Michał B. jest posiadaczem zbioru złotych fibul z okresu wpływów rzymskich i okresu wędrówek ludów. Fibule te otrzymał w spadku od swojego dziadka. Są one przechowywane w jego domowej biblioteczce, w specjalnie do tego przystosowanych gablotach. Po przejęciu spadku Michał B. dodatkowo zwrócił się z prośbą do archeologa, specjalisty od konserwatorstwa zabytków archeologicznych, o pomoc w konserwacji zbioru. Po tym jak jego zbiór powrócił z pracowni konserwatorskiej, do Michała B. zwrócił się Wojewódzki Konserwator Zabytków, który na podstawie decyzji administracyjnej, postanowił wpisać posiadaną przez niego kolekcję do Rejestru Zabytków.
Michał B. postanowił zaskarżyć decyzję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do właściwego wojewody, stwierdzając, że wpis dokonany przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do Rejestru Zabytków z urzędu jest niezgodny z prawem.
1)Czy skarżący złożył odwołanie od decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do właściwego organu administracji publicznej?
2)Czy twierdzenie skarżącego o niezgodności z prawem decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków jest zasadne?
1)Skarżący wniósł odwołanie do niewłaściwego organu administracji publicznej. Oczywiście w omawianym przypadku zasada zawarta w art. 15 Kodeksu Postępowania Administracyjnego o dwuinstancyjności postępowania administracyjnego ma zastosowanie. Jednak wojewoda nie jest organem wyższego rzędu w stosunku do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, gdyż zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami Wojewoda jest organem ochrony zabytków w którego imieniu zadania i kompetencje wykonuje Wojewódzki Konserwator Zabytków. Natomiast organem ochrony zabytków wyższego rzędu jest minister właściwy do spraw kultury, w którego imieniu obowiązki i kompetencje wykonuje Generalny Konserwator Zabytków. Dlatego zgodnie z art. 17 ust. 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego właściwym do wniesienia środka zaskarżenia decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków będzie Generalny Konserwator Zabytków.
2)To twierdzenie skarżącego należy uznać za zasadne. Oczywiście wg art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami jedną z form ochrony zabytków, a decyzję o wpisaniu zabytku podejmuje Wojewódzki Konserwator Zabytków. Jednak w omawianym przypadku mamy do czynienia z zabytkiem ruchomym, w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Art. 10 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wskazuje, że zabytki ruchome Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisuje na drodze decyzji do Rejestru Zabytków, jednak na wniosek właściciela bądź posiadacza zabytku. Tego wniosku Michał B nie złożył. Oczywiście Wojewódzki Konserwator Zabytkó może wpisać z urzędu ruchomy zabytek do Rejestru, jednak tylko i wyłącznie wtedy, gdy zabytek ten jest zagrożony poprzez możliwość zniszczenia, uszkodzenia lub nielegalnego wywiezienia go za granicę. W omawianym przypadku, żadna z tych przesłanek nie została spełniona, więc można uznać, że decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków była niezgodna z prawem.
Pierwszy kazus w każdej kategorii jest darmowy.