorcza domu maklerskiego jako całość powinny posiadać wiedzę co najmniej w zakresie:
1) istotnych obszarów działalności prowadzonej przez dom maklerski oraz głównych ryzyk, które są z nimi związane;
2) rachunkowości i sprawozdawczości finansowej;
3) zarządzania ryzykiem;
4) zgodności działalności domu maklerskiego z prawem i audytu wewnętrznego;
5) technologii i bezpieczeństwa informacyjnego;
6) lokalnych, regionalnych lub globalnych rynków - w odpowiednich przypadkach;
7) otoczenia regulacyjnego;
8) planowania strategicznego;
9) zarządzania spółką lub organizacją;
10) zarządzania krajowymi lub międzynarodowymi grupami kapitałowymi oraz czynników ryzyka związanych ze strukturą takich grup - w odpowiednich przypadkach.
1. Członkowie zarządu i członkowie rady nadzorczej powinni identyfikować i zgłaszać domowi maklerskiemu wszelkie okoliczności, które mogą powodować konflikt interesów i zagrażać ich niezależnemu osądowi.
2. Członkowie zarządu i członkowie rady nadzorczej powinni wstrzymać się od głosu lub zostać wyłączeni odpowiednio z posiedzenia zarządu lub rady nadzorczej w sprawach, w których dotyczą ich konflikty interesów.
3. Pracownicy kluczowi powinni identyfikować i zgłaszać domowi maklerskiemu, o którym mowa w art. 110a ust. 1 pkt 4 ustawy, lub domowi maklerskiemu wskazanemu w art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 6 ustawy wszelkie okoliczności, które mogą powodować konflikt interesów.
1. Dom maklerski niezwłocznie informuje Komisję o zidentyfikowaniu konfliktu interesów, który może wpłynąć na niezależność osądu członka zarządu lub rady nadzorczej.
2. Bank prowadzący działalność maklerską niezwłocznie informuje Komisję o zidentyfikowaniu konfliktu interesów, który może wpłynąć na niezależność osądu osoby wchodzącej w skład władz jednostki, w ramach której bank prowadzi działalność maklerską.
3. Zagraniczna osoba prawna niezwłocznie informuje Komisję o zidentyfikowaniu konfliktu interesów, który może wpłynąć na niezależność osądu osoby wchodzącej w skład władz oddziału zagranicznej osoby prawnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. Dom maklerski niezwłocznie informuje Komisję, jeżeli w wyniku oceny odpowiedniości stwierdzone zostanie, że członek zarządu lub rady nadzorczej lub też którykolwiek z tych organów działających kolegialnie przestał spełniać wymóg odpowiedniości. Do informacji o wyniku oceny dom maklerski dołącza opis planowanych działań mających na celu doprowadzenie do spełnienia wymogu odpowiedniości.
2. O wynikach oceny, o której mowa w ust. 1, dom maklerski niezwłocznie informuje również członka zarządu lub rady nadzorczej, którego ocena ta dotyczy.
3. Dom maklerski, o którym mowa w art. 110a objaśnienie pojęć oddziału ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dom maklerski, o którym mowa w art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 6 ustawy, niezwłocznie informuje Komisję, jeżeli w wyniku oceny odpowiedniości stwierdzone zostanie, że pracownik kluczowy przestał spełniać wymogi odpowiedniości. Do informacji o wyniku oceny dom maklerski dołącza opis planowanych działań mających na celu doprowadzenie do spełnienia wymogu odpowiedniości.
1. Bank prowadzący działalność maklerską niezwłocznie informuje Komisję, jeżeli w wyniku oceny odpowiedniości stwierdzone zostanie, że osoba wchodząca w skład władz jednostki banku, w ramach której jest prowadzona ta działalność, lub władze te kolegialnie przestały spełniać wymóg odpowiedniości. Do informacji o wyniku oceny bank dołącza opis planowanych działań mających na celu doprowadzenie do spełnienia wymogu odpowiedniości.
2. O wynikach oceny, o której mowa w ust. 1, bank niezwłocznie informuje również osobę, której ocena ta dotyczy.
1. Zagraniczna osoba prawna niezwłocznie informuje Komisję, jeżeli w wyniku oceny odpowiedniości stwierdzone zostanie, że osoba wchodząca w skład władz oddziału zagranicznej osoby prawnej lub władze te kolegialnie przestały spełniać wymóg odpowiedniości. Do informacji o wyniku oceny zagraniczna osoba prawna dołącza opis planowanych działań mających na celu doprowadzenie do spełnienia wymogu odpowiedniości.
2. O wynikach oceny, o której mowa w ust. 1, zagraniczna osoba prawna niezwłocznie informuje również osobę, której ocena ta dotyczy.
Ocena odpowiedniości, o której mowa w § 57, dotycząca osoby, która ma pełnić funkcję prezesa zarządu lub członka zarządu odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem, jest przeprowadzana przez radę nadzorczą przed złożeniem do Komisji wniosku o wyrażenie zgody, o której mowa w art. 102a powołanie prezesa zarządu domu maklerskiego i członka zarządu domu maklerskiego ust. 1 ustawy. Dokonując oceny odpowiedniości takiej osoby, rada nadzorcza przeprowadza ocenę odpowiedniości w stosunku do zarządu jako organu kolegialnego, z uwzględnieniem w składzie zarządu takiej osoby.
1. Dom maklerski jest obowiązany ustanowić i wdrożyć politykę w zakresie utrzymywania i doskonalenia przez członków zarządu i rady nadzorczej wiedzy i kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania powierzonych obowiązków.
2. Polityka, o której mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) wskazanie celów szkoleniowych w przypadku domu maklerskiego, oddzielnie dla zarządu i rady nadzorczej, a w odpowiednich przypadkach oddzielnie dla konkretnych funkcji;
2) określenie środków finansowych oraz zasobów kadrowych przeznaczonych na utrzymywanie i doskonalenie wiedzy i kompetencji członków zarządu, rady nadzorczej lub osób wchodzących w skład władz;
3) procedurę zgłoszenia przez członka zarządu, rady nadzorczej lub osobę wchodzącą w skład władz potrzeby udziału w procesie szkoleniowym;
4) wskazanie sposobów identyfikacji potrzeb szkoleniowych członków zarządu, rady nadzorczej lub osób wchodzących w skład władz.
3. Dom maklerski, o którym mowa w art. 110a objaśnienie pojęć oddziału ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz dom maklerski wskazany w art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 6 ustawy uwzględniają w polityce, o której mowa w ust. 1, utrzymywanie i doskonalenie wiedzy i kompetencji pracowników kluczowych.
4. Polityka, o której mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez zarząd i radę nadzorczą.
1. Polityka różnorodności, o której mowa w art. 110cb uchylony ustawy, w składzie zarządu domu maklerskiego, o którym mowa w art. 110a objaśnienie pojęć oddziału ust. 1 pkt 4 ustawy, oraz domu maklerskiego wskazanego w art. 83a obowiązki firmy inwestycyjnej w zakresie prowadzonej działalności ust. 6 ustawy powinna uwzględniać co najmniej następujące okoliczności:
1) wykształcenie i przygotowanie zawodowe członków zarządu;
2) wiek członków zarządu;
3) płeć członków zarządu;
4) miejsce pochodzenia członków zarządu, w szczególności w przypadku domów maklerskich prowadzących działalność maklerską na terytorium innych państw.
2. Uwzględnienie potrzeby różnorodności w składzie zarządu nie może prowadzić do uszczerbku w prawidłowym zarządzaniu domu maklerskiego.
1. Ocena odpowiedniości jest przeprowadzana, zgodnie z polityką odpowiedniości, przed powołaniem nowego członka w skład zarządu lub rady nadzorczej, z wyjątkiem gdy jej przeprowadzenie po powołaniu nowego członka w skład zarządu lub rady nadzorczej jest uzasadnione wyjątkowymi okolicznościami, w tym potrzebą zapewnienia składu zgodnego z przepisami prawa, w związku z okolicznościami, których nie dało się przewidzieć.
2. W przypadku gdy ocena odpowiedniości jest dokonywana po powołaniu nowego członka w skład organu, powinna być ona przeprowadzona niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od powołania.
Przed złożeniem wniosku, o którym mowa w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1g ustawy, rada nadzorcza powinna ocenić, czy sprawowanie przez członka zarządu lub rady nadzorczej, o których mowa w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1d ustawy, jednej dodatkowej funkcji członka rady nadzorczej ponad ograniczenia przewidziane w art. 103 zarząd domu maklerskiego ust. 1d i 1e ustawy nie będzie zagrażało należytemu wykonywaniu przez członka zarządu lub rady nadzorczej powierzonych mu obowiązków w domu maklerskim, biorąc pod uwagę zakres, skalę i złożoność działalności prowadzonej przez dom maklerski.
Przepisy § 54-63, § 65-67, § 69, § 70, § 71 ust. 1 i 2 oraz § 79 ust. 1 dotyczące:
1) domu maklerskiego - stosuje się odpowiednio do władz jednostki organizacyjnej banku prowadzącego działalność maklerską oraz władz oddziału zagranicznej osoby prawnej, w ramach której działalność maklerska jest wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) członków zarządu domu maklerskiego - stosuje się odpowiednio do osób, które mają wchodzić w skład władz jednostki organizacyjnej banku prowadzącego działalność maklerską oraz w skład władz oddziału zagranicznej osoby prawnej, w ramach której działalność maklerska jest wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub wchodzą w skład takich władz.
W przypadku domu maklerskiego działającego w formie spółki osobowej przepisy rozdziału odnoszące się do członków zarządu lub zarządu domu maklerskiego mają odpowiednie zastosowanie do osób, które mają zostać komplementariuszami lub wspólnikami domu maklerskiego, którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki lub jej reprezentowania, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych lub są takimi komplementariuszami lub wspólnikami domu maklerskiego.